fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS stelt nieuwe abonnementen uit tot voorjaar 2021

19 nov 2020 11:22

NS komt pas dit voorjaar met nieuwe abonnementen die aansluiten bij het gewijzigde reisgedrag. Het spoorbedrijf liet half augustus nog weten dat er na de zomer nieuwe abonnementen zouden komen voor mensen die vaker thuis werken.

Meer tijd nodig

Een aangepast abonnement voor woon-werkverkeer heeft hoge urgentie, herhaalde de spoorvervoerder eind augustus tegenover OVpro. NS stelde toen nog ‘een paar weken’ nodig te hebben. Inmiddels is duidelijk dat het niet om een paar weken, maar om een half jaar gaat.

“Door de steeds sterk veranderende situatie door de coronacrisis en bijhorende maatregelen, willen wij meer tijd nemen om onze diensten aan te passen op de wensen van reizigers” geeft NS-woordvoerder Oscar van Elferen als verklaring voor de vertraging.

Flexdagen

Ook een aantal eerder aangekondigde wijzigingen, zoals het introduceren van Flexdagen, is tot nader order vertraagd. De Flexdagen gaan de keuzedagen vervangen, een voordelig treinkaartje voor senioren. Nu het alternatief nog niet beschikbaar is, kunnen nieuwe klanten tot die tijd ook keuzedagen aanschaffen. Wel zullen de regels rond keuzedagen veranderen: de geldigheid wordt verruimd naar één jaar, maar de kaartjes zijn niet meer geldig in de ochtend- én avondspits.

Bijabonnementen

Gezinnen kunnen nu voordelig reizen door gebruik te maken van bijabonnementen. Die verdwijnen eind dit jaar. Het was de bedoeling dat er in de loop van 2020 nieuwe mogelijkheden zouden komen voor gezinnen om via NS Flex voordelig met de trein te reizen. Die zijn er eveneens niet gekomen. Daarom heeft NS besloten dat de huidige klanten met een bijabonnement deze ook in 2021 kunnen blijven gebruiken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
3 jaren geleden

Maar het nieuwe reizen betekent toch ook dat de spits wellicht minder een rol speelt door thuis werken en door Corona veroorzaakte dagspreiding. Ik denk met alle file en drukte problemen in het OV dat de dagspreiding etc niet meer worden terug gedraaid.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In de spits gaat het vooral om studenten en dieczullen na corona weer massaal in de spits gaan reizen.

Karel Geerts
3 jaren geleden

Het lijkt complete chaos en paniek bij NS Commercie.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Sommige mensen kunnen binnen een jaar een coronavaccin ontwikkelen, testen en leveren. Andere mensen hebben een jaar nodig om een treinabonnement te bedenken. Het is maar beter dat de laatstgenoemden bij NS werken.

Martijn
3 jaren geleden

Hoop dat ze wellicht een ‘dal vrij’ abonnement ontwikkelen zodat je 2 of 3 dagen in de week gratis kunt reizen buiten de spits ipv elke dag.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn

Ik denk eerder dat er korting-achtige abonnementen komen.

Jesper
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Die bestaan al voor 2 of 3 dagen per week kun je een Dal Voordeel gaan nemen. Daarnaast heb je ook Weekend Voordeel en Altijd Voordeel. Is te vinden op: https://www.ns.nl/ns-abonnementen/

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Jesper

Als werknemers hun reispatroon gaan aanpassen, is het dat ze op minder dagen per week gaan reizen, maar wel nog op dezelfde tijden. Als je 3 dagen in de week tijdens de spits wilt reizen, is er geen passend NS-abonnement in het huidige assortiment en lonkt de auto.

Ze zouden bijvoorbeeld een abonnement kunnen invoeren waarbij je op een bepaald traject tijdens het dal altijd gratis reist, terwijl je in de spits bij iedere volgende rit in de maand iets minder korting krijgt, zeg van 100% korting op de eerste rit, afbouwend naar 0% korting op de eenenveertigste. Met een abonnementsprijs die redelijkerwijs rond de 50% van Traject Vrij kan liggen, zou zo’n abonnement gunstig zijn voor forenzen die minder dagen per week reizen en spitsmijden bevorderen.

Tonnie Gildhuis
3 jaren geleden

Vindt het erg onzinnig om in de middagspits niet meer te kunnen reizen op met de keuzedagen en ook dat de oude Rak abonnement eruit gaat zodat men in de middagspits niet meer reizen kan en 2,5 uur moet wachten totdat dat wel weer kan. En nu door al dat coronavirus debakel gedoe er bijna niemand meer in de trein zit op die tijden vind ik dat men eerst maar eens afwachten moet of het de komende tijd nog wel weer zo druk wordt in de middagspits, men jaagt hierdoor een hoop ouderen de trein uit met zeker in deze tijd een zeer onzinnige beslissing . Eerst maar eens afwachten of het aantal reizigers daadwerkelijk terugkomt in de middagspits en dan pas dit domme besluit nemen. . Ouderen de trein uitjagen noem ik dit.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonnie Gildhuis

Het lijkt me toch beter voor ouderen om nu niet met de trein te reizen. Gelukkig snappen de meeste ouderen dat ook.

Peter B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Sorry Joost 2 ik vind die opmerking over oudjes nogal betuttelend. Als je boven de 65 bent word je niet automatisch kwetsbaar. Kwetsbaar wordt je door heel andere factoren die soms door genetisch factoren bepaald worden of door omstandigheden, maar steeds vaker door een ongezonde levenswijze. (roken eetgedrag te weinig lichaamsbeweging enz.) Zolang ik nog steeds op m’n gemak en met plezier de stenen trappen van Utrecht op en af loop (af en toe met mondkapje) blijf ik je advies in de wind slaan

Theo
3 jaren geleden

Persoonlijk had ik liever iets meer betaald voor het Voordeelurenabonnement en de kaartjes dan niet in de spits mogen reizen. 7 euro minder voor het abonnement weegt niet op tegen de nadelen voor de gebruikers. Dan liever een duurder abonnement of duurdere keuzedagen.

Willem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Theo

Inderdaad. Als reizen in de middagspits mogelijk was gebleven, zou ik een prijsverhoging van de VDU en de keuzedagen best een redelijk alternatief hebben gevonden. Het bedrag van zo’n prijsverhoging zou mij dan nog geen eens zoveel kunnen schelen. Ik reis regelmatig op werkdagen van het noorden naar het westen vv. ‘sOchtends na de spits. En vertrek terug ‘s middags doorgaans rond half zes. Dat uitkienen straks om wel of niet of gedeeltelijk (onderweg uit- en inchecken) binnen of buiten het spitstarief te reizen, is niet aantrekkelijk. De auto is dan een beter alternatief.

Geert
3 jaren geleden

Ik ben het eens met Theo : duurdere voordeelurenkaart en duurdere vrije reisdagen maar wel de middagspits mogen gebruiken is voor mij de goede oplossing .

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Geert

Hoeveel duurder dan. €10 of €20 per keuzedag extra?

vissers
3 jaren geleden

gewoon net als in BElgie: seniorenretour voor 6,80 of wat meer naar Roosendaal of Maastricht of Aix-la-Chapelle. Geldt vanaf 9.00, dus ook gewoon in de a.s. OOk op iets langere afstand al voordeliger als een gewoon enkeltje, wat aldaar ook heel wat minder kost als hier. Niks geen chipkaart nodig, niks geen ABO nodig.
Naar Obranistan zullen we maar niet kijken-hele OV gratis voor 65+uit de hele EU. Of Slowakije-gratis met de staatsstoptrein, mits voorzien van gratis biljet op vertoon van een gratis aangemaakt pasje.
Van paniek bij NS-ach kom. EErrder totaal gebrek aan een slimme commercieel directeur of vermoedleijk totaaol gebrek aan deskudnig IT-personeel, gezien de vele klachten op het forum van NS.

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  vissers

Het gemiddelde inkomen van senioren is in Belgie al maar de helft van in Nederland, laat staan in de andere landen die je noemt.

Senioren zijn in Nederland gemiddeld de groep met het hoogste inkomen dus waarom zouden die zwaar gesubsidieerd OV moeten krijgen?

P.S. ik ben zelf ook senior.

Peter B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Juriaan

Klopt senioren zijn in Nederland de groep met GEMIDDELD de hoogste inkomens, en dat zijn ook de mensen die je bij MAX zitten te klieren over vakantiehuisjes, maar er is ook een groep die alleen
van hun AOW moeten rondkomen en dat zijn de mensen die waarschijnlijk gemiddeld meer gebruik maken van het OV dan hun rijkere leeftijdgenoten.
Verder heb ik het vermoeden dat de directie van NS nog in 2019 leeft. Er is geen echte middagspits meer en ouderen zie je niet meer in de trein, en in de eerste klas zit alleen nog de conducteur. Waarom probeert de NS de paar ouderen die nog van de trein gebruik maken de trein uit te jagen, dat levert nog meer inkomens verlies op, maar probeer een beetje commercieel te denken, door o.a. ouderen (of andere groepen) tegen een bepaald tarief in de eerste klas te krijgen. Kort gezegd, conducteur er uit klanten er in. Dat kan meteen een iets betere bezettingsgraad opleveren.

Simon
3 jaren geleden

Mooie VIRM op de foto.
Briljante vormgeving, koester het als erfgoed en blijf eraf.