NS start testprogramma ICNG, productie vertraagd

NS start vrijdag het testprogramma van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). De bedoeling is dat de nieuwe trein dan voor het eerst op eigen kracht zijn eerste meters zal maken op Nederlandse bodem. De testritten hebben plaats op de spoorlijn Groningen – Zwolle.

We blijven graag gratis dit soort uitgebreide reportages maken. Tijdens de coronacrisis hebben we echter nauwelijks advertentie-inkomsten. Wordt daarom supporter van Treinreiziger.nl. Dat kan vanaf € 12,50. Premium supporters kunnen als cadeau een beker krijgen met de ICNG.

Testprogramma

Dat heeft NS donderdag bekend gemaakt, vlak nadat de tweede ICNG in Nederland is aangekomen. Waarbij het eerste treinstel vooral bedoeld is om monteurs en trainers op te leiden, zal het tweede treinstel worden ingezet als testtrein. “Dit is het spannendste moment” zegt Hans Blaauw van treinfabrikant Alstom tegenover Treinreiziger.nl. “We hebben eerder al tests gedaan in het Tsjechische Velim, maar de trein is ontworpen voor Nederland. Dus is het meest interessant om de trein hier te testen”.

Het testprogramma zal de komende periode in snel tempo worden uitgebreid. Na de eerste tests tussen Groningen en Zwolle, zullen er tests volgen op de Hanzelijn. Blaauw: “Dan zullen we ook snelheidstesten doen met 200 kilometer per uur. Als dat allemaal goed gaat gaan we daarna richting de hogesnelheidslijn”. Alstom hoopt dat de tests in de Randstad al deze maand kunnen starten. Volgende maand staan er andere tests op het programma, en in augustus komen er meer testtreinen naar Nederland. “Zodat we ook gekoppeld kunnen rijden. Drie stellen kunnen aan elkaar gekoppeld worden, vandaar dat we meer testtreinen nodig hebben”. Voor de testritten zijn er in Tsjechië al zo’n dertig machinisten opgeleid die met de treinen kunnen gaan rijden.

Productie vertraagd door Corona

De productie van de gloednieuwe treinen, die ook wel ‘De Wesp’ wordt genoemd, loopt niet volledig op schema. “Door het coronavirus was er geen toevoer van onderdelen, daardoor heeft de productie ruim een maand stil gelegen” legt Blaauw uit. De productie is inmiddels weer opgestart, maar er gelden nog steeds allerlei beperkingen. “En ook de toevoer is nog niet op het niveau die we nodig hebben, dus we worden daarin wel beperkt in de productiesnelheid”.

Goed nieuws dus, dat de productie weer is opgestart, maar helemaal gerustgesteld is Blaauw nog niet. “We zijn afhankelijk van een enorme hoeveelheid leveranciers. We moeten nu zien dat zij de Coronacrisis overleven”, aldus de klantdirecteur van Alstom. Alstom monitort daarom alle leveranciers, om te zien of ze weer op het gewenste toeleveringsniveau kunnen komen. “Want we leveren, als alles straks weer loopt, één wagenbak per dag. Het tempo ligt dus enorm hoog”.

Op dit moment is er door corona een paar maanden vertraging ontstaan. Blaauw: “Maar we weten nog niet wat er nog gaat komen. Want we blijven werken met beperkingen”. En dan gaat het niet alleen om de productie van de treinstellen, die in Polen plaats vindt. Maar bijvoorbeeld ook bij de software-ontwikkeling die in India plaats vindt. “Daar zijn we twee maanden in complete lockdown geweest”. De treinen die normaliter de fabriek uitkomen, worden op een speciale testbaan in het Tsjechische Velim getest. Maar doordat de grenzen gesloten werden, moest ook dat worden stopgezet. Volgende week wordt dat hervat.

De productie loopt door de coronacrisis welliswaar vertraging op, voor een boete hoeft de van oorsprong Franse fabrikant niet te vrezen. Er is immers sprake van overmacht.

Vanaf 2021 met reizigers

In totaal heeft NS 99 nieuwe intercity’s besteld van het type ICNG. Het grootste deel van de treinen, 79, is bedoeld voor binnenlands gebruik. Die binnenlandse order bestaat uit 49 treinstellen van vijf rijtuigen en 30 treinstellen van acht rijtuigen. De treinen die nu in Nederland zijn, en in augustus worden verwacht, zijn vijfdelig. Na de zomer wordt de eerste achtdelige trein verwacht. Al met al zijn de 79 binnenlandse ICNG’s goed voor maar liefst 25.000 zitplaatsen. Naar verwachting zullen de nieuwe treinen vanaf volgend jaar ingezet worden.

Dat de treinen nog niet gelijk wordt ingezet, komt omdat de treinen eerst toegelaten moeten worden voor het Nederlandse spoor. Ook zijn er veel testen nodig, omdat er altijd ‘kinderziektes’ zijn met nieuwe treinen. Met andere woorden: direct uit de fabriek zijn ze nog niet perfect. Zo nodig kunnen er vervolgens nog aanpassingen plaats vinden.

Foto: De testtreinen zijn nog niet volledig afgebouwd. Fotograaf: Stefan Verkerk.

Dat is ook de reden dat Alstom in eerste instantie alleen de testtreinen bouwt, zodat de belangrijke aanpassingen kunnen worden uitgevoerd voordat de massaproductie start. De testtreinen zijn voorzien van interieur, maar ze zijn nog niet afgebouwd, benadrukt NS. Daarom hangen er nu in de trein nog allerlei kabels los. Om voldoende gewicht te hebben, liggen er ook zandzakken in de trein en is er veel meetapparatuur aanwezig.

De verwachting is dat de nieuwe treinstellen in de loop van 2021 als eerste te zien zullen zijn tussen Amsterdam – Rotterdam (- Breda). Geleidelijk zullen er steeds meer treinen instromen. Als alle Traxx treinen tussen Amsterdam en Breda zijn vervangen, volgt vervolgens de intercity Den Haag – Eindhoven. Op termijn – volgens planning 2023 – zullen de Wesp-treinstellen ook gaan rijden vanuit Groningen en Leeuwarden, via Schiphol, naar Breda.

Alle gemakken

Anders dan bij de Sprinters, is comfort bij intercity’s belangrijk. De stoelen hebben in vergelijking met de Sprinter dan ook een beter zitcomfort. Daarnaast zullen de treinen uiteraard uitgerust zijn met wifi, maar ook met stopcontacten en usb-contacten. “Bijzondere aan deze trein zijn de grote tafels” vertelt programmamanager Maarten Bakker van NS.

Foto: De testtrein zit nog deels in de verpakking. Fotograaf: Stefan Verkerk.

In vergelijking met de huidige treinen zullen de nieuwe intercity’s ook relatief veel plek hebben voor bagage. Niet alleen boven de zitplek, maar daarnaast zijn er ook extra bagagevakken. Wat verder bijzonder is, is de binnenverlichting. Die zal niet overal hetzelfde zijn. De trein zal drie zones hebben: voor ontmoeten, werken en stilte. Per zone zal de verlichting anders zijn.

België

Naast de 79 treinstellen voor binnenlands gebruik, zijn er ook nog eens 20 ICNG’s besteld die naar België kunnen, de zogenoemde ICNG-België. Hier heeft Alstom al twee treinstellen (grotendeels) van gebouwd. Nog dit jaar zal de ICNG-België volgens planning getest worden op het testcircuit van Velim. Volgend jaar zal de ICNG-België naar verwachting naar Nederland komen.

Foto: veel testapparatuur in de nog niet volledig afgebouwde intercity’s.

Overzicht planning:

  • Vanaf 5 juni testen op de spoorlijn Groningen – Zwolle.
  • Later deze maand volgt een snelheidstest op de Hanzelijn.
  • Als alles volgens plan verloopt zal de ICNG ook deze maand nog te zien zijn op de HSL.
  • In augustus worden nog twee testtreinen verwacht.
  • Na de zomer wordt de eerste achtdelige trein verwacht.
  • In de loop van dit jaar zal de eerste ICNG-België getest worden in Tsjechië.
  • In de loop van 2021 zullen de treinstellen naar verwachting de eerste reizigers gaan vervoeren.

In beeld: De eerste (nog niet afgebouwde) testtrein

Foto’s: Stefan Verkerk in opdracht van Treinreiziger.nl

Video: de eerste ICNG’s in beeld

This post was last modified on 8 december 2020 20:30

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug