NS: Nieuwe intercity Den Haag – Aken vanaf 2025 mogelijk

Een nieuwe internationale intercity naar Aken kan er vanaf 2025 komen. Deze trein zou dan gaan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en dan via Heerlen de grens over. Dat meldt NS na een eigen inventarisatie. Om de trein per 2025 te laten starten is er wel dit jaar een besluit nodig van het ministerie van infrastructuur.

Komst nog niet zeker

NS heeft op dit moment geen intercity’s die naar Duitsland kunnen rijden, maar er is wel een optie. Bij de bestelling van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) is er namelijk ook een optie genomen op treinstellen die naar Duitsland kunnen. Daardoor kan NS betrekkelijk snel nieuwe treinen bestellen.

Maar of de intercity Den Haag – Aken er daadwerkelijk komen is nog niet zeker. Zo stelt NS dat er eerst aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden op het gebied van financiering. Daarover is het spoorbedrijf nu in gesprek met het ministerie van Infrastructuur. Ook zijn er naar verwachting enkele aanpassingen nodig aan de infrastructuur.

Tot 25 minuten reistijdwinst

De afgelopen jaren was de focus op een verbinding Amsterdam – Aken, die zag NS echter niet zitten. Aan de Gemeente Sittard-Geleen meldde het spoorbedrijf weten dat pas in 2031 een dergelijke trein te overwegen. Nu lijkt er toch zicht op dat er al veel eerder een intercity naar Aken gerealiseerd kan worden.

In het alternatieve plan, dat NS vandaag presenteert, profiteren bij aanvang dagelijks 1.250 internationale reizigers van en naar Aken en nog eens 2.000 reizigers op het binnenlandse deel van het traject. NS verwacht dat dit aantal na introductie van de trein snel zal toenemen. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.

In het NS-plan zou de intercity Den Haag – Aken ieder uur gaan rijden. Het gaat daarmee in feite om het doortrekken van de bestaande intercity Den Haag – Eindhoven. De trein (Enkhuizen -) Amsterdam – Heerlen wordt in het plan één maal per uur ingekort tot Eindhoven. “Heerlen en andere Limburgse steden krijgen er vooral heel veel rechtstreekse bestemmingen bij”, benadrukt NS-woordvoerder Hessel Koster.

Exploitatietekort 10 miljoen per jaar

Bij de eerdere verbinding Amsterdam – Aken werd er gesproken over een jaarlijks exploitatietekort van € 10 miljoen. “Dat is bij een intercity Den Haag – Aken vergelijkbaar”, vertelt de woordvoerder. “Maar dan met in plaats van nadelige gevolgen, juist voordelige gevolgen voor binnenlandse reizigers”, stelt Koster. Eerder stelde NS dat voor elke reiziger die voordeel zou hebben van een trein Amsterdam – Aken, er vijftig nadeel zouden ondervinden.

Destijds benadrukte het ministerie dat voor een verbinding Amsterdam – Aken treinen nodig zijn die ook geschikt zijn voor het Duitse spoor. “Dat maakt de exploitatie zeer kostbaar.” Dat is bij de verbinding Den Haag – Aken niet anders. De vraag is daarom ook hoe enthousiast het ministerie zal reageren.

Lang gekoesterde wens

Eind 2019 deed de provincie Limburg samen met diverse steden een oproep aan NS om werk te maken van een grensoverschrijdende intercity naar Aken. Ze wezen er toen op dat er sinds 2003 talloze positieve besluiten zijn genomen om de intercity door te trekken. “Politieke besluiten, intentieverklaringen, overeenkomsten tussen de verschillende ministeries en regio’s. Er is zelfs al meer dan 100 miljoen geïnvesteerd in het gereedmaken van het spoor in Nederland en Duitsland”, liet de Gemeente Heerlen toen weten.

Dat er nieuwe, dure treinen nodig zijn noemde waarnemend burgemeester Roemer (Heerlen) geen excuses. “Als je al bijna twintig jaar wil dat die intercityverbinding doorgetrokken wordt, dan moet je je niet op het laatste moment laten afschrikken omdat je nog een paar treinen moet kopen”, aldus de burgemeester destijds tegenover EenVandaag.

Met de trein naar Duitsland

This post was last modified on 10 december 2020 11:12

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug