fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS maakt plannen dienstregeling 2024 bekend

10 feb 2023 18:53

De Nederlandse Spoorwegen willen in 2024 weer meer treinen laten rijden. Tenminste, mits er voldoende personeel en voldoende reizigersvraag is. Dat zegt het spoorbedrijf in een toelichting bij de adviesaanvraag over de dienstregeling 2024.

Veel onzekerheden

Normaal gesproken vraagt NS capaciteit bij ProRail aan en wordt dat ook de dienstregeling. Dat is ditmaal minder vanzelfsprekend. “NS heeft met veel onzekerheden te maken. Daarom is de adviesaanvraag dit jaar vooral een procedurele stap om vervolgens bij ProRail ruimte op het spoor aan te vragen” legt NS-woordvoerder Arno Lebanc uit. Zo wil NS ervoor zorgen dat als het spoorbedrijf de mogelijkheden ziet om meer treinen te kunnen rijden dit ook kan.

Lebanc wijst op de onzekerheden. “We weten niet hoe het reisgedrag zich gaat ontwikkelen en wanneer er meer reizigers komen. Daarnaast weten we niet precies hoe het werven en opleiden van collega’s volgend jaar zal gaan.” Daarom zal pas in de zomer het definitieve besluit vallen op welke dienstregeling het spoorbedrijf in 2024 inzet. In elk geval is het uitgangspunt een betrouwbare dienstregeling. Volgens NS worden treinreizigers sinds het spoorboekje van 2023 minder vaak geconfronteerd met ongeplande treinuitval.

Veranderingen dienstregeling 2024

Als NS de plannen door kan zetten, zijn dit de belangrijkste veranderingen:

  • Trein naar Berlijn wordt een half uur versneld
  • Van maandag tot en met donderdag elke tien minuten een trein Rotterdam – Schiphol – Utrecht – Arnhem. In Utrecht is er aansluiting op de treindienst Amsterdam – Eindhoven. De tienminutentrein Rotterdam – Schiphol – Arnhem werd in 2022 al ingevoerd, maar heeft toen door het personeelstekort en corona vrijwel nooit gereden.
  • Op het moment dat de tienminutentreinen niet kunnen rijden, zoals vrijdags en in het weekend, rijden de treinen in een kwartiersdienst.
  • De meeste spitstreinen keren terug van maandag tot en met donderdag, zoals de Sprinters Utrecht – Houten Castellum en Harderwijk – Amersfoort. De spitsintercity Alkmaar – Haarlem keert ook op vrijdags terug. Ook komen er meer treinen bij op de verbinding Amersfoort – Deventer.
  • Intercity Direct gaat weer 3x per uur rechtstreeks van Amsterdam via Schiphol en Rotterdam naar Breda.
  • De Sprinter Leeuwarden – Meppel gaat doorrijden naar Zwolle en Lelystad. De bestaande Sprinter Zwolle – Amsterdam wordt ingekort tot Almere Oostvaarders.

0 0 stemmen
Artikel waardering
92 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

Niets over de vele uurdiensten in het weekend.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

NS heeft wel het voornemen om de uitdunningen van dienstregeling 2023 terug te draaien per dienstregeling 2024, al moet er wel voldoende personeel beschikbaar zijn om toch op zoveel mogelijk assen een halfuursdienst te rijden.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Hier in het noorden is de beschikbaarheid van personeel absoluut geen probleem. Er is juist veel te veel. Soms hebben drie HC’s dienst op een enkele SNG3 van Groningen naar Zwolle. Dan gaan ze om de beurt sluiten, om vervolgens weer snel bij elkaar te gaan zitten in de eerste klasse. Als ze geluk hebben, is er nog een conducteur met een kandidaat ingeroosterd in de trein, komt er nog een team S&V meerijden en zit er nog wat personeel te passagieren. Dat vult de eerste klasse dan lekker. En de pakkans voor zwartrijders blijft lekker klein.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Volgens mij vallen bij Arriva juist geregeld treinen uit in het Noorden, omdat er geen machinisten beschikbaar zijn.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het gaat hier over de plannen van NS en ik bedoel dan ook NS. Ook hier rijdt NS, (zogenaamd) vanwege personeelstekort, nog niet de dienstregeling van voor corona.

Simone Hazebroek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik hoop wel dat de treinen naar Den Haag op vrijdag ook weer om een kwartier gaan en dat de sprinters in de spits naar Veenendaal centrum ook weer gaan. Ik moet nu iedere dag bijna een half uur langer reizen. Heel vaak in volle treinen. Zeker op vrijdag als ze van Den Haag naar Utrecht.

Jan
1 jaar geleden

en hoe staat het met de uurdienst Utrecht-Baarn ?
Lijkt me urgenter dan tien-minuten dienst, dat kan ook 15-minuten dienst worden

Wouter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan

Ik heb de 10 minutentreinen ook nooit gesnapt

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wouter

Bij een tien minuten trein hoef je niet eerst uit te zoeken welke trein en eventuele aansluiting moet nemen. Je gaat naar het station en er gaat altijd wel snel een trein. Dit reisgedrag is onderzocht.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Leuk bedacht vanop een bureaustoel, maar het meeste voor- en natransport rijdt niet om de 10 minuten, dus moet je het nog steeds opzoeken.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Je hoeft juist bij voor- of natransport je minder zorgen te maken over de aansluiting: “Ga ik die trein nog wel halen?” Want er gaat al snel een volgende trein. Men noemt dit ook wel reizen zonder (digitaal) spoorboekje.
Overigens tik ik deze reactie vanuit de trein.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert Sitters
Je hoeft je geen zorgen te maken over de overstap van het voortransport naar een tienminutentrein, nee, maar je zult toch moeten opzoeken hoe laat je voortransport vertrekt en welke tienminutentrein aansluiting geeft op het natransport.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jan

Het voornemen van NS is om de uitdunningen van dienstregeling 2023 met dienstregeling 2024 zoveel mogelijk terug te draaien. Al speelt doe hoeveelheid beschikbaar personeel ook mee.

Stefan
1 jaar geleden

@Hildebrand/Treinreizigers.nl een linkje naar de adviesaanvraag zou wel helpen. Jullie overzicht is veel beknopter dan dat ik in de adviesaanvraag heb gelezen. In het weekend worden de meeste kwartiersdiensten weer hersteld, vervallen namelijk de meeste uursdiensten weer en worden aldaar halfuursdiensten ook weer zoals het was.

Hanzeboog
1 jaar geleden

De trein naar Berlijn wordt 30 minuten versneld. Met behulp van de NS Vectron locomotieven. Bad Bentheim wordt overgeslagen. Waar wordt de overige tijdswinst geboekt? Geen stop op Stendal?

Maandag t/m donderdag PHS rijden tussen Arnhem- Schiphol- Den Haag- Rotterdam. Met aansluiting bij Utrecht op de IC naar Eindhoven. Zone Rijden verandert. De IC direct zal via Amsterdam Zuid gefaseerd doorgetrokken worden naar Groningen, Leeuwarden, Lelystad en Enschede.

IC Direct Amsterdam C – Breda inclusief Beneluxtrein weer 3 keer p/u. De IC Den Haag – Eindhoven was in daluren wel beter bezet tussen Rotterdam – Breda. Maar zelfs nog niet overvol. De Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam – Breda zal een mix worden van NS Coradia Stream en NS Traxx + rijtuigen. En gefaseerd zal de ICNG het overnemen. De dienstsnelheid blijft 160 km p/u. Maar de IC zal 200 km p/u kunnen rijden. Praktisch met de voorlopige snelheidsperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel.

Lees ik het goed? Wordt huidige Sprinter Zwolle- Amsterdam straks Sprinter Zwolle – Almere Oostvaarders? Of is het Sprinter Almere Oostvaarders- Amsterdam? 4 Sprinter en 2 IC tussen Zwolle – Lelystad tussen Zwolle – Lelystad mooi zijn. Al is het niet de drukste deel tussen Zwolle – Amsterdam.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik lees het anders. De sprinter Almere Oostvaarders – Lelystad vervalt. Ter compensatie rijdt de sprinter uit Leeuwarden via Zwolle door tot Lelystad.

Mijn conclusie is dat tussen Almere en lelystad dan uisluitend IC’s rijden. Dit is vergelijkbaar met de situatie tussen Amersfoort en Apeldoorn of tussen Weert en Roermond

Egbert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Er gaat een sprinter vanaf Lelystad naar Hoofddorp rijden. Richting Schiphol is straks de enige richting die je vanuit Lelystad kunt nemen via de Flevolijn zonder over te stappen. Amsterdam Centraal is alleen nog met een overstap te bereiken.

Voor Dronten en Kampen Zuid wordt het nog slechter. Voor Almere of verder moet altijd in Lelystad overgestapt worden. Geen directe sprinter meer met Almere.

Egbert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Er gaat een sprinter vanaf Lelystad naar Hoofddorp rijden. Richting Schiphol is straks de enige richting die je vanuit Lelystad kunt nemen via de Flevolijn zonder over te stappen. Amsterdam Centraal is alleen nog met een overstap te bereiken.

Voor Dronten en Kampen Zuid wordt het nog slechter. Voor Almere of verder moet altijd in Lelystad overgestapt worden. Geen directe sprinter meer met Almere.

Martijn
1 jaar geleden
Antwoord aan  Egbert

Die formulering “De bestaande Sprinter Zwolle – Amsterdam wordt ingekort tot Almere Oostvaarders” is wat dubbelzinnig, inderdaad – een sprinter van A naar B inkorten tot C betekent dat hij nu AC rijdt, maar bedoeld is hier BC. Misschien nog even verhelderen in het artikel?

JanA
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Jaar 2024/2025
Datenbanksuche — Datenbank Fernverkehr https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?zug_id=99980100147

Overslaan Wolfsburg en Stendal

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  JanA

Prima dat ze het doen. Waarom internationale treinreizigers in internationale trein laten rijden via Wolfsburg en Stendal? DB kan dat vervangen door een binnenlandse Interregio.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Autostadt Wolfsburg heeft 125.000 inwoners. Daar kun je wel een internationale IC laten stoppen. Stendal is gewoon te klein.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  JanA

+ overslaan Almelo staat in de aanvraag

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

prima. Er gaan ook binnenlandse Intercity’s.

Hugo Vriesen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De trein naar Berlijn gaat ook Almelo overslaan, weet ik zeker.

Misschien ook Apeldoorn?

Lucas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hugo Vriesen

Apeldoorn wordt al op sommige ritten overgeslagen waardoor de treindienst Amsterdam-Berlin 10 minuten sneller kan rijden op het Nederlandse deel van het traject.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het lijkt me sterk dat er niet gestopt gaat worden in Bad Bentheim. De lok wissel is welliswaar niet meer nodig, maar nog steeds is een korte stop nodig om de spanning te wisselen volgens mij. De overige tijdswinst komt volgens mij vooral door het overslaan van Stendal.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Op grensstation Emmerik hoeft ook niet gestopt te worden.

Albert J. P.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Daar is geen systeemwissel meer, de spanningssluis 15 kV/25 kV is aan de grens (en 1500V/25 kV in Zevenaar.)

In Bad Bentheim zijn doorgaande routes nu niet in de beveiliging opgenomen, de spanning moet eerst omgeschakeld worden voor het sein veilig gaat.

Mark Beumer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

klopt het dat de ICD ook Amsterdam Zuid gaat aandoen, en zo ja per wanneer gaat dit in? zou top zijn mbt tot mijn rit Rotterdam-Amsterdam Zuid.

Rene N
1 jaar geleden

Ik hoop dat de sprinter Hoorn – Hoofddorp in het weekend weer vanaf de Kersenboogerd vertrekt!
Nu kost dat me een kwartier extra op wat altijd een half uur was.

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rene N

Maar gelukkig gaat deze trein ook ‘s avonds en in het weekend weer elk halfuur rijden; die uurdienst was echt absurd. Ben ook blij verrast met de terugkeer van de spitsintercity’s tussen Alkmaar en Haarlem. Nu maar kijken of een en ander ook echt doorgaat…

Hugo Vriesen
1 jaar geleden

Dus als de Sprinter vanuit Leeuwarden tot Lelystad gaat, rijdt die uit Amsterdam tot Oostvaarders. Dus ontbreekt er een trein tussen Almere (behalve station Centrum) naar Lelystad, Dronten, Kampen en Zwolle, dat is volgens mij erg onhandig

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hugo Vriesen

Sprinter Leeuwarden – Lelystad
Sprinter Lelystad – Amsterdam Zuid – Hoofddorp
Sprinter Almere Oostvaarders – Amsterdam Centraal – Schiphol – Den Haag

Zie eerdere reactie. Er ontbreekt geen trein tussen Almere Oostvaarders- Lelystad- Almere Oostvaarders.

Sprinter Leeuwarden – Lelystad is handig omdat bij Zwolle ruimte vrij komt op spoor 1 b. Op spoor 1a wordt de Sprinter Zwolle – Utrecht afgehandeld. En Sprinter Zwolle – Amsterdam en Sprinter Amsterdam – Den Haag zijn nu bij Amsterdam Centraal aan mekaar gekoppeld. Dat kan in de drukke Randstad leiden tot vertragingen.

Birdy6
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

OF er een perronspoor vrij komt op Zwolle hangt volledig af van de plek waar ze de treinen laten vertrekken. Maar logischerwijs komt er niets vrij, er blijven namelijk 2 perronsporen in gebruik als ze allebei rond de knoop rijden. (1 spoor voor de trein uit Leeuwarden naar Lelystad en 1 spoor voor die uit Lelystad naar Leeuwarden.)

Een doorgaande lijn gebruikt meestal 2 perronsporen een lijn met Zwolle als eind kan met 1 af.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Birdy6

Tijd om te keren is van Sprinter Zwolle – Leeuwarden is nu lang.

Mee eens dat de doorgaande Sprinter Leeuwarden – Lelystad 2 perron sporen gebruikt. Dat is weer het nadeel. Er wordt minder lang gewacht. Kortom voor- en nadelen.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Birdy6

In de huidige situatie komt de sprinter uit Dronten om -:24 en -:54 aan op spoor 5 te Zwolle. Hij blijft daar dan staan tot -:07 en -:37. In de huidige situatie vertrekt de sprinter van Zwolle (vanaf het absolute einde van spoor 1b) richting Leeuwarden om -:26 en -:56. De sprinter uit die richting komt aan om -:04 en -:34. Dat past dus gewoon binnen de huidige bezetting van spoor 5. Het oncomfortabele spoor 1b hoeft dan niet meer gebruikt te worden. Ik denk dat er dienstregelingtechnisch nog wat gedaan wordt om het stationnement te Zwolle in beide richtingen naar 3 of 4 minuten te krijgen, zodat dat comfortabel haalbaar wordt en dan hoeft er verder niets gedaan te worden.

Pascal Jansen
1 jaar geleden

Zwolle Deventer of Zwolle Arnhem sprinter graag

Hugo Vriesen
1 jaar geleden
Antwoord aan  Pascal Jansen

Dat lijkt me een goed idee! Dan zou ik zeggen de 7600 Wijchen-Zutphen doortrekken naar Zwolle, dan kan de IC Olst en Wijhe overslaan.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hugo Vriesen

Dat gaat niet passen vanwege het gebrek aan perroncapaciteit op Zutphen en Deventer (mogelijk ook Zwolle) en het enkelspoor tussen Deventer en Olst.

Wim Lubbers
1 jaar geleden

De tienminutentrein kan me gestolen worden, maar 28-31 minuten overstap is ervoor in de plaats gekomen. NS toont nog steeds geen enkel initiatief om de aansluitingen die de afgelopen 3 jaar massaal om zeep zijn geholpen, te herstellen. Machinisten en conducteurs zien toch ook dat de aansluitende trein net vertrekt als zij op het tegenoverliggende perron komende binnenglijden.
Voor Sprinters, die toch echt de IC’s moeten voeden, blijft 1 keer per uur de norm. In ieder geval in de weekends.

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

NS heeft wel het voornemen om de uitdunningen van dienstregeling 2023 terug te draaien per dienstregeling 2024, al moet er wel voldoende personeel beschikbaar zijn om toch op zoveel mogelijk assen een halfuursdienst te rijden.

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Heel edel die goede voornemens, maar pure propaganda. NS heeft al laten doorschemeren dat er ook dit jaar zo veel verloop is onder het treinpersoneel, dat het bijna niet kan worden gecompenseerd met nieuw aanwas.
Met een eenvoudige spreadsheet is de personeelsbehoefte lange tijd vooruit te plannen, maar een of andere onbenul (Van Boxtel?) heeft tijdens corona de personeelswerving op een laag pitje gezet.

Lucas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Een voorbeeld hiervan is de overstap in Nijmegen vanaf IC Zwolle-Roosendaal naar de Maaslijn en andersom.

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Lucas

En als je dan maar besluit om via Den Bosch naar Midden- of Zuid-Limburg te rijden, dan sta je ook daar 29 minuten te ijsberen (en de andere kant op ook). Kom je uit de Achterhoek, dan sta je 28 minuten in Arnhem. Rij je via Utrecht, ………… étc. etc.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Leiden C.- Woerden Utrecht C. – Houten Castellum v.v. weer laten rijden. Zijn er nog nieuwe stations in de planning of naamsverandering? Probeer zo’n en feestdagen de uurdiensten weer naar half uursfrequentie te brengen. ICNG zal dan ook meer in de reizigersdienst te zien zijn met gelijkvloerse instap. Ook wordt er tegen die tijd langzamerhand afscheid genomen van ICR met TRAXx-locomotieven.Dit nieuwe dienstregelingsjaar is het laatste, voordat Delft Campus- Rijswijk viersporig in dienst gaat en nadert station Ede Wageningen zijn nieuwe eindlook.Hopelijk gaan de verbindingen naar België en Duitsland nog meer verbeteren door frequentieverhogingen en na renovaties. 2024 wordt hopelijk de nieuwe brug bij Weener D. in dienst genomen, keert de trein terug tussen Antwerpen-Weert- Roermond-Mönchengladbach, Nijmegen Kleve en weten we meer over een Lelylijn, Nedersaksenlijn en snelspoor Breda Utrecht. En rijdt na jaren wachten de RET metrolijn B met passagiers van en naar Hoek van Holland Strand.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Geen geld en energie steken in onnodige boemeltjes tussen Weert en Hamont, Roermond door het nationaal park Meinweg en Nijmegen – Kleef, maar alles inzetten in een optimale verbetering van de Maaslijn en Eindhoven – Keulen/Düsseldorf.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De lobbyisten voor het boemeltje van Weert naar Hamont hebben laten berekenen dat het om maximaal 800 – 1000 reizigers per dag zou gaan. Nu moet je er vanuit gaan dat deze berekeningen aan de optimistische kant zijn. Ik denk dat 600 realistischer is. Als je uitgaat van 16 ritten per dag, dan kom je op nog geen 20 passagiers per rit. Kun je ook een kleine bus inzetten. Er is nu geen busverbinding tussen Weert en Hamont.
Doortrekken van de trein van Hamont naar Weert houdt in: opknappen en elektrificatie. Waarschijnlijk ook aanpassen van het station Weert.
De NMBS rijdt met de Desiro op Hamont. Deze kan niet op Nederlands spoor rijden.
Er kunnen varkensneuzen worden ingezet uit 1975-1977. Ze zijn wat opgeknapt, maar de hoge instap is gebleven. De banken zijn nog altijd van type comfort uit de derde wereld met krappe zitplaatsen.
De M7 is veel te groot voor dat handjevol reizigers.
Van Antwerpen naar Hamont is het 1:29 uur. Er zijn veel haltes onderweg. Het laatste deel in Belgisch Limburg is enkelsporig. Met de auto gaat het een stuk sneller. Met de Varkensneuzen trek je ook geen mensen vanuit de auto de trein in.
Het geld voor de elektrificatie en andere aanpassingen kan beter naar de Maaslijn

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert
Ik woon in Weert en wil best wel eens met de trein naar België. Maar het is logischer om even voor Weert een bocht richting Hamont te leggen (de ruimte is er) en vanuit Eindhoven te rijden. Dat maakt het voor reizigers vanuit Arnhem of Utrecht ook interessanter. Een pendeltrein vanuit Weert naar Hamont die aansluit op de trein uit Maastricht, is dan een leuke aanvulling. Maar dan moet er in Hamont weer een keerspoor komen.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wat is het nut van deze keer keerlus?

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er kan toch ook een busje rijden. Er gaat nu geen bus van Weert naar Hamont.

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert Sitters:11 februari 2023 om 19:19 en 19:21
Keerlus?
Wacht even. Dat is geen keerLUS, dat is iets voor Zwitserland, ik bedoel een (nieuw te bouwen) keerSPOOR. Ook kan er een afstelspoortje worden aangelegd, waar hij even parkeert tot de terugreis. Ik hoop dat ik nu de goede begrippen gebruik.

Waarom geen busje?
Overstappen van trein via bus naar trein is minder aantrekkelijk voor reizigers uit de richting Roermond. Als reiziger zie ik een bus als een onderbreking van de reis in plaats van een geïntegreerd deel ervan. Voor alleen reizigers uit Weert is een busje geen probleem.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wie wil er een busje tussen Weert en Hamont? Niemand. Zulke bussen zijn enorm impopulair. Niet comfortabel, een beetje sneu, hoe kleiner het busje hoe erger. Je wilt een hele reis per trein en geen tussentijdse busoverstap. Belachelijk dat zo’n klein schakeltje spoor ontbreekt. Gaat om 8km of zo. Had er al jaren moeten zijn, en dan met lightrail treinen bereden moeten worden. Met een moderne lightrailtrein van Eindhoven en/of Roermond rechtstreeks België in. Ik weet ook wel dat NMBS allemaal ouwe meuk heeft, vergane glorie treiben en spoorlijnen, dat wordt ook weleens tijd om in te investeren en samen te werken met het buurland. Dan bied je pas iets moois aan en komen de reizigers wél.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Willen reizigers uit Utrecht naar het zuiden allemaal naar Hamont?
Kost allemaal veel geld. Dat kan beter ingezet worden op verbetering van de Maaslijn.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@ Anoniem.
De optimistische berekeningen waar de lobbyisten mee zwaaien geven maximaal 30 reizigers per treinrit aan. Daar ga je toch echt geen dure investeringen voor doen en een trein laten rijden. De NMBS heeft ook nieuwe treinen, maar de Desiro kan niet in Nederland rijden en de M7 is veel en veel te groot voor die maximaal 30 reizigers, als het er niet een stuk minder zijn.
Als je denkt aan een betere verbinding van Eindhoven naar België ligt een snel spoor langs de snelweg naar Antwerpen meer voor de hand. Ook als onderdeel van een snelle trein van Antwerpen via Eindhoven naar Düsseldorf, maar dat zit er helaas niet in.
Zet in Limburg alle kaarten in verbetering van de Maaslijn. Dat is echt hard nodig.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het uitgestrekte noordoosten van Belgisch Limburg is dunbevolkt.
Zie de instappers op een doordeweekse dag op de volkende stations. 2019, dus voor Corona.
171 Hamont
344 Overpelt
248 Neerpelt
449 Lommel.
Belooft weinig goeds.
In de weekeinden ligt het aantal opstappers stukken lager.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dit is wel weer typisch Bert Sitters. In het ene topic maakt hij zich druk om een extra overstap of een wat langere reistijd voor de letterlijk 0 reizigers die met enige belangwekkende frequentie vanuit Amersfoort (of verder) richting Hoek van Holland Strand willen reizen, die de metro voor zichzelf een minderwaardig vervoersmiddel acht en die zelf op niets minder dan een centraal station (en niet ergens in de periferie) in een stad ontvangen wenst te worden, maar die vindt dat voor mensen in landsdelen waar hij zelf zijn neus voor ophaalt ‘een busje’ genoeg moet zijn. Typische volkskrantlezersmentaliteit.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik snap die optimistische berekeningen van 30 mensen per rit niet. Lijkt me grote onzin, je kan dat niet tevoren bepalen. Het kon wel eens veel meer zijn. Maar: dan moet je wel een goede doorgaande verbinding biedt worden dat veel meer reizigers.
Enschede- Gronau – Munster was ook vrij laag (“optimistisch” berekend en wat blijkt, het trekt veel meer volk dan ooit gedacht.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Zou je eens in het kort kunnen weergeven hoe jij denkt dat de lijn naar Kleve binnen enkele jaren weer geopend kan worden, want ik zie die optie totaal niet.

Sammie
1 jaar geleden

Als NS echt meer reizigers wil, moeten ze de stoptreinen ook ‘s avonds en op zondag eeens ieder half uur gaan laten rijden ipv ieder uur. Je zal maar een uur moeten wachten als je net een trein niet kan halen na werktijd, dan neem je toch de auto!

Erno-Berk
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sammie

NS heeft wel het voornemen om de uitdunningen van dienstregeling 2023 terug te draaien per dienstregeling 2024, al moet er wel voldoende personeel beschikbaar zijn om toch op zoveel mogelijk assen een halfuursdienst te rijden.

Rogier de Wit
1 jaar geleden
Antwoord aan  Sammie

Helemaal mee eens! Wat mij betreft mogen ze NS halfuursdiensten ook ‘s avonds en in het weekend verplichten in de nieuwe consessie.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik hoopte zo op een rechtstreekse verbinding Arnhem- Den Haag. Nee, niet beter kunnen overstappen. Maar kunnen blijven zitten. Wat is daar toch de moeilijkheid van?

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er gaan al vier Intercity’s per uur van Utrecht naar Arnhem. Moet daar ook nog een Intercity naar Rotterdam bij komen.

Lucas
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Waarschijnlijk doelt @Anoniem op de koppeling van de IC Rotterdam/Den Haag – Utrecht aan de IC’s naar Arnhem. Echter, met de verbouwing van Utrecht C. is het bijna onmogelijk gemaakt deze verbinding te rijden.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Op die verbinding hoef je de komende 20 jaar niet te hopen, althans niet via Gouda. Bij de verbouwing van Utrecht Centraal is het bijna onmogelijk gemaakt om treinen direct van Arnhem naar Gouda en omgekeerd te laten rijden.

Anoniem
1 jaar geleden

Overstappen op hetzelfde eilandperron is ook niet erg. Als daar de treinen maar aankomen met dezelfde bestemmingen. Anders is het zeulen met kinderwagens, fietsen, scootmobielen en koffers, wat bij drukte al een extra moeilijke factor is. Het materieel en stations worden steeds voor iedereen toegankelijker en dat is meer dan prettig! Als er minstens dagelijks halfuursdiensten zijn is dat nog beter, maar ook meer overdekte en verlichte stations zijn belangrijk voor de sociale veiligheid. Dit speelt vooral op plattelandsstations, waar al weinig voorzieningen zijn. En meer toezicht op vandalisme en eventuele bedreigingen of ander criminaliteit is een pre!Laten we hopen dat het personeelstekort is opgelost en weer betere verbindingen krijgen.

Anoniem
1 jaar geleden

Ik hoop dat reistijd van de intercity direct en de intercity Den Haag-Eindhoven tussen Rotterdam en Breda korter wordt, doordat op die routes de ICNG rijdt.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De reistijden zal met instroom ICNG niet direct korter worden. Dienstsnelheid blijft 160 km p/u als de Traxx + ICR nog niet vervangen is. Maar omdat tussen de Aquaduct bij Roelofarendsveen tot Groene Hart tunnel voorlopig een snelheidsbeperking is kan de ICNG beter de vertragingen inlopen omdat tussen Groene Hart tunnel- Noordtunnel Rotterdam met 200 km p/u gereden kan worden.

N.siahaya
1 jaar geleden

Ik hoop dat de trein vanuit amsterdam naar zandvoort rechtstreeks rijden zonder overstap in haarlem.Het station is erg koud en ongezellig.Geen restaurant aanwezig om wat watms te drinken.Er zijn alleen maar koude stalen banken op station.Er is weinig toezicht.Graag betere aansluiting van Zandvoort naar zwolle en groningen.momenteel ben je veel tijd kwijt door te wachten op de aansluiting.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  N.siahaya

Op station Haarlem zijn juist, uitzonderlijk, ook houten banken te vinden, namelijk aan het gebouw op het middenperron tussen de tunnels in. Daar zit je ook in de luwte van de pilaren.

Anoniem
1 jaar geleden

Hoe komt een reis Kampen Zuid – Amsterdam (Zuid of cs) er uit te zien?

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kampen Zuid – Amsterdam Zuid:

Sprinter Leeuwarden – Lelystad tot Lelystad Centrum. En daarna overstappen op IC Den Haag C – Zwolle (2 keer p/u) – Groningen (1 keer p/u)/Leeuwarden (1 keer p/u) v.v.

Kampen Zuid – Amsterdam Centraal:

Sprinter Leeuwarden – Lelystad. Vervolgens Sprinter Lelystad – Hoofddorp of IC Den Haag – Zwolle (2 keer p/u) – Groningen/Leeuwarden (elks 1 keer p/u) v.v. En dan bij Almere Centrum overstappen op Sprinter Almere Oostvaarders – Amsterdam C – Den Haag C. Behoorlijk omslachtig.

Lees niks over de huidige pendel intercity Almere Centrum – Amsterdam Centraal.

Egbert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De 2600 serie blijft pendelen tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal.

In noordelijke richting verdwijnt wel de perronoverstap op de IC naar Groningen of Leeuwarden. NS wil niet meer keren via het keerspoor, dus komt de 2600 binnen op spoor 2 i.p.v. 3.

Bassie
1 jaar geleden

Ik neem aan, dat de toename van treinen op de HSL gebaseerd is op het nieuwe materieel. Het materieel wat er nu rijdt, krijgen ze nauwelijks nog aan de praat om ook maar 1 keer per uur betrouwbaar te rijden.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bassie

Voorlopig zal er geen sprake zijn van toename van HSL Intercity’s op HSL De ICNG/NS Coradia Stream zal t/m 2025 gefaseerd de NS Traxx serie 186/NMBS reeks 28 met NS Intercityrijtuigen vervangen. Dienstsnelheid is daardoor afgestemd op 160 km p/u. Maar ICNG zal wel met 160 – 200 km p/u rijden. De vervangen Traxx+ ICR zullen voorlopig bij Arnhem neergezet worden. NS hoopt dat het de rijtuigen gefaseerd kan verkopen. De gehuurde locomotieven van NS zullen teruggaan naar Akiem, Alpha Trains en NMBS.

Vanaf 2025 zal pas het aantal Intercity’s via HSL toenemen. Dan zal gefaseerd de ICM-M indirect of direct vervangen worden door de ICNG.

Bert Sitters
1 jaar geleden

Ik zie dat het in de weekeinden steeds drukker wordt in de treinen. Zelfs vroeg op zondagmorgen vroeg zijn de treinen al goed gevuld. Gaat NS hiermee rekening houden?

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zeker. Door middel van de drukte-indicator proberen ze de toeloop van reizigers te dempen. En als dat onvoldoende helpt zetten ze grover geschut in, zoals zeer beperkte businzet bij werkzaamheden op de betreffende trajecten.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Door nog meer uurdiensten te bieden kun je die vervelende reizigers redelijk snel wegjagen.

Jh meier
1 jaar geleden

Ic nijmegen-utrecht stop WEER niet in Driebergen Zeist. ??????]

Ark
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jh meier

Vandaar dat het een IC is, stopt niet bij iedere boom.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jh meier

Er stopt een keer per kwartier een Intercity op Driebergen-Zeist. De reistijd naar Utrecht Centraal is zes minuten.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

herstel: een keer per half uur.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De IC, die Driebergen-Zeist overslaat, stopt wel in Veenendaal-De Klomp.
De IC, die wel in Driebergen-Zeist stopt, slaat Veenendaal-De Klomp over.

In de avond wordt in beide plaatsen gestopt.

Egbert
1 jaar geleden

Het klinkt heel mooi dat NS de sprinter uit Leeuwarden laat doorrijden naar Lelystad. Maar het is eigenlijk een masker voor de verslechtering die Flevoland te wachten staat.

Vanuit Kampen Zuid en Dronten is Almere straks niet meer rechtstreeks te bereiken. Er moet altijd worden overgestapt in Lelystad. Die overstap bedraagt ruim 20 minuten. Alleen Almere Centraal kost geen extra tijd, omdat er overgestapt kan worden op de IC naar Den Haag.

Lelystad verliest een directe verbinding met Diemen, Amsterdam Science Park, Muiderpoort en Centraal. Voor deze stations moet worden overgestapt in Weesp. Alle treinen vanuit Lelystad in zuidelijke richting gaan dus altijd naar Amsterdam Zuid en verder.

Reizigers die met de 2600 serie vanuit Amsterdam Centraal in Almere Centrum altijd overstappen op de IC naar Leeuwarden of Groningen krijgen te maken met het vervallen van de perronoverstap. NS wil korter keren en dat gebeurt op spoor 2. Overstappers moeten daardoor in dezelfde krappe tijd via de stationshal naar spoor 4. Dat zal lang niet iedereen halen.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Egbert

Het is helemaal niet zo’n verslechtering die jij doet voorkomen.
Alleen de verbinding vanaf Kampen Zuid en Dronten naar Almere Oostvaarders, Buiten en Parkwijk verslechtert. De rest maakt niet uit (okee, een overstapje erbij).

Er gaan ook een hele boek reizigers op vooruit. De Sprinter Hoofddorp – Weesp – Oostvaarders gaat straks in Lelystad aansluiting geven op de IC naar Zwolle. (nu is er in Lelystad geen aansluiting, de IC is net weg als de Sprinter binnenrolt en sta je 28 minuten te wachten).
Andere kant op geeft deze Sprinter op Almere Centrum weer aansluting op de IC naar Schiphol. Doet die nu ook, maar het nadeel is dat de verbinding in de avonduren en weekend ingekort is tot Almere Centrum. Daardoor sta je nu 20 minuten te wachten als je vanaf een Sprinter station komt en verder richting Amsterdam Zuid en Schiphol wilt. Daarnaast geeft de Sprinter richting Weesp – Schiphol en Hoofddorp op Almere Centrum aansluiting in de richting Utrecht. Die verbinding is er nu ook alleen met een overstap van dik 20 minuten in de weekenden en avonduren.

Ik weet wel zeker dat de reizigers stromen vanaf Parkwijk, Buiten en Oostvaarders richting Schiphol en Utrecht vv groter zijn dan de enkele reiziger tussen Kampen en Dronten en deze stations vv.

Egbert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Michiel

Dat je vanuit Dronten niet meer zonder overstap in Almere kunt komen is een absolute verslechtering. Ik ken genoeg mensen die dagelijks deze reis maken. Die overstap die er nu in geknutseld is, is pure armoede.

Michiel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Egbert

Het is helemaal niet zo’n verslechtering als jij die voorkomen.
Alleen de verbinding vanaf Kampen Zuid en Dronten naar Almere Oostvaarders, Buiten en Parkwijk verslechtert. De rest maakt niet uit (okee, een overstapje erbij).

Er gaan ook een hele boek reizigers op vooruit. De Sprinter Hoofddorp – Weesp – Oostvaarders gaat straks in Lelystad aansluiting geven op de IC naar Zwolle. (nu is er in Lelystad geen aansluiting, de IC is net weg als de Sprinter binnenrolt en sta je 28 minuten te wachten).
Andere kant op geeft deze Sprinter op Almere Centrum weer aansluting op de IC naar Schiphol. Doet die nu ook, maar het nadeel is dat de verbinding in de avonduren en weekend ingekort is tot Almere Centrum. Daardoor sta je nu 20 minuten te wachten als je vanaf een Sprinter station komt en verder richting Amsterdam Zuid en Schiphol wilt. Daarnaast geeft de Sprinter richting Weesp – Schiphol en Hoofddorp op Almere Centrum aansluiting in de richting Utrecht. Die verbinding is er nu ook alleen met een overstap van dik 20 minuten in de weekenden en avonduren.

Ik weet wel zeker dat de reizigers stromen vanaf Parkwijk, Buiten en Oostvaarders richting Schiphol en Utrecht vv groter zijn dan de enkele reiziger tussen Kampen en Dronten en deze stations vv.

Anoniem
1 jaar geleden

Nu nog de een 29-ticket en een inkomstenbelasting verhoging van 0,034% en iedereen heeft voor 29 E per jaar vervoersmobiliteit in het OV.

Koen Gijsbers
1 jaar geleden

Het zou mooi zijn wanneer de spitspendel tussen Assen en Groningen weer gaat rijden. Nu gebeurt hhet nog wel eens dat ik op Groningen Europapark net de trein mis en dan een half uur moet wachten. Wanneer de spitspendel weer rijdt, ben ik daar van af.

Bob
3 maanden geleden

Waarom rijd er geen directe trein tussen Lelystad en Utrecht?