fbpx
Foto: Florian Sterl

NS schakelt over naar winterdienstregeling: minder treinen

Vanwege de verwachte sneeuw, ijzel en harde wind laten de Nederlandse Spoorwegen zaterdag en zondag minder treinen rijden. De gedachte is dat daardoor meer ruimte op het spoor ontstaat om bij mogelijke problemen te voorkomen dat het treinverkeer vast loopt.

Minder treinen

Dit weekend rijdt zo’n 80 procent van de normale dienstregeling. Dat betekent dat op veel trajecten de treinen elk half uur rijden. Vanwege corona was de dienstregeling al uitgedund tot 90 procent van het normale spoorboekje.

Concreet kunnen treinreizigers zaterdag en zondag 2x per uur instappen in een sprinter of een intercity. In de reguliere dienstregeling zijn er veel trajecten met kwartiersdiensten. Op stations en in treinen staan NS-medewerkers klaar om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Strooizout en hulplocomotieven

Bij ProRail zijn extra monteurs en hulplocomotieven paraat. NS en ProRail lieten eerder vandaag al weten dat ze voorbereid zijn op winterweer. “Alle draaiboeken zijn up-to-date, de voorraden op peil en onze mensen hebben de juiste instructies gehad”, aldus het spoorbedrijf.

Ook is het strooizout voor op de perrons bijgevuld. Op alle stations wordt dit weekend gestrooid. “We zorgen dat het perron, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn zodat stations goed begaanbaar zijn voor onze reizigers” zegt NS.

Anti-icing

Ook worden treinen behandeld door anti-icing installaties. De onderkanten van de treinstellen worden met glycol ingespoten zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten aan treinen. “Zo wordt voorkomen dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen.”

Tijdens eerdere strenge winters kampte NS vaak met veel defecte treinen. Doordat NS nu toch al minder treinen rijdt, zal de impact deze keer waarschijnlijk kleiner zijn. In de winters van 2009 en 2010 liep het treinverkeer meerdere keren vast door sneeuw. Daarom is nadien besloten om bij winterweer de dienstregeling preventief uit te dunnen.

Gerelateerd nieuws op Treinreiziger.nl

(c) ANP / Treinreiziger.nl


Archieffoto’s van treinen door de sneeuw

Veel foto’s komen uit 2009 en 2010. Inmiddels hebben we afscheid genomen van de DDM dubbeldekkers en de Mat ’64 treinen, deze zal je dit jaar dus niet meer in de sneeuw tegen komen. Heb je leuke actuele foto’s? Stuur gerust een berichtje naar [email protected], respecteer uiteraard wel de geldende coronamaatregelen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans EEKHOUT
3 jaren geleden

…Wordt het toch nog een echte Hollandse winter en het wordt nog leuker als machinisten door middel van een camera vanuit een cabine opnamen maken van treinreizen in de sneeuw en men deze bij CABVIEW Holland nog eens kan terugzien.
> Geniet ervan, MAAR blijf VEILIG én GEZOND naar je plaats van bestemming reizen, ook als je niet met de trein reist maar met andere vormen van (Openbaar) vervoer of gewoon te voet, op de fiets of auto ! ! ! Prettig Weekend “and SAFETY FIRST” !

Dries Molenaar
3 jaren geleden

Succes maar. Veel passagiers zullen er niet zijn. Men kan alleen van niets naar nergens.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Als je op reis gaat kun je maar beter wat te eten en en te drinken meenemen zodat je bij langere stilstand niet direct in de problemen geraakt. Ook kun je beter een fleece deken meenemen.
Daarnaast solide schoenen om in sneeuw te kunnen lopen en een regenbroek die je normaal op de fiets zou gebruiken. Zo’n broek had ik vroeger in het woon-werk-trein-OV altijd in mijn tas. Bij trammelant met treinverbindingen kun jezelf wat beter beschermen. Ik had ook altijd een ruiten-hamer in mijn tas. Daar werd om gelachen. Maar het aardige was dat ik later een oud collega tegenkwam en dat hij sindsdien ook altijd een ruiten-hamer bij zich had.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er ontbreekt nog iets essentieels aan die paklijst: Een werkgeversverklaring e.d. voor het geval je bij het ingaan van de avondklok nog ergens vastzit in een trein of op een station.

Baardstaart
3 jaren geleden

In het artikel staat….

“Concreet kunnen treinreizigers zaterdag en zondag 2x per DAG instappen in een sprinter of een intercity. In de reguliere dienstregeling zijn er veel trajecten met kwartiersdiensten. Op stations en in treinen staan NS-medewerkers klaar om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn.”

Zo te zien gaan ze bij NS erg rigoreus te werk, maar ik denk eerder dat het een zetduiveltje is.

Rogier de Wit
3 jaren geleden

Ik begreep dat ProRail aan het overstappen is van gas- naar electrische wisselverwarming. En dat die electrische variant betrouwbaarder zou moeten zijn, omdat die gewoon doorgaat met verwarmen als er sneeuw of een brok ijs op valt (ik begreep dat het gasvlammetje dan soms uitging). Weet iemand wat de status is van dit project?

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Men vergat het onderhoud van de gasketels wel eens. Of men vergat ze aan te zetten voor een vorstperiode. Het verbruik zal ook hoog geweest zijn. De vloeistof moet altijd warm gehouden worden bij vorst. De vlam in de ketel gaat niet uit door een blok ijs op het spoor. Die CV ketel-huisjes zie je toch nergens meer.

Elektrisch is makkelijker en zeker zuiniger. Of je daar zo een afgevallen blok ijs mij kan neutraliseren is maar de vraag.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

Volgens teletekst in de wisselverwarming op grote schaal uitgevallen. De reden is dat nog steeds veel wissels met gas worden verwarmd en dat de gasbranders door de harde wind zijn uitgeblazen. Kennelijk is de ombouw naar de veel betrouwbaarder elektrische wisselverwarming nog steeds klaar.

Frans EEKHOUT
3 jaren geleden

Testen…
Behalve baanvakken en stations, is deze winter koude ook een test of de nieuwe stoptreinen zoals SLT, SNG en FLIRT en Traxx loks wel echt “winterproof” zijn onder extreme omstandigheden nadat ze al eerder in Wenen in een klimaat kamer getest zijn. Ook is dit een “test” hoe goed of ProRail adequaat weet in te spelen en reageren op Code Rood situaties en welke lessen nadien getrokken kunnen worden. Het zou voor de ICNG eigenlijk wel een uitgelezen kans zijn om de nieuwe Intercity treinen te testen onder barre winterse situaties al betwijfel ik of men daarvoor een treinstel met mensen wilt opofferen om redenen van veiligheid en materieel inzet.
Behalve logistieke zaken ook een moment om alle afdelingen en sectoren te testen op ritten waarbij Koning Winter met veel sneeuw en koude nu heer en meester is bij zowel NS als de regionale vervoerders. Een geluk is dat er nu weinig reizigers zijn en dat maakt het deels “makkelijker” om de operationele bedrijfsvoering in het OV eens nader onder de loep te nemen nadat men in theorie en met draaiboeken e.e.a. vooraf gepland had, want de praktijk laat pas echt zien hoe mens en machine opgewassen zijn als een winter van zijn meest extreme kant laat zien…