fbpx
Foto: NS / Arenda Oomen

NS: In 2025 op oude niveau, 5 miljard minder omzet

NS schat dat het aantal treinreizigers pas in 2025 weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Tot die tijd verwacht het bedrijf een omzetverlies van 4,7 miljard euro. Zonder overheidssteun houdt de NS het hoofd niet boven water, zegt financieel directeur Bert Groenewegen in NRC.

Flexibiliteit personeel nodig

Volgens Groenewegen is het onvermijdelijk dat het spoorbedrijf moet inkrimpen. Het uitgangspunt is echter dat zonder gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop te laten gebeuren. “Wel krijgen we een mismatch in functies en regio’s. Dat betekent niet dat conducteurs op kantoor moeten gaan werken, maar misschien wel dat kantoorpersoneel of monteurs elders moeten gaan werken. Functies krijgen een ruimere taakomschrijving. We vragen onze werknemers om flexibiliteit” vertelt Groenewegen aan de krant.

Hoeveel banen er gaan verdwijnen, moet nog met de vakbonden besproken worden. Die lieten zich al kritisch uit na het TV-optreden van Van Boxtel bij Op1. De topman vroeg daar het personeel om wendbaar en flexibel te zijn. FNV zette daar direct al vraagtekens mee, en kopte in een nieuwsbericht: “NS topman in Op1 op verkeerd spoor“.

Staatssteun nodig

Het spoorbedrijf wil tot 2025 1,4 miljard euro besparen. “De productiekosten moeten omlaag”, stelt Groenewegen. “Maar met behoud van onze prestaties en de klanttevredenheid. Een dwingende voorwaarde is ook dat kaartjes betaalbaar blijven.” Maar die bezuinigingen zullen niet voldoende zijn om de gemiste omzet goed te maken. De opbrengsten uit kaartverkoop (tickets en abonnementen) zal naar verwachting met 3,7 miljard dalen. En daarnaast zal ook de omzet op stations lager zijn (700 miljoen), net als de omzet uit internationaal treinverkeer (300 miljoen). Daarom zal NS bij het ministerie aan gaan kloppen voor staatssteun.

Het spoorbedrijf vervoerde begin maart nog 1,3 miljoen reizigers. Nu is dan afgenomen naar 110.000 (-92%). Daarbij wordt iemand die een retourreis maakt geteld als twee reizigers. Het aantal verkochte treinkaartjes is iets minder sterk gedaald, van 87.000 naar 12.000 (-86%).

In het buitenland heeft NS met Abellio meer geluk: door overheidsmaatregelen in Engeland, Schotland en Duitsland verwacht het spoorbedrijf daar geen nadelige effecten.

Meer thuiswerken

Dat de NS over vijf jaar pas weer verwacht het aantal reizigers van voor de crisis te vervoeren, komt volgens Groenewegen onder meer doordat het woon-werkverkeer gaat veranderen. Ook doen bedrijven goede ervaringen op met thuiswerken en gaat ook het hoger onderwijs meer op afstand werken, zegt hij. “In onze prognose zitten we in 2024 nog 7 procent onder het niveau van 2019. We denken dat we pas in de loop van 2025 op 1,3 miljoen reizigers per dag zitten, het aantal van voor de crisis.”

© ANP / Treinreiziger.nl. Bron: NRC.

0 0 stemmen
Artikel waardering
75 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
4 jaren geleden

Dat van Abellio/Engeland mag wel nader verklaard worden.
Staaltje paniekvoetbal van NS in de berichtgeving wederom net als de werkloosheidscijfers wat ik al 50 jaar hoor. Gaat de top ook inleveren? Huren bij NS Stations kunnen niet hoger helaas want is al abnormaal duur. Misschien allemaal maar tomaten plukken in vrije tijd zoals menig NS-er met vroeg/laat/nacht in de goed renderende jaren 60 maar personeel kon er niet van komen.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Gaat het ergens over behalve over uw ergernis en zwartmaken?

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Minister Hoekstra voorkwam al dat KLM topfiguren zoals Elbers bonussen kregen. Dus zou het ook goed zijn als staatssecretaris Stientje van Veldhoven ingrijpt als NS topmensen een bonus krijgen.

Het zou absurd zijn als deze topmensen in deze crisistijd dat krijgen. Terwijl hun bedrijf gigantische verliezen lijden.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Daar is toch vooralsnog helemaal geen sprake van?

Vooruit, ook anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

In het VK is de exploitatie in maart onder toezicht gesteld van de regeringen. Niet alleen in Schotland maar ook in Engeland.
De staat betaalt de vervoersmaatschappijen voor het uitvoeren van de dienstregeling & krijgt de opbrengst van de kaartverkoop.

Wim Lubbers
4 jaren geleden

Toen Van Boxtel aantrad, nam hij zich voor om de winkeltjes op het station van de hand te doen. “NS moet geen hamburgers bakken”, zei hij. Hij was snel omgepraat, want de winst was toch een leuke aanvulling op de bonussen. Wat zal hij nu spijt hebben dat hij dat niet heeft doorgezet.

Johan
4 jaren geleden

Hoezo vind jij dat gewoon? – Stations zijn een voorziening voor álle vervoerders die daar gebruik van (moeten) maken, net als rails en seinen. Dat NS destijds bij de splitsing de winstgevende delen van de stations cadeau heeft gekregen en daar nu dus gratis en voor niets geld aan verdient is een bizarre historische vergissing. Daar is niets gewoon aan.

Johan
4 jaren geleden

Overigens biedt de huidige situatie een unieke kans om e.e.a. recht te zetten. Volgens het rapport “Beoordeling van gevolgen van veranderingen in de posities van relevante partijen op stations” uit 2014 in opdracht van het ministerie van I&M was het problematisch dat er een flinke som geld rondgepompt moest worden om de stations uit NS direct in overheidshanden te krijgen. Nu NS toch al voor miljarden de hand op houdt en de commerciële opbrengst van de stations de komende jaren toch al laag zal zijn, kunnen ze de stations terugverkopen aan de overheid, die ze gewoon onder kan brengen bij Prorail nu dat een ZBO wordt.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Hoezo? Het is wel doorgevoerd en wanneer niet dan was juist meer winst uti andere onderneming.
Overigens zouden de stations van de overheid moeten zijn, net als de infrastructuur. Dit is echt een raar besluit uit de privatiseringstijd. TIjd om te corrigeren

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

Crisisjaar 2020 zal zeker en vat in gaan met een bepaald omzetverlies voor NS. Maar komend jaar 2021, wanneer hopelijk de Corona-pandemie voorbij is, zal het reizigersvervoer weer aantrekken. Zeker als er weer evenementen georganiseerd mogen worden zoals het Eurovisie Songfestival Rotterdam, Keukenhof Lisse, Nationale Stoomtreindag op Hemelvaartsdag, Nijmeegse Wandelvierdaagse, Koningsdag 22021 en het rail Road Event Blerick bij Venlo.
Reclame campagnes zullen dan weer veelvuldig op radio en TV te zien zijn, eveneens in de landelijke kranten.
Als Eurostar over enkele weken of misschien maanden (!) gaat rijden tusen Amsterdam en London zal dat ook weer reizigers gaan opleveren. Maar ook de Zon Thalys kan misschien deze zomer weer van start gaan, net als zijn Winter-collega Ski Thalys die ook van mij op de Zon Thalys-tijd mag vertrekken uit Rotterdam. Dan kunnen er meer mense buiten Rotterdam en Amsterdam van deze trein gebruik maken. Later, in december 2020 keert de nachttrein weer terug, waaarbij je in Amsterdam, Utrecht en Arnhem Centraal weer per NIghtjet via Duitsland naar Oostenrijk kan reizen, En ook weer de Krkusexpress van Den haag HS via Haarlem, Amsterdam, Venlo naar en van Duitsland en Oostenrijk kan nemen later dit jaar! Hopelijk kan NS ook weer wegwerpkaartjes introduceren via Kruidvat, Etos en Albert Heijn. Zo vernieuw je ook weer en met het blad Spoor ook goede aanwijzingen en aanbiedingen blijven geven. Ik ben en blijf een treinfanaat, zal graag weer met Interrail willen, maar dat is afwachten wanneer dit weer volledig kan
Laat in iedere brochure in binnen en buitenland de verplichtingen die gelden voor het thans heersende virus opnemen. Hoe lang deze zullen blijven tellen weet nog niemand, al is het misschien wel tijdelijk handig is deze informatie wel!
.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Vrees dat je te positief bent. Hoe graag ik het ook anders zou willen zijn. 2021 is zelfs afwachten of NS volledig opgestart is. Ja wel met treinmaterieel. Maar met 40% van de zitplaatsen. Mogelijk dan meer. Maar de inkomsten zullen te laag blijven.

Dat zal nog een tijd doorwerken. Tot 2025? Laten we het hopen.

Juriaan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

De Keukenhof ligt langs het spoor maar NS wilde daar niet meer stoppen.

Eduard de Jong
4 jaren geleden

Bij commerciële tegenwind bedelt NS steevast om staatssteun. Voor het verlenen van die steun is thans geen enkele aanleiding. De management bonussen van de NS-directie zijn nog steeds buitensporig hoog, zonder dat daar meetbare prestaties tegenover staan. Het is de hoogste tijd om afscheid te nemen van NS als nationale reizigersvervoerder, zoals al eerder met groot succes afscheid is genomen van NS als goederenvervoerder. De prestaties van NS als reizigersvervoerder zijn al lange tijd zwaar onder de maat, zeker in vergelijking met de prestaties van regionale spoorvervoerders als Keolis en Arriva. Het is raadzaam om de nationale banden met NS zo spoedig mogelijk te verbreken, en daarmee niet te wachten tot het aflopen van de huidige vervoersconcessie. Hoe eerder, des te beter.
NS heeft onlangs alles gedaan om de reiziger in het harnas te jagen door mee te huilen met de wolven in het bos en de introductie van het gezichtsmasker in de trein te bepleiten. Het is te verwachten, dat op 1 juni een chaos op de perrons zal ontstaan, als de reizigers massaal laten blijken geen behoefte te hebben aan een variant van het hoofddoekje bij het reizen met de trein. De invoering van het gezichtsmasker in de trein is wellicht een welkome aanleiding om vervroegd vaarwel te zeggen tegen NS, aangevuld met de wens ‘rust zacht’.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Ik ben alleen bang dat die mini-boerka’s niet NS-specifiek zijn. Al het OV gaat dit verplichten, dus als je de NS gedag zegt, moet je in principe het hele OV gedag zeggen.

Dat ga ik ook doen na volgende week, maar ik denk dat de vervoersbedrijven nog wel eens lelijk op hun neus kunnen kijken als ze zien hoe hun lobby uitpakt. Uiteindelijk waren zij het die die mondkapjes er door wilden drammen. Niet het RIVM, want die zijn nog net eerlijk genoeg om te onderschrijven dat ze geen effect hebben. En de overheid, die blind alle adviezen van de paniekparkieten van het RIVM overneemt, gaat dan niet zelf besluiten het toch te doen.

De grote vervoerders hebben zelf bij de overheid aangedrongen op een muilkorfplicht, en toen hebben Rutte en De Jonge maar ingestemd, tegen beter weten in.

Maar de reizigers die nog enige waarde hechten aan hun burgerrechten lijken toch wel in te zien dat dit echt te ver gaat. Echt veel te ver.

Dus dat gaan ze dan voelen, en dan zal je als NS inderdaad miljarden mislopen. Ook niet zo gek als je betalende klanten wegjaagt. Dan verdien je dat ook best wel wat mij betreft.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Eduard:

Wil je dezelfde toestanden als toen British Railways werd afgeschaft? Het was in het begin een grote chaos. En zelfs anno 2020 is die privatisering niet een enorme zegen. Dure treinkaartjes van vervoerders zoals Virgin, GNER.

Maar in Nederland gaat het ook niet werken. Die versnippering zorgt voor slechte aansluitingen bij de grote knooppunten. En dan het omschakelen met meerdere paaltjes. Laten ze dan eerst zorgen dat ze met één vervoerspas gewoon bij één paaltje kunnen inchecken/uitchecken. Ongeacht welke vervoerder de (trein) reiziger neemt.

Juist in deze tijd moet je niet gaan experimenteren. Verwacht juist dat vanaf 2025 niet drastisch gaat veranderen. Want de ellende van NS en de hele OV in Nederland zal vanaf 2025 waarschijnlijk nog niet over zijn.

En ze kunnen veel varianten verzinnen. Maar één factor zal en moet leidend zijn: De treinreiziger moet op de eerste plaats staan. En dat bereik je niet door op onderbuikgevoel de NS af te schaffen.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Eduard de Jong

Ik heb zelden zoveel onzin, verdraaingen en onwaarheden in een post gezien. De NS presteert al jaren op hoog niveau op één van de drukste spoorinfra’s ter wereld. Ook was het voor coronatijd gewoon winstgevend zonder subsidies en is de klantentevredenheid hoog. Andere maatschappijen gaan het niet beter doen, sterker nog, je loopt een groot risico dat het veel slechter wordt met hogere prijzen. Kijk wat bij onze engelse buren is gebeurd.

Juriaan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

U werkt zeker bij NS.

Henk@
4 jaren geleden

En gewoon doorgaan met incasseren van mijn abonnementsgelden (Dal Voordeel) terwijl je gevraagd wordt om NIET te reizen. En een ingewikkeld systeem om verlopen keuzedagen op te nemen.

Peter Kleton
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk@

De keuzedagen die je nog zal krijgen zijn tot eind 2020 geldig i.p.v .maar 2 maanden.
Peter

M.hofman
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter Kleton

Nou ik heb er nog 6 keuzedagen denk dat het dit jaar niet wordt om ze op te gebruiken ,wil ik wel graag mijn geld terug , of ze zijn tot onbeperkt gebruik gemaakt zou ook mogen .

Henk
4 jaren geleden

NS en de andere spoorbedrijven hebben een nationale maatschappelijke functie, die kan je niet laten verdrinken. KLM kreeg ook al direct een smak geld mee.

Ik vraag met af hoe het zit met bijvoorbeeld Arriva? Zij zitten immers met dezelfde financiële uitdaging neem ik aan.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Arriva heeft een flexibele schil en minder overhead.

johan II
4 jaren geleden

Verrassend genuanceerd en eerlijk verhaal van NS.

Hoop van harte dat deze financieel directeur Groenewegen de baas wordt aldaar.
Zou echt een gamechanger kunnen zijn,

Typerend citaat (uit NRC): “en dat nationale trots-imago (van KLM) hebben wij niet, helaas.”

Baardstaart
4 jaren geleden

Het gedram van de NS heeft de reiziger alleen de auto ingejaagd en ik kan de reiziger ook geen ongelijk geven. Jammer dat ik vanwege mijn ongeschiktheid om auto te rijden en dus geen rijbewijs heb nog steeds afhankelijk ben van de NS. In een normale economie laten ze bedrijven, die zo met hun klanten omgaan de moord stikken. Jammer dat we geen alternatief bussennetwerk, zoals de National Express hebben.

Als er een tweede Coronagolf komt denk ik dat het OV een kardinale rol gaat spelen in de verspreiding, omdat niemand zich aan de muilkorfplicht en andere regelgeving van de NS en consorten aan gaat trekken (mede door gedram) en alle moderne OV middelen voorzien zijn van Corona recycling luchtsystemen.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Alle grote Corona uitbraken hebben één ding gemeenschappelijk: een gesloten ruimte, veel mensen en een lucht behandelingssysteem.

Ik las ergens een goed alternatief voor een vliegtuig. Lucht inblazen onder de stoelen en afzuigen aan het plafond en niet recyclen van de lucht. Warme lucht, ook die je uit ademt, stijgt naar boven. Die moet je niet met luchtdouches door de gehele ruimte verspreiden.

Rudy
4 jaren geleden

Als, als, als,…… Covid-19 gaat niet vanzelf weg. Het lijkt er op dat we deze winter een nog zwaardere Covid-19 crisis gaan krijgen. Een vaccin is er niet en komt over een jaar of misschien wel nooit. Het is niet bewezen dat de mondkapjes het probleem van een Covid-19 patiënt samen met jou in een gesloten ruimte oplost.

Ik ben zowel voor het OV als voor de horeca en evenementen branche zeer somber. Voorlopig is Covid-19 nog niet weg en misschien blijft het probleem wel jaren ons achtervolgen.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Het punt is dat de sterftecijfers door de media gigantisch verdraaid worden, en iedereen daardoor in paniek is geraakt en nog steeds gelooft dat we allemaal doodgaan. In werkelijkheid is het een hele kleine risicogroep waar een heel klein deel van overlijdt.

Alles dat je zegt kan ook over influenza gezegd worden. Je kunt het woord ‘corona’ gewoon recursief veranderen in ‘influenza’. Daar komen we ook nooit meer vanaf, dat komt ook elke winter terug, daar is een vaccin ook niet echt werkzaam voor omdat het virus steeds muteert, daar gaat ook steeds een handjevol mensen aan dood, maar daarvoor nemen we niet al deze vernietigende maatregelen.

De enige oplossing is dat we ophouden met de paniek en weer ons leven gaan leiden. Een keer houdt dat leven op. Dat weet je van tevoren. Je kunt niet miljoenen mensen om je heen gaan gijzelen omdat je bang bent om dood te gaan. Dat kan je simpelweg niet maken.

bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

Bent u viroloog?

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Hiermee laat je precies mijn punt zien. Je stort blind je vertrouwen in ‘virologen’, die zoals de meeste theorethische academici buiten hun vakgebied vaak totaal wereldvreemd zijn. Zij kunnen totaal niet overzien wat de maatschappelijke gevolgen zijn van hun paniek. Ze hebben alleen verstand van virussen en hoe die zich in bepaalde simulaties volgens door henzelf bedachte modellen kunnen verspreiden.

Dat gezegd hebbende, zijn er meerdere virologen die dit ook zo ongeveer bepleit hebben; dat het een relatief ongevaarlijk coronavirus is dat relatief weinig slachtoffers eist, en dat de maatregelen die genomen worden buiten alle proporties zijn. Het viel me alleen wel op dat dit vooral gepensioneerde virologen en artsen waren, die niet echt meer iets te verliezen hadden.

Jaap van Vliet
4 jaren geleden

Het gaat mensen aan het hart om dit te zien gebeuren. Als alle discussie alleen maar ontopic was zou je nu niet veel meer kunnen zeggen dan “goh, de NS maakt het zo onaantrekkelijk mogelijk om met de trein te reizen en gaat dan vragen om geld van de belastingbetaler om te overleven”. Dat is voor mensen een trap na, die zitten daar mee. Op dit moment worden allemaal dingen ontnomen terwijl wanneer je naar de cijfers kijkt daar heel weinig reden voor is.
Mensen nemen het de NS kwalijk dat het vooral hun lobby was die mondkapjes heeft doen verplichten, want het was niet geadviseerd door het RIVM of gewenst door de overheid. Mensen nemen het de NS kwalijk dat ze zonder reizigers te raadplegen zulke ingrijpende beperkingen hebben doorgevoerd, waardoor het ze wordt bemoeilijkt om hun werk nog uit te voeren. Mensen vrezen voor hun baan en voor hun toekomst. Daarom gaan alle discussies nu deze kant op. Het is voor mensen niet te verkroppen dat de NS om miljoenen gaat bedelen terwijl zij zelf alles kwijtraken, en de NS heeft meegedaan aan die angstcultuur die daarvoor gezorgd heeft. Ze willen een bonus voor het ontnemen van grondrechten van burgers en het discrimineren van de groep OV-reizigers ten opzichte van automobilisten en fietsers, die wel in vrijheid kunnen reizen.

Anoniem
4 jaren geleden
Antwoord aan  Jaap van Vliet

Dat niet alleen. Het is ook schrijnend om te zien hoeveel mensen in de reacties hier uit pure emotie reageren. Anderen uitmaken voor rotte vis omdat ze vraagtekens zetten bij de gang van zaken. Ze worden idioten genoemd, hufters, klootzakken, asocialen… En er wordt ze toegewenst dat ze zelf aan de beademing komen of hun naasten doodgaan. Alleen maar omdat ze kritisch zijn. Alleen maar omdat ze naar cijfers kijken en niet hevig emotioneel reageren. Alleen maar omdat ze zich druk maken over de lange termijn en de andere aspecten van de samenleving ipv alleen maar dit virus. Dat er zo veel lezers hier zo emotioneel doen zorgt er ook voor dat anderen die paniek willen dempen. Door met cijfers te komen waaruit blijkt dat het niet zo erg is als wordt beweerd. Maar dat is ook praten tegen dovemansoren. Het lijkt nu meer prioriteit om de eigen angst/paniek goed te praten in plaats van kijken hoe we op een realistische manier verder kunnen met het leven… Waar moet die kapitaalinjectie vandaan komen? Dat moet de belastingbetaler betalen. En die belastingbetaler wordt nu zo onderdrukt door angstige mensen die door de emotie bedwelmd zijn en alle draconische maatregelen goedpraten. En die maatregelen maken het voor de belastingbetaler steeds moeilijker om te functioneren.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Ik heb meer vertrouwen in virologen die er voor hebben gestudeerd, dan een anoniem iemand die op internet een andere mening heeft (en het dan op algemene vooroordelen van het niveau ivoren toren terug moet vallen)

j. polfliet
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ricardo

dat iemand ergens voor heeft gestudeerd wil niet zeggen dat diegene daar ook echt verstand van heeft
en dat iemand als viroloog is opgeleid betekent al helemaal niet dat die gene dan meteen verstand heeft van gedragspsychologie of economie
daar naast zijn er ook onder de geleerde virologen genoeg verschillende meningen
lang niet elke viroloog staat achter lockdowns en mondkapjes en 1,5 meter afstand hoor

Jaap van Vliet
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

https://www.ad.nl/binnenland/wetenschappers-in-verzet-tegen-lockdown-we-moeten-de-paniek-bezweren~a594fcce/

Dit zijn neem ik aan dan geen echte wetenschappers die niet echt geleerd hebben en niet echt verstand van zaken hebben omdat ze het niet eens zijn met de retoriek dat dit virus levensgevaarlijk is en we allemaal doodgaan als we geen mondkapjes dragen?

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Dat zeg ik dus ook niet. Ook naar die experts zal geluisterd kunnen worden, maar de verantwoordelijkheid voor het besluit ligt vervolgens bij de politiek. Ons kabinet heeft er voor gekozen om de veilige optie aan te houden in plaats van de meer open optie die door sommigen gewenst wordt.

En dat kan ik goed begrijpen, dit virus maakt dodelijke slachtoffers en is zeer besmettelijk, ze kunnen een besluit niet zomaar even terugnemen, daar hebben de slachtoffers niets aan.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

Een verschil met de griep is dat voor COVID-19 een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking een ziekenhuisopname nodig heeft om het te overleven. Als je het ongeremd rond laat gaan zoals de griep, worden de sterftecijfers, ook onder de pensioenleeftijd, een stuk hoger dan tot nu toe, omdat er dan niet meer voldoende bedden in de ziekenhuizen zijn. Dan gaan er dus ook mensen sterven die het met ziekenhuiszorg wel overleefd zouden hebben.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Een aanzienlijk deel? We hebben een beroepsbevolking van 9,3 miljoen mensen. Er zijn krap 12.000 mensen in het ziekenhuis opgenomen, waarvan waarschijnlijk een groot deel niet eens binnen die beroepsbevolking viel, en een deel het ook zonder opname overleefd zou hebben.

