foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk (archief)
NS-topman Roger van Boxtel vindt dat de Nederlandse overheid meer moet investeren in snellere infrastructuur. De topman wil de komende periode goede plannen maken om daarmee de politiek te overtuigen. Dat zegt Van Boxtel tegenover Treinreiziger.nl, tijdens de eerste Eurostar-rit Londen – Amsterdam.
Lees het artikel onder de video.
Wat Van Boxtel betreft kan de HSL-Oost bijvoorbeeld weer uit de kast gehaald worden. Van Boxtel: “Ik weet echt wel dat een kabinet niet zegt: alles kan meteen morgen. Maar het is aan ons om goede plannen voor te leggen, en ze zo dwingend te maken dat je er eigenlijk niet meer om heen kunt. Ook als politiek.” Met een HSL-Oost wil Van Boxtel dat Nederland een snelle verbinding naar Berlijn krijgt. De plannen voor de snelle spoorlijn werden in 2001 afgeblazen. Oorspronkelijk was de lijn beoogd tussen Amsterdam, Utrecht, Arnhem en de Duitse grens.
Dat NS een snellere verbinding met Berlijn wil, is geen geheim. Eerder dit jaar maakte het spoorbedrijf al bekend dat de huidige trein de komende jaren versneld gaat worden. Die versnelling moet gerealiseerd worden door minder vaak te stoppen en de locwissel in Bad Bentheim te schrappen. Tegenover Treinreiziger.nl vertelden deskundigen dat de trein naar Berlijn met de huidige infrastructuur in het meest ideale scenario al een uur sneller kan.
Van Boxtel wijst erop dat een continent als China 300 miljard investeert in snelle treinen. “En wij in Europa nog een beetje leven met de gedachte met eigen dienstregeling eerst voor nationale treinen. En dan pas ga je denken over grensoverschrijdende treinen. Terwijl ik denk: tussen Parijs, Londen, Amsterdam, Brussel, Berlijn en zelfs naar Warschau en Praag kunnen treinen een geweldig alternatief (voor het vliegtuig, red.) vormen.” De topman benadrukt dat de trein bovendien veel beter voor het milieu is.
Van Londen naar Amsterdam is de directe trein nu een feit, maar vanuit Nederland moeten treinreizigers naar de Britse hoofdstad naar verwachting tot eind 2019 blijven overstappen in Brussel. Dat komt doordat de Nederlandse en de Britse overheid nog afspraken moeten maken over de beveiliging en grenscontroles. Van Boxtel is daar teleurgesteld over, maar heeft goede hoop dat de eerste trein Amsterdam – Londen toch eerder gaat rijden. “Ik weet dat het onlangs op de agenda heeft gestaan tussen de Britse premier Theresa May en Mark Rutte. En ik zal geen moment onbenut laten om de druk erop te houden.”
This post was last modified on 9 april 2018 22:02
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…