NS start zoektocht naar locomotieven voor Nightjet (en IC Berlijn)

De Nederlandse Spoorwegen heeft leveranciers gevraagd naar de mogelijkheid om locomotieven te leasen voor de Nightjet en eventueel de Intercity Berlijn. Dat laat een NS-woordvoerder weten tegenover Treinreiziger.nl.

Nightjet

Het gaat om een zogeheten Request for Information (RFI), een marktverkenning. Daarbij gaat het om multicourante locomotieven, dat zijn locomotieven die in meerdere landen onder verschillende spanningen kunnen rijden. In het geval van NS moeten de locomotieven minimaal in Nederland en Duitsland kunnen rijden. Als de marktverkenning succesvol wordt afgerond volgt er een aanbesteding.

De locomotieven zijn op korte termijn nodig voor de Nightjet. Vanaf december zal de nachttrein vanuit Amsterdam gaan rijden naar Wenen en Innsbruck. “Met de RFI zoekt NS naar leveranciers die voor deze nachttrein de locomotieven voor het eerste gedeelte van de reis kunnen leveren”, legt NS-woordvoerder Hessel Koster uit.

Vectron Berlijn

Eerder maakte NS bekend locomotieven van het type Vectron te willen leasen voor de Intercity Berlijn. De inzet was om die locomotieven al per december 2019 in te gaan zetten. Dat plan is inmiddels grotendeels van de baan. Er wordt nu ingezet op de nieuwe treinen van Deutsche Bahn, die vanaf 2023 worden verwacht. Wel wil NS 15 leaselocomotieven als optie meenemen, zodat er een terugvaloptie is als de nieuwe DB-treinen bijvoorbeeld te laat geleverd worden.

Bad Bentheim

Per eind 2023 moet de reistijd Amsterdam – Berlijn een half uur korter worden. De trein zal echter ook dan blijven stoppen in onder andere Bad Bentheim. Volgens Reporter Radio wordt die stop niet geschrapt, omdat de grensgemeente samen met Rheine een onafhankelijk onderzoek naar versnelling van de trein naar Berlijn zou hebben beïnvloed. Kenners wijzen echter nog op een hele andere reden: de stop in Bad Bentheim kan technisch helemaal niet geschrapt worden.

Want met de nieuwe DB Talgo-treinen is een locwissel aan de grens niet meer nodig, maar er moet nog steeds wel geschakeld worden van de Nederlandse naar de Duitse netspanning. Dat kan rijdend met een spanningssluis, maar die is er niet in Bad Bentheim. De stop in Bad Bentheim kan dus alleen geschrapt worden als de infrastructuur wordt aangepast. In Emmerich is er wel een dergelijke spanningssluis, toch is ook de ICE tussen Amsterdam en Keulen nauwelijks sneller dan de voormalige EuroCity-treinen. Dat komt doordat de treinen nu veel marge hebben.

This post was last modified on 2 februari 2020 13:50

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug