Foto: Stefan Verkerk Fotografie
De fout in de software van de Traxx-locomotieven die op de Hogesnelheidslijn (HSL) rijden, is verholpen. Dat meldt de NS dinsdag.
Sinds mei vorig jaar kampten de locomotieven met softwareproblemen. Daardoor vielen de treinen regelmatig plotseling stil. Het duurde elke keer ten minste twintig minuten totdat de locomotief was gereset en de trein verder kon rijden. In de tussentijd kon de HSL niet gebruikt worden. Door de softwareproblemen is het percentage uitgevallen treinen fors opgelopen, terwijl de stiptheid is gedaald.
Eerdere pogingen van leverancier Bombardier om de problemen op te lossen mislukten. Eind februari is een nieuwe, succesvolle poging gedaan om de problemen te verhelpen. Daarna hebben alle locomotieven die binnen Nederland worden ingezet een update gekregen. “Softwarestoringen hebben zich niet meer voorgedaan. De locomotieven van de Intercity Brussel volgen binnen enkele weken. Vanwege de toelating van de software in België duurt dat iets langer”, laat NS in een verklaring weten.
Ondanks dat de softwareproblemen nu zijn opgelost, zal de betrouwbaarheid van Intercity Direct achterblijven bij het normale spoor. In de oorspronkelijke plannen mocht de verwijtbare uitval op de HSL niet hoger uitkomen dan 0,5%. Maar doordat de HSL-concessie is samengevoegd met het normale spoor, zijn de hoge normen komen te vervallen. De NS wijt de lagere stiptheid aan de complexiteit op de HSL.
De FNV stelt dat NS het personeel op de HSL beter moet opleiden om de problemen te verminderen. Marjan Rintel van de Raad van Bestuur van NS denkt daar anders over. Rintel: “Recent ging het veel over onze machinisten. Dat zijn goede machinisten, die goed zijn opgeleid voor de complexe HSL.” Ze vervolgt: “Iedere kans om ze beter te ondersteunen, grijpen we aan. Maar we moeten oppassen dat we van de technische problemen op de HSL niet het probleem van onze mensen maken. Voor een echte oplossing op lange termijn, moeten we de echte oorzaken aanpakken.” Ze doelt daarmee op voorstellen van NS om de infrastructuur aan te passen, bijvoorbeeld de locaties van de spanningssluizen.
This post was last modified on 26 maart 2019 14:27
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…