fbpx

NS staking officieel aangekondigd (maar wachten op details)

23 aug 2022 8:52

FNV, CNV en VVMC roepen medewerkers van de Nederlandse Spoorwegen op om woensdag in de regio Noord te gaan staken. “Dat is nu definitief. Van 04.00 uur ‘s morgen tot 04.00 uur ‘s nachts rijden er dan wat ons betreft geen treinen in de regio”, zegt een woordvoerder van de FNV tegenover persbureau ANP.

Regio Noord 24 augustus

Onder de regio Oost wordt verstaan de standplaatsen Groningen, Leeuwarden, Lelystad, Zwolle en Onnen (werkplaats bij Groningen). “Wij hebben net de stakingsoproep uitgedaan naar onze leden voor de eerste 24 uursstaking op woensdag in regio Noord. Wij vinden het onbegrijpelijk dat de NS het zover laat komen”, aldus de woordvoerder van FNV maandag.

Dinsdagochtend ontbreekt er op NS.nl nog steeds informatie over de aangekondigde staking. Naar verwachting wordt aan het einde van de middag meer bekend over de impact van de staking. Dat is dus een halve dag voordat de staking van start gaat. Tegenover het ANP liet de NS maandag al weten dat het spoorbedrijf “zo snel mogelijk” reizigers over de staking zo goed mogelijk gaat informeren.

Blauwnet rijdt wel

Alleen NS personeel staakt. Andere vervoerders rijden wel gewoon. Woensdag zullen de Blauwnet-treinen Zwolle – Enschede bijvoorbeeld wél rijden. Mensen uit de Overijsselse hoofdstad kunnen dus via Almelo richting de Randstad reizen. Wel kunnen treinen van Blauwnet door de NS-staking drukker zijn dan normaal.

Vrijdag staking regio West

Vrijdag staan er ook acties gepland, in de regio West. Daaronder vallen de standplaatsen Leidschendam (werkplaats), Dordrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Naar verwachting zal deze staking ook impact hebben op de Intercity Brussel.

De estafettestakingen duren tot het einde van augustus. Als er dan nog geen cao-bod is waar de vakbonden tevreden mee zijn, komt er volgens de vakbond een landelijke staking. Onlangs liep een ultimatum af dat de bonden aan NS hadden gesteld. Een laatste handreiking van het openbaarvervoerbedrijf wezen ze af, omdat die niet genoeg in de buurt van hun eisen kwam.

Deur staat open

Een van de cao-eisen is een automatische compensatie voor de prijsstijgingen in het salaris van NS-medewerkers. Ook willen ze een eenmalige uitkering van 600 euro en een aanpassing van de regeling om eerder te stoppen met werken.

Volgens NS “staat de deur open” voor FNV en de andere vakbonden om verder te praten, “om te komen tot een goede cao”. “We zien genoeg aanknopingspunten om het gesprek voort te zetten.” De woordvoerster wil niet zeggen of de NS bereid is om FNV tegemoet te komen in haar eisen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
27 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
1 jaar geleden

Doordeweeks staakt het personeel en in het weekend de directie. Een trein per uur is dan de norm. Het liefs met een overstap van 29 minuten.
Het personeel is allang terug van vakantie, maar In september gaat het vrolijk verder. Andere vervoerders zien hun kans schoon en roepen ineens: “O ja, wij hebben ook een tekort aan personeel”.

De reiziger weer centraal en niet een vervoersbedrijf
1 jaar geleden

Oke, als Blauwnet wel kan rijden, vind ik dat Arriva ook kan rijden.

En van mij hoeft Arriva niet alleen op de eigen lijnen te rijden, maar ook op de NS-routes tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle.

@Treinreiziger.nl (Hildebrand van Kuijeren):
2 vragen:

1) Hoe zit het met het nachttreinen-plan van Arriva? Is hier meer bekend over?

2) Als NS niet vanwege stakingen of andere redenen mag / kan rijden, word het dan niet eens tijd dat Arriva het recht krijgt om naast ‘s nachts te rijden richting Schiphol, ook overdag de lijnen te bedienen die NS door te kort aan personeel en treinen niet kan doen?

Kun / wil jij hier eens onderzoek naar doen? Meerdere vervoersbedrijven in bepaalde kwetsbare concessiegebieden is toch beter voor zowel de reiziger als ook het idee van duurzamer reizen (dus minder vliegen en meer de trein pakken zonder discussies over welke vervoersbedrijf er dienst heeft?

Johan
1 jaar geleden

Over die tweede vraag: Nee, dat mag helaas niet. Zelfs op trajecten waar al samenloop is van NS-treinen en Arrivatreinen mag Arriva niet de frequentie verhogen als dat NS een financieel nadeel oplevert of hun gewenste dienstregeling hindert. Als NS vanwege de uitvallende treinen de hoofdrailnetconcessie niet naar behoren uitvoert kan de staatssecretaris ze op het matje roepen, maar dat gebeurt in praktijk niet omdat dezelfde overheid ook de eigenaar is van NS.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Echter kan de aandeelhouder van NS Reizigers gewoon de toko verbieden om bezwaar aan te tekenen tegen overtredingen van de concessie. Andersom gebeurt het namelijk ook nooit.

Kees
1 jaar geleden

Het grootste bezwaar tegen regionale stakingen blijft dat deze ook gevolgen hebben voor andere regio’s. Daarvoor zijn de regio’s te veel met elkaar verbonden en kan er eigenlijk alleen over een landelijk netwerk gesproken worden. Een landelijke staking heeft die een dag duurt heeft minder grote gevolgen dan een week met regionale (semi-landelijke) stakingen.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, m.a.w. het (NS) lijnennet kan nog solide zijn totdat een regio uitvalt dan is er van een samenhang tussen de stations geen sprake meer
Gelukkig rijdt Arriva nog de bevellijn in o.a. Limburg en kan men nog altijd van noord Nijmegen naar zuid Maastricht / Heerlen rijden. Soms zijn er ook nog lange afstandsbussen maar of die voldoende soelaas bieden is maar de vraag. Arriva schijnt toestemming te hebben om in 202? Van Groningen/Maastricht in een weekend ‘s nachts te mogen rijden, maar of dat nog doorgaat is mij niet duidelijk…

Joop
1 jaar geleden

Dit begrijp ik nu niet meer:
een regeling om eerder te stoppen met werken? En nu al vallen de treinen uit door personeelstekort…….
(En compensatie voor prijsstijgingen? Waarom andere branches niet en NS-personeel wel????)
En waarom benadelen ze mij als klant / reiziger? Als ik een klant benadeel, heb ik serieus wat uit te leggen aan mijn leidinggevende.

D
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joop

Sterk punt

Stokbosveen
1 jaar geleden

Dat de vakbonden hun zin niet zullen gaan krijgen is te verwachten. Ze zijn het spoor bijster en water bij de wijn doen is bij de vakbonden onbekend.
Looneisen helpt niet om personeel in dienst te houden en nog minder om nieuw personeel te vinden. Het probleem zit vooral in de arbeidsomstandigheden welke voor veel mensen niet aantrekkelijk is. Volgens mij valt daar meer winst te bepalen dan met een hoger loon alleen.
Onlangs is een conducteur afgetuigd door een tweetal personen (zo schrijven de politiek corecte media, maar het blijkt te gaan om negers) en daarmee hebben de vakbonden een extra reden om te gaan staken. Maar dit feit van de conducteur geeft wel heel duidelijk aan waar het probleem zit. Arbeidsomstandigheden en veilig kunnen werken. Daar kan geen looneis tegenop.

Janneke 1
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

@Stokbosveen, volgens mij zegt uw reactie en dan met name het woord negers meer over u dan over iets anders. Natuurlijk erg genoeg wat er gebeurt is met de conducteur, maar is het relevant dat die 2 personen blijkbaar een kleurtje hebben? Wordt het daardoor erger? Was het anders geweest als het ,,blanken” waren? Of wat bedoelt u eigenlijk?

Stokbosveen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Mijn punt is dat als gevolg van de politieke correctheid niet meer gezegd mag worden wat de achtergrond is van personen. Bang als men is voor discriminatie. Feit blijft dat het overgrote deel van criminaliteit gepleegd wordt door personen met een donkere huidskleur. Maar dat mag dus niet meer hardop gezegd worden in dit land.
In gewoon Nederlands zijn het dus inderdaad negers. Maar ook dat mag blijkbaar niet meer worden gezegd omdat het niet past in politieke correctheid. In onze schooltijd stonden negers gewoon als zodanig benoemd in lesboeken en leesboeken.
Maar onder druk van onze overheid zijn die boeken verboden geworden.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het is bizar dat de post van 14:35 niet gemodereerd is.

Mogy mogy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Wauw in welke tijd leven we eigenlijk, zijn we weer terug bij neger en blanke personen heeft u corona gehad en zijn u hersenen aangetast ofzo

Je van heusen
1 jaar geleden

Schrijf jij nou echt negers, wauw over politiek correct gesproken .
Bah bah

Julia
1 jaar geleden

Waarom zijn de reizigers de dupe.
Notabene in de vakantie periode.
Vindt ik heel erg!!!

Mars
1 jaar geleden

Wat ik onbegrijpelijk vindt? Dat het personeel haar reizigers betrekt in een discussie waar de reiziger niks mee te maken heeft en ze geen respect hebben richting de reiziger.

In een ander nieuwsartikel las ik dat het personeel reizigers zal gaan uitleggen waarom ze staken en flyers gaan uitdelen. Denk niet dat ze veel tevreden reizigers zullen treffen en die flyers mogen ze ook wel houden!

Tim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Mars

Nee op solidariteit hoeft men niet meer te rekenen in ons prachtig geïndividualiseerde Nederland van 2022. Ieder lekker zijn ding doen, maar val mij er niet mee lastig. Dat is hoe een samenleving werkt, ja toch, niet dan?

CK
1 jaar geleden

De overduidelijke oplossing is het stakingsverbod voor spoorwegpersoneel wat dit land voor 1980 had terug te brengen. Dat voorkomt dit nodeloze toneelstukje omdat de bonden uiteindelijk toch gaan tekenen voor dit voorstel plus nog wat dingen om de jongere medewerker te naaien.

Of de overheid stopt met het spoor te zien als geschikt alternatief voor automobiliteit, dat vind ik ook een acceptabele optie.

Joost2
1 jaar geleden

Een aantal reageerders lijkt het concept ‘staken’ niet te begrijpen, als het gaat om het beperken van de overlast. Het doel van elke staking is dat de klant (of afnemer van een product of dienst) overlast ondervindt. Op die manier zetten de stakers de werkgever onder druk. Dus alle suggesties om te zorgen dat de reiziger in mindere mate gedupeerd wordt, zijn met alle goede bedoelingen waarschijnlijk, maar volkomen zinloos. Het is de bedoeling dat de reiziger gedupeerd wordt, dat geeft het FNV ook gewoon toe.

2N2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Ik denk dat iedereen perfect begrijpt wat hier gaat gebeuren. Vraag is of in 2022 deze vorm van staken nog acceptabel is. Ik zeg dan nee, niet acceptabel. Het ontwrichtende karakter is in de huidige complexe 24/7 samenleving niet meer van deze tijd.

HM
1 jaar geleden
Antwoord aan  2N2

Dat betekent dus dat in bepaalde sectoren werknemers per definitie overgeleverd zijn aan de grillen van de werkgever.

Let wel, het gaat hier om een categorie mensen waarvan iedereen de afgelopen jaren riep dat ze zo “cruciaal zijn voor het functioneren van de samenleving” (net als bijvoorbeeld politieagenten, docenten, schoonmakers en zorgpersoneel).

Corona is over, en deze mensen worden weer aan de kant geschopt, en moeten niet zeuren dat ze in dit land relatief erg slecht betaald worden, en niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

2N2
1 jaar geleden
Antwoord aan  HM

Het gaat om de vorm waarin wordt gestaakt, er wordt te snel gebruik gemaakt van een zeer verstorend machtsmiddel wat in veel sectoren niet bestaat. Een vakbond hoort daarin ook een afweging te maken. Zijn mensen aan de kant geschopt, dat is wel erg dramatisch. Volgens mij heeft heel werkend Nederland zijn uiterste best gedaan om gedurende de lockdowns door te werken.

Jorden Voogd
1 jaar geleden

Nu heb ik uiteraard (wet van Murphy) een Thalys geboekt van Rotterdam Centraal naar Parijs a.s. vrijdagochtend 26-8.
Het staat niet expliciet in het artikel en kan het ook niet makkelijk elders vinden, maar: weet iemand toevallig of Thalys ook getroffen wordt die dag door de staking?

Treinfreak2002
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jorden Voogd

de thalys wordt volgens mij gereden door belgische en franse machinisten. de treindienstleiding zal niet gaan staken, enkel het NS personeel. dus vermoed dat je reis gewoon door kan gaan. ik adviseer je wel om even contact met thalys op te nemen wat betreft deze kwestie.
maar weet bijna 100% zeker dat deze wel zal gaan rijden.

Joost
1 jaar geleden

Thalys rijdt gewoon, maar waarschuwt voor aansluitingen:

“Door sociale acties in Rotterdam-Centraal op vrijdag 26 augustus 2022, Trein niet verstoord.
Er zullen echter geen NS-treinen van en naar Rotterdam rijden. Maak alstublieft uw eigen afspraken als u een verbinding heeft.”
https://www.thalys.com/be/nl/verkeersinfo/33171

2n2
1 jaar geleden

De Tweede Kamer was vandaag terug van reces voor een spoeddebat. Dat ging echter niet over deze ontwrichtende stakingen maar over een of ander onnozelheidje. Knap, daar hoeven we dus ook niet op te rekenen.