fbpx
Foto: (c) Dolfinarium

NS stopt samenwerking met Dolfinarium vanwege zorgen over dierenwelzijn

05 aug 2023 14:45

De NS stopt na jaren de samenwerking met het Dolfinarium. De combinatie van een treinkaartje en toegang tot het zeezoogdierenpark in Harderwijk is na volgende maand niet meer beschikbaar vanwege zorgen over het dierenwelzijn. Dit heeft de NS besloten na gesprekken met actiegroep Bite Back, meldt een woordvoerster van de vervoerder.

De huidige samenwerking eindigt op 30 september. “Op zo’n moment heroverweeg je het aanbod opnieuw kritisch”, zegt de NS. “We zijn met Bite Back in gesprek gegaan en op basis van die inzichten hebben we besloten dat het Dolfinarium niet meer in het aanbod past.”

Bewustwording

Door middel van e-mails, brieven en telefoongesprekken hebben we met verschillende bedrijven die kortingskaartjes, kortingscodes of reisjes aanbieden naar het Dolfinarium contact opgenomen”, licht campagnecoördinator Raymond Olivers de nieuwe actie van Bite Back toe. “We zien gelukkig een steeds verdere toename van bewustwording rondom zee(zoog)dieren in gevangenschap.”

Behalve NS zullen ook Kortingscode, Edad, Muys Reizen, Paulusma en Toonen Reizen de samenwerking stopzetten. Eerder besloten de ANWB, HEMA, en supermarktketens Spar en Lidl om geen kaarten voor het Dolfinarium meer te verkopen.”

Protesten

De actiegroep zegt eerst in gesprek te willen met de betrokken partijen, maar kondigt ook protesten aan bij zowel het Dolfinarium als samenwerkende bedrijven. Bite Back is onder meer tegen de ondermaatse verblijven van de dieren in het park. “Walrussen zoeken hun prooien meestal op 20 à 30 meter diepte, waar hun hele verblijf hier slechts enkele meters diep is”, zegt de groep.

Niet aan de eisen voldoen

Het Dolfinarium wordt regelmatig bekritiseerd om de omgang met hun dieren. TV-programma Rambam toonde in 2016 aan dat de dolfijnen in het park ‘ontstresst’ worden door ze seksueel te bevredigen. Minister Carola Schouten, toen nog van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, eiste in 2020 dat het Dolfinarium zijn verblijven zou aanpassen omdat bij een inspectie van de Visitatiecommissie Dierentuinen bleek dat ze niet aan de eisen van dierenwelzijn voldoen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
39 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Flipper
11 maanden geleden

Wat een (dol)fijn nieuws. 🙂

Ronald
11 maanden geleden

Betutteling. Wordt nu alleen duurder voor de treinreiziger, maar gaan doen we toch wel.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ronald

Hoeveel mensen gaan een dolfinarium arrangement bij de NS halen? Ik denk dat dit sowieso niet veel is. Ook adverteert de NS niet met het dolfinarium, anders waren de dreinende actiegroepen al veel eerder bij de NS gaan zitten dreinen. Kortom het gaat uiteindelijk weinig verschil geven. Dus het verwijderen van het dolfinarium gaat heel heel erg weinig tot geen enkel verschil maken voor de inkomsten van de NS.

Hildebrand van Kuijeren
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk best wel gebruikt van werd gemaakt. Wil je naar het Dolfenarium met de trein? Dan waren het goede deals, zeker als je geen abonnement had. Dit is inderdaad makkelijk scoren en er zijn meer samenwerkingen gestopt, bijvoorbeeld met Blokker, Hema en later ook met Kruidvat en AH.

Baardstaart
11 maanden geleden

Of ze nu wel of niet samenwerken met het dolfinarium. Ik denk dat heel veel mensen inmiddels wel al weten wat daar mis is en geen dagjes uit met hun gezin naar deze lokatie doen. Waar er acties met Nederlandse attracties zijn, die je het dolfinarium niet als advertentie doel staan om mensen voor zulke actie te trekken. Het ligt al niet echt goed in de samenleving.

Tim H
11 maanden geleden

Wat is NS toch weer maatschappelijk verantwoord bezig.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Nou als de NS echt maatschappelijk verantwoord bezig is zouden ze er voor zorgen dat de trein een prettig, proper, betrouwbaar en betaalbaar vervoersmiddel is.

Tim H
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Sorry, de “cynische mode” stond nog aan.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Had het zo niet gelezen, maar ik begrijp dondersgoed dat je enorm cynisch wordt als je het woord NS leest of hoort.

Kees
11 maanden geleden

Ach ja, deugpuntjes scoren is ook de NS niet vreemd.

De werkelijke maatschappelijke functie wordt al vier jaar verzaakt. De dienstregeling is nog steeds slechter dan in 2019. En laten we de reinheid van de binnenkant ook niet vergeten +of beter het gebrek eraan)
Het lijkt bijna weer 2014; toen de schoonmaak langdurig staakte.

Misschien moeten de spoorwegen hun prioriteiten eens leggen bij hun corebusiness.

Hanzeboog
11 maanden geleden
Antwoord aan  Kees

Ex NS directeur Marjan van Rintel had al aangekondigd dat het (op zijn vroegst) 2025 zou worden voordat NS geheel van de coronacrisis hersteld zou zijn. Daar kan ze wel eens gelijk in krijgen.

En je ziet met vele bedrijven dat ze er bovenop moeten komen. De personeelswisselingen waar het personeelsgebrek uit is voortgekomen zie je in meer bedrijven.

Zelfs Alstom als multinational heeft in Frankrijk en andere vestigingen in diverse landen er last van. Zie je nu bij de levering van ICNG.

NS toont haar maatschappelijke betrokkenheid wel vaker. Maar daar zit vaak een commerciële gedachte achter.

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Er is vooralsnog geen enkele verbetering bij NS. Nog steeds rijdt dagelijks 15% van alle treinen sowieso niet noch los van wat er verder allemaal geschrapt wordt om “logistieke redenen”. Dat NSzich aan het herstellen is is gewoon onzin.

H.W. Lubbers
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Precies. NS zit in een heel diep dal en lijkt alleen maar verder dat dal in te gaan. 2022 was een dieptepunt volgens W. Koolmees. Ik kan hem nu al verklappen dat het in 2023 alleen maar slechter is geworden. We worden voor de hoofdprijs vervoert in ranzige treinen. Personeel laat zich niet zien en de zwartrijders profiteren daar massaal van.

Martin
11 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

De SLT’s die ik hier rond Alkmaar zie rondrijden, zijn echt (donker)bruin. Het ziet er niet uit. Al eeuwen niet gewassen. Binnen niet beter. Ook de meeste VIRM’en zijn gewoon smerig. Hoe je daarmee mensen uit een frisgewassen autootjes wilt krijgen?

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Deugen en maatschappelijke betrokkenheid zijn 2 verschillende dingen. Maatschappelijke betrokkenheid gaat uit van een intrinsieke waarde om iets goeds toe te voegen aan de maatschappij en deugen is jezelf zien te verheffen op niet zo innerlijke waarden, maar omdat men iets vindt. Aangezien er een behoorlijke actie van een linkse dreinclub nodig is, is het deugen en geen maatschappelijke betrokkenheid.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Kees

NS doet tegenwoordig van alles behalve treinen laten rijden.

jan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

onzin

Mister Ed
11 maanden geleden

Wat is het volgende dierenpark waar niet meer samengewerkt wordt, Blijdorp, Artis, Beekse Bergen, Burgers Zoo ? Laat alle dieren maar los en vrij dan is iedereen gelukkig en blij.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Ach, mensen gaan wel met de auto.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Artis lijkt me een goede volgende. Wat een armoede die verblijven en een groot verschil met de Beekse Bergen.

Ricardo
11 maanden geleden

Wat een selectiviteit weer, dan moeten ook alle konijntjes thuis uit de hokken en de goudvissen worden vrijgelaten. 😁

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Zou slecht aflopen met die konijntjes en die goudvissen.

Johan
11 maanden geleden

‘NS stopt samenwerking met Circuit Zandvoort vanwege zorgen over CO2- en stikstofuitstoot’

Oh nee, dat dan weer niet.

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

tja, dat is wel cynisch. Duidelijk dat men de activisten van een meer vreest dan die van de ander.

Juriaan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Dan moet NS ophouden om überhaupt nog reizigers te vervoeren. Het meest milieuvriendelijk is dat iedereen thuisblijft.

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Het gaat om de associatie met evident onwenselijk zaken. DWz georganiseerde dierenkwelling en nodeloos massaal CO2 produceren.

Ruud
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nodeloos massaal CO2 produceren gebeurt ook via acties als de weg=weg weken.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De bezoekers aan de F1 produceren met hun reizen van/naar Zandvoort vele malen meer CO2 dan de bolides.

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@anoniem
Om de CO2 uitstoot van de F1-bezoekers te compenseren laat NS dat weekend in de rest van Nederland nauwelijks treinen rijden.

Martin
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nodeloos CO2 produceren gebeurt ook op een forum als dit. Denkt u dat al die datacenters op lucht functioneren?

Dries Molenaar
11 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

NN, die CO2 wordt dan ook bespaard. Eigenlijk is dat met tienduizenden naar een volslagen triviale activiteit op grote afstand reizen volstrekt overbodig en zou ook niet langer mogelijk moeten zijn. Duidelijk dat de mensen geld te veel hebben en geen echte zorgen hebben. Stook de wereld op, als ze maar onderbroeken lol kunnen maken.

Martin, de CO2 productie van dit soort triviale fora is minimaal. Grote jongens als Google en Microsoft hebben allemaal groene stroom. en het staat in geen vergelijk met het F1 circus dat de wereld naar de kloten helpt met het gevlieg met hun troep en de ‘fans’ die er ook allemaal naar toe gaan.

Mister Ed
11 maanden geleden

Als de Harderwijkse Dolfinarium zo slecht is, hoe zit het dan met de al die andere dolfinaria in de wereld, daar leven de dieren toch ook in gevangenschap ?

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Mister Ed

Daar werkt NS ook niet mee samen.

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Kan men niet naar de dolfijnen met de trein kijken, ga dan naar:

Raildagen

Op 15 en 16 september laat de sector in heel Nederland zien hoe boeiend onze railsector is.

Wat zijn de Raildagen?
Bedrijven en werkplaatsen openen hun deuren voor familie en vrienden van hun eigen personeel, de omgeving, relaties en het brede publiek. Bezoek stations en bouwprojecten. Bekijk het spooronderhoud, of aanleg van tram of metrolijn, station vernieuwing of een verdiepte spoortunnel. Naast rondleidingen zijn er ateliers, wedstrijden en andere uitdagingen voor jong en oud.

Met al deze activiteiten laten we het publiek zien en ervaren hoe boeiend, duurzaam, innovatief onze railsector is en welke mooie, leuke banen er zijn.

Deelname bezoekers
Het bezoeken van de opengestelde locaties is voor het publiek bijna overal gratis. De meeste locaties zijn op 15 en 16 september open van 10.00 – 15.00 uur. Kijk voor de actuele openingstijden en andere informatie op de pagina van die locatie.

Aanmelden voor bezoek is niet nodig, op sommige locaties kan het aanmelden voor een specifieke activiteit nodig zijn.
Ga voor meer informatie naar: http://www.raildagen.nl

* Diverse locaties over geheel Nederland en bekijk de bijhorende locatie landkaart !
Bron: Agenda OV magazine

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Klinkt als spam.

Chris
11 maanden geleden

Is er iemand die me iets kan vertellen over hoe de dieren daar behandeld worden, leven en zo? Vind ik toch wat interessanter dan of ik met korting ergens naar binnen kan.

Annemiek
11 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Volgens mij gaat het met name om de mate waarin dieren de mogelijkheid hebben om hun natuurlijke gedrag te vertonen. Volgens mij is geen van de dieren in het Dolfinarium daartoe in staat. In de omgang met dolfijnen in gevangenschap buiten Nederland is er volgens mij een ding wat als erger wordt gezien en wat in Nederland niet kan. Dat is het zwemmen met de dolfijnen, waaraan sommige figuren een soort therapeutische werking verbinden. Van de dolfijnen wordt dan verwacht dat ze dan op commando bepaalde onnatuurlijke interactie vertonen met bezoekers die bereid zijn er veel voor te betalen.

Zelf denk ik dat veel dieren in de Nederlandse dierentuinen een zodanige stamboom met voorouders in gevangenschap hebben dat ze inmiddels zijn geconditioneerd voor het leven in de dierentuin. Je ziet nog wel iets van instinctief gedrag, maar met hun familie in het wild heeft het allemaal niet zoveel meer te maken. Het eten en paren wat dieren in het wild hoofdzakelijk doen, is compleet gereguleerd volgens het regiem in de dierentuin.

Wat de dolfijnen betreft denk ik dat ze een zodanig intellect hebben dat leven in gevangenschap stress met zich meebrengt en dat ze kapot gaan aan verveling. Ik denk dat er zelfs sprake is van ondraaglijk lijden. Vrijlaten kun je ze ook niet. Het meest humaan is naar mijn mening ze allemaal te laten inslapen.

350r
11 maanden geleden

Het is de vraag hoe lang de NS met de samenwerking stopt. In de praktijk kunnen ze gewoon weer na een goed gesprek weer doorgaan met allerlei lokkertjes. En natuurvriendelijk is en blijft transport nooit, weet ook dat beschermde dassen ook de boel kunnen dwarsbomen

Frans E.R. Eekhout
11 maanden geleden

Die Raildagen zijn geen spam @Anoniem, maar kun je lezen op de betreffende website voor mensen die eens achter de schermen en binnen de bedrijven van rail gerelateerde zaken. Daarom doe ik ook aan bronvermelding. Normaal blijven die deuren gesloten, maar nu mag men er eens van binnen bekijken om te weten hoe alles functioneert en noem het maar een open deur dag. Ik lees zelf ook regelmatig OV magazine en wil liefhebbers van railvervoer dit niet onthouden.