NS: Softwarefout Intercity Direct opgelost

De fout in de software van de Traxx-locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden, is verholpen. Dat meldt de NS dinsdag.

Meer uitgevallen treinen

Sinds mei vorig jaar kampten de locomotieven met softwareproblemen. Daardoor vielen de treinen regelmatig plotseling stil. Het duurde elke keer ten minste twintig minuten totdat de locomotief was gereset en de trein verder kon rijden. In de tussentijd kon de HSL niet gebruikt worden. Door de softwareproblemen is het percentage uitgevallen treinen fors opgelopen, terwijl de stiptheid is gedaald.

Problemen opgelost

Eerdere pogingen van leverancier Bombardier om de problemen op te lossen mislukten. Eind februari is een nieuwe, succesvolle poging gedaan om de problemen te verhelpen. Daarna hebben alle locomotieven die binnen Nederland worden ingezet een update gekregen. “Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege de toelating van de software in België duurt dat iets langer”, laat NS in een verklaring weten.

Betrouwbaarheid Intercity Direct blijft laag

Ondanks dat de softwareproblemen nu zijn opgelost, zal de betrouwbaarheid van Intercity Direct achterblijven bij het normale spoor. In de oorspronkelijke plannen mocht de verwijtbare uitval op de HSL niet hoger uitkomen dan 0,5%. Maar doordat de HSL-concessie is samengevoegd met het normale spoor, zijn de hoge normen komen te vervallen. De NS wijt de lagere stiptheid aan de complexiteit op de HSL.

Personeel

De FNV stelt dat NS het personeel op de HSL beter moet opleiden om de problemen te verminderen. Marjan Rintel van de Raad van Bestuur van NS denkt daar anders over. Rintel: “Recent ging het veel over onze machinisten. Dat zijn goede machinisten, die goed zijn opgeleid voor de complexe HSL.” Ze vervolgt: “Iedere kans om ze beter te ondersteunen, grijpen we aan. Maar we moeten oppassen dat we van de technische problemen op de HSL niet het probleem van onze mensen maken. Voor een echte oplossing op lange termijn, moeten we de echte oorzaken aanpakken.” Ze doelt daarmee op voorstellen van NS om de infrastructuur aan te passen, bijvoorbeeld de locaties van de spanningssluizen.

This post was last modified on 26 maart 2019 14:27

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

3 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

6 dagen terug