fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS-stakingen op 9, 13 en 15 september: de verwachte hinder op een rij

05 sep 2022 21:03

De vakbonden hebben maandag aangekondigd dat er een tweede stakingsgolf komt in het loonconflict met de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf vrijdag 9 september is er hinder te verwachten. De precieze details zijn nog niet bekend. Op basis van de eerdere stakingen heeft Treinreiziger.nl echter al wel een inschatting gemaakt.

UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.

NS-staking vrijdag 9 september

Update: Er zullen geen NS-treinen rijden in Nederland. Alleen tussen Amsterdam en Schiphol. Internationale treinen rijden eveneens niet. Alleen regionale grensoverschrijdende treinen rijden wel.

NS-staking dinsdag 13 september

Update: staking van de baan.

NS-staking donderdag 15 september

Update: staking van de baan.

Cao-gesprekken

Maandagavond liet NS weten nieuwe stakingen te betreuren. De NS stelt dat de stakingen een duidelijk signaal zijn en dat de oproep van de vakbonden serieus wordt genomen. “Wij zijn aan zet. Het is in het belang van onze collega’s om tot een goede cao te komen. Wij zullen daar initiatief toe nemen.”

De cao-onderhandelaars van CNV Vakmensen en FNV zeggen nog geen uitnodiging te hebben ontvangen voor een gesprek. “Maar die moet morgen komen, anders is het echt te laat”, aldus Jerry Piqué van CNV. Mocht er eventueel een aanbod komen vanuit de NS dan zijn de stakingen niet per definitie van de baan. “Dat is afhankelijk van het aanbod dat er eventueel komt.” Ook FNV wil eerst de uitnodiging afwachten. “Daarna bepalen we met de cao-commissie of die inhoudelijk genoeg is en of het überhaupt een gesprek waard is. We doen het niet alleen voor de koffie”, aldus Henri Janssen van FNV.

Landelijke acties

De vakbonden dreigen met landelijke acties als de tweede stakingsronde geen cao oplevert.

0 0 stemmen
Artikel waardering
136 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Annemiek
1 jaar geleden

Nog steeds begrijp ik niet hoe de wijze waarop gestaakt wordt moet leiden naar een nieuwe CAO. Er is haast geen verband tussen de twee.

Nieuwe werknemer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Aanstaande week mijn eerste week bij een nieuwe werkgever en ik moet helaas met de trein. Nou, bedankt NS.

Noemi
1 jaar geleden
Antwoord aan  Nieuwe werknemer

Arbeiders hebben recht op een leefbaar loon. Er is niets persoonlijks tegen u en tegen niemand.

Jasper
1 jaar geleden

Wat een gezeik.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden

Hildebrand:

Zal de Intercity van/naar Dordrecht – Lelystad ook niet gaan rijden op vrijdag?

Het zal het treinverkeer behoorlijk ontwrichten. Zien hoe de dienstregeling wordt. Want de NS zal moeten improviseren vanwege beschikbare NS personeel. Want er zijn personeelstekorten. En daarbij deze stakingen erbij.

Verwacht dat NS vanaf nu hun dienstregeling baseren op hun beschikbare treinpersoneel. En dat nog lang duren Zeker in dienstregeling 2023. Zoveel treinen als in 2019 zullen voorlopig niet rijden. Want NS moet eerst het personeelsbestand op orde krijgen. En vervolgens de NS medewerkers binnen boord willen met betere arbeidsvoorwaarden.

Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl)
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik verwacht dat die trein niet zal rijden, maar ik weet het niet zeker.

Rudolf
1 jaar geleden

Vandaag tussen Venlo en Amsterdam twee uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien, dus wat sommige conducteurs betreft is er weinig verschil tussen “werken” en staken, alleen in het eerste geval zitten ze op hun krent in de eerste klas en in het tweede geval in de kantine. Er zijn ook conducteurs die wél hun best doen hoor.

Saskia
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudolf

Afgelopen weekend vanuit het noorden des lands met mijn weekend vrij abonnement in totaal ongeveer 12 uur met de NS gereisd, geen enkele keer gecontroleerd en zelfs geen conducteur die door de trein liep. Tijdens de terugreis werd op een lang traject geeneens omgeroepen welk station we naderden, dit terwijl de elektronische schermen op zwart stonden en het buiten donker was. Voel me in de avonduren als alleenreizende vrouw, steeds vaker onveilig in de trein, dit omdat er geen conducteur te bespeuren is. Het stelselmatig niet controleren van kaartjes en onzichtbaar zijn van treinpersoneel trekt ook veel zwartrijders aan via stations zonder poortjes.

Henk Algra
1 jaar geleden
Antwoord aan  Saskia

Ook mijn ervaring. Omdat veel gastheren (m/v) het laten afweten in de trein wordt de sfeer er niet beter op, zeker niet in de avonduren. Eigenlijk zijn tal van conducteurs al enkele maanden in een toestand van gedeeltelijke staking beland. Ze bedienen de sluitfluit en zitten verder mopperend in de eerste klasse

Hans Robert
1 jaar geleden

Als ik zou kunnen zal ik nooit meer met de trein reizen.helaas kan ik dat niet

Sven Ruben
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hans Robert

Wij allemaal, Hans

Oscar
1 jaar geleden

Ik vrees dat NS hard op weg is zichzelf overbodig te maken.
Afgelopen 30 augustus hadden we afdelingsuitje met ons team bij onze werkgever; binnen één uur waren voor 40 mensen 10 auto’s geregeld. Geen last van stakingen gehad.

Misschien moet NS maar serieus werk gaan maken van Greenwheels. Dat heeft beduidend minder last van stakingen. Een aanzet hiertoe op https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/2022/08/met-ns-nooit-meer-in-de-cao-staan/ .

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Helaas zijn rijbewijslozen wel afhankelijk van het OV. Ik kijk iedere keer Huawei lief aan met de vraag wanneer ze de volledig zelfrijdende auto in Nederland gaan introduceren.

Martijn
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Helaas, alsnog zou je dan in het bezit van een rijbewijs moeten zijn om in te grijpen, indien het fout gaat.

John
1 jaar geleden

NS-staking dinsdag 13 september
> De verwachting is dat internationale treinen wel normaal zullen rijden

Was het niet de laste keer dat de IC Amsterdam – Berlijn reed alleen vanaf Bad Bentheim.

mary
1 jaar geleden

Als NS a.s. vrijdag 9 september wel gaat staken. Is het dan nog mogelijk om vanuit Alkmaar naar Amersfoort te reizen?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  mary

Alkmaar ligt in de regio Noord-West, dus per trein kom je waarschijnlijk Alkmaar niet eens uit.

Atasoy
1 jaar geleden
Antwoord aan  mary

Uit Rotterdam naar Venlo zijn er treinen die dag?

peter
1 jaar geleden

waarom niet alle reizigers gratis vervoeren? Geeft meer begrip bij de reizigers en je pakt de baas er mee aan.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  peter

Daar gaat ‘de baas’ natuurlijk niet mee akkoord.

Harm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Wat wil de baas ertegen doen als het personeel collectief besluit om geen kaartjes te controleren en dit vooraf bekend maakt?
Het personeel collectief op straat zetten en vervangen door nieuw personeel dat nu al niet beschikbaar is?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  peter

Mag wettelijk gezien niet, wordt gezien als diefstal van de werkgever.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  peter

Is dat de reden? Vreemd.

Als OV staakt krijgt NS geen inkomsten.
Als reizen gratis is, doordat het het stakingsmiddel is, ook niet.

Of beiden zijn “diefstal”, of beiden niet.
Daar hoef je geen Plato voor te zijn.

Voor de stakenden is er weinig verschil. Ze zetten de vervoerder onder druk met een fikse inkomstenderving.
Ze voorkomen wel dat reizigers de dupe zijn, en dat mensen afhaken, de overstap maken naar de auto. En daarmee ook de samenleving met een moeilijk omkeerbaar probleem opzadelen.

Ook komt het staken veel positiever voor het voetlicht. Conducteurs kunnen oefenen met gastheerschap, kennismaken met reizigers, want in de stakende regio hoeven ze niet bang te zijn geconfronteerd te worden met enge mensen (geen zwartrijders in deze situatie). Win-win-win.
(ik stel me voor dat zodra de conducteurs een stakende regio inkomen een oranje hesje met rood-wit-blauw omdoen, dat doet het goed bij media en Nederlanders. Thermoskannen FNV-koffie uitdelen (en FNV-stickers voor kinderen) doen het ook goed, muziek maken, talentenshow, etc. Als de trein de regio uitrijdt: hesje uit.

Aangezien nu vaak per regio gestaakt wordt kan TLS (OV chipkaart) mooi de door de regio gereisde kilometers aftrekken van de ritprijs. Kunnen ook zij eindelijk hun vakmanschap en bijdrage laten blijken (ook win-win-win, want door deze proeve van kunnen zullen de incheckpaaltjes voor de verschillende vervoerders op perrons ook eindelijk verdwijnen (introductie van intelligente algoritmes bij TLS – eindelijk!)

Hoewel de financiële schade aanzienlijk zal zijn voor NS, zal het plaatje gunstiger zijn dan de huidige situatie.

>>> MINDER ”DIEFSTAL” DUS!

Reizigers blijven, haken niet af, de samenleving en de toekomst van OV wordt niet gekannibaliseerd. Daarnaast worden de andere regio’s niet getroffen door inkomstenderving, of treinen die op de verkeerde plek staan.
En de conducteurs/machinisten zullen waarschijnlijk meer plezier en eer van hun werk hebben. tijdens deze staking. Worden ook niet uitgemaakt voor werkschuw, want ze werken.

Het lijkt me de juiste stakingsmiddel: NS/ de vervoerder in de portemonnee raken. Maar niet in andere operationele dingen, en al helemaal geen onschuldigen (reizigers, samenleving) raken.

___
Vergeet ook niet dat anders dan bij de meeste andere stakingen, bijv in een fietsenfabriek, eindgebruikers een andere fiets kunnen kopen. Bij NS is die keuze er niet (wellicht soms een bus). Als er sprake is van “diefstal” is het in OV in eerste instantie diefstal van de reiziger en de samenleving (duurzame toekomst).

De toekomst is veel te belangrijk – zie bijv de stikstof/boerenproblematiek, de zoveelste giga-impasse en patstelling in de samenleving. Hoogste tijd voor nieuwe vormen van staken, ieders verantwoordelijkheid. Kom op OV geef het goede voorbeeld.

Lodewijk Entrop
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Op zich ben ik het met u eens, helaas heeft de rechter het gratis meenemen van reizigers als onwettig staken beschouwd en kan de vakbond dat dus niet doen.

johan III
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

krijg ebola

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lodewijk Entrop

Sorry lodewijk, mijn broertje heeft dit getypt.
Excuses voor dit ongemak!

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

@johan ii

Bij een staking heeft ns geen kosten voor energie, alle treinen staan immers stil. Bij gratis reizen als actie lopen de energiekosten (en andere variabele kosten) gewoon door. Staken is een recht. Je werkgever op kosten jagen is geen recht.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Joost, het lijkt me sterk dat de kosten (van energie en afschrijving) hoger zijn dan de kosten van de conventionele staking.
Denk aan duurzaam afhakende klanten, minder reizen in niet-stakende regio’s, impact van treinen die niet op hun plek staan de volgende ochtend (in het hele land) en slechte beeldvorming van klantonvriendelijk OV, en conflict voeren over de rug van derden, de klanten nota bene.

___

@Lodewijk.
Ik denk dat een goede advocaat en probleemeigenaar de rechter a la Urgenda met gemak kan overtuigen. Er is in OV-sector never nooit een goed plan, alleen luiheid en gemak, hetzelfde doen wat men altijd al heeft gedaan, NS en vakbonden, en dat op een opgeblazen manier als de keizer zonder kleren. Stop die maskerade.
Geen rechter heeft ooit een goede argumentatie voor zijn kiezen gehad, dus kiest ie de letterlijke wetstekst.

Urgenda is juridisch baanbrekend vanwege maatschappelijke noodzaak ivm wettelijke verplichtingen. OV is maatschappelijk van levensbelang voor de duurzame toekomst.

Maar ja dat beseft OV zelf niet eens, ze slapen. Die gaan lekker door met hun Keizerlijke verkleedpartij alsof ze Sisi zijn, princessen op erwten dromend van de prins op witte paard of van Karl Marx of de pers.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Goede reclame voor OV is een staking natuurlijk niet. Maar bij gratis reizen loopt de schade voor NS ook in rap tempo op, dat zou ik niet onderschatten.

Het punt wat ik meer wilde maken, is dat de werkgever daar een stokje voor kan steken. Dus als de vakbond als vorm van actievoeren wil dat reizigers gratis vervoerd worden, dan moeten ze daar toestemming van de werkgever voor hebben. Dat is volstrekt logisch, want de werkgever is eigenaar van de treinen, niet de werknemers.

Dus als de vakbond dat wil, zullen ze om tafel moeten met NS. Dan krijg je natuurlijk een raar gesprek omdat beide partijen sowieso een conflict voeren. Onderhandelen over de manier van actievoeren is dan heel vreemd.

In dit geval wil de FNV zelf trouwens ook geen reizigers gratis vervoeren, hebben ze gezegd. Dat zou te weinig druk op NS zetten.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Dit i9e, 209e eeuws denken. De toekomst is 1.

Tegenwoordig zijn bedrijven veel minder van de bazen of aandeelhouders, maar óók van de werknemers. En nu ook al meer van de klanten of samenleving (/omwonenden/toeleveranciers/….). Bedrijven kunnen minder wegkomen met misstanden negeren, hun werknemers en klanten ook. Het is 1 geheel.

Dus inderdaad: samen om tafel voor dat ‘rare gesprek’ wat helemaal niet meer zo raar is.
Ook werknemers/vakbonden hebben verantwoordelijkheid voor het bedrijf, ze hebben niet voor niets elke dag de sleutel van de trein.

Je krijgt een volwassenere maatschappij ervoor terug, waarbij ieder een natuurlijke verantwoordelijkheid heeft en gevolgen/lasten niet meer automatisch bij de kwetsbaarsten/afhankelijken komen te liggen (zoals nu bij stakingen: reizigers/samenleving/natuur).

Inderdaad degenen die FNV ‘gebruikt’ om “druk te zetten op NS”.

Het is hetzelfde machtsmisbruik gedrag van het 19e eeuwse ‘kapitalisme’ waar vakbeweging godzijdank uit voortkwam.

Nu is een andere tijd. Wordt wakker samenleving/NS/vakbonden, je zit er midden in.

johan II
1 jaar geleden
Antwoord aan  johan II

Het offer van de stakenden is ook duidelijk: ze werken tijdens de staking gratis. Ipv de kont tegen de krib te gooien. En zijn verantwoordelijk voor dienstregeling etc (ipv de imaginaire NS, want wat is NS meer dan haar werknemers? Juist, slechts een papieren entiteit)

Dit is zoveel positiever en dus krschtiger dan het huidige staken.

En wees ook maar niet bang dat vakbonden om de haverklap OV gratis gaan maken: zowel NS als de werknemers (geen loon) betalen ervoor.

kees
1 jaar geleden

Het eerste bod wat de werkgever gegeven heeft is beter dan iedere andere werknemer in dit land kan krijgen. Wat het FNV nu vraagt is anders en lager dan het eerste bod. dus de FNV maakt zich overbodig.

B. Tewari
1 jaar geleden
Antwoord aan  kees

Kan je het nader uitleggen? Ik ben vast niet de enige die geen ingewijde in deze materie is.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik vind de stakingen erg vervelend worden, vooral als je afhankelijk bent van het openbaar vervoer. Ik moest mijn ziekenhuisafspraak afbellen. Dank je wel!

Sgmm
1 jaar geleden

Wordt er ook gestaakt in Zeeland en wanneer zou dat dan zijn?Heb namelijk een reisje gepland staan op vrijdag.

Frank
1 jaar geleden

Al lange tijd geleden voor vrijdagavond in Antwerpen theater en hotel geboekt. Als ik vrijdag niet kan reizen kost me dat 200 euro weggegooid geld. Geen auto dus geen keuze. De NS komt pas kort ervoor met duidelijkheid over wat er wel rijdt. Hopeloos!

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frank

Afhankelijk waar je woont denk ik dat je altijd wel in Belgie komt met het ov. Je kan via Breda, Roosendaal of Maastricht (is waarschijnlijk wel omrijden) de grens over met de trein.

Verder is het hopen dat de treinen in je eigen omgeving wel rijden. Mocht dit niet zo zijn dan denk ik dat je met de bus (en heel veel overstappen) waarschijnlijk wel bij een gebied komt waar wel treinen rijden. Maar echt ideaal gaat is het niet.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frank

Van Utrecht via Den Bosch naar Breda of Roosendaal lijkt mogelijk. ICDirekt of stoptrein verder.

Harm
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frank

Door heel Nederland liggen in heel Nederland ook snelle busverbindingen.
Voorbeeld….. Buslijn vanuit Alkmaar over Afsluitdijk naar Leeuwarden.
Laatst reisde ik met de bus van Utrecht naar Gorinchem en was er veel eerder dan ik er met de trein (via Geldermalsen of Dordrecht) zou zijn geweest.

Henk
1 jaar geleden

Rijden er aanstaande vrijdag wel vanuit Zoetermeer treinen naar amersfoort en andersom?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er vrijdag treinen langs Zoetermeer rijden. De vorige keer probeerde NS tijdens de staking in de regio West vanuit oostelijke richting tot aan Gouda te rijden en zelfs dat lukte maar matig heb ik begrepen.

jaap
1 jaar geleden

Wordt zeeland ook getroffen voor een tweede keer vrijdag en donderdag ( landelijk natuurlijk )?

Stokbosveen
1 jaar geleden

De vakbonden moeten een toontje lager gaan zingen en zich niet blijvend gedragen als een dictator, zoals ze nu wel doen.
Hun eisen staan ver af van de realiteit en de gevolgen voor de reizigers van de stakingen interesseerd de vakbonden totaal niet.
Vanuit de reizigers gezien is het ov steeds meer onbetrouwbaarder aan het worden en dat gaat gevolgen hebben voor het ov zelf. Er zullen minder mensen kiezen voor de trein of ander ov.

Rob
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Inderdaad, ze maken het OV onbetrouwbaarder en dat heeft gevolgen. Wie wil er nu nog met de NS reizen als het niet hoeft? Als je niet te maken heeft met geplande werkzaamheden (zonder vervangende bussen!), dan heb je wel minder treinen wegens personeelstekort, of een staking te pakken. Hoe meer ze staken, des te minder zullen mensen met de NS willen gaan. Eigenlijk zijn ze op meer dan één manier met hun eigen baanzekerheid aan het spelen.

Anoniem
1 jaar geleden

Bij wie kunnen we natrekken of de ICE naar Keulen aankomende vrijdag vertrekt? Er staat hoogwaarschijnlijk niet…. Maar toch, dat is nog geen 100%. En wie weet, is er een alternatieve route.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat kun je nu bij niemand natrekken. De vakbonden wachten tot het allerlaatste moment met het bekendmaken van hun precieze sabotageplannen, om zoveel mogelijk reizigers te duperen. Dat is 48 uur van tevoren. Dan pas gaat de bureaucratische molen van NS bedenken welke treinen er nog kunnen rijden en het resultaat daarvan staat naar verwachting in de loop van donderdagavond in de reisplanners. En of het dan ook lukt om de dienstregeling vrijdag volgens dat plan uit te voeren is maar zeer de vraag.

OokAnoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Op de site van nsinternational of de app. ICE is laatste tijd helemaal een ramp ivm materieel problemen bij DB en de algehele chaos ivm 9 euro ticket. Al is dat laatste nu gelukkig voorbij. Alternatief is (helaas) de regionale trein Arnhem Duesseldorf, of Venlo Duesseldorf. Of een noordelijkere stoptrein ergens. Let wel, die doen er een stukje langer over. Heb zo vorige maand over grens vertrokken via Arnhem met eerste stoptrein, om op tijd in Duesseldorf nog alternatieve ICE te pakken. Ook nightjet terug kwam niet verder dan Keulen en ben met alternatieve treintjes zo terug gekomen. Download de bahn.de app, is mijn advies.

Chris
1 jaar geleden

Oké. NS heeft nu een nieuw bod gedaan. Het lijkt me evident dat de vakbonden dit nu eerst aan hun achterban gaan voorleggen alvorens we nu weer de hele tent op tilt laten slaan. Het lijkt me goed als iedereen nu naar “het midden komt”, onderaan de streep moeten we met elkaar door (en ja, dus ook het OV).

Rob
1 jaar geleden

De NS-medewerkers zijn mijn good will na alwéér een stakingsronde op zulke korte termijn (en ook zo kort vantevoren aangekondigd) kwijt. Zij beseffen zich blijkbaar niet welke moeilijkheden hun stakingen voor sommige reizigers veroorzaken, zo ook bij mij (de details zal ik iedereen besparen). Of ze beseffen het wel en geven niks om de reiziger. Hoe dan ook, mijn sympathie zijn ze kwijt en dan druk ik me zachtjes uit.

Christi
1 jaar geleden

Ondertussen mag ik mijn studenten na 2 jaar afzien vanwege Corona opnieuw verblijden met… u raadt het al: online lessen op de stakingsdagen! Deze stakingen raken de mensen die het meest kwetsbaar zijn omdat ze geen alternatief hebben voor reizen met het OV. Als je daar geen empathie voor kan opbrengen, verwacht dat ook geen compassie terug van de mensen voor wie je zegt te werken.

Henk
1 jaar geleden

Met de stakingen wordt vooral de reiziger getroffen. Ik reis toch al niet voor mijn lol met de trein.

HennieH
1 jaar geleden

Waarom staken ze niet tijdens zo’n proletenfeestweekend?! Moet je eens kijken hoe snel ze dan met een aanbod komen.

Joka
1 jaar geleden

Ik vind het onbegrijpelijk dat NS op deze wijze staakt. Verlies van good will bij reizigers bereik je hiermee. 13 september moet ik vanuit amsterdam naar vliegveld Eindhoven en kan daar dus niet komen en moet daardoor mijn vlucht missen en mijn vakantie! Bedankt NS!

Rob
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joka

Er zijn die dag nog Flixbus ritten te boeken van Amsterdam naar Eindhoven (maar wel alleen in de namiddag). Hopelijk helpt je dat.

B
1 jaar geleden

Geweldig, wederom vinden de vakbonden het schijnbaar nodig om reizigers te terroriseren. Wordt hoog tijd om treinen volledig autonoom te laten rijden.

I-tjee sgm
1 jaar geleden

Weet iemand wanneer ze in Zeeland gaan staken?Heb vrijdag namelijk een uitje gepland staan.Kan dan tijdig kijken of we bus of trein moeten/kunnen nemen.

Stefanie
1 jaar geleden

Alle begrip voor het personeel gezien de hoge werkdruk en hoge verwachtingen van reizigers +inflatie etc… Maar als ik zie dat ons studiejaar net is begonnen en studenten nu zo vaak weer of geen les kunnen volgen of via Zoom moeten aansluiten zit ik vooral met hen in de maag na twee karige jaren Covid…..

Gerbenben
1 jaar geleden

Ik reis vrijdagochtend van Hilversum naar Amsterdam en dan met Thalys naar Frankrijk. Thalys laat me weten dat ze geen problemen verwachten. Als die er echter wel zijn loopt mijn vakantie in de soep want er volgen na Parijs nog meerdere aansluitingen. Ik overweeg dan ook een overnachting te zoeken in Breda en dan vrijdagochtend in Antwerpen op de Thalys te stappen. Zou dat het verstandigst zijn?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Gerbenben

Amsterdam is in het stakingsgebied, dus de kans is groot dat je niet per trein in Amsterdam kunt komen. Als je niet op het station dat op je ticket staat op de Thalys stapt, kan het zijn dat je plaats vergeven wordt. Ik zou voor de zekerheid bij Thalys informeren of ze je ticket officieel kunnen omboeken naar Antwerpen-Parijs. (Maar eerst wel nog even afwachten of de staking misschien alsnog niet doorgaat vanwege het loonbod van vandaag.)

Thomas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Gerbenben

Als je Met Thalys gaat en ER is op die route Een staking dan moet je kijken waar Thalys langs rijdt bijvoorbeeld Rotterdam als daar ook gestaakt wordt dan lijkt het me handig om Met taxi Van hilversum naar cs te gaan of misschien Een overnachting in Amsterdam als dat goedkoper is. Want Thalys rijdt gewoon omdat die niet onder ns valt. Maar wacht eerst even af wat het bod Van ns heeft want als ze akkoord gaan heb je kans dat treinen normaal rijden

Gerben
1 jaar geleden
Antwoord aan  Thomas

Bedankt Thomas en Johan voor jullie advies. Ik heb voor de zekerheid voor do-avond een hotel geboekt in Roosendaal en ik reis vrijdag vandaaruit naar Antwerpen om daar op te stappen. Ik zat nl ook met een hotelreservering in Z-Frankrijk voor vrijdagavond die ik uiterlijk gisteravond nog kon annuleren dus ik moest een knoop doorhakken. Zul je inderdaad net zien dat de staking vrijdag alsnog niet doorgaat maar ja.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Gerben

Ik lees op de thalys site dat ze rijden tot Brussel ivm de staking. Dus helaas wordt opstappen in Antwerpen dan ook lastig.

Sascha
1 jaar geleden

Zal de trein naar Groningen vrijdag wel vanaf Utrecht rijden? Het begin station is namelijk Rotterdam…

Li
1 jaar geleden

Ik moet eens in Van Dale kijken of de woorden/begrippen ‘samenleving’ en ‘medemenselijkheid’ nog bestaan

Annelie
1 jaar geleden

Reizen de treinen die oorspronkelijk uit één van de genoemde steden zouden moeten vertrekken wel vanuit een andere stad? Ik moet vrijdag 9 september van Utrecht naar Eindhoven komen. Enig idee of dit mogelijk gaat zijn?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annelie

Ik vermoed dat een deel van de treinen wel zal rijden op dat traject, maar dat wordt waarschijnlijk pas donderdagavond bekend.

W de klerk
1 jaar geleden

Ik kan dus vrijdag 9 september niet met de trein van doetinchem naar Schiphol.
Krijg dus mijn geld van de e ticket die ik al gekocht hebt terug.neem ik aan.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  W de klerk

Daar heb je inderdaad recht op als die reis niet mogelijk is.

Henkjan
1 jaar geleden

Ik moet vrijdag van Veenendaal-De Klomp naar Utrecht Centraal. Gaat dat lukken?

Lotje
1 jaar geleden

Vrijdag zou ik graag van Gouda naar Utrecht reizen. Regio West ligt ‘eruit’. Is Gouda al West of is het Midden? Heeft iemand een idee?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lotje

Tijdens de vorige staking in de regio West probeerde NS tot Gouda te rijden, maar vielen er alsnog veel treinen uit tussen Utrecht en Gouda.

Anoniem
1 jaar geleden

Zal de ICE naar Frankfurt naar verwachting 9 september rijden? Deze begint in Amsterdam.

Thomas
1 jaar geleden

Als ze weten dat midden weer gaat staken en dan weer heel Nederland de dupe is omdat ze zo nodig alles willen platleggen wat dus voor sommige plekken dubbel betekend dan zou je 1 volle dag alles plat moeten leggen niet meerdere regios de dupe laten worden wat dus wel is gebeurd omdat ze alles hebben gesloten.

miriiam verweij
1 jaar geleden

hoi dus wanner staken jullie in zeeland
want het is nu heel verwarrend
jullie zegt alleen volgende week vrijdag en omroep Zeeland zegt ook dinsdag graag bericht terug
afz verweij

Anoniem
1 jaar geleden

Om moedeloos van te worden ! Mijn beide kinderen studeren en hebben verplichte bijeenkomsten waar ze dan niet heen kunnen. En zij hebben geen invloed op de oplossing van het conflict ! Introductie ook al mis gelopen door de staking. Begrip raakt wel op.

Van haeren
1 jaar geleden

9 september moeten we in de Universiteits clinic zijn.Als we niet kunnen kost dat 300 euro.
Zaterdag moeten we de hond ophalen.
Deze afspraak is voor een onderzoek voor een zware operatie.
Die staat geplant op 13 sept.
De kosten zijn hoog.het water staat al aan onze lippen.wie moet ons helpen
We hebben al problemen genoeg.
We lopen om van de stress.

Moniique
1 jaar geleden

Voor werk mag ik 1e klas rijden en heb sinds verleden jaar regelmatig 2 uur met conducteurs gezeten die lekker een filmpje keken of met 3 man zaten te kletsen. Hele traject niet opgestaan. Dus om over werkdruk te praten, kan ik nog wat filmpjes laten zien. In elke sector is er werkdruk. Gooien wij ook alles plat en duperen wij de burgers, studenten, ouderen? Nee dus. Als het zooo slecht is bij de NS, waarom werkt de gemiddelde er 15+ of langer? Banen zat toch? Begin gewoon jullie werk te doen en hou op met jezelf te presenteren op deze manier.

Blije treinreiziger
1 jaar geleden
Antwoord aan  Moniique

Ik snap ook niet hoe je denkt met hogere salarissen de werkdruk kunt verminderen. In iedere sector is sprake van een personeelstekort, de werkloosheid is historisch laag, dus waar je de nieuwe mensen vandaan? Denk je die dan met een hoger salaris te kunnen lokken uit een andere sector waar al een tekort is. Ben het eens met de versoberde dienstregeling, dat zal misschien wat lucht geven voor het ns personeel.

Janneke 1
1 jaar geleden
Antwoord aan  Moniique

@Monique, dus jij zit in de trein stiekem filmpjes van mensen te maken die je dan een jaar later ongevraagd op internet zou willen plaatsen. How low can you go?

Anoniem
1 jaar geleden

Ns is echt bezig de goodwill van de reizigers te verliezen. verzin eens iets anders waar de reiziger niet de dupe van wordt

Taffijn
1 jaar geleden

Begin het nu zat te worden. Opkomen voor een redelijk inkomen, oke. Maar aow ers, harde werkers in de zorg en verpleging met hun onregelmatigheidsdiensten, uitval collega,s en agressie van pt e/o anderen, geen compensatie, en nog genoeg andere beroepen die op laag inkomensniveau staan.fijn dat je extra geld krijgt, van harte gegund maar lijkt nu op rupsje nooit genoeg. M.i. bereik je er alleen maar mee dat mensen de ns gaan mijden. Met alle gevolgen op termijn voor de ns werkers.

Henry
1 jaar geleden

Vrijdag vakantie gepland met de ICE naar
Zwitserland. Vertrek vanaf Den Bosch.
Hoe gaat NS dit oplossen?

Anoniem
1 jaar geleden

Ik ga maar weer eens kijken of ik me in kan schrijven op bla bla kar want dit is 3 x niks als dat weer goed loopt knip ik mijn ov kaart lekker door midden zij meer geld betekend nog meer betalen voor de mensen die geen geld hebben voor een auto en of rijbewijs dag n.s toe de loe

Anoniem
1 jaar geleden

Dag ns ik ga me weer in schrijven op bla bla car want ik ga jullie verhoging niet betalen alles is al duur genoeg

Renate
1 jaar geleden

Ik heb mijn lidmaatschap van de FNV opgezegd. Dat scheelt me €17,50 per maand. Van dat geld kan ik een abo nemen bij … Car en daarmee in de file gaan staan en CO2 uitstoten.

Ard
1 jaar geleden

Wat ik mij afvraag: is het mogelijk om als je een abbonement hebt geld terug te krijgen voor de gemiste reisdagen? Ik betaal namelijk veel geld voor een abbonement.

Toro
1 jaar geleden

Moet de NS en vakbond vervangen

Carlos
1 jaar geleden

Moet de NS en vakbond vervangen

Alex
1 jaar geleden

Ik heb begrip voor de stakers, maar ik kan alleen op mijn werk komen met de trein. Haarlem naar Woerden. Heb zezelf geen ander vervoer. Dit betekent dat ik in totaal 4 of meer vakantie op moet gaan nemen, wie gaat dat betalen???? Het NS personeel, komt nu in mijn persoonlijke sfeer en dat gaat mij teveel ofwel mijn begrip voor de stakers is over, dit is diep triest.

Theresia
1 jaar geleden

Als de vakbonden dan toch zo vasthoudend en stoer willen doen, had dan stoer gedaan afgelopen weekend met de Formule 1 treinen naar Zandvoort.
Grote impact, mega media aandacht!
En forenzen en andere reizigers door de week worden niet de dupe.