fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS: nieuwe coronagolf kan voor nog meer problemen zorgen

31 okt 2022 17:19

Mocht zich een nieuwe coronagolf aandienen dan kan die de Nederlandse Spoorwegen nog verder in de problemen brengen. “Als corona ook ineens heel erg opspeelt, krijgen we door ziekte uitval en dan zitten we ook met problemen”, zegt een woordvoerder naar aanleiding van het extra schrappen in de dienstregeling. Dat doet de NS vanwege het aanhoudende personeelstekort.

Geen banenmarkt

De Nederlandse Spoorwegen zeggen verder dat ze het personeelstekort niet hebben zien aankomen. “Heel veel bedrijven in Nederland hebben zich laten verrassen”, zegt de woordvoerder over het bredere landelijke tekort aan werknemers in meerdere sectoren.

De NS zei vooralsnog geen banenmarkten te organiseren, zoals luchthaven Schiphol heeft gedaan om meer beveiligers aan te trekken. De NS zegt de afgelopen maanden extra personeel te hebben geworven, onder meer via een treinsimulator op diverse stations. Daar zijn “drie keer meer aanmeldingen binnengekomen ten opzichte van begin dit jaar”, zegt de woordvoerder, maar die mensen moeten ook nog opgeleid worden. Daarnaast gaan er ook nog mensen met pensioen, aldus de woordvoerder. Er staan momenteel duizenden vacatures open.

Minder treinen

Om het personeelstekort het hoofd te bieden, maakte de NS maandag bekend wederom in de dienstregeling te moeten schrappen. Zo gaan vanaf maandag 7 november op een aantal trajecten minder treinen rijden. Reizigers moeten rekening houden met drukkere treinen en mogelijk meer overstappen. De waarschuwing geldt vooral in weekeinden en avonden. De beperkingen gelden voor de intercity’s tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal, tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal, tussen Alkmaar en Haarlem en tussen Schagen en Alkmaar. Ook op zo’n vijftien trajecten van Sprinters wordt de dienstregeling versoberd.

Eerder voerde de NS al een beperking in voor de dienstregeling op 22 intercity- en 20 sprintertrajecten. Dat leidde al tot een forse groei van het aantal klachten van reizigers, aldus belangenorganisatie Rover. In totaal kwamen daar in oktober 2650 klachten binnen. In september, normaal gesproken de drukste maand op het spoor, lag dat aantal op 1749. Het traject waar reizigers de meeste problemen ondervonden was tussen Zwolle en Utrecht. Ongeveer een kwart van de klachten ging over deze route.

Beveiligers

NS kondigde onlangs al aan vanaf 2023 extra beveiligers in te zetten op langere treinen als noodmaatregel, om zo de treinen langer te krijgen. Met dat plan stemde vakbond FNV onlangs in.


Op deze trajecten gaan er minder treinen rijden:

Ingaande 7 november

Minder Intercity’s
Op werkdagen overdag tussen:

  • Schagen en Alkmaar (alleen in de spits) 
  • Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag) 
  • Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag) 
  • Alkmaar en Haarlem (alleen in de spits)

Minder Sprinters
Op werkdagen overdag tussen:

  • Oss en ’s-Hertogenbosch (alleen in de spits) 
  • Dordrecht en Rotterdam Centraal 
  • Groningen en Assen (alleen in de spits) 
  • Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle (in de daluren en vrijdag de hele dag) 
  • Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist (alleen in de spits) 
  • Driebergen-Zeist en Uitgeest (alleen in de daluren) 
  • Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle (alleen in de spits) 
  • Houten Castellum en Utrecht Centraal (alleen in de spits) 
  • Woerden en Leiden Centraal (in de randen van de spits) 
  • Utrecht Centraal en Leiden Centraal (vrijdag de hele dag)
  • Harderwijk – Amersfoort Centraal (alleen in de spits) 

Op werkdagen in de avond:

  • Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
  • Hoofddorp en Hoorn (1x per uur)
  • Baarn en Utrecht Centraal (1x per uur) 

In het weekend tussen:

  • Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
  • Hoofddorp en Hoorn (1x per uur) 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
39 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
J
1 jaar geleden

Er is niks aan de hand en er komt geen chinagolf meer dus niet zeuren

lezer
1 jaar geleden

1) ik ben benieuwd naar de verloopcijfers van conducteurs.
2) er is een geldtekort aan het ontstaan, en niet zo zeer een personeelstekort: de bevolking is in 25 jaar met 2,5 miljoen (vooral jonge) mensen gegroeid. Overheidskartels en bedrijfskartels willen salarissen niet meer laten meestijgen met de inflatie. En dan krijg je personeelstekorten. Dat zie je nu ook met ziekenhuizen.
Geldpersen aanzetten is een vorm van belastingverhoging (monetaire belasting), en een vorm van loonsverlaging van o.a. ambtenaren, en het een beproefde methode van vooral Zuid-Europese overheden om in eigen land hun overheidsschulden stiekem mee verminderden (met drukpersgeld). Nu passen ook Noord-Europese landen dat toe: we zijn monetair een Italiaanse Lire of een Spaanse Peseta-economie aan het worden (of geworden).

Rens
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Wat een wartaal. Juist het onbeperkt verhogen van de lonen wakkert de enorme inflatie aan. We zijn in Nederland in feite zwaar aan het verwarmen alleen wil de bevolking dat nog niet erkennen.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rens

@Rens: het woord “onbeperkt” komt u mee.

Ik weet dat overheid, werkgevers, en wetenschap graag de werknemers de schuld geven van de inflatie en oorzaken als het geldverruimingsbeleid van de ECB doodzwijgen.

Realiteit is dat als de inflatie (van zowel voor als tijdens de energiecrisis) verrekent dat de de meeste mensen al jaren loonsverlaging hebben ervaren.

Ruud
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rens

“Juist het onbeperkt verhogen van de lonen wakkert de enorme inflatie aan.”

Zo generiek is het een onjuiste, misleidende bewering.

Ten eerste: De inflatie was afgelopen januari al 8%. De stijging van de lonen vorig jaar was maar 2,2%: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/01/cao-lonen-in-2021-minder-gestegen-dan-in-2020. Die stijging was het 4-voudige van de lonen.

Wat denk je van dit:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/27/niet-financiele-bedrijven-potten-winst-op-tijdens-coronajaren
“De brutowinst voor belasting van niet-financiële bedrijven steeg in 2021 met 50,2 miljard euro tot 287,2 miljard euro, 21,2 procent meer dan een jaar eerder.”

Tot slot is je opmerking onzin omdat hoeveel een produkt of dienst duurder wordt helemaal afhankelijk is hoeveel arbeid er in de prijs van het produkt is verwerkt.

Bij bijv benzine en gas, waar processen vrijwel geautomatiseerd zijn is arbeid misschien maar 1% van de prijs van het produkt. Als een werknemer dan 50% meer gaat verdienen moet de prijs van benzine / gas 0,5% omhoog, ofwel nauwelijks inflatie.

Bij een produkt waar 50% vd kosten voor personeel is en de rest voor materiaal, energie, gebouw belasting etc etc betekent 10% meer loon dat het produkt 5% duurder moet worden.

Er zijn maar weinig beroepen, produkten waar de personeelskosten meer dan de helft zijn. Er zijn altijd kosten voor een gebouw, auto, energie, grondstoffen, machines, reclame, belastingen etc nodig waardoor het aandeel arbeid in de prijs redelijk beperkt blijft.

Uitzonderingen zullen schilders, glazenwassers ed zijn die veel bij de klant op lokatie werken.

Maar ook dan geldt: Ja extra loon heeft effect op de inflatie, maar bij lange na niet zo veel als jij suggereert

Jantsje
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Afgelopen zaterdag in de trein van Zwolle naar Leeuwarden: conducteur klaagde dat hij werkdagen had van rond de tien uren. Vervolgens gaf hij het sein dat de trein kon vertrekken en kondigde de aan: zo nu ga ik lekker in mijn hokje zitten en Netflix kijken en heeft vervolgens tot in ieder geval station Heerenveen geen controle kaartjes gedaan.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jantsje

Het maximale wat een conducteur mag werken zijn 9,5 uur diensten. Bij de ns mag je niet meer dan 12 keer per jaar diensten draaien die langer dan 9 uur zijn.

Hanzeboog2012
1 jaar geleden

Moet niet aan denken. Weer een coronagolf bij NS? Dan is de ramp niet meer te overzien. Ze hebben zoal heel 2023 nodig om weer voldoende personeel te krijgen. Als het niet langer worden. Speculeer zelf op 2025.

Een NS medewerker die corona heeft kan zoal niet werken. Tevens kan NS conducteurs en treinmachinisten besmet worden door de treinreizigers.

Velen hebben wel een boosterprik gehad. Maar dat hoeft geen garantie te zijn.

Ruud
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Met de huidige bezetting van de treinen hoef je je geen zorgen te maken: Die coronagolf komt er en niet alleen onder NS personeel.
Enige dat ons kan redden is dat de Corona variant zeer mild is waardoor mensen amper ziek worden en snel herstellen.
Op dit moment is het elke treinreis niet of je 1,5m afstand kunt houden maar hoeveel medereizgers er op minder dan 1,5m van jou staan en zitten. Begin maar met tellen als je het eerste deel van je reis op een balkon staat.
En omdat wie niet zit bij elk station op een andere plaats opzoekt zijn dat er na een paar stops heel heel veel.
Combineer dat met veel jonge mensen die nauwelijks symptomen hebben wanneer ze ziek zijn en het recept voor een niet te stuiten uitbraak is aanwezig.

CK
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ruud

Als de NS werkelijk een coronagolf vreesde zouden ze er wel zelf verantwoordelijkheid nemen om reizigers wat minder op een kluitje te zetten door meer bakken op één conducteur toe te staan. Het zal wel los lopen.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ruud

Misschien toch maar weer mondneusmaskers gaan verplichten in het openbaar vervoer?

Pim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

hou eens op met die bangmakerij….

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@Pim, In Duitsland en Spanje zijn mondneusmaskers gewoon nog verplicht in het openbaar vervoer. Een mondneusmaskerverplichting heeft niets te maken met bangmakerij, maar met gezond verstand. Want een mondneusmaskerplicht betekent minder besmettingen met infectieziektes, dus minder ziektelast in de samenleving en minder uitval van personeel.

Kees
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Dus als jouw buurman van de brug springt, doe je dat ook? Mondkapjes in het openbaar vervoer hebben niets te maken met veiligheid. Dat mensen dat geloven is hilarisch.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@Kees, Duitsland en Spanje hebben niet voor de lol een mondneusmaskerverplichting in het openbaar vervoer, maar de mondneusmaskerverplichting is in die landen aanwezig om het aantal infecties met luchtwegvirussen te verminderen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@Erno Berk. De mentale schade aan de mens van al die maatregelen zijn vele malen groter dan wat deze mondkapjes (De westerse versie van de Iraanse hoofddoekjes verplichting) beschermen tegen Corona. Ik ken maar twee oplossingen tegen Corona en dat is gewoon uitzieken en FvD stemmen.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@Baardstaart, waar is je onderbouwing dat het (verplicht) dragen van mondneusmaskers (in het openbaar vervoer) voor mentale schade zorgt?

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

@Erno Berk.. Ik heb weldegelijk mentale schade opgelopen en ik zie ook bij anderen dat ze mentale schade van de maatregelen hebben opgelopen. Ik wil absoluut niet meer terug naar dit zieke gedoe. Daarbij wilde ik vroeger een sociale overheid en nu een zo klein mogelijke en meer naar binnengekeerde overheid om ons te behoeden voor dit soort idiote wanen. Daarom stem ik ook FvD.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ruud

Net zoals de jaarlijkse griepepidemie. Bijna iedereen heeft al 1 of 2 keer Corona gehad en je bent er een paar dagen goed ziek van, maar dit is beslist geen reden om nu nog twijfelachtige prikken te nemen als je gezond bent of je in je huis te laten opsluiten, terwijl je niets mankeert. De schade van de maatregelen zijn vele malen groter dan de nut in de beheersing van Corona. Bovendien zijn de laatste Corona uitbraken behoorlijk mild verlopen. Geen reden om bang te zijn.

Buiten dat zijn de veel te korte treinen en de haringen in ton klasse van de NS wel een bron van verspreiding van luchtweg infecties van welke soort dan ook. En een stevige griep kan er ook tussen zitten. Als men bang is voor massabesmettingen van welke luchtweg infectie dan ook dan zou men met langere treinen gaan rijden en minder aantrekken van de conducteursnorm. Verder zou men dan het autorijden verder moeten stimuleren (en meer wegen aanleggen), iets wat met het klungelige NS beleid nu ook defacto gebeurd.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Autorijden moet niet gestimuleerd worden, thuiswerken moet gestimuleerd worden, want thuiswerken zorgt voor minder vervoersbewegingen en zo voor minder klimaatschade.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Als er een coronauitbraak bij de NS komt, komt dat vooral omdat de NS’ers onderling geen 1,5m afstand houden. Bij de reizigers blijven ze dan wel weg.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

En bij Arriva?

Martin
1 jaar geleden

De volgende smoes om niet te leveren; schamen die ‘topmensen’ van NS zich niet?

Annie
1 jaar geleden
Antwoord aan  Martin

De topman is van D66, lijkt mij dat het antwoord genoeg zegt.

Kees
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annie

Die had natuurlijk ook een baantje nodig, maar of de NS ermee geholpen is.

Wim Lubbers
1 jaar geleden

En NS blijft maar goochelen met cijfers. 13% noemt het Journaal. 13% waarvan? Van de inkrimping van 2 maanden terug? Die was weer een voortzetting van de beperkingen van begin dit jaar, die bescheiden begon maar met de week uitdijde. En al tijdens corona werd er driftig gesnoeid.
Op zaterdag zijn de beperkingen opgelopen tot meer dan 40% (voorzichtige schatting). Een overstap van minder dan 20 minuten heet een mazzeltje. Van 2 naar 3 treinen per halfuur tussen Utrecht en Arnhem? Nee, van 2 naar 1. Naar Zeeland kun je maar 1 keer per uur, week in week uit. En elke vrijdagmiddag worden er nog snel een paar uitgevallen treinen toegevoegd.
Regionale vervoerders zien hun kans schoon en ‘profiteren mee’ van de kaalslag bij NS en rijden veelal ook nog maar 1 keer per uur.
Met een simpele spreadsheet had het hoofd PZ van NS de personeelsbehoefte kunnen berekenen. Misschien heb ik het gemist, maar er zijn volgens mij geeneens koppen gerold.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Die 13% is wat het Locov heeft geteld bij de vergelijking van de oorspronkelijke dienstregeling 2022 vergeleken met de geplande dienstregeling 2023.

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Klopt, alleen is het niet gelijkmatig verdeeld. Op ma, di en do worden weinig treinen geschrapt maar op zaterdag loopt het in de vele tientallen procenten.

Daphne Groeneveld
1 jaar geleden

Drukker in de treinen… Oké. Maar laten ze dan alsjeblieft in de intercity’s op de tussengelegen stations de reizigers de tijd geven om in te stappen… Afgelopen zaterdag op Utrecht Centraal moesten we zo lang wachten totdat alle reizigers waren uitgestapt voordat wij erin konden met als gevolg dat mijn jongste zoontje net ingestapt was en daarna voor mijn neus de deuren dichtgingen. Ik klopte op het raam vd machinist (gelukkig stonden we vooraan) maar de machinist tikte alleen maar op zijn horloge alsof hij zeggen wilde: “Ja, jammer, we moeten vertrekken.” Pas toen ik schreeuwde dat mijn kind in de trein zat, werden de deuren weer geopend… Het gaf me zowat een hartverzakking!

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Daphne Groeneveld

Cicyv

Anoniem
1 jaar geleden

Corona? November 2022?

Freek
1 jaar geleden

Kansloos bedrijf

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Freek

Gelukkig stelt de EU ook steeds meer vragen aan de komende NS consessie en heeft de verenigde private vervoerders FMN heeft de staat een kortgeding aangedaan. Hopelijk leidt dit na 2025 na meer FMN vervoerders, waardoor veel stoptreinen toch veel betere support krijgen, ondanks het geklungel van de NS en baantjes carrousel directeurs.

Henk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Precies. Plak er een ander logo op en alles wordt beter. Keep on dreaming.

Anoniem
1 jaar geleden

Ze hadden gewoon niet zoveel NS medewerkers moeten ontslaan en niet al die loketten moeten dichtgooien, dan hadden ze nu geen personeelstekort.

Ovide
1 jaar geleden

Heeft NS directie aan zichzelf te danken, en wie zijn er straks weer de L** de Reiziger.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Personeels te kort is al enige tijd bij alle sectoren merkbaar.Nieuw personeel moet opgeleid worden en dat kost ook tijd! Nu we in het najaar zitten en het nieuwe jaar steeds dichterbij komt moeten we even extra pas op de plaats maken! Niemand wil graag ziek zijn of worden, maar dat risico houdt je toch altijd
Verkoudheid, griep of Covid wil niemand laten we hopen dat een nieuwe golf uitblijft ! Nukunnen we ons vaccineren maar daar wil ook niet iedereen aan meedoen. Ik hoop dat we de komende tijd langzamerhand weerbericht personeel krijgen, waar het thans nog aan ontbreekt. Het is gewoon afwachten en kijken of dat probleem zo snel mogelijk is opgelost. Alles kost eenmaal tijd en je bent nooit de enige die die deze situatie vervelend vindt. Wees blij dat je nog op reis kunt en blijf dus positief denken. Nooit gaat alles sneller of beter dan je zal willen. Iedereen ondervindt er hinder van en hopelijk is het van korte duur!

Gerard
1 jaar geleden

Bij andere vervoerders is het niet anders. Of hebben reizigers er daar minder last van?

Gerard
1 jaar geleden

Corona is niet het probleem. Wel de idiote maatregelen van de overheid.