NS krijgt claim vanwege te volle treinen

ConsumentenClaim gaat namens ontevreden reizigers een claim indienen tegen de Nederlandse Spoorwegen. Volgens de claimorganisatie moeten te veel treinreizigers in de spits staan, terwijl NS verplicht is zijn best te doen om klanten een zitplaats te bieden.

"NS komt zijn verplichtingen in de spits onvoldoende na," zei ConsumentenClaim-directeur Stef Smit maandag. "Wij eisen daarom dat de NS extra treinen gaat inzetten en komen daarbij met een eis tot schadevergoeding voor gedupeerde reizigers." Hoe hoog de claim wordt, staat volgens Smit nog niet vast.

Een woordvoerder van NS liet weten dat het spoorbedrijf de claim "met belangstelling" tegemoet ziet. "NS spant zich in voldoende capaciteit te bieden, maar staan is niet altijd te voorkomen op korte stukken en zeker niet na storingen of iets dergelijks," stelde hij. "Een vervoerbewijs geeft overigens geen recht op een zitplaats," voegde hij daaraan toe, in een verwijzing naar de algemene voorwaarden van de NS.

Reizigers die denken recht te hebben op een schadevergoeding kunnen zich vanaf maandag melden bij ConsumentenClaim. Volgens Smit is op basis van de informatie die de ov-chipkaart biedt goed na te gaan of iemand daadwerkelijk veel in de spits met de trein reist of niet.

De redactie van Treinreiziger.nl betwijfelt of de schadeclaim van ConsumentenClaim zal lukken. "Maar het is interessant dat ze dit willen proberen," zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. "Het is niet zo dat er in de spits honderden treinen aan de kant staan die gewoon hadden kunnen rijden, dus het lijkt mij een moeilijke opgave om aan te tonen dat NS niet genoeg doet. Al zijn er zeker vraagtekens te zetten bij bepaalde keuzes."

Reizigersorganisatie Rover meldde eerder op de dag druk te zijn met het bijhouden van klachten over volle treinen. In november zouden er al 3600 klachten zijn binnengekomen. Dat zijn er veel meer dan anders. Een woordvoerder van NS geeft in de krant aan dat wordt gekeken naar een pakket noodmaatregelen om de ellende in de spits te verlichten. De drukte komt voor een deel door de uitfasering van de oude Mat ´64-treinen. De afgelopen maanden zijn de nodige treinstellen al buiten dienstgegaan, de overige treinstellen volgen over twee weken.

This post was last modified on 1 november 2016 14:02

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

5 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug