fbpx

NS start met zitplaatszoeker: “We willen dit landelijk beschikbaar maken”

De Nederlandse Spoorwegen wil treinreizigers gaan helpen bij het zoeken naar een zitplek. Deze maand introduceert NS Reisplanner-app de NS zitplaatszoeker. Vooralsnog alleen tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch. Het spoorbedrijf heeft echter de ambitie om de zitplaatszoeker landelijk dekkend te maken. Dat zegt het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

Drukte tonen

De app toont naast het reisadvies ook welk rijtuig nog voldoende zitplaats heeft, aan de hand van de kleuren groen, geel of oranje. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. “Met de zitplaatszoeker kunnen we ook laten zien wáár het druk is in de trein. Op een beginstation zoals Arnhem zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch is het juist druk voorin de trein”, legt Gerjan Vasse namens NS uit.

Scheve bezetting

Conducteurs melden aan NS dat in 30% van de treinen reizigers staan terwijl er verderop nog zitplaatsen zijn. “Zogenaamde scheve bezetting. Het verlengen van treinen heeft dan geen zin. Een deel van de reizigers doet dit bewust om op een handige plek uit te kunnen stappen. Ook zijn er reizigers die het voor een korte reis niet de moeite waard vinden om naar de andere kant van de trein te lopen voor een zitplaats. Toch is de helft van de reizigers die staan zich er niet van bewust dat er nog zitplaatsen zijn”, aldus Vasse.

Bestaande data

De huidige proef maakt gebruik van al bestaande data. “Op diverse plekken wordt het gewicht van een trein gemeten met het Gotcha systeem. Dat is eigenlijk gericht op goederentreinen. Maar ook het gewicht van reizigerstreinen wordt gemeten. Aan de hand van het gewicht kunnen we per rijtuig inschatten hoe druk het is”, legt Vasse uit. Deze meetpunten hebben echter geen landelijke dekking. Daarom wil NS in de toekomst ook andere data gaan gebruiken om de drukte in te kunnen schatten. “Onze treinen zijn uitgerust met Climate Control. Die meet ook de CO2-uitstoot. Als er veel mensen in de trein zitten, wordt er meer CO2 uitgestoten. En dat wordt dus ook geregistreerd”.

Dure proef

In 2013 deed NS ook al een soortgelijke proef op de IJssellijn (Zwolle – Arnhem – Den Bosch – Roosendaal). Bij die proef konden reizigers niet alleen op hun smartphone kijken, maar werd op station Den Bosch ook een lang led-bord opgehangen die op het perron de drukte visualiseerde. Die proef werkte op een andere manier: elf treinstellen werden uitgerust met 280 infraroodsensoren. Die proef kostte 2 miljoen euro en kreeg vanwege de hoge kosten geen vervolg.

Andere invalshoek

De zitplaatszoeker bevindt zich momenteel in een testfase. “We willen uiteindelijk een landelijke dekking bereiken. Deze testfase is bedoeld om te kijken of alles goed gaat, of dat we het nog moeten finetunen.” Daarmee heeft NS tegenwoordig een heel andere invalshoek op drukte dan een paar jaar geleden. In mei 2012 legde het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl nog uit dat een drukte indicator – zoals toen al in Zwitserland werd gebruikt – voor Nederland niet interessant was. “De materieelinzet is pas kort vooraf definitief, en kan op het laatste moment nog veranderen. Wij voorzien onze klanten graag van heldere en betrouwbare reisinfo, communicatie over waarschijnlijkheden is niet wenselijk, en kan alleen maar tot teleurstelling leiden”, stelde toen NS woodvoerder Nienke Kooistra. Opvallend genoeg werd een paar maanden later – in oktober 2012 – alsnog de drukte indicator in de reisplanner ingevoerd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
B. Alberda
6 jaren geleden

” Als er veel mensen in de trein zitten, wordt er meer zuurstof uitgestoten. ”

Dat lijkt me sterk, tenzij iedereen een plant meeneemt (en er genoeg licht is). Mensen en dieren verbruiken zuurstof, dus er wordt meer CO2 uitgestoten.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  B. Alberda

Ik zal het verbeteren, dank 🙂

Pieter
6 jaren geleden

Nu moet ik hier toch op reageren: ik reis bijna dagelijks op dit traject, en het komt nog vaak voor dat de NS besluit om een 3-bak doorloper in te zetten, in de spits. Daar gaat zelfs een zitplaats app niet bij helpen.

