De Nederlandse Spoorwegen starten woensdag met een Europese aanbesteding voor nieuwe sprinters. NS zegt de nieuwe treinen nodig te hebben omdat het aantal reizigers de komende jaren toeneemt. Het bedrijf wil voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. Met de aanbesteding zijn enkele honderden miljoenen euro’s gemoeid, laat een woordvoerster weten.
NS kiest voor sprinters omdat die snel kunnen optrekken en afremmen en snelheden tot 160 kilometer per uur kunnen bereiken. Ook moeten de treinen toiletten hebben die toegankelijk zijn voor rolstoelen, moet er wifi zijn, moeten alle coupés stopcontacten en USB-aansluitingen hebben en een gelijkvloerse schuiftrede zodat mensen goed kunnen instappen. NS bekijkt nog of de nieuwe sprinters ook dienst kunnen doen als intercity. Een type als een Flirt wordt bijvoorbeeld bij NS als Sprinter gebruikt, maar de Noorse spoorwegen hebben van dezelfde trein een variant voor lange afstanden.
NS liet eerder al weten te studeren op een nieuwe bestelling dubbeldekstreinen. Een woordvoerder van de spoorwegen laat desgevraagd aan Treinreiziger.nl weten dat de huidige bestelling die wordt voorbereid hier los van staat. De Sprinters die de vervoerder nu wil bestellen zijn niet ter vervanging van bestaande treinen, maar uitsluitend om de verwachte reizigersgroei op te vangen.
Het aantal reizigers daalde tijdens de coronapandemie fors omdat veel mensen thuis gingen werken. Intussen is zo’n 80 procent van het aantal reizigers van voor de pandemie teruggekeerd, zegt NS. Omdat het spoorbedrijf tegen 2030 een “forse reizigersgroei” verwacht en het jaren duurt om een nieuwe trein te laten rijden, is NS nu al bezig met deze “voorbereiding op de toekomst”, zegt het bedrijf in een toelichting.
Hoeveel treinen het worden, hangt af van de indeling van de trein en hoeveel stoelen er bijvoorbeeld in passen. NS laat wel weten uit te gaan van tussen de 8.000 en 18.000 stoelen. De Sprinters zullen in elk geval enkeldeks zijn.
In de eerste fase van de aanbesteding selecteert NS de mogelijke leveranciers van de nieuwe trein. Het spoorbedrijf verwacht begin 2024 te weten welke leverancier de trein gaat maken. Eind 2027 moeten de eerste nieuwe sprinters dan op het spoor komen.
NS heeft momenteel al wat nieuwe treinen rijden. Het gaat om 185 sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF. Ook zijn er nog 99 nieuwe intercity’s besteld bij de Franse fabrikant Alstom. In totaal had de spoorvervoerder eind vorig jaar 757 treinstellen met bij elkaar opgeteld ongeveer 246.500 zitplaatsen.
Op termijn zullen er ook treinen uitstromen. Zo zullen de Traxx treinen vervangen worden door de Intercity Nieuwe Generatie. Ook de Koplopers (ICMm) gaan op termijn vervangen worden, maar deze zullen naar verwachting tot 2029/2030 nog dienst blijven doen, zegt NS.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 25 juli 2022 20:59
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…