In veel NS-treinen is het erg druk, doordat er vanwege het winterweer slechts mondjesmaat treinen rijden. De vervoerder herhaalt daarom de oproep om alleen de trein te pakken als het noodzakelijk is.
Sinds zondag kampt het spoor met grote problemen. Zondag konden er helemaal geen treinen rijden. Maandag werd 75% van de treinen opgeheven, dinsdag reed ongeveer 60% van de treinen niet. Vandaag rijdt op belangrijke trajecten naast sprinters ook 1x per uur een intercity. Dat kan echter niet voorkomen dat het in sommige treinen erg druk is.
“Alle treinstellen die kunnen rijden, gebruiken wij ook”, zegt een woordvoerder van de NS. Door de sneeuwval en strenge vorst van de afgelopen dagen zijn niet alle treinstellen inzetbaar. De treinen die rijden zijn nu soms erg klein. Tussen Rotterdam en Den Haag rijdt er nu bijvoorbeeld alleen 2x per uur een Sprinter, vaak bestaande uit slechts drie rijtuigen. Terwijl er normaal gesproken ook zes intercity’s per uur rijden, veelal bestaande uit dubbeldekkers of getrokken treinen met tot wel negen rijtuigen.
“Sommige treinstellen kunnen we niet gebruiken omdat er wisselstoringen zijn bij de opstelplaatsen en niet alle onderhoudsbedrijven zijn goed bereikbaar door het weer.” Bij de opstelsporen liggen veel wissels nog in een vaste stand. In eerste instantie konden mede daardoor ook de Intercity Direct-treinen niet rijden.
NS benadrukt dat treinreizen momenteel alleen bedoeld zijn voor mensen die echt de trein moeten gebruiken, strikt noodzakelijke reizen. “Wij roepen iedereen op die niet per se met de trein moet, om dat ook niet te doen. Dan kunnen we het reizen met de trein mogelijk maken voor mensen die dat wel echt moeten”, aldus de woordvoerder. “In het ov wordt ook niet gehandhaafd op 1,5 meter afstand houden, omdat dit soms niet mogelijk is.”
Maatschappij Voor Beter OV ergert zich aan die oproep. “Niemand gaat nu voor de lol met de trein. Op social media zeikt NS-personeel soms reizigers af. Die houding vind ik niet oké. Ik roep de NS-directie op om haar medewerkers daarop aan te spreken” reageert Rikus Spithorst.
NS maakte eerder bekend dat het aantal reizigers tijdens de lockdown met circa 80% is gedaald, in vergelijking met vorig jaar. Die cijfers maken duidelijk dat reizigers zich in het algemeen houden aan de oproep voor strikt noodzakelijke reizen.
Ook belangenorganisatie van OV-reizigers Rover zegt tegenover de NOS dat het aantal klachten over met name de NS toeneemt. Directeur Freek Bos heeft gisteren een reeks vragen gesteld aan het spoorbedrijf. “Je kunt er begrip voor hebben als je weet waardoor het komt. Dat het moeilijk is kan iedereen buiten zien, maar dat ontslaat je niet van de verplichting om het maximale te doen, om een alles-uit-de-kast-scenario uit te voeren.”
Rover doet een oproep aan de NS om de treinen zo lang mogelijk te maken. Ook moet er meer duidelijkheid komen over de reisinformatie, vindt de organisatie. Rover stelt dat het te lang duurt voor bekend is wanneer de treinen weer normaal gaan rijden.
NS en ProRail beroepen zich op extreem winterweer. Dat is echter slechts ten dele waar. De hoeveelheid sneeuw is niet uitzonderlijk. “De hoeveelheid sneeuw van Darcy kunnen we in het huidige klimaat gemiddeld eens per vier jaar verwachten. Dit is dus niet erg zeldzaam, zelfs niet in ons huidige, warmere klimaat” stelt het KNMI. Wel zegt het weerinstituut dat de combinatie van wind en sneeuw zeldzamer is. ProRail geeft aan dat juist die combinatie zondag voor veel wisselstoringen zorgde.
NS is niet de enige die last heeft van het winterweer. Zo is ook de dienstregeling bij de Rotterdamse vervoerder RET nog altijd sterk ontregeld. Metro’s rijden op ingekorte trajecten en veel trams rijden niet. Ook in Amsterdam bij het GVB is er veel hinder: er rijden zeven tramlijnen niet, en ook metrolijn 51 is opgeheven. Bij de HTM in Den Haag rijden de meeste trams wel via de reguliere routes.
Bron: ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 11 februari 2021 08:50
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…