Costnix
6 jaren geleden
Antwoord aan  Pieter

Of er wordt een treinstel afgekoppeld, terwijl beide treinstellen nagenoeg volzetten. De passagiers moeten dan van het ene naar het andere toe ollen. Het gevolg is “haringen in de ton”
Dit gebeurt in het weekend bijvoorbeeld met de IC Rottedam Leeuwarden. In Zwollen blijft dan een treinstel achter 🙁

Wasko
6 jaren geleden

Als de treinen nou n’s een keer optijd reden,en de zitplaatsen in 1e klas tijjdens de spitsuren 2e klas waren ben je al een heel eind verder N.S.

Bert Sitters
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wasko

1e klas handhaven. Je betaald extra voor een rustige zitplaats.

Wasko
6 jaren geleden

Als de treinen nou n’s een keer optijd reden,en de zitplaatsen in 1e klas tijjdens de spitsuren 2e klas waren ben je al een heel eind verder N.S.!

Maarten
6 jaren geleden

Middels het aanpassen van de treinlengtebordjes (zie RSVV nr. 304) in de stations kun je ook zorgen dat er een evenwichtige spreiding ontstaat in de trein. Dit is geen high tech oplossing maar wel effectief maatregel.

Wilco Boon
6 jaren geleden

Waar kan ik die app vinden

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wilco Boon

Zoek op Reisplanner, NS Xtra of NS Reisplanner in de app-store.

Bert Sitters
6 jaren geleden

Het wordt vaak in de trein opgeroepen: “vooraan is nog zat plaats,” maar het is vaak lastig om in een volle rijdende trein van achter naar voren te lopen. Verder heb je die balkonklevers die daar blijven hangen en plaats nemen op de trappen.
Is omroepen op het perron ook een optie?
Ook op Schiphol staat iedereen op een kluitje te wachten. Het gevolg: stampvol aan de noordzijde van de trein met passagiers en hutkoffers.
Op het kopstation Den Haag Centraal zijn er veel passagiers die op het laatste moment aan komen. Die hebben geen tijd meer om naar voren te lopen en stappen massaal achteraan in.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De ervaren reiziger kan toch even doorlopen naar het stille stuk. Zo houd je het dragelijk. Die extra 100-200 meter kan toch nooit het probleem zijn. Ik blijf niet staan over 30 minuten om 200 meter uit te sparen.

Jes.
6 jaren geleden

Laten we toch eens niet zo moeilijk doen over het gebrek aan zitplaatsen. Voor een urenlange reis kan ik best begrijpen dat zitten prettig is. Ontspannen, met wat te lezen erbij en wat te eten en te drinken. Maar veel mensen reizen maar een relatief kort stukje, met name naar en vanaf het werk.
Over het algemeen hebben mensen die met de trein naar het werk gaan een kantoorbaan, waarbij ze al zitten. Landarbeiders, magazijnmedewerkers en andere mensen met fysiek zwaar werk gaan meestal niet met de trein. Al is het maar vanwege de werktijden en de, voor hen, hoge prijs van een treinreis.
Dat zitten lijkt voor velen iets emotioneels te zijn. Het zit nu eenmaal in de gedachten van de meeste mensen, hoewel het praktisch gezien helemaal niet erg is om te staan. Dat doe ik zelf ook. Zelfs wanneer ik op een zondagmorgen op weg naar het werk ben.