fbpx
Foto: Stefan Verkerk (archief)

Nog heel beperkt treinverkeer: NS rijdt indien mogelijk met sprinters

Op tal van plekken zijn maandag de eerste treinen vertrokken. Het gaat vooralsnog alleen om sprinters. Welke trajecten nog gestremd zijn konden NS en ProRail rond 8.30 uur nog niet melden.

Nauwelijks treinen

Maar dat de impact nog steeds enorm is, is wel duidelijk. Volgens de actuele reisinformatie van NS hebben tussen 5.00 uur en 8.30 uur vier treinen gereden vanaf Amsterdam Centraal, allemaal tot Zaandijk Zaanse Schans. Rond Rotterdam Centraal zijn er in dezelfde periode iets meer treinen vertrokken, net iets meer dan tien. Met name treinen richting Den Haag en Dordrecht en een enkele trein naar Nieuwerkerk aan den IJssel.

Beter is de situatie rond Utrecht, waar in de ochtendspits circa veertig treinen zijn vertrokken, maar ook daar zijn de meeste treinen opgeheven. Op een kaart van spoorbeheerder ProRail wordt duidelijk dat de meeste wisselstoringen inmiddels verholpen zijn.

De situatie vandaag rond 7.00 uur vanochtend. Vooral rond Amsterdam zijn er nog veel storingen.

Hard gewerkt

“Vannacht hebben NS en ProRail hard doorgewerkt om zoveel mogelijk verstoringen op te lossen”, zegt een woordvoerder van NS. “Er gaan waar het kan weer enkele sprinters rijden, maar het is veel minder dan normaal. We proberen gedurende de ochtend meer sprinters te laten rijden als er meer verstoringen zijn opgelost.”

Arriva

Arriva meldt dat de treindiensten erg beperkt worden opgestart. Tot 08.00 uur rijden er sowieso geen Arriva-bussen, of die daarna wel gaan rijden, is nog niet bekend. In Friesland en Groningen gaan alleen de treinen van Groningen naar Leeuwarden en tussen Groningen en Weener en Veendam. Op de Vechtdallijnen in Overijssel rijden tweemaal per uur treinen. In de Achterhoek rijden de Arriva-treinen gewoon, behalve tussen Apeldoorn en Zutphen.

Reisplanner

Het advies blijft om kort voor vertrek een reisplanner te checken, omdat treinen alsnog kunnen uitvallen door het winterse weer. Zondag reden er door het hele land de gehele dag vrijwel geen treinen. Alleen op enkele regionale lijnen hebben treinen van Connexxion, Arriva en Qbuzz heen en weer gependeld. Ook Arriva moest de meeste treinen opheffen.

Trein & Winter op treinreiziger.nl

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
3 jaren geleden

Schade beperkt zien te houden. Het waait nog steeds behoorlijk.

Gisteren was te zien hoe de monteurs de wissels ontdooien. Maar achter hun het sneeuw weer via de wind in de wissels ging zitten.

Het wordt nog een hele klus.

Juriaan
3 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Misschien moet je wel concluderen dat spoorwegen vergeleken met wegverkeer gewoon een inferieur systeem is.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Juriaan

Juriaan:

Weet niet of inferieur het goede woord is. Maar het spoor is zoal minder flexibel en complexer.

Want een spoorlijn aanleggen met 1435 mm normaalspoorlijn met beveiliging, elektrificatie, dwarsliggers, wissels enz. is veel ingewikkelder.

Johan
3 jaren geleden

Volgens de website van NS zijn er nog steeds 0 storingen. De enige te verwachten vertraging is wegens werkzaamheden op het traject Venlo – Mönchengladbach – Düsseldorf.

https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Nog steeds? Ongelofelijk .

Dat laat 2 mogelijkheden over:

1
Niemand bij NS leest treinreiziger.nl.

Dat lijkt me niet, zou wel heel opzichtig arrogant, en zonder interesse in eigen vakgebied en klantenwereld zijn.

(hoewel ik me nu herinner dat ik hier tussen de comments wel eens als onderzoeksvraag heb gesteld “als je dit leest en bij NS werkt, geef aub even een anonieme lege reply, of schrijf ‘ben NS-er’, hartelijk dank!”.
Kwam nul reply op.)

2
Of NS-er lezen het wel, maar de onjuistheid, absurditeit en schaamtevolheid ervan, dringt ze niet door.
Want dan zou men wel actie ondernemen (een belletje/appje naar de afdeling Communicatie of de directie, zelfs blijven bellen tot de prominente mededeling dat er geen storingen zijn gecorrigeerd is. Is immers de NS-website, hoe prominent kun je het hebben?)

Dat onderschrijft de hypothese die jullie ondertussen wel kennen, en die ik graag ontkracht wil zien*:
Mensen in de OV-sector zijn gedissocieerd, leven in een parallel universum, los van de werkelijkheid.

Gedissocieerd betekent dat het toch dringt toch niet door wat er staat.
Ze zitten in de begoocheling, ervaren het toch als iets van “we zijn met man en macht aan het werk”. Zo hard aan het werk dat “dit er doorheen slipt”, al sinds het begin van de eerste sneeuwvlokjes. Dat geeft juist ook aan “hoe hard we met man en macht bezig zijn voor Nederland”. “Het kan niet anders”

Is onbewust maar zeer kwaadaardig fenomeen. Gaat door tot alles door ten gronde, de bodemloze put. Want is perverterend mechanisme, zoals alcoholverslaving ook gezinnen en verder eromheen ten gronde richt.

Maar daar is er nog gezonde schaamte, en wordt het gezien door de omgeving, of als niets gebeurt, komt men in de gevangenis.
Kortom allerlei momenten om de weg te keren.

Met laatste gebeurt niet bij NS/Prorail/OV/Den Haag gebeurt dat niet vanwege de onbewustheid.

Is inmiddels het nieuwe normaal. Zit in hele samenleving.

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

*: Graag reacties (liefst dus waarnemingen/gebeurtenissen die hypotheses 1 of 2 ontkrachten, of andere dingen die ik zelf over het hoofd zie).
Zou een opluchting zijn als het niet klopt.

Het is kern van wetenschap en vooruitgang, eigen hypothese ontkrachten ipv bevestigen.

(trouwens diametraal anders dus dan hoe OV-sector en NS onderzoekt, weet ik uit eigen ervaring)

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

@ Johan II Professor Bob Smalhout beschreef management destijds als een epidemische ziekte. Hoe actueel is deze beschrijving nog steeds!
Natuurlijk nam NS vroeger uitgebreide wintermaatregelen, maar men had ook de flexibiliteit om te kijken wat mogelijk is en wat niet.
De stekker eruit trekken was absoluut geen optie.

Rudy
3 jaren geleden

Hoeveel wissels heb je nodig om een minimale basisdienstregeling uit te voeren. Met 100 à 200 wissels kom je een heel eind. Op iedere dubbelsporige lijn heb je twee wissels nodig om op de eindpunten van links naar rechts te komen.

Het basisprobleem is kennelijk een onvoldoende voorbereiding. Men had voor het slechte weer de wissels in de juiste stand en het benodigde materieel op de juiste plaats moeten zetten voor een basisdienstregeling.

Ik kan mij de winters uit mijn jeugd nog herinneren. Alleen sneltreinen (materieel) die overal stopten. Er werd rustig gereden. Treinen van maximale lengte. Wissels werden minimaal gebruikt, de reiziger moest extra veel overstappen. Maar alles reed met beperkingen. Dienstregeling: luister naar de omroepberichten.

johan II
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

“Alleen sneltreinen (materieel) die overal stopten. Er werd rustig gereden. Treinen van maximale lengte. Wissels werden minimaal gebruikt, de reiziger moest extra veel overstappen. Maar alles reed met beperkingen. Dienstregeling: luister naar de omroepberichten.”

Wat een pracht beschrijf je, Rudy
OV als een lichaam wat zich als vanzelf aanpast aan zijn veranderde omgeving.
De tederheid, en de dienstbaarheid.

Krijg tranen in mijn ogen.

Ook de liefde voor de wissels (“wissels werden minimaal gebruikt”), en dus ook voor de reizigers. Wat een bewustzijn en natuurlijke samenwerking.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Op zich een interessante gedachte. Als je alleen pendelverkeer tussen verschillend knooppunten rijdt heb je slechts een heel beperkt aantal bedienbaar wissels nodig, zeker op dubbelsporige baanvakken.

Jan84
3 jaren geleden

https://www.youtube.com/watch?v=rSpjty17QOk&t=76s

Deze opname hierboven werd twee weken geleden gemaakt in Oostenrijk. Al die argumenten van dat de treinen in Zwitserland en Oostenrijk ook niet rijden kloppen niet. Ja, tijdens een zware storm rijden er minder of geen treinen net zo min als er vliegtuigen opstijgen en landen. Maar zodra het weer stabiel is, rijden de treinen door de sneeuw. Het argument dat Nederland een druk spoor heeft is ook een zwak excuus. Er moet een plan B en C zijn als plan A niet werkt. In Japan zijn er wekelijks kleine aardbevingen, waarbij de HStreinen compleet stoppen ende verloren tijd weer inhalen. We zijn als mensheid naar de maan gevlogen, maar Nederland kan anno 2021 geen systeem ontwikkelen waarbij de software van de baanvakken en het indelen van het personeel zo berekend wordt, dat de treinen met aangepaste dienstregeling kunnen rijden??

Anoniem
3 jaren geleden

Volgens het kaartje is er nog slechts een klein aantal storingen. Bezuiden de grote rivieren helemaal geen storingen, maar ook daar rijdt er vrijwel niets.

Otto
3 jaren geleden

Voor de zoveelste keer zal ProRail een commissie instellen die gaat besturen wat er mis is g gaan. En die commissie komt weer met verbetervoorstellen die ProRail dan weer niet uitvoert.

Ben
3 jaren geleden

Wat een reacties lees ik op dit artikel.
Ik ben machinist en heb vandaag enkele treinen gereden. Tussendoor ben ik veel op perrons aanwezig geweest om onze reizigers te woord te staan en te informeren. Ik ben niemand tegen gekomen die niet begreep dat niet alles maakbaar is. Integendeel, er was enkel begrip voor de huidige situatie. Je kunt immers niet verwachten dat er geïnvesteerd wordt in een systeem dat 1x in de 10 jaar nodig is. Dat zou immers ontzettende geldverkwisting zijn waar naar ik vanuit ga direct kamervragen over gesteld zouden worden. Het valt mij op dat de reacties op treinreiziger.nl sowieso steeds negatiever worden ipv opbouwend. Dit is absoluut niet wat ik tijdens mijn werk bij onze reizigers tegenkom. Dus beste regeerders, ga eens een keer buiten kijken ipv alleen vanaf een scherm treinreizigertje spelen.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ben

Prima, maar wek die illusie dan ook niet en beweer dan ook niet langer dat het spoor een essentiële sector is. ProRail heeft zelf verkondigd dat ze de gasverwarming van wissels zouden gaan vervangen door elektrische verwarming, maar heeft dat op een klein aantal wissels na niet gedaan. Daarnaast lijkt geld me geen issue gezien de miljarden die de afgelopen 20 jaar zijn uitgegeven aan onzinnig dure stationsprojecten.

Tim
3 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Wel mee eens. ProRail heeft zich de afgelopen 20 jaar vooral gedragen als projectontwikkelaar voor stadsvernieuwing en onroerend goed. Het enige waar voortdurend geen geld voor is zijn rails, dwarsliggers, wissels, etc.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ben

Dat het spoor maar eens in de tien jaar gevloerd zou worden door winterweer is helaas niet waar. Het is een bijna jaarlijks terugkeren fenomeen. Zondag had het een nacht flink gesneeuwd, maar de temperatuur was nog niet onder de -3 graden Celcius geweest, toen er kennelijk al zoveel wissels waren vastgevroren dat er op het héle hoofdrailnet niet één trein meer kon rijden. Ik kan er best begrip voor opbrengen dat het treinverkeer voor een groot deel stil komt te liggen bij -20 en een halve meter sneeuw boven de spoorstaaf, maar dat is gewoon nu niet het geval. We hebben normaal Nederlands winterweer en het spoor blijkt er ondanks de beloftes die we jaar in jaar uit horen nog steeds totaal niet op toegerust. Vooral op trajecten waar kennelijk zoveel reizigers van afhankelijk zijn dat er elke 10 minuten een trein per soort per richting overheen moet, is het niet acceptabel om het een week per jaar in de soep te laten lopen. De economische schade daarvan is gewoon groter dan de meerprijs van wisselverwarmingen die wel op hun taak zijn berekend.

Maar inderdaad, de oorzaak zit niet in de cabine, noch in de bediende, noch in de onbediende.

lezer
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ben

@Ben: “Je kunt immers niet verwachten dat er geïnvesteerd wordt in een systeem dat 1x in de 10 jaar nodig is.”

Speelden de problemen maar eens in de 10 jaar. Jaarlijks zijn er problemen en jaarlijks zijn er weer smoesjes. Dat het nu strenger vriest is opvallend voor de laatste paar jaar, maar 15 jaar terug moest de NS jaarlijks hiermee rekening houden. De meeste machinisten weten dit, maar in ‘Utrecht’ zoals NS’ers op de werkvloer zeggen hebben ze soms andere ideeën 🙂

Henk
3 jaren geleden

Ben, ik ben het helemaal met je eens. Zeurkousen zijn he. Vanachter hun pc of laptop is het zo makkelijk praten. De beste stuurlui…

Simon
3 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

In weer waarin ik kan fietsen moet een trein kunnen rijden.

Ben
3 jaren geleden

Nou ja, het valt mij op dat het beeld dat je krijgt als je de meeste reacties leest op deze website totaal niet strookt met wat ik in de dagelijkse praktijk tegenkom. Je bent op deze website een behoorlijk populaire jongen als je negatief bent. Dat was een paar jaar geleden niet zo. Erg jammer. Er valt op het spoor uiteraard genoeg te verbeteren (bij welke organisatie niet) maar negatief doen om het negatief doen is iets heel anders.

lezer
3 jaren geleden

Aanvulling: De NS-prijzen blijven stijgen en voordelen van abonnementen worden teruggeschroefd. Dan mag ik als klant kritisch zijn op de dienstverlening, en als burger en als belastingbetaler mag ik zelfs door smoesjes heenprikken, ook al irriteert dat belanghebbenden. En positief denken is mooi, zolang het maar niet opgelegd wordt. Dat verwordt tot “blaming the victim”. Ik veronderstel zelf dat hier weinig tot geen, notoire autoreizigers zullen zitten.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

NS beperkt morgen tot opstarten van (veel) Sprinter verbindingen. Zie je dat in deze buitengewone weersomstandigheden NS nog veel meer van ProRail afhankelijk is.