Maar laten we ervan uitgaan dat al die mensen jonger dan 75 waren en zonder ziekenhuisopname waren overleden. Dat is 0,13% van de beroepsbevolking dan. Iets meer dan 1 op de 1000. Is dat een aanzienlijk deel? Nou daar denk ik toch echt anders over.

Het werkelijke aantal zal nog veel lager liggen, omdat het gros van de ziekenhuisopnames mensen zal betreffen die al niet meer binnen de beroepsbevolking vielen, en een deel ervan waarschijnlijk dezelfde dag alweer ontslagen was met wat luchtwegverwijders mee.

Het is echt allemaal vooral paniek en geen gigantische dreiging. COVID-19 is nauwelijks gevaarlijker dan influenza.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@Pindalientje
Je maakt nu dezelfde denkfout opnieuw. Het aantal besmettingen tot nu toe is door de genomen maatregelen afgeremd. Het is nutteloos om het aantal ziekenhuisopnames tot nu toe af te zetten tegen de héle (beroeps)bevolking. Het gaat om het aantal ziekenhuisopnames ten opzichte van het aantal mensen dat besmet is geraakt en dat is tot nu toe maar een paar procent van de bevolking. Als je het virus ongeremd laat woeden is op de achterkant van een envelop in een maand of 5 vrijwel iedereen besmet en dat zou in de orde van grootte van een kwart miljoen ziekenopnames vragen (met de grootste piek na 2 maanden) en dan is er voor het overgrote deel geen plaats.

Hou er ook rekening mee dat mensen die uit zichzelf genezen gemiddeld een langere nasleep ervaren dan bij griep: eerder een maand dan een week. Dan krijgen werkgevers (waaronder ziekenhuizen) in die periode dus te maken met een ziekteverzuim in de tientallen procenten.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dat neem je aan. Dat kan je niet weten. Als er meer besmettingen waren geweest, zouden er ook meer mensen besmet zijn geraakt zonder ernstige symptomen. Het staat helemaal niet vast dat die dan allemaal naar het ziekenhuis hadden gemoeten. Laat staan naar de IC, en al helemaal niet dood. Het had gekund, maar het zou ook niet kunnen zijn gebeurd. Dat weet je gewoon niet.

Als we kijken naar landen die relatief milde maatregelen hebben genomen, zoals Japan, Zweden, Taiwan en Zuid-Korea, zien we dat de sterftepercentages daar op 0,0006%, 0,039%, 0,00003% en 0,0005% liggen.

In Nederland, waar de maatregelen strenger zijn, maar nog relatief mild, ligt het sterftepercentage op 0,034%. In het nog iets strengere Duitsland op 0,01%.

In landen die hele strenge lockdowns hanteren, zoals Frankrijk, Spanje, Italië en Israël, liggen de sterftepercentages op 0,042%, 0,061%, 0,054% en 0,003%.

De Israëlische wiskundige Isaac Ben-Israel heeft deze data nog veel intensiever onderzocht en trok de conclusie dat strengere maatregelen geen meetbare invloed hadden op het verloop van het virus: https://www.timesofisrael.com/top-israeli-prof-claims-simple-stats-show-virus-plays-itself-out-after-70-days/

Maar goed, die man is geen viroloog dus dan heeft hij ongetwijfeld per definitie ongelijk. In Israël werd hij ook direct aangevallen door alle medici, maar nu bijna twee maanden later blijkt hij toch echt gelijk te hebben gehad. Overal lijkt het verloop van het virus nagenoeg hetzelfde te zijn geweest, ongeacht of de maatregelen mild, gemiddeld of streng waren.

Er zijn ook artsen in Nederland die kritisch zijn over strenge maatregelen, hun twijfels trekken over “de anderhalvemetersamenleving” en de maatschappelijke gevolgen als groter gevaar zien: https://www.tubantia.nl/enschede/twentse-artsen-tijd-voor-een-andere-aanpak-niet-alleen-naar-sterfte-kijken~a0f8bb79/

Teveel is echt nog gebaseerd op paniekreacties, aannames en onszelf gerust willen stellen dat dit nodig is geweest. Men gaat ervan uit dat als we dit niet hadden gedaan, het mis zou zijn gegaan. Maar dat hoeft niet. Dat weet je niet zeker. Ook voldoende “experts” en “deskundigen” trekken hun twijfels.

Thuisblijven als je ziek bent en vaker je handen wassen hebben zin. Onnodig reizen voorkomen heeft om allerlei andere redenen ook zin. Maar de rest is echt niet zeker, terwijl het wel hele schadelijke gevolgen voor de economie en het welzijn van burgers heeft.

En daarom wil de NS nu miljardensteun.

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ik zou hier graag op gereageerd hebben met cijfers en achtegronden, maar de mods passen nu, in tegenstelling tot eerdere beweringen van niet, keiharde censuur toe.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@Pindalientje, je begint een beetje vervelend te worden met steeds hetzelfde verhaal en al je cijfertjes. Kan je niet gewoon accepteren dat de meningen nou eenmaal verdeeld zijn?

Jaap van Vliet
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

De tegenstanders van alle overdreven maatregelen komen tenminste nog met argumenten, met cijfers, met bronnen. De voorstanders reageren alleen maar uit emotie. En heel typisch dat je het dan vervelend gaat vinden als de argumenten van je tegenstanders goed blijken te zijn. Zonder enige weerlegging sommeer je dan diegene om te stoppen met praten. Want stel je voor dat anderen zich ook gaan inlezen en concluderen dat het allemaal wel meevalt, en dat de schade aan de maatschappij enorm is. Wie denk je dat straks die miljarden voor de NS kan gaan betalen? Terwijl dit allemaal niet nodig was geweest.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ik sommeer haar niet om te stoppen, maar laat haar weten dat ik vind dat het vervelend begint te worden. Het doet er ook niet toe of meningen op cijfers of emoties zijn gebaseerd, ze zijn en blijven verdeeld. Er zijn en blijven voor en tegenstanders en niemand (ook ik en Jaap en Pindalientje niet) weet precies wat het beste is. Dus laten we het dan maar eens zijn over het feit dat we het niet eens zijn en stoppen met die ellenlange discussie.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Is maar een voorstel, hoor, ik sommeer niemand.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ik ben het met Janneke eens: de verschillende meningen zijn voldoende aan bod gekomen en het dwaalt te ver af. Prima dat iets overigens onderbouwd wordt, maar de toon bepaalt de muziek. En de toon is wel erg scherp.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

Velen sterven een vervelende dood. Ook jongeren. Niets om luchtig over te doen.
Zou er niets gedaan zijn aan bestrijden van het virus dan was het leed niet overzien geweest.
Bespaar ons verder uw op kletspraat gebaseerde inzichten

Pindalientje
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Welke jongeren dan? Heb je daar concrete voorbeelden van?

Er zijn genoeg landen die veel minder strenge maatregelen hebben genomen waar nauwelijks meer doden gevallen zijn. Er ontstaat steeds meer twijfel over de relatie tussen strengere maatregelen en minder slachtoffers, tot op het punt dat zelfs de NOS dat al durft te vertellen.

Je zal me nooit horen zeggen dat we helemaal niets hadden moeten doen, maar we zijn wel te ver doorgeslagen. En daar krijg je nu dit soort zaken van; dat bedrijven als de NS miljoenensteun gaan aanvragen terwijl ze zelf bijdragen aan de angstcultuur.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Pindalientje: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Daar staat een mooie grafiek met de leeftijdsverdeling van de dodelijke slachtoffers. Ga dan even met uw muis op de categorie 15-19 jaar staan. Daar hebben we dus al 1 dodelijk slachtoffer, het concrete voorbeeld dat u zo graag wil hebben.

En zeker, de grootste groep doden zit in de 70+, maar ook jongeren kunnen dus overlijden aan dit virus.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Pindalientje
Niet alle maatregelen hebben evenveel effect ten opzichte van de kosten die er tegenover staan inderdaad, maar de enige manier om erachter te komen wat wel en niet effectief is, is om ze geleidelijk af te bouwen.

Bron- en contactonderzoek kan een effectieve manier zijn om duurdere maatregelen te vervangen, maar dat gaat in het OV niet werken zolang de GGD de mensen met wie je in een drukke trein hebt gestaan niet kan terugvinden als je besmet blijkt te zijn.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Ricardo. Ja, die enkele jongeren zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Feit is dat er in de leeftijdscategorieen onder de 55 vrijwel geen doden zijn. Onder degenen die wel zijn overleden, zijn gevallen met onderliggend lijden. Aangenomen kan worden dat het virus vrijwel niet dodelijk is voor jongeren en mensen onder de 55. De gevolgen van blootstelling aan het virus lijken voor hen wat dat betreft aanvaardbaar.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  Pindalientje

@Pindalientje De huidige crisis heeft een immuniteit van 3 tot 5% opgeleverd. Voor een normaal leven hebben we minstens 60% nodig. Dat wil zeggen dat we deze ellende in 12 tot 20 voud moeten doormaken om zonder vaccin weer bij normaal te eindigen. En graag niet het 12 voud op één moment tegelijk.

Ieder bedrijf moet zich deze positie realiseren. Het is goed dat de NS hier volop mee bezig is. Helaas is er voorlopig geen weg terug naar “normaal”.

Jaap van Vliet
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

Er zijn bij lange na niet genoeg tests afgenomen om ook maar iets zinnigs te zeggen over de immuniteitsgraad. Verder kunnen zwakke mensen maar één keer overlijden aan dit virus, niet 12 keer. Dus als het al zo zou werken, zou het niet al die tijd net zo erg zijn als in het begin. Het verbaast me sowieso dat er niet eerst onderzoek is gedaan naar de mate van verspreiding in het openbaar vervoer voordat er zulke draconische maatregelen zijn doorgevoerd.

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rudy

@Jaap: Ze hebben bij de bloedbank het bloed van donoren getest om inzicht te krijgen, daar kwam een maand geleden uit dat bij 3% van de donoren antistoffen aanwezig waren. Dat was op basis van 4000 donaties en dat gaat nog uitgebreid worden , en er wordt van uitgegaan dat de mate van bemetting voor donoren en niet-donoren enigszins vergelijkbaar zijn. Zelfs als die aannames niet kloppen, wordt 3% niet opeens 60% en hebben we dus nog een lange weg te gaan. (Zie voor informatie https://www.sanquin.nl/over-sanquin/nieuws/2020/04/sanquin-ongeveer-3-van-donors-heeft-corona-antistoffen )

En waarom er niet eerst onderzoek gedaan is naar de mate van verspreiding voor de draconische maatregelen? Wat moet er precies onderzocht worden? Hoe besmettelijk deze specifieke variant van corona is? Want hoe virussen zich in het algemeen verspreiding is al helemaal onderzocht, corona-virussen als groep waarschijnlijk ook al, dus een onderzoek naar deze specifieke variant voegt in dat opzicht weinig toe. Daarnaast kost onderzoek tijd, en in die tijd loopt het aantal besmettingen wel op, overlijden die mensen die ene keer dat ze kunnen overlijden, dus eigenlijk zegt u dat mensen onvrijwillig proefpersoon moeten zijn, met mogelijk fatale gevolgen voor zichzelf en anderen.

Bert Sitters
4 jaren geleden

Wat ook een nieuwe trend gaat worden is webinar in plaats van conferenties in een zaal.
Ook voor allerlei besprekingen hoef je niet meer de deur uit. Scheelt veel reistijd.
NS moet op zoek naar nieuwe doelgroepen.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

NS heeft jarenlang geklaagd over te veel reizigers, de komende jaren gaan ze tijdelijk klagen over te weinig reizigers. Het is niet goed of het deugt niet.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Te weinig reizigers? Mooi, tijd voor actiekaartjes.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Dit jaar zal NS zoal geen actiekaartjes gaan promoten. Waarschijnlijk pas als de coronavirus onder controle is.

Janneke 1
4 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

Hanzeboog, had ik ook niet echt verwacht, hoor, maar was wel leuk geweest. Niet nu meteen, maar voor later in het jaar ofzo.

Rogier de Wit
4 jaren geleden

Ik ben benieuwd of dit nog invloed zal hebben op investeringen, zoals nieuwe treinen? Aan de ene kant zou ik heel graag de ICNG hebben, aan de andere kant denk ik dat de huidige DDZ en ICM nog best prima een tijdje meekunnen.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Rogier de Wit

ICNG-treinen zijn al besteld en vergevorderd in de ontwikkeling. Die komen er gewoon. Aan andere kant dreigen er problemen als er teveel mensen in de auto stappen. De ontwikkeling van een goed treinsysteem is een zaak van nationaal en internationaal: vanwege de mobiliteit en de klimaatdoelen. Daarom moet bij ontwikkeling van infrastructuur de kaarten in de eerste plaats worden ingezet op railinfrastructuur.
Ik denk vooral aan het dreamteam OV en fiets.
Ik stel voor dat topmensen van het ministerie en de NS eens een kijkje gaan nemen bij de S-Tog in Kopenhagen. De agglo-treinen in groot-Kopenhagen.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Bert:

Vermoed dat NS de instroom van de ICNG niet gaat uitstellen. De ICR is echt oud aan het worden. Natuurlijk kunnen ze de leeftijd van de ICR best nog wel verlengen. Maar voor hoe lang? En tegen welke kosten? Wat is goedkoper? Voortdurend die oude ICR blijven onderhouden? Of die nieuwe ICNG laten instromen die ook beter zijn aangepast voor het rijden op de