NS mist reizigers: afname van 55% in 2020

NS heeft in 2020 circa 55% minder reizigers vervoerd dan in 2019. Door de coronacrisis fluctueert het aantal treinreizigers enorm. In januari zat NS nog op een groei van 6%, maar in april bleef ruim 90% van de treinreizigers thuis. Op dit moment vervoert het spoorbedrijf ongeveer een derde van het normale aantal reizigers.

Terugkeer reizigers

 “De terugkeer van de treinreiziger is de topprioriteit voor 2021, zo licht de nieuwe bestuursvoorzitter van NS Marjan Rintel toe. “Door corona voelen we meer dan ooit wat de waarde van reizen is. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De terugkeer van de treinreiziger na corona is in het belang van heel Nederland.”

Volgens Rintel blijft de trein ook in de toekomst belangrijk. “Als alle reizigers de weg op gaan, loopt het land vast en raken de duurzaamheidsambities uit zicht. Nederland heeft het OV simpelweg nodig om de afspraken in het klimaatakkoord na te kunnen komen en alle delen van Nederland met elkaar te verbinden.”

Reizigersaantallen per maand

Vergeleken met 2019

januari106%juli49%
februari102%augustus45%
maart47%september49%
april9%oktober33%
mei16%november34%
juni29%december35%*
* december betreft een prognose

Zitplaatskans

Het percentage reizigers dat een zitplaats had in de spits komt over heel 2020 uit op 97,4%. Rintel: “Een record met een wrange bijsmaak. Het laat zien dat we er alles aan hebben gedaan om onze reizigers prettig en verantwoord te kunnen vervoeren. Dat is een groot compliment waard aan al die NS’ers die Nederland bereikbaar houden in deze moeilijke tijd.” Vorig jaar kwam het cijfer nog uit op 94,9%. Dat het cijfer niet op 100% uitkomt, komt volgens NS bijna volledig door januari, februari en de eerste helft maart. “We meten kpi’s op reizigersniveau, dus een trein met meer reizigers (in januari en februari) telt zwaarder mee dan een lege trein” vult NS-woordvoerder Erik Kroeze aan.

Stiptheid

Ook de stiptheid van treinen bereikte dit jaar een record. De reizigerspunctualiteit op het hoofdrailnet komt uit op 93,4%. 6,6% van de reizigers had dus 5 minuten of meer vertraging. Daarmee wordt de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorgezet. In 2017 had 8,4% van de treinreizigers nog vertraging, in 2018 en 2019 was dat 7,4%.

This post was last modified on 24 december 2020 11:32

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

1 dag terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug