NS-trein (DDZ) ontspoorde in januari door problemen remsysteem

Twee beschadigde wielen als gevolg van een probleem met het remsysteem is de oorzaak van het ontsporen van een trein begin dit jaar in Den Haag, meldt de NS op basis van onderzoek. Het incident gebeurde op 2 januari met een dubbeldekker van het type DDZ.

Twee gewonden

De trein liep uit de rails nabij Den Haag Centraal, met een snelheid van 24 kilometer per uur. Het spoor raakte over tientallen meters beschadigd. Als gevolg van deze ontsporing raakten een reiziger en een hoofdconducteur licht gewond.

Oorzaak ontsporing

De oorzaak voor het ernstig beschadigd raken van de wielen is dat een remblok ongeveer 2 weken voor de ontsporing volledig, tot op de zool, weggesleten was. Deze overgebleven zool van het remblok kon vervolgens in 2 weken tijd de wielen ernstig beschadigen.

Foto: Stefan Verkerk

Het treinstel werd in de periode voorafgaand aan de ontsporing voor 90% ingezet op de sprinterlijn Utrecht-Zwolle. Omdat op deze sprinterlijn door DDZ treinstellen veel en hard moet worden geremd, zorgt dit voor veel snellere slijtage van de remblokken dan op andere trajecten. Omdat het geldende onderhoudsregime uit ging van maximaal 5% inzet op de sprinterlijn Utrecht-Zwolle, en de trein hier voor 90% ingezet is, konden de remblokken sneller dan voorzien, volledig tot op de zool, afslijten.

Het onderzoeksrapport meldt verder dat het remblok niet helemaal los kwam van de wielen. Ook dat is een oorzaak waardoor er sneller slijtage ontstond. Voor de ontsporing waren er weliswaar signalen dat er onderhoud nodig was, maar gedacht werd dat het om vlakke wielen ging. Iets waar treinen vaker last van hebben, en niet direct een acuut probleem vormt.

Structurele maatregelen

NS zegt “structurele maatregelen te nemen” als het gaat om het “onderhouds- en controleproces” van dit soort treinen. NS heeft er daar in totaal 49 van. Zo rijden de DDZ treinen geen Sprinter diensten meer met met een gemiddelde halteafstand kleiner dan 9 kilometer. Ook wordt er voortaan elke 12 dagen controle uitgevoerd, om te zien of de remblokken de wielen raken of beschadigd hebben.

NS spreekt van een “een uitzonderlijke combinatie van factoren” die het ongeluk veroorzaakte.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 3 december 2020 10:55

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug