fbpx
Archief. Foto: Stefan Verkerk Fotografie

NS steeds vaker op tijd in de herfst

21 okt 2019 17:32

NS slaagt er steeds beter in om treinen tijdens de herfst op tijd te laten rijden. In 2015 was 12,6% van de treinen tijdens de herfst vertraagd, vorig jaar was dat nog maar 8,8%. Dat blijkt uit cijfers die het Algemeen Dagblad van NS heeft gekregen.

Problemen in de herfst

In de herfst rijden meestal de minste treinen op tijd. Vallende bladeren in combinatie met regen zorgen voor gladde sporen, waardoor treinen een veel langere remweg krijgen. Ook slijten de wielen in de herfst sneller, waardoor treinstellen in de herfst sneller onderhoud nodig hebben.

Het weer valt mee

Toch zorgde de herfst de afgelopen jaren in mindere maten voor problemen. “Het belangrijkst is dat het weer meevalt’’, vertelt Mischa van der Haar – analist bij NS – aan het Algemeen Dagblad. De verwachting is dat dit jaar het opnieuw beter gaat dan voorgaande jaren. Ook reizigersvereniging Rover zegt tegenover de krant te zien dat treinen in de herfst én winter steeds beter op tijd rijden.

Aangepaste dienstregeling

Om treinen beter op tijd te laten rijden past NS sinds een aantal jaar sommige treintijden in de herfst aan. Het gaat dan om trajecten waarbij NS weet dat treinen in de herfst meer tijd nodig hebben. Dit jaar gaat het om 15 trajecten waarbij NS de reistijden licht gewijzigd heeft, meestal slechts één minuut.

Sandite

Daarnaast zijn er een aantal treinen die Sandite op de rails spuiten. Sandite is een soort gel bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel die de rails stroever moet maken. Er worden in totaal 12 treinen ingezet die Sandite op de rails spuiten.

Eén herfststorm

Alle inspanningen, gecombineerd met gunstige weersomstandigheden, zorgen ervoor dat de stiptheid de afgelopen jaren verbeterd is. “Afgelopen jaren hadden we elke herfst slechts één storm. Als dat er meer waren, zou het simpelweg niet lukken de prestaties zodanig te verbeteren’’, zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze in het AD. 

Als er bladeren op het spoor liggen, komen treinen minder snel tot stilstand, tonen deze beelden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan
4 jaren geleden

@redactie: Er staat nu in de 1e alinea: “In 2015 was 12,6% van de treinen tijdens de herfst op tijd.” Er hoort te staan dat 12,6% vertraagd was toen.
Nog al een wereld van verschil 😛

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden

Dank

dries molenaar
4 jaren geleden

Waarom gingen ze eigenlijk stoppen daar in Schotland?

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NB niet zo leuk om te zien dat de reacties in mythisch beschaafde mensenland Schotland de burgerij nog veel horkerig is dan hier in Nederland met zo mogelijk nog meer betweters en fantasten.

Jo
4 jaren geleden

Maar wel elke herfst steeds kortere treinen. Dus laten we vooral niet vergeten met al die positieve berichtjes dat de NS nog veel te verbeteren heeft. Wabt treinreiziger.nl doet zo onderhand goed mee met de publiciteitsmachine van de NS en is lang niet meer zo kritisch of objectief.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jo

De treinen zullen wel korter zijn vanwege de vakantie. Dat mensen niet meehuilen met de wolven in het bos maakt ze volgens u verdacht?

johan II
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jo

Nou Dries, ik snap ‘wolf’ (?) Jo wel, al heeft treinreiziger.nl er niks mee te maken.

NS doet het communicatief slim, en wat dit onderwerp betreft gewoon goed. ‘Gelukkig gaat het beter, maar dat ligt ook aan de omstandigheden’.

Slim is het vooral omdat ze zo zijn ze nergens op aanspreekbaar,zijn. Beproeft recept is: alles gooien op de omstandigheden + er een voorbeeld van eigen intiatief bijhalen, nu de Sandite-pasta (zonder enige helderheid over resultaat). Dit recept, ‘we doen ons best en kunnen het ook niet helpen’, doet NS ook bij positieve resultaten, als nu minder herfstvertragingen, dat maakt ze voor het publiek lekker bescheiden en dus sympathiek.

Keerzijde is gewoon dat NS zo nooit aanspreekbaar is. Soort glibberaal, waar van alle werknemers Sandite pasta op zijn eigen brood zou moeten smeren op doktersrecept (3 x per dag als maaltijd)

Ook op o zo strukturele klachten van onnodig korte treinen, of onzichtbare conducteurs reageren ze gewoon niet. Op bij elk artikel onder treinreiziger.nl staan off-topic reacties over onnodig korte treinen, nu weer in de herfstvakantie, gisteren in richting Nijmegen, etc, etc ( in NRC kraakt Marcel van Roosmalen kraakt NS al jarenlang om de paar maanden ongenadig over uitval sprinter Uitgeest-Rotterdam. Nooit ergens 1 reactie van NS gezien of gehoord.)

Het negeren is een soort van heers- en verdeelstrategie. Je weet wel, van Stalin ed. Gewoon negeren, (‘mijn naam is haas’), met de niets-aan-de-hand glimlach erbij, dan worden anderen zonder dat ze het doorhebben tegen elkaar uitgespeeld.
Zoals Jo nu uit machteloosheid treinreiziger.nl gaat verwijten. En jij vervolgens Jo weer een ‘wolf’ noemt. Neem tenminste aan dat je dat met volle verstand doet.

Zo is een ov-landschap ontstaan waarin iedereen langs elkaar heen praat, denkende over het zelfde te hebben.. Als vanzelf denkende in tegenstellingen die er eigenlijk helemaal niet zijn. Den Haag en politiek is inmiddels al helemaal jandoedel, kierewiet.

En dat is in en in triest, gezien potentie en pracht van OV, vooral wat betreft de duurzame toekomst.

Ja NS, en dat is dan ‘communicatief slim’ maar de dood in de pot, recept voor duurzame ellende.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

Voor Marcel van Roosmalen is het een levensstijl en ambacht. Fijn voor de kinderen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jo

We zijn zeker met regelmaat kritisch, in dit geval zien we een interessant bericht in het Algemeen Dagblad en zijn we de mediawatch. Op zich heeft Johan een punt in zijn reactie.

treingraag
4 jaren geleden

24trains.tv ook uit AD, van Erik Thomas de Zwart.