NS presenteert vernieuwde dubbeldekker (VIRM) in nieuw jasje

De eerste dubbeldekkers van het type VIRM (serie 2/3) zijn volledig vernieuwd. Met gepaste trots heeft het spoorbedrijf woensdag de vernieuwde trein gepresenteerd. Het zijn de eerste intercity’s in Nederland met USB-oplaadpunten in de 2e klas. De treinen zullen vanaf volgende week worden ingezet tussen Amsterdam en Den Haag.

Nieuwe huisstijl

Het gaat om dubbeldekkers die tussen 2003 en 2005 in gebruik zijn genomen. Zoals gebruikelijk krijgen de treinen halverwege hun levensduur een grote opknapbeurt. In 2014 werd begonnen de oudste VIRM-dubbeldekkers (serie 1) een dergelijke opknapbeurt te geven (zie fotoreportage). Afgelopen najaar werd die operatie afgerond. Nu is NS bezig 45 dubbeldekkers van de tweede en derde serie VIRM-treinen te renoveren.

De meest in het oog springende verandering is de nieuwe huisstijl van NS. Op de trein prijkt voortaan groot in het wit het NS-logo. Het nieuwe jasje van de trein werd vorig jaar november al gepresenteerd. Sindsdien is het ontwerp toch nog enigszins aangepast, dit om de zichtbaarheid van de trein te verbeteren. Dit naar aanleiding van aanbevelingen na een dodelijke aanrijding bij een overweg in Hooghalen.

Stopcontacten

Maar niet alleen de huisstijl is anders, ook in de trein zijn er een reeks veranderingen. Zo zijn een aantal klapzittingen op de balkons vervangen door zogenoemde loveseats: een bankje waar je formeel met drie reizigers kunt zitten (dat is vrij krap). Ook introduceert NS ‘stits’ op de balkons, meubilair waar reizigers staand tegenaan kunnen leunen.

Een andere verandering is dat intercitytreinen voor het eerst USB-poorten krijgen in de 2e klas. Stopcontacten blijven echter voorbehouden voor 1e klasreizigers. Dat is opvallend want in 2013 is een GroenLinks-motie in de Tweede Kamer aangenomen die pleit voor stopcontacten in de tweedeklastreincoupés bij de aanschaf van nieuwe treinen én renovatie van bestaande treinen.

Geen urinoirs

Voor reizigers die moeilijk ter been zijn worden zogenoemde priority seats geïntroduceerd. Nieuw is ook dat de verlichting wordt aangepast op het licht buiten. De gedachte is dat hiermee energie bespaard kan worden. Toch zijn er ook een aantal wijzigingen waar wellicht niet iedereen blij mee zal zijn. Zo is er ten opzichte van de gerenoveerde VIRM 1 minder ruimte voor bagage. Bij de vorige renovatie werd de oude liftschacht (die vroeger werd gebruikt door de railcatering) omgebouwd tot bagageruimte. Dat gebeurt deze keer niet. Dit omdat volgens NS deze ruimte in de praktijk toch nauwelijks gebruikt werd.

Bij de eerste serie dubbeldekkers kregen de treinen ook een urinoir in het toilet. Ook die keert niet nu niet terug. Het gebeurde te vaak dat reizigers mikten tegen de muur, waardoor de schoonmaakkosten relatief hoog waren. Daarentegen komt er wel een verschoontafel voor baby’s in het toilet.

Comfort

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren voldoet het zitcomfort, maar is het niet uitmuntend. “Zeker de eersteklasstoelen zaten vrij hard. Dat kan ook komen omdat de treinen nog gloednieuw zijn. Het zitcomfort in de ICNG mokeup sprak mij meer aan” vertelt de redacteur. “Maar uiteindelijk is zoiets ook een kwestie van smaak. Ik heb ook mensen gesproken die juist enthousiast waren over het comfort van deze nieuwe treinen.”

Wie de treinen zelf wil uittesten moet nog even geduld hebben. Vanaf vrijdag is de trein beschikbaar voor de reizigersdienst. Naar verwachting zal de trein de eerste dagen nog niet direct worden ingezet. Uiterlijk 9 juni zal de trein zijn intrede doen op het traject Den Haag – Amsterdam. Het gaat vooralsnog om een enkele trein. Eind 2023 moeten alle 45 treinen zijn opgeknapt.

Hergebruik

NS benadrukt dat oud materiaal vrijwel volledig gerecycled wordt. 99 procent van al het materiaal krijgt een tweede leven, het gros daarvan wordt gebruikt in de vernieuwde trein (84%). “Per rijtuig komt dat neer op 53.000 kilo” vertelt Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering. Met de modernisering is een investering van 400 miljoen euro gemoeid. In combinatie met de aankoop van de ICNG en SNG investeert het spoorbedrijf in totaal 3,7 miljard in het materieel.

Bij de ombouw heeft corona slechts beperkt invloed gehad. Seegers benadrukt dat het besmettingspercentage onder het personeel ongeveer de helft onder het landelijk gemiddelde ligt. Er zijn maatregelen genomen om de ombouw coronaproof te kunnen uitvoeren. Aanvankelijk was er de angst dat materialen uit China en Italië door de coronacrisis later geleverd zouden worden, maar uiteindelijk heeft dit geen impact op de planning gehad. De treinen krijgen geen andere airco’s. NS benadrukt dat circulatie van de huidige treinen goed is, ruim boven de norm. Zwaardere luchtfilters liggen volgens het spoorbedrijf op de plank, maar zijn niet nodig.

Details

  • De verhouding tussen 1e en 2e klas is aangepast. Er komen in verhouding meer 2e klas zitplaatsen en er verdwijnen juist 1e klas zitplaatsen.
  • De vierdelige VIRM 2/3 treinstellen worden als eerste gerenoveerd en hebben straks 58 zitplaatsen in de 1e klas en 338 in de 2e klas. Daarnaast zullen er 24 klapzittingen zijn.
  • Een zesdelig VIRM 2/3 treinstel biedt straks zitplek aan 627 reizigers, dat is inclusief 98 1e klas zitplaatsen en 36 klapzittingen.
  • Het besluit tot renovatie werd al in 2016 genomen, in 2017 werd begonnen met het herontwerp. In 2019 is een eerste prototype omgebouwd. Dat was een zesdelige trein, die eerst is omgebouwd tot vierdelige trein.
  • De vernieuwde treinen hebben ook een toelatingsprocedure moeten doorlopen. Daarvoor is het eerste prototype gebruikt, die reed gedurende de testen rond in de oude huisstijl.
  • Het strippen en weer opbouwen van een rijtuig duurt ongeveer drie maanden. Dat wordt gedaan in 22 verschillende productiestations.
  • De 45 treinen die worden opgeknapt bestaan uit 242 rijtuigen.

Videoverslag van de nieuwe VIRM 2/3

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 2 juni 2021 18:27

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug