Home

NS: jammer dat HSL nog niet wordt verbeterd

De NS is teleurgesteld dat een voorgesteld pakket aan maatregelen voor verbetering van de HSL-Zuid nog niet wordt ingevoerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur is het ermee eens dat het hogesnelheidsspoor moet worden verbeterd, maar ze zegt dat de maatregelen vooralsnog te duur zijn en dat het kabinet er daarom nog geen beslissing over neemt.

Maatregelenpakket

NS en ProRail hebben voorgesteld om het bestaande beveiligingssysteem  ERTMS op de HSL-Zuid te upgraden naar de nieuwe versie van ERTMS, die ook op het reguliere spoor wordt uitgerold. Ook op het emplacement Rotterdam stellen de partijen voor om ERTMS in te voeren. En tot slot willen NS en ProRail twee spanningssluizen vernieuwen en verplaatsen. NS vindt het jammer dat de staatssecretaris niet nu al een beslissing maakt over de voorgestelde maatregelen. Het spoorbedrijf heeft naar eigen zeggen al veel samen met ProRail gedaan om de prestaties op de HSL-Zuid te verbeteren.

Intercity Nieuwe Generatie

Vanaf 2021 gaan er gloednieuwe intercitytreinen rijden, de Intercity Nieuwe Generatie. Maar “deze moeten het doen met hetzelfde spoor met dezelfde gebreken”, aldus een woordvoerder van de spoorwegen. Van Veldhoven wijst erop dat de huidige TRAXX-locomotieven niet zijn ontworpen voor de hogesnelheidslijn, terwijl de nieuwe intercitytreinen wel zijn gespecificeerd voor de HSL-Zuid. “Hoeveel beter de prestaties hierdoor worden en dus hoeveel winst er daarbovenop nog te behalen valt door bijvoorbeeld het verplaatsen van de spanningssluizen, zal pas echt duidelijk worden als de ICNG rijdt”, aldus de staatssecretaris.

Noodzakelijke vernieuwing

Volgens NS worden steeds meer reizigers afhankelijk van de snelle spoorlijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en blijven de plannen van het kabinet hierbij achter. Het aantal reizigers is de afgelopen jaren fors toegenomen op de HSL. “De noodzakelijke verplaatsing van spanningssluizen (overgangen tussen twee soorten elektrische spanning) komt er pas na 2021. De noodvernieuwing van het beveiligingssysteem lijkt het kabinet nu naar 2030 te schuiven”, aldus NS.

60 miljoen euro

Van Veldhoven benadrukt dat voor de reizigers op de hogesnelheidslijn de komende jaren absoluut nog verbeteringen mogelijk zijn en dat die er ook zullen komen. Ze trekt 60 miljoen euro uit voor verbeteringen aan de lijn, zoals voor windschermen en de techniek in de overgangen tussen gewoon spoor en het snelle spoor. “Natuurlijk kan er altijd nog meer als er opnieuw een grote zak geld naar de hogesnelheidslijn zou gaan”, aldus de bewindsvrouw. Ze verwacht van NS en ProRail dat zij ook de komende jaren “blijvende aandacht en inzet” tonen om de reiziger op de hogesnelheidslijn het “maximale” te bieden.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 30 september 2018 10:20

Share
Tags: HSL-Zuid

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

2 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

3 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

3 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug