fbpx

NS: Nu al fors schrappen in dienstregeling

Vooruitlopend op de speciale nooddienstregeling van de NS die zaterdag van start gaat, moeten reizigers er rekening mee houden dat er ook donderdag en vrijdag fors minder treinen dan gebruikelijk rijden.

Ziekmeldingen

“Bij NS stijgt het aantal ziekmeldingen, waardoor we genoodzaakt zijn om ritten te schrappen”, aldus een woordvoerder. Hoe het er donderdag en vrijdag precies gaat uitzien, kon ze nog niet zeggen. Het is wel de bedoeling zoveel mogelijk treinen te laten rijden, zodat mensen met cruciale beroepen naar hun werk kunnen blijven gaan.

Afgelopen vrijdag – 13 maart – werden er voor het eerst treinen geschrapt. Toen nog ging het alleen nog om spitstreinen. Dinsdagmiddag moesten ongepland ook tal van andere treinen uit de dienstregeling genomen worden. Vandaag rijden er ook aanzienlijk minder treinen. Zo rijden er minder intercity’s tussen Den Haag – Amersfoort, Rotterdam – Utrecht, Lelystad – Schiphol en Schiphol – Dordrecht. Ook de zogenoemde spitstoevoegers blijven geschrapt. Daarnaast rijden er minder Sprinters tussen Den Haag – Gouda. NS is niet de enige die heeft moeten schrappen in de dienstregeling. Ook bij Arriva op de Maaslijn en in Noord-Nederland rijden er minder treinen.

Reisplanner

“De reisplanner is minimaal één dag van tevoren bijgewerkt. We adviseren reizigers deze kort voor vertrek te raadplegen.” Vanaf zaterdag geldt er een speciale basisdienstregeling van start. Vrijwel alle intercity’s worden dan geschrapt. Alleen tussen Den Helder – Arnhem, Enschede – Utrecht, Maastricht – Eindhoven en Schiphol – Venlo blijven er intercity’s rijden. Op de overige trajecten rijdt er twee keer per uur een stoptrein. De Intercity Direct wordt eveneens uit de dienstregeling genomen en internationale treinen rijden minder vaak.

Volgens de NS en ProRail kunnen met de zogenoemde basisdienstregeling – in feite een nooddienstregeling – alle artsen en verpleegkundigen en alle andere Nederlanders in cruciale beroepsgroepen naar hun werk blijven gaan. De nachttreinen worden volledig geschrapt, daarvoor komt geen alternatief.

© ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Reiziger 2.0
4 jaren geleden

@Treinreiziger.nl (Hildebrand): Ik was vanmiddag bij een Kruidvat filiaal in Utrecht.

Ik stelde de winkel eigenaar de vraag of ik de gekochte coupons kon inleveren. Hij gaf aan dat NS van plan is om de Kruidvat coupons een jaar geldig te laten maken. Dus niet tot 13 april a.s.

Maar wanneer geeft NS daadwerkelijk groen licht aan Kruidvat om dit aan klanten te mededelen of wil NS dit zelf communiceren naar de klant toe?
En vooral: Wanneer? Pas nadat iedereen de Kruidvat coupons ingeleverd heeft bij NS?

Daar gaf men aan

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Reiziger 2.0

Lijkt mij allemaal van latere zorg.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het is nog lang géén 13 april!

Reiziger 2.0
4 jaren geleden

Laatste zin “Daar gaf men aan” had ik moeten wissen.

Stokbosveen
4 jaren geleden

Op de site van kruidvat staat precies beschreven hoe je het geld kan terugvragen.
https://www.kruidvat.nl/ns

hanzeboog2012
4 jaren geleden

Quote:

“Bij NS stijgt het aantal ziekmeldingen, waardoor we genoodzaakt zijn om ritten te schrappen”, aldus een woordvoerder.

Enig idee waarom er een aantal NS medewerkers ziek melden? Kan me wel voorstellen omdat NS medewerkers regelmatig in contact zijn met vele mensen. Het is bepaald geen afstand van 1,5 meter tussen NS personeel en reizigers. Tevens hoesten de reizigers terwijl de NS personeel mogelijk in de buurt zijn. En hoe schoon zijn de handen van vele treinreizigers?

De richtlijnen van RIVM kunnen in de trein niet helemaal uitgevoerd worden.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Zoals je hopelijk weet moet iedereen met luchtwegklachten momenteel thuisblijven. Iedereen met een simpele verkoudheid waarmee die normaal zou doorwerken moet zich nu dus ziek melden.

Nick
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Daarnaast zijn er ook een hoop medewerkers die zich preventief ziekmelden, bijvoorbeeld omdat zij of familieleden onder de kwestbare groep vallen. Door het werk stel je mogelijk je naastes bloot aan de kans op besmetting als je zelf besmet zou raken. Voor sommigen is dit gewoon een te groot risico. Ook is er een hoop in de zorg teruggeschaald. Ik weet dat er een aantal NSers ziek thuiszitten omdat (groot)ouders niet meer kunnen rekenen op essentiele hulp.

Ik zou ook mensen eens willen oproepen om je aan te melden als vrijwilliger als je nu verplicht naar huis bent gestuurd van werk of school en geen ziektebeeldverschijnselen hebt. Zorg- en verpleeghuizen kunnen nu alle hulp gebruiken!

Ook dat nog!
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nick

@Nick: Sorry man, er word overal aangeraden dat je contact moet vermijden. Zonder het te weten, kun je het virus ook hebben. Doe dat die kwetsbare mensjes niet aan! Dus doe nu, maar vooral nooit vrijwilligerswerk. Denk aan eigen gezondheid, die van een ander en uiteraard wat hoor je te krijgen qua fatsoenlijk geldbedrag voor jouw risicovolle inzet. Maar luister naar deze wijze vrouw: Doe nooit zomaar vrijwilligerswerk👍👋

Anna
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ook dat nog!

Je kunt ook helpen zonder contact, met afstand houden. Niet helpen is erger, klinkt hetzelfde als met het hamsteren, ik ik ik

Jo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ook dat nog!

Contact hoeft er niet eens te zijn. Ik rij van een centrale keuken naar verpleeghuizen die hun eigen keuken moeten sluiten. De enige mensen die ik spreek, is door een intercom als ik aanbel. Contact is zo goed als 0,0. Elders in het land zoeken ze ook mensen voor dit soort dingen. Alleen door de crisis is er ook een tekort aan mensen om proactief hulp te zoeken.

Gladde Rakker
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nick

En het terugschalen (lees: bezuinigen) op rust- en verpleeghuizen is uitgevoerd door de achtereenvolgende kabinetten-Rutte, ofwel VVD. Thuis ‘zelfstandig’ en ‘zelfredzaam’ oud worden is het VVD-credo.

Als deze bezuinigingen op onze ouders en grootouders niet was doorgevoerd hadden we nu niet zoveel mantelzorgers gehad en had ook een deel van het rijdend NS-personeel zich risico-mijdend ‘ziek’ hoeven melden.

Ook dat nog!
4 jaren geleden

@Anna: Als je goed heb gelezen, help ik niet. Praat mij ook geen schuldgevoel aan. Ik ga niet ineens anderen krampachtig helpen.

Nick
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ook dat nog!

Ik hoop voor je dat zorgverleners, beroeps of vrijwillig, niet ook zo reageren wanneer jij hulp nodig hebt.

Willen Alexander
4 jaren geleden

De informatie die hier gegeven wordt blijkt helaas NIET correct. Het actuele beleid van de NS bij de Kruidvat kaartjes is om géén restitutie te verlenen bij een al dan niet verzilverd kaartje.
Onderstaande tekst staat op de website van Kruidvat:
“Wanneer je een ticket reeds hebt verzilverd voor een datum t/m 31 maart 2020, kun je contact opnemen met de NS Klantenservice via deze link of telefonisch op 030 751 5155. Zij zullen het bedrag aan je terugbetalen.”
maar als je contact opneemt met de klantenservice zeggen ze dat dit NIET klopt en is het enige wat ze eventueel kunnen doen een nieuwe code geven die geldig is t/m 13 april. Dit terwijl de dienstregeling vanaf morgen nog maar een fractie is van normaal en het uiteraard niet zo maar mogelijk is een geplande reis maar even later te gaan inhalen.
ABSURD!

Anoniem
4 jaren geleden

Wat een mooie reactie Hildebrandt!

Peter van Oveschie
4 jaren geleden

mijn partner en ik hebben keuzendagen. komt er een regeling vanwege het virus dat deze dagen na verloop geldig blijven? bv eind maart vervalt een keuzedag en kan ik deze vervallen keuzedag op een later tijdstip nog gebruiken bv in juli?

Evert
4 jaren geleden

@Treinreiziger.nl (Hildebrand): Ik stond net op het treinstation, en ik kreeg een idee (soms heeft wachten toch een positief effect 😇).

Nog steeds zie ik billboards op het station zonder reclameposters. Mooi wit dus.

Maar kunnen daar niet posters opgehangen worden door het RIVM met belangrijke hygiënische aandachtspunten en/of van NS posters / flyers met de gewijzigde dienstregeling / update over de coronacrisis en/of eventueel een vraag waar mensen toch even over nadenken voordat mensen de trein instappen, zoals: “Houdt u afstand?” of “Vermijd u grote groepen bij aankomst op uw eindbestemming”?

Als de billboards toch nog een een tijdje door juridisch gedoe ongebruikt blijven voor reclame uitingen, waarom dan dus niet tijdelijk door het RIVM en/of NS gebruikt worden om de reiziger te voorzien van een boodschap of advies in deze coronacrisis?

Wat vind jij van het idee en kun je dit idee voorleggen bij zowel NS als het RIVM?