fbpx
trein in het donker
archief

NS: minder treinen na 18:30 uur

09 jan 2022 23:02

De Nederlandse Spoorwegen laten vanaf maandag in de avond op tien trajecten minder treinen rijden. Het vervoerbedrijf begint eerder met de avonddienstregeling omdat de reizigersaantallen teruglopen door de aangescherpte coronamaatregelen.

Minder treinen

Eerder was de treindienst al gedeeltelijk uitgedund. Uiteindelijk werden er toen minder treinen opgeheven dan vooraf aangekondigd. Nu wordt het aantal treinen alsnog verder teruggeschroefd. “Met ingang van maandag 10 januari start de avonddienstregeling ongeveer twee uur eerder” meldt het spoorbedrijf. “Dat houdt in dat we op tien trajecten vanaf 18:30 uur minder treinen rijden.” Incidenteel valt een nachttrein in het weekend uit. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, blijft ongewijzigd.

Overzicht avonddienstregeling

Minder Intercity’s in de spits:

  • Den Helder – Alkmaar
  • Amsterdam Centraal – Enkhuizen

Minder Sprinters in de spits:

  • Assen – Groningen
  • Veenendaal Centrum – Driebergen-Zeist
  • Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle
  • Utrecht Centraal – Houten Castellum

Minder Intercity’s vanaf 18:30 uur:

  • Amersfoort Centraal – Deventer
  • Amsterdam Centraal – Sittard
  • Arnhem Centraal – Rotterdam Centraal
  • Den Haag Centraal – Amsterdam Centraal
  • Den Haag Centraal – Deventer
  • Rotterdam Centraal – Schiphol Airport – Amsterdam Centraal (HSL)

Minder Sprinters vanaf 18:30 uur

  • Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle
  • Dordrecht – Rotterdam Centraal
  • Leiden Centraal – Utrecht Centraal
  • Utrecht Centraal – Hoofddorp

Geen nachttreinen in het weekend:

Eindhoven Centraal – Den Bosch – Tilburg

Bron: NS

0 0 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
2 jaren geleden

Nog afgezien van het feit dat NS met het indikken van de reizigersstromen met minder en kortere treinen de huidige coronamaatregelen (die er onder meer op gericht zijn om contacten tussen mensen in het OV zoveel mogelijk te verminderen) minder effectief maakt (waardoor dus de niet-essentiële winkels, horeca, sportaccomodaties, hoger onderwijs etc langer dicht zullen blijven en bijvoorbeeld de herinvoering van een avondklok waarschijnlijker wordt) is het belachelijk om een geplande wijziging van de dienstregeling nog geen 24 uur van tevoren, nota bene op een zondagavond pas bekend te maken. We weten uit het recente verleden dat NS bijvoorbeeld niet in staat is om gewoon de normale dienstregeling uit te voeren als een paar dagen van te voren bekend wordt dat werkzaamheden niet door gaan omdat de materieelplanning weken van tevoren wordt gemaakt. (zie https://www.treinreiziger.nl/werkzaamheden-apeldoorn-gaan-niet-door-toch-minder-treinen/ ) Dat betekent dat de wijziging van vanavond al weken intern bij NS bekend moet zijn.

Baardstaart
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Wat de NS doet is de dienstregeling wat normaal om 20:00u ingaat vervroegen naar 18:30. Hierdoor gaan dus een aantal extra treinen eruit, terwijl de basisdienstregeling (2xIC en 2xSprinter per uur) blijft staan.

Dit is wel een een duidelijke indicatie dat de lockdown een aantal weken verlengd wordt. Maar ook dit is dus ook al aangegeven.

Als een maatregel totaal niet gewerkt heeft is het de avondklok. De alleenstaande is naar een vriend(in) gaat, niet drinkt en keurig aan de 1,5m houdt wordt gedupeerd en de feestvierders weten dat het feest om 20:00 moet beginnen en om 5:00 eindigt.

Karel Geerts
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dit is al begin december aangekondigd, er is to n al gezegd dat de implenentatie begin zou gebeuren. Overigens was het logischer geweest de 10 min diensten te vervangen door kwartierdiensten.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Als dat waar zou zijn, is het wel vreemd dat vrijwel alle media pas op zondagavond hebben gemeld welke treinen er vanaf maandag niet meer rijden. Voor zover ik heb kunnen vinden meldde alleen spoorpro het ‘al’ twee dagen eerder. Ik vermoed dat spoorpro berichtte op basis van een officieuze bron binnen NS, maar dat NS pas op zondagavond een persbericht over deze wijziging heeft uitgestuurd.

Maar er leest hier iemand mee die weet hoe het zit. @Hildebrand, hoe komt het dat dit bericht op zondagavond op deze site verscheen?

Hanzeboog2012
2 jaren geleden

Vervelend. Maar niet verassend. Niet alleen NS bezuinigt. Dat doen ook andere bedrijven zoals KLM, winkels en vele anderen. Wat dat betreft is er geen verschil.

Ze bezuinigen vooral op de dikke vervoersstromen. En laten verbindingen buiten de Randstad met lage frequenties intact. Dat lijkt op de werkwijze die ze gebruiken bij extreem weer zoals bijvoorbeeld het winterweer vorig jaar.

Het is wel te hopen dat de trein samenstellingen niet verkort i.v.m. spreiding van treinreizigers.

Frank
2 jaren geleden

Het lijkt me niet meer dan logisch. Waarom niet overal 1x per halfuur rijden de hele dag? Ben op het moment van schrijven onderweg maar het aantal reizigers hier is minimaal. Schat dat de trein 95% leeg is. In de “avondspits” is dat minimaal 50% leeg.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frank

De kwartiersdienst tussen Arnhem en Doetinchem is met al het scholierenvervoer niet echt een overbodige luxe tijdens de traditionele spitsuren. Ik zou de korttrajectdienst Arnhem-Doetinchem niet zo snel schrappen of enkel buiten de spits schrappen. Over Intercities heb ik geen weet van, want ik reis vrijwel nooit met NS.

Nico
2 jaren geleden

Het gaat hier met name om de tienminutentreinen ddie na 18:30 niet meer rijden. Dit betekent niet dat er geen trein meer rijdt. Er rijdt dan gewoon om het half uur een trein. Ook bij de sprinters het zelfde verhaal. Tussen Leiden en Utrecht blijven de sprinters Leiden – ‘s Hertogenboch rijden.

HvD
2 jaren geleden

ER staat dat er na 18:30 o.a. minder IC’s Den Haag -> Deventer rijden. Hier wordt niet de IC 1700 bedoelt.
Behoort hier te staan minder IC’s tussen Den Haag -> Utrecht (-Amersfoort) de IC-serie 2000 ?

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  HvD

De serie 2000 ja. Deze rijdt in de spits door naar Deventer na Amersfoort

Wim Lubbers
2 jaren geleden

Een trein minder ‘s avonds is misschien nog wel te doen. Zolang je niet hoeft over te stappen. Want dan blijkt ineens de verkeerde trein uitgevallen te zijn.
Rover-Limburg meldde vorige week, dat NS op 16 december bekend heeft gemaakt, dat vanaf vandaag (maandag dus) de IC vanuit Amsterdam naar Heerlen vanaf vandaag (maandag dus) na 16.46 u niet verder meer rijdt dan Eindhoven. Dat was 19.15u. Dat is niet tijdelijk maar permanent, heb ik begrepen. Raar dat dit een paar dagen na de inwerkingtreding van de nieuwe dienstregeling wordt bekendgemaakt.
Aansluitingen in Den Bosch en Utrecht nu in beide richtingen naar de mallemoer. ‘s-Morgens in de weekenden ook al.
Het zal NS een zorg zijn; daar tellen alleen doorgaande treinen naar en van de Randstad.

vissers
2 jaren geleden

Ach, als het was gepresenteerd als ”vanwege sterk verhoogd ziekteverzuim onder personeel vanwege pandemie etc” zou niemand er echt over gevallen zijn. De HTM presenteert zo zelfs de nieuwe dienst met vervallen van 12 haltes.
Of die eurobahn van Hengelo die naar het lijkt nog amper 40% van alle ritten echt rijdt-er zou een verder totaal niet aangegeven (want ja, buitenland, lastig) SEV-bus rijden.
HvD: kijk gewoon eens zelf op de planner en leer zo wat zelfstandiger te zijn?

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  vissers

Het is jammer dat de RB61 (Hengelo-Osnabrück-Bielefeld) juist in deze tijd niet rijdt, want anders kon die mooi de RB64 (Enschede-Münster) ontlasten. Mensen gaat toch wel naar Duitsland toe in deze tijd, nu in Nederland alles dicht zit en in Duitsland wel alles onder 2G(-Plus) open is. En enkel voor winkelen in Osnabrück of het kasteel van Bentheim bekijken de IC Berlin nemen is voor velen toch een brug te ver.

Jan Jansen
2 jaren geleden

Minder treinen na de spits, ok is nog te begrijpen maar verander dan ook de voorwaarden voor abonnementen en kortingen zodat voordeliger reizen ook voor 18.30 uur kan!

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jan Jansen

Er blijven meer dan genoeg treinen over, procentueel gaat het om peanuts.