fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS schrapt kerstgeschenk (wel bedankje), FNV teleurgesteld

02 dec 2020 8:35

Het personeel van de Nederlandse Spoorwegen krijgt dit jaar geen traditioneel eindejaarsgeschenk. Op die manier bespaart het spoorbedrijf enkele tonnen. In plaats daarvan krijgen de medewerkers tussen Kerst en oud en nieuw een bedankje.

Toon interne communicatie

NS mag dan geld besparen met het schrappen van het kerstpakket, aan sympathie onder de medewerkers wint het bedrijf niets. “Uit zo’n bericht blijkt dat de directie het empathisch vermogen heeft van een koelkast”, reageert vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor tegenover RTL Nieuws. “Het zal vast niet de intentie zijn geweest, maar hiermee zeg je dat je schijt hebt aan het ‘voetvolk’.”

De FNV-onderhandelaar stelt dat het niet gaat om de paar tientjes, maar om de toon in de interne NS-communicatie. “Het gaat om mensen die Nederland bereikbaar hebben gehouden in de coronacrisis, vaak in contact hebben gestaan met reizigers en daarmee potentieel besmettingsgevaar hebben doorstaan. Die verdienen respect en waardering, die scheep je niet af met zo’n bericht”, aldus Janssen. Op social media krijgt de media voor een deel bijval van het personeel, maar er zijn ook medewerkers die zich niet in de kritiek herkennen.

(Naar aanleiding van de kritiek van FNV is het bericht deels aangepast)

Bezuinigingen

De eerste onderhandelaar wijst erop dat NS miljoenen verlies maakt, terwijl het kerstgeschenk een fractie kost. “Dan gaat het hier om een paar ton. Dat is veel geld, maar voor een bedrijf als NS is dat – ook nu – niks. Ieder uur kost een paar ton voor de NS. Dat is totaal geen issue”, aldus de vakbondsman.

NS moet door de coronacrisis bezuinigen. Zo zullen er 2300 banen bij het spoorbedrijf verdwijnen, dat zal zonder gedwongen ontslagen zijn. Wel worden de arbeidsvoorwaarden versoberd.

0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Simon
3 jaren geleden

Goed gebaar van NS en de NS’ers naar de rest van de maatschappij.
FNV had zich er beter bij aan kunnen sluiten.

jan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Ga toch weg “Goed gebaar van NS en de NS’ers”

Ze zitten te schuimbekken + rooie ogen om een passagiers boete te delen, op basis van je uiterlijk(mag volgens wet)

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  jan

? Wat hadden ze in dit geval beter kunnen doen?

10 sporen voor CS
3 jaren geleden

Nederlandse boekhoudersmentaliteit en penny-wise-pound-foolish, want gemotiveerd personeel is goud waard (alleen zie je dat niet in de spreadsheets) en dit is kosten-effectief. Teleurstellende zet van de nieuwe NS-baas die zo het personeel van zich vervreemdt

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

Dit is geen keuze maar noodzaak. Als er geen geld binnenkomt moet je naar een oplossing zoeken.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

De belastingbetaler betaalt op dit moment al de salarissen bij NS en moet nu ook nog voor kerst cadeautjes gaan betalen?

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  10 sporen voor CS

In andere landen krijgen de mensen helemaal niets.

Wim Lubbers
3 jaren geleden

Juist in deze tijd moet je als ov-bedrijf goed voor je personeel zorgen. Arbeidsvreugde is nu ver weg. Het kan NS bij elkaar enkele tonnen schelen, maar wat is dat per personeelslid? Een kerstpakketje van 4 tientjes of zo?

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Als het ze niet zint gaan ze toch bij Arriva werken? – Oh wacht, daar krijgen ze marktconforme arbeidsvoorwaarden.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Kunt u s.v.p. met twee voeten op de grond gaan staan. NS is op dit moment in feite totaal failliet.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Laat NS maar beginnen het stationsvastgoed aan de overheid terug te verkopen. Dat slaat twee vliegen in één klap: NS krijgt de benodigde liquide middelen en de stations kunnen eindelijk gewoon helemaal bij Prorail ondergebracht worden.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Het zal meer teruggeven zijn dan verkopen. Het is al van ons, de gemeenschap. Die had het nooit aan NS moeten laten.

Joost2
3 jaren geleden
Antwoord aan  .

De wereld is veranderd sinds toen.

dries molenaar
3 jaren geleden

Wat moeten wij als treinreizigers met dit interne bericht. HEt is een verklaring voor chagrijn bij het personeel. Of bij FNV?

FyraFlop34
3 jaren geleden

Ergens jammer, maar NS heeft al erg royale voorwaarden, dus voor een jaar denk ik dat het er best in kan.

