fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS komt tegemoet aan stijgende vraag OV-fietsen: 1450 extra fietsen geplaatst

25 jul 2023 13:24

De tweede week van juni was een recordweek voor de OV-fiets, het deelfietsplatform van NS. Nooit eerder huurden zoveel reizigers een geel-blauwe tweewieler en om aan de stijgende vraag te voldoen, stelt NS tot eind september 1450 extra OV-fietsen beschikbaar op verschillende stations.

De extra huurfietsen worden geplaatst in fietsenstallingen in Amsterdam, Tilburg en Leiden. Ook krijgt een aantal zelfservicelocaties op kleinere stations er fietsen bij. Daarmee komt het totaal op ruim 22.000 huurfietsen in heel Nederland.

Sinds NS in 2008 startte met de fietsverhuur, steeg elk jaar het aantal gemaakte fietsritten met de OV-fiets. Het eerste jaar maakten reizigers zo’n 450.000 ritten. In vijftien jaar tijd is het aantal fietsritten gegroeid naar ruim vijf miljoen per jaar. Begin juni (5 t/m 11 juni) was volgens NS een recordweek voor de OV-fiets. Nooit eerder werden er in één week zoveel fietsen gehuurd: het aantal ritten steeg toen met 15% vergeleken met dezelfde week vorig jaar.

Elektrische fietsen

De huurfietsen zijn niet alleen op stations beschikbaar, maar worden ook verhuurd op bus- of metrohaltes en P+R-terreinen. De OV-fiets maakt momenteel ook een moderniseringsslag door: bijna 7000 fietsen hebben inmiddels een slot dat met de ov-chipkaart te openen is. Ook startte NS vorig jaar een proef met de OV-ebike. Deze elektrische OV-fiets is op vier stations te huren, Driebergen-Zeist, Arnhem, Groningen en Maastricht, en is ruim twee keer zo duur als de ov-fiets op spierkracht.

0 0 stemmen
Artikel waardering
31 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dagreiziger
11 maanden geleden

[quote]… bijna 7000 fietsen hebben inmiddels een slot dat met de ov-chipkaart te openen is.[/quote]
Is je OV chipkaart dan geregistreerd als je je fiets huurt ? Anders kan iedereen die een OV chipkaart heeft je fiets jatten.

Bert
11 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Ja, zolang de huur loopt kan alleen jij het slot openen.

G J DE GROOT
11 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Het gaat, dagreiziger, om je persoonlijke ov-chipkaart met daaraan gekoppeld je bankrekeningnummer waarvan 0,01 geïnd wordt na aanmelding en vervolgens elk jaar.

(Jij, kleine scharrelende, frauderende dagreiziger, kan er dus niet terecht met je sneue activiteit. Dat zat er ook niet echt in: de ov-fiets bestaat al geruime tijd en je komt pas nu met deze oplichtersvraag – dan ben je niet echt een ov-fietsgebruiker.)

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

De situatie is volledig schreef. Grote stations als Maastricht en Utrecht hebben vele honderden ov-fietsen. Winterswijk daarentegen, stad in de Achterhoek heeft er nog geen 10. Je vist daar altijd achter het net.

RRReiziger
11 maanden geleden

Allemaal leuk en aardig, maar misschien kan NS zich beter eerst eens richten op het op orde krijgen van de corebusiness: het rijden van treintjes, op tijd, met klantgericht personeel, treinen op lengte en een beetje schoon in plaats van warme broodjes bakken en fietsen verhuren. Leuk voor de PR misschien, maar zonder een betrouwbare treindienst heeft de flink betalende reiziger niets aan die (extra) fietsen.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  RRReiziger

Veel reizigers bij de NS hebben nu eenmaal vanaf het station natransport nodig.
Er is onder de reizigers een grote vraag naar OV-fietsen. Bij de fietsenstalling bij Amsterdam Centraal staat op drukke uren vaak een rij mensen te wachten op fietsen die daar worden ingeleverd en dan onmiddellijk weer uitgegeven kunnen worden. Je moet de functie OV-fiets op jouw OV-chipkaart invoeren. Net als bij de treinreizen wordt het gebruik van de OV-fiets persoonlijk ingevoerd.

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  RRReiziger

WC zijn vies en geen wc rollen aanwezig en ook niks om je handen mee te drogen…
Alleen in de vernieuwde wc’s is het vaak wel netjes maar de andere helaas niet.
Vorige maand in de hitte ook vaak meegemaakt dat de airco het niet doet

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een OV-fiets is een WC, of een rol toiletpapier. Geen appels met peren vergelijken. Allerlei voorzieningen voor de reiziger verdienen de aandacht.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  RRReiziger

Ik ben het volledig eens dat de trein dienstverlening van de NS ruk is, maar de OV fiets zie ik wel als een essentiele dienstverlening om van een station ergens naar toe te kunnen. En de NS is ook de enige na transport fiets, die zonder smartphone op te halen is; namelijk gewoon met je OV chipkaart. Wellicht is een bankpas in de toekomst ook een optie voor diegene, die dit willen. Over de kwaliteit van de OV fiets kan ik niet oordelen, want ik heb dit nog nooit gebruikt. Kan zelf behoorlijke afstanden lopen.

Rudy
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

> maar de OV fiets zie ik wel als een essentiele dienstverlening om van een station ergens naar toe te kunnen

Er zijn twee type stations. Drukke stations met veel OV in de vorm van bussen, trams en metros. En landelijke stations waar de voorzieningen zich beperken tot een kiss en ride parkeerplaats.

Op die drukke stations staan OV fietsen terwijl er voldoende alternatieven zijn. Op de stille stations zouden een OV fietsen een uitkomst zijn, maar die ontbreken volledig.

Wat essentiele dienstverlening voor voor- en natransport?

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Op drukke stations zijn veel reizigers dan op stille stations. Op drukke stations stoppen veel meer treinen dan op stille stations.

Papias
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Die dingen staan niet alleen op drukke stations en dat een station druk is betekent niet dat alles goed bereikbaar is. Kijk maar eens naar Amsterdam, daar rijden trams met een snelheid van rond de 10 km/u. Met de fiets ben je op veel plekken sneller dan met het OV. En juist omdat het daar druk is moet je vaker overstappen, wat alles ook weer veel langzamer maakt.
Veel kleinere steden hebben ook ov-fietsen, zij het onbemand. Denk aan Veenendaal-de Klomp en Zutphen.

Otto
11 maanden geleden
Antwoord aan  Rudy

Er is vooral behoefte aan extra fietsen op stations waar verder geen lokaal busvervoer is.

Ronald
11 maanden geleden
Antwoord aan  RRReiziger

Machinisten, conducteurs , en schoonmakers repareren of verhuren echt geen fietsen. Slaat dus helemaal nergens op wat je zegt. Het is een aanvullende service.

Michel
11 maanden geleden
Antwoord aan  RRReiziger

Helemaal waar! Laat ze eerst maar eens hun vervoersplicht nakomen en fatsoenlijk uitvoeren.
Dat fietsjes verhuren is een zaak voor de fietsenhandel en niet de NS. Ik ga toch ook niet naar de slager voor een stokbrood.

Brabo
11 maanden geleden
Antwoord aan  Michel

NS heeft hier natuurlijk ook direct belang bij omdat de fiets onderdeel is van de vervoersketen. Zonder natransport per fiets wordt reizen met de trein voor veel mensen onmogelijk nu de stadsbussen overal worden afgeschaft. Dat is wat anders dan dat NS voedsel verkoopt.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Michel

Natransport is zeker een businesscase voor de NS. De OV fiets is de meest opvallende, maar je hebt ook de zonetaxi, greenwheels autoverhuur, … Neem niet weg dat de NS treinen onvoldoende betrouwbaar, vies en duur zijn.

Toename van OV fietsen, terwijl het OV gebruik afneemt zegt iets over de kwaliteit, prijs en beschikbaarheid van aansluitend bus/tram vervoer. Dit is de plek waar de eerste klappen op OV gebied gaan vallen. Veel bussen waar ik mee rij of zie rondrijden zijn vaak behoorlijk leeg en dus potentiele kandidaat om wegbezuinigd te worden.

Ik maak me ook enorme zorgen over de staat van het OV en de flinke haast onherstelbare klap, die de Corona en de vergrijzing het OV heeft gegeven. Het leek wel een doorlopende Bovag spot en sinds 2020 zijn er een halfmiljoen nieuwe automobilisten bij gekomen. En de inkomsten van tickets is behoorlijk afgenomen.

OV heeft mijninziens de milieu en klimaat strijd duidelijk verloren. Dit is een in en in trieste conclusie die ik trek.

Ik denk dat rijbewijslozen zich eens moeten gaan verenigen om op zijn minst vervoer voor onze doelgroep veilig te stellen en het liefst een fatsoenlijk en betaalbaar OV voor de massa. Een rijbewijsloos iemand heeft bijv. ook niets aan deelscooters etc.

Falend OV draagt ook bij aan een dode samenleving waarin nauwelijk iets gebeurd en de ontoegankelijkheid om als mens aan deze maatschappij deel te nemen. Denk van werk, zorg, school, familie/vrienden en ontspanning.

Hier een reportage van CNBC over het tanend OV in de US. https://youtu.be/0nsPGMoXqX0

Ron Swart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Een van de weinige lichtpuntjes op het gebied van ov in de VS is de elektrificatie van het door CalTrain bereden 82km lange traject San Francisco Union Station – San Jose, de oude hoofdstad van Californië.
Vanaf september 2024 gaan door Stadler gebouwde KISS-treinstellen de dienst verzorgen.

Ron Swart
11 maanden geleden

@Hildebrand, de OV-fiets is in 2000 bedacht door ProRail-medewerker Ronald Haverman en de Fietsersbond.
Wat fervent OV(-fiets)gebruiker Maarten ‘t Hart (1944) betreft had dit uitstekende initiatief de nobelprijs mogen ontvangen.

William Nederpelt
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ron Swart

Mirjam van Bree
Van de Fietsersbond

Treingraag
11 maanden geleden

Op verantwoord gebruik van de fiets mag wel eens gewezen worden. Op Oostplein ASD CS permanent dik 60 fietsen ter reparatie in het rek.

Bert Sitters
11 maanden geleden
Antwoord aan  Treingraag

De duizenden OV-fietsen in Amsterdam worden zeer intensief gebruikt, dan er het niet zo gek dat er enkele tientallen in onderhoud zijn. Onderdelen verslijten nu eenmaal en een band moet wel een vervangen worden.

Tim H
11 maanden geleden

De vraag zal blijven stijgen nu het stadsvervoer langzamerhand overal verdwijnt.

350r
11 maanden geleden

Tegenwoordig gebruikt vrijwel iedereen een e-bike zonder daarbij last te hebben van wind of heuvels. Hopelijk komt er in latere tijden geen prijsverlaging voor ov-ebikes ten opzichte van de ov-fiets om die meer “sportieve” fiets nog met gemak te gebruiken. De verdubbelde kosten zou ik van harte aanmoedigen

Anoniem
11 maanden geleden
Antwoord aan  350r

De OV-fiets is bedoeld voor de last mile, je praat dan over afstanden tot hooguit een kilometer of 4-5. Het is niet bedoeld om fietstochten in het Heuvelland te gaan maken, laat die markt maar over aan commerciële fietsverhuurders

Opa Ties
11 maanden geleden
Antwoord aan  350r

Het grootste deel van de stadsfietsers rijdt nog steeds op een gewoon fiets zonder electriciteit.

Realisme graag
11 maanden geleden

De OV-fiets wordt steeds essentiëler nu buiten de grote steden het lokale OV overal verdwijnt. Reizigers stranden steeds meer stations en weten dan niet hoe ze laatste paar kilometer naar hun bestemming moeten overbruggen.

Peter van Lieshout
11 maanden geleden

@ Bert Sitters: Veel reizigers hebben niet alleen natransport, maar ook voortransport nodig naar en vanaf een NS station. Niet alleen in een grote stad als Amsterdam, maar ook – of zeker – “in de provincie”. Wat steeds meer weggemoffeld wordt door de politiek en de overheid is de essentiële rol van het stads – en streekvervoer in de provincies, waarvan de afbraak veroorzaakt wordt door de provinciale bestuurders.

@ Realisme: “nu buiten de grote steden het lokale OV overal verdwijnt”.
Mijn woonplaats Helmond in de provincie Noord Brabant is daar een sprekend voorbeeld van. Helmond heeft gisteren haar 95.000ste inwoner ontvangen – met bloemen en taart van de burgemeester – terwijl het openbaar vervoer – de bus! – totaal afwezig is: in de avonduren rijdt niks; in het weekend rijdt er – afgezien van een verdwaalde streekbus – ook niks!

@ Tim H: Niet alleen het lokale stadsvervoer, maar ook het provinciale streekvervoer verdwijnt. En hiervoor is de provinciale overheid verantwoordelijk.

@ Brabo: Zonder natransport per fiets wordt reizen met de trein voor veel mensen onmogelijk nu de stadsbussen overal worden afgeschaft.
Ik voeg daar aan toe: in mijn/onze provincie – de provincie Noord Brabant – zonder voor – en na transport met de bus wordt reizen met de trein voor veel mensen onmogelijk nu de stadsbussen overal worden afgeschaft.
Met name in Helmond in Brabant.

Ik sluit me helemaal aan bij de conclusies van @ Baardstaart:
” OV heeft mijn inziens de milieu en klimaat strijd duidelijk verloren. Dit is een in en in trieste conclusie die ik trek.

Ik denk dat rijbewijslozen zich eens moeten gaan verenigen om op zijn minst vervoer voor onze doelgroep veilig te stellen en het liefst een fatsoenlijk en betaalbaar OV voor de massa. Een rijbewijsloos iemand heeft bijv. ook niets aan deelscooters etc.

Falend OV draagt ook bij aan een dode samenleving waarin nauwelijk iets gebeurd en de ontoegankelijkheid om als mens aan deze maatschappij deel te nemen. Denk van werk, zorg, school, familie/vrienden en ontspanning.” Met dank aan Baardstaart

Als er niks gebeurt aangezwengeld door de politiek – door een nieuw samengestelde Tweede Kamer en een nieuw kabinet en voor Brabant nieuwe Gedeputeerde Staten – verliest het OV en wint de auto ten koste van het milieu en het klimaat. En ten koste van de mobiliteit in Nederland.

Het enige waar bijvoorbeeld Reizigersvereniging Rover mee komt is een meldpunt over het verdwijnen van buslijnen in Nederland. Behoorlijk passief en defensief en zet per definitie geen zoden aan de dijk om de simpele reden dat de politiek/de overheid daar geen boodschap aan heeft en dit gewoon naast zich neerlegt.

Rover zou eens moeten kijken naar Extinction Rebellion om inspiratie op te doen.
Of naar de boeren (waarvoor – ik noem het maar even – de miljarden Euro’s op de plank (blijven) liggen).

En inderdaad een zielloze maatschappij waarin een hoop – ik citeer het Centraal Plan Bureau CPB) – essentiële voorzieningen nu al onbereikbaar zijn voor de al dan niet autoloze/rijbewijsloze ov – reizigers.
Het CPB noemt met name:
– bedrijven/werkgevers voor werknemers,
– scholen en onderwijsinstellingen voor scholieren en studenten,
– zorginstellingen als een ziekenhuis,
– recreatieve activiteiten,
– familie/vrienden/kennissen voor de meer dan nodige sociale contacten in een steeds killere, koudere en onpersoonlijke maatschappij.

Ik kan het als ervaringskundige niet laten om een paar Helmondse voorbeelden te noemen:
het Helmondse Elkerliek – ziekenhuis en ook het Elkerliek – ziekenhuis in het nabijgelegen in Deurne.
– het Berkendonk Crematorium in Helmond,

– Dierenrijk in Mierlo,
– De zojuist afgelopen Bloem & Tuin – expositie op of bij Landgoed Gulbergen.

Ik laat het hierbij, maar de lijst van ov – onbereikbare voorzieningen is nog veel langer.

Terwijl het ook veel anders kan. Dit blijkt overduidelijk in een aantal andere EU landen – Duitsland, Spanje e.a. – waar het Nederlandse openbaar vervoer alleen maar de kwalificatie ondermaats en zielig bij verdient.

Een fijne en vooral een MOBIELE zomer!

johan II
11 maanden geleden

Een veelzeggende kop voor hoe zelfs de journalistiek, en treinreiziger is imo de beste OV-vakjournalistiek in NL, NS/OV onbewust ziet.

“NS komt tegemoet aan stijgende vraag OV-fietsen”

Alsof er sprake is van een offer, tegemoetkoming van NS.

In elke gezondere sector of samenleving zou er een zin staan als
“NS speelt in op stijgende vraag”

Het is voor mij weer een teken dat in OV eigenlijk iedereen, ook de onafhankelijke pers, onbewust gegijzeld is.
Zoals in disfunctionele gezinnen alles onbewust draait om de alcololische/verslaafde vader/gezinsleden.
Ook daar wijzen gebruikte vreemde woordkeuzes op het bestaan van de olifant in de kamer.

En de betrokkenen zullen de vreemdheid van die woordkeuzes ontkennen. Omdat het anders onverdragelijk is.

Realisme graag
11 maanden geleden
Antwoord aan  johan II

Technisch gesproken is NS een failliet bedrijf. De kosten (met name die van personeel) staan in geen enkele verhouding meer tot de inkomsten.

Dat NS in die situatie voor meer OV-fietsen zorgt is dus wel degelijk een tegemoetkoming en geen investering van een gezond bedrijf.

Het is wachten tot uiteindelijk iemand NS uit zijn lijden verlost.

Anoniem
11 maanden geleden

Bert Sitters meldt dat Amsterdam duizenden ov-fietsen heeft. Winterswijk godbetert, stad in de Achterhoek, heeft er zegge en schrijve 6. Vaak zijn ze alle 6 bezet.
Wat gaat hier fout? Is dit misschien het ultieme voorbeeld van de kloof tussen Randstad en provincie?