fbpx
Foto: (c) Michael715 / Shutterstock.com

NS stopt in 2022 met treinen in Schotland

18 dec 2019 20:38

Transport Scotland en NS-dochter Abellio zullen de lopende Scotrail-concessie niet verlengen na maart 2022. Dat heeft Transport Scotland vandaag bekend gemaakt. De twee partijen konden het niet eens worden over de voorwaarden van verlenging van 7 naar 10 jaar.

Onderhandelingen vastgelopen

Abellio wilde het contract alleen verlengen onder de voorwaarde dat het rendement zou verbeteren. Bert Groenewegen (Financieel Directeur NS): “We willen de risico’s van onze activiteiten in het buitenland beheersbaar houden en zorgen voor een goed rendement. Juist in een roerige markt is dat van belang. We hadden graag nog drie jaar in Schotland gereden, maar niet tegen elke prijs. We zullen het huidige contract netjes uitvoeren en zorgen dat we na 7 jaar met een opgeheven hoofd, goede prestaties voor de reiziger en een goed resultaat de concessie beëindigen.”

Op 1 april 2015 is Abellio gestart met de exploitatie van het treinverkeer in Schotland. In de concessie is een clausule opgenomen om de voorwaarden van het contract te heronderhandelen voor de periode na 2022. Na deze onderhandelingen heeft Transport Scotland ervoor gekozen om het contract niet te verlengen na 7 jaar.

Verlies in Schotland

Abellio is een dochterbedrijf van NS en rijdt treinen in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en bussen in Londen. In 2018 realiseerde Abellio een omzet van € 2.824 miljoen. Abellio UK realiseerde een positief bedrijfsresultaat van € 41,0 miljoen en een nettowinst van € 26,2 miljoen. In 2018 had Scotrail een omzet van € 889,2 en een negatief resultaat van -€ 2,3 miljoen.

Dit was mede aanleiding voor Abellio om in te zetten op een verbeterd resultaat voor de komende jaren. De verwachting is dat de Scotrail-concessie, onder meer door goede operationele prestaties voor de klant en strakke sturing, over de gehele looptijd van 2015 tot 2022 een positief financieel resultaat oplevert.

Review

De resultaten van Abellio liggen bij de Scotrail-concessie eveneens onder vuur, omdat de spoorvervoerder niet wist te voldoen aan bepaalde prestatiedoelstellingen. De Britse omroep BBC schrijft dat de passagierstevredenheid in een eerder dit jaar naar buiten gekomen studie tot het laagste niveau in zestien jaar was gezakt.

In het Verenigd Koninkrijk en Schotland bestaat al geruime tijd discussie over de prestaties van de spoorsector. Daarom is de zogenaamde Williams Review ingesteld, daarin wordt het functioneren van de volledig geprivatiseerde spoormarkt in het Verenigd Koninkrijk onderzocht. Transport Scotland heeft aangegeven dat zij de uitkomsten hiervan wil meewegen in het besluit hoe verder te gaan met de Scotrail-concessie.

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Peter
4 jaren geleden

Abellio heeft beloften niet waargemaakt, zoals vele van mijn Schotse hebben ondervonden. Aan de andere kant heeft het gebrek aan verbeteringen aan de infrastructuur ook niet veel geholpen.

Peter
4 jaren geleden

Dat moet natuurlijk zijn:
“Schotse vrienden”

Dries Molenaar
4 jaren geleden

Een eiland van klagers. Alles uitbesteden en verkloten en dan vreemd opkijken dat de burgerij die graag overal een probleem ziet niet tevreden is.
Wees blij dat je er af ben.
Wat doen ze met de treinen?

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De treinen blijven in het Verenigd Koninkrijk nooit bij de vervoerder, maar zijn altijd beschikbaar voor de toekomstige vervoerder.

Kees Toxopeus
4 jaren geleden

Zo anders is het spoor in Groot-Brittannië ook weer niet georganiseerd. Het enige verschil t.o.v. van Nederland is dat er geen hoofdrailnet meer is (te vergelijken met NS in Nederland of DB in Duitsland).

Abellio Scotrail had o.a. ook last van infrastructurele veranderingen (electrificatie van een aantal trajecten) en het in beheer nemen van nieuw rollend materieel. Dat kan je volgens mij niet alleen wijten aan de concessiehouder, maar ligt ook bij de infrastructuurbeheerder (Network Rail) en de leasemaatschappij die het rollend materieel levert en laat onderhouden.

De reden waarom de concessies de laatste tijd moeizaam lopen is doordat het aanbestedingstraject niet altijd volgens de regels verloopt, wat voor vertraging leidt en als men dan een concessie heeft dan is deze meestal te kort om daadwerkelijk resultaat te realiseren.

Geheel nationaliseren is ook niet de beste oplossing, dan is er geen enkele prikkel meer om kwaliteit te leveren (zie de spoorwegen in België en Frankrijk). Daar worden de passagiers ook niet beter van.

Cole
4 jaren geleden

Britse headlines vanochtend zijn zeer negatief over Abellio
https://www.bbc.com/news/uk-scotland-50849466

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Cole

Ach ja, buitenlanders de schuld geven. Zo kennen wij de buren.

Bert Bus
4 jaren geleden

Misschien zag Abellio het als een pilot-project,om know-how en ervaring op te doen. Bovendien:wordt het een puinhoop,geen man overboord en blijft de naam “NS” gezuiverd.Misschien mag Schotland ook wel blij zijn dat er sowieso een vervoerder bereid was om daar te rijden,want in het dunbevolkte Schotland bevinden zich weinig krenten in de pap.Privatisering kent niet alleen maar voordelen.

Peter
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

NS(Abellio dus) heeft & had al meer concessies in het VK. Dit is(was) niet hun Eerste .

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

De realiteit is dat rijden in het dunbevolkte Schotland geen echt lucratieve bezigheid is. Daarnaast heeft de Schotse overheid wel veel eisen en ambities voor spoorvervoer maar nauwelijks geld.

Ik vrees dat ander bedrijven niet zullen staan te popelen om het Schotse net over te nemen. En als ze het in overheidshanden willen gaan exploiteren zullen ze van een koude kermis thuiskomen. Iets ala de Westerschelde ferry.