Theo
3 jaren geleden

Ik heb nog nooit een Kerst- of oudejaarsgeschenk gehad van mijn baas… En dat zullen er meer zijn, dus het is niet vanzelfsprekend dat iedereen een pakket krijgt. Waardering kan ook op andere wijze worden uitgedrukt door de managers.

Frans Eekhout
3 jaren geleden

Geldt deze NS beslissing voor het gehele personeel of ook voor eventuele bonussen van de directie, leveren zij soms ook salaris in of onthouden zij zich van extraatjes om het verlies deels te compenseren ? Een tegoedbon bij Multi-vlaai of andere bakkerij voor het personeel om de feestdagen wat op te vrolijken zou misschien een “pleister op de wond” kunnen zijn, maar dat kost natuurlijk geld en dat is juist nu de crux van het probleem. Was er niet eens een liedje met de titel “Money, money” van ? …

Peter B
3 jaren geleden

Ik vraag me af of een conducteur die te beroert is om een service ronde te maken, zelfs geen maatregelen neemt als het omroepsysteem faalt en nog steeds met een spatscherm rondloopt als de betalende reizigers dat verboden is, wel een salaris verdient, laat staan een kerstbonus. Van de ongeveer 60 treinritten heb ik ongeveer 3 conducteurs door de trein zien rennen en twee hebben daadwerkelijk gecontroleerd. Het lijkt me beter en rendabeler voor NS en Schatkist als de conducteur vervangen wordt door een mobiele controle zoals bij Ariva en andere vervoerders. Het lijkt me beter voor NS en de belastingbetaler dat je de conducteur een enorme trap onder hun achterste geeft en als troostprijs mogen ze hun telefoon meenemen waarmee ze hun hele werkzame leven mee hebben zitten spelen. Of een cursus manieren, want een functionaris in dienst van de rijksoverheid dienen hun klanten en vooral vrouwelijke klanten niet met de handen in de zakken te woord te staan, zoals ik een poosje geleden op Utrecht zag.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Peter B

Dat het rijdend NS-personeel zich al ruim een half jaar niet laat zien, vind ik op zich al absurd. Maar erger vind ik nog het absolute dedain wat ze hebben voor de reiziger. Ze gedragen zich alsof ze melaatsen vervoeren. Ze sluiten zich zo snel mogelijk op (in de SNG kun je makkelijk horen dat series kijken dan de favoriete hobby is) en de reiziger zoekt het maar uit. Vervolgens komen ze op een groter station en dan klitten ze direct allemaal samen, alsof het NS-personeel onderling allemaal immuun is en alleen de domme reizigers besmet zijn.

Toen mondkapjes door NS dringend werden geadviseerd op de perrons, waren de NS’ers zo stupide om dat advies van hun werkgever massaal aan hun laars te lappen. Van de omroepen op de perrons trokken de NS’ers zich niets aan, waardoor reizigers er ook schijt aan hadden. Nu zijn mondkapjes verplicht op de perrons en wie zijn het heiligst in de handhaving? Juist, degenen die het eerst vertikten om mee te werken; de NS’ers zelf. Behalve dan afgelopen donderdagavond. Toen had een ploeg S&V-ers het halve perron in Zwolle gewaarschuwd. Daar stopten ze prompt mee toen ze verderop wat collega’s zagen staan, die zich zonder beschermingsmiddelen hadden gegroepeerd. Toen werd de handhaving plots ondergeschikt aan het gerief van de collega’s en werd de controle gestaakt.

Een van de grote problemen, die het dedain van het personeel verklaart, is dat NS denkt de reiziger te moeten benaderen als een klein kind. Totdat het fout gaat: dan ligt de schuld bij de reiziger en blijkt er geen werkende klachtenprocedure te bestaan. NS toont zich richting de reiziger normaliter al volstrekt onverschillig over of deze wel of niet klant en tevreden is. Met de coronamaatregelen staat de reiziger helemaal in zijn hemd. De verantwoordelijkheid van de handhaving in de trein, wordt volledig bij de reizigers zelf neergelegd. Slechts wanneer er laaghangend fruit is, en er reizigertjes kunnen worden gepest, komen ze tevoorschijn. De reiziger wordt door NS niet gezien als een echte stakeholder, maar de personeelsleden, de overheid, de pers en de vakbonden wel. Dan trek je als reiziger gewoon telkens aan het kortste eind. Ik hoop dat NS op korte termijn echt op de knieën moet om de reiziger te smeken om terug te komen en ik hoop dat dat een les zal zijn die lang beklijft. Wat mij betreft schoppen ze alle hoofdconducteurs de straat op, komen er veel meer vliegende brigades met BOA’s voor lijnen en tijdstippen waar zich problemen voordoen en stewards die in dienst van de reiziger werken voor rustige momenten.