NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem – Düsseldorf en enkele andere lijnen in het Ruhrgebied. Een nog nader te bepalen vervoerder zal de treindiensten overnemen.

Noodconcessie

Dat schrijft NRC Handelsblad woensdag. Het contract met NS werd eerder al ontbonden, omdat de opdrachtgever – Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) – niet wil opdraaien voor de verliezen van Abellio Duitsland. Nu is duidelijk dat er een noodconcessie komt en NS niet mag meebieden. De regionale vervoersautoriteit heeft verzekerd dat de ruim duizend werknemers niet hoeven te vrezen voor hun baan.

De bedoeling is dat vanaf 1 februari een andere vervoerder de concessie van Abellio overneemt. Mocht het niet lukken om tijdig een andere vervoerder te vinden dan wordt er waarschijnlijk een beroep gedaan op Abellio. Het ministerie van Verkeer van Noordrijn-Westfalen heeft toegezegd de meerkosten van een duurdere noodconcessie te compenseren tot een bedrag van 380 miljoen euro.

Financiële problemen

Dat het met Abellio in Duitsland niet goed gaat, is al langer duidelijk. In 2020 was de Duitse tak van Abellio aanzienlijk verliesgevend. Ook verschenen er al eerder berichten in de media dat Abellio Duitsland zou afstevenen op een faillissement. Minister van Financiën Wopke Hoekstra schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat Abellio Duitsland bij ongewijzigd beleid jaarlijks 30 tot 50 miljoen euro per jaar zou verliezen. 

NS stelde vorig jaar al dat er aanvullende compensatie nodig is van de Duitse overheid om de exploitatie sluitend te krijgen. Volgens NS was dat nodig door extra kosten die het gevolg zijn van een nieuwe CAO die van kracht is en het tekort aan machinisten op de Duitse arbeidsmarkt. “Tevens is het van belang dat het boeteregime wordt aangepast voor het verlies aan punctualiteit wat het directe gevolg is van de toegenomen werkzaamheden aan het Duitse spoor” liet NS toen weten. “Deze zijn dus niet te beïnvloeden door de vervoerder.”

Opvallend is dat in 2016 bronnen aan De Telegraaf al voorspelden dat Abellio in Duitsland miljoenen verlies zou maken. Dat ging overigens niet om de huidige concessie, die NS nu kwijtraakt. Het is niet voor het eerst dat de buitenlandse avonturen van NS voor verliezen zorgen. Zo verkocht NS in 2013 een verliesgevende Duitse busconcessie. In Schotland verdwijnt Abellio vanaf 31 maart 2022 van het spoor. Ook hier spelen verliezen een rol. NS verloor in 2018 bijvoorbeeld 2,3 miljoen euro in Schotland. In Schotland wordt het contract echter wel afgemaakt, maar gaat de optionele verlenging van zeven naar tien jaar niet door.

De concessie in het Ruhrgebied is de enige die Abellio nu verliest. De NS-dochter is ook nog actief rond Stuttgart, daar komt nu geen verandering in.

This post was last modified on 1 december 2021 14:30

Share
Tags: Abellio

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug