fbpx
Foto: Eurostar

NS International verwacht groei door Eurostar

Vanaf december heeft het vliegtuig tussen Amsterdam en de Britse hoofdstad er een serieuze concurrent bij. Dan start Eurostar twee keer per dag met een rechtstreeks trein Amsterdam en Londen. De verwachtingen bij zowel Eurostar als NS International zijn hoog gespannen. De hoop is dat de nieuwe treindienst het marktaandeel van de internationale trein verhoogd.

Treinreizigers moeten tussen beide overstappen nu nog minimaal één keer overstappen. “Het marktaandeel van de trein tussen Amsterdam en Londen is nu nog erg klein, maar met de rechtstreekse Eurostar wordt de trein veel aantrekkelijker” zegt Marjon Kaper, directeur van NS International. “In het hoogseizoen zijn er dagelijks tot 60 vluchten vanuit Nederland naar Londen. Dat geeft aan wat voor potentieel er is”.

Lang gekoesterde droom
Ook Eurostar zelf zelf heeft hoge verwachtingen van de nieuwe verbindingen. “We hebben altijd al naar Amsterdam gewild, maar het was moeilijk vanwege de techniek” legt directeur Eurostar directeur Nicolas Petrovic uit. Met de komst van de nieuwe Eurostar e320 treinstellen kan de lang gekoesterde droom gerealiseerd worden. De nieuwe trein rijdt al op de route Parijs – Londen en werd dinsdag voor het eerst in België gepresenteerd. Vanaf 28 mei zullen de treinen ook ingezet gaan worden tussen Brussel en Londen.

Derde trein
Petrovic wijst op de 4 miljoen reizigers tussen de Nederlandse en de Britse hoofdstad. Aan het einde van het jaar, naar verwachting in december, start Eurostar twee keer per dag met de rechtstreekse trein naar Londen. Maar de hoop is dat het aantal reizigers snel zal groeien zodat het aanbod uitgebreid kan worden naar een derde trein. “Het zou mooi zijn als we die een jaar later kunnen introduceren” zegt Petrovic voorzichtig. Per trein is er plek voor 900 reizigers. Dat is bijna 5x zoveel als zitplaatsen als bij een Boeing 737-800.

Marktaandeel
Dat de trein een serieuze concurrent kan worden van het vliegtuig, is eerder al gebleken tussen Amsterdam en Parijs. “Daar hebben we met de trein nu een marktaandeel van zo’n 70 procent” zegt Kaper. Of de trein tussen Amsterdam en Londen ook een dergelijk marktaandeel krijgt, durven Eurostar en NS niet te voorspellen. Maar dat de trein een grotere rol zal krijgen dan nu, zijn beiden het over eens.

Voordelen
Vanuit Amsterdam gaat de Eurostar er net iets meer dan vier uur over doen. “Tijd die je lekker even voor jezelf kunt gebruiken” zegt Kaper. Maar dat is volgens de directeur van NS International niet het enige voordeel. “Je arriveert bovendien in hartje stad, het is milieuvriendelijker en je hebt geen last van turbulentie” zegt ze wervend over de nieuwe treindienst. Ook op het gebied van snelheid gaat de trein volgens Kaper concurreren met het vliegtuig. “Vanuit mijn woonplaats Utrecht bijvoorbeeld is vliegen naar Londen City nu nog drie kwartier sneller dan de trein. Straks reis je met de trein naar Rotterdam en stap je daar op de Eurostar, waardoor de trein het opeens wint van het vliegtuig”.

Deutsche Bahn
Ook de Duitse spoorwegen (DB) hebben in het verleden aangegeven een treindienst Amsterdam – Londen te willen starten. Maar de laatste jaren is het stil gebleven en lijkt DB andere prioriteiten te hebben. “Wij zijn partner van Eurostar, ik heb geen idee wat de plannen van DB zijn, maar als zij ook een treindienst starten is dat positief voor de reiziger. Het gaat ons erom dat meer mensen de trein nemen. Dat is voor ons het belangrijkste” zegt Kaper daarover.

Duitsland
Eurostar gaf in 2012 aan te willen groeien en onder andere Frankfurt, Genève en Zuid-Frankrijk binnen 5 jaar te willen verbinden met Londen. Zuid-Frankrijk is inmiddels al gerealiseerd, en Amsterdam volgt dus later dit jaar. Maar de andere uitbreidingsplannen zijn inmiddels geparkeerd. Petrovic: “Er is zeker een markt tussen Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar we hebben op dit moment geen concrete plannen om daar ook een treindienst te introduceren”. De vooruitzichten door het Brexit-referendum zijn inmiddels een stuk ongunstiger geworden. Daarom kondigde Eurostar eind 2016 aan dat het aantal treinen tussen het vaste land en Londen zal afnemen.

 

0 0 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Karel Jansen
7 jaren geleden

Wat een hilarisch foute foto!

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Jansen

Op de foto zie je de Eurostar, met Marjon Kaper (directeur NS International) en de CEO van Eurostar.

Dries Molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Hildebrand

Het is een foto uit Brussel, waarschijnlijk. Zonder Nederlandse vlag. Marjon’s jurk kleurt niet erg bij de rest van de foto en is ook niet erg flatteus of gepast voor een directeur.

Dries Molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

NB De pakjes van de hostesses zijn ook te strak voor zo’n functie maar kleuren wel goed.

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De foto is inderdaad in Brussel gemaakt. De Nederlandse vlag komt vast als de trein in Nederland wordt ingehuldigd 🙂

Bert Sitters
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Gaan we voortaan tot in de details de kleding beoordelen van mensen op de foto’s? Dit is geen weekblad Privé!

Bert Sitters
7 jaren geleden

Belangrijk is voor zowel de Eurostar, alsmede voor de verdere ontwikkeling van de Thalys dat er tussen Antwerpen en Brussel eindelijk HSL-spoor komt.

Rian van der Borgt
7 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Tussen Mechelen en Brussel ligt dat er al. Aan de passage van Mechelen (de nieuwe sporen 11 en 12) wordt gewerkt maar ten noorden van Mechelen komt er voorlopig helaas niets.

Dries Molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het rijdt tegenwoordig hartstikke soepel. Het is een zeurthema van de grammfoonplaat om op dat stukje ook nog 300km/h te willen rijden. Dat hadden we Nederland beter ook niet gedaan op Rotterdam-Schiphol veel beter had met de randstad-ring volledig 4-sporig gemaakt en geschikt voor 160-200km/h. Dat had van dat geld makkelijk gekund en daar hadden we veel meer aan gehad.

andre van den bergh
7 jaren geleden

Hoe denkt je nu echt te kunnen concurreren met Easy Jet als alleen al het reserveren van je stoel al haast duurder is als het vliegticket?

Dries Molenaar
7 jaren geleden
Antwoord aan  andre van den bergh

U weet duidelijk niet wat een vliegticket in totaal kost. En stoelen reserveren kost niets want het is niet nodig, u krijgt er vanzelf één. Lekker ruim en met zoveel bagage als je zou willen. De reistijd is ook nog wel belangrijk.

Antje H
7 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het is inderdaad wel belangrijk dat je niet hoeft aan te komen op Eindhoven-Amsterdam-Airport of Charleroi-Bruxelles.
Stoelen reserveren is geen kostenpost. Of bedoelt van den bergh de telefoon/internetkosten?

Hildebrand
7 jaren geleden
Antwoord aan  Antje H

Juist bij vliegmaatschappijen worden nogal eens boekingskosten gerekend, bij NS International onlin niet. Zitplek is bij Eurostar en Thalys altijd gratis ingegrepen bij het kopen van een kaartje. Richting Duitsland is dat 4 euro per persoon per trein, daar is reserveren niet verplicht.

Bert Sitters
7 jaren geleden
Antwoord aan  andre van den bergh

Heb even op de site van Easy Jet gekeken voor vluchten in juni van Amsterdam naar London Gatwick. Tussen de 23 – 63 Euro. Komt nog bij extra beenruimte (want een gewone stoel is bij die maatschappij een crime) en een bedrag voor bagage in het ruim. Moet ik ook nog van Gatwick naar Londen. Andre van den Bergh geeft echt een onjuiste voorstelling van zaken met zijn goedkopere vlucht dan het reserveren van een stoel in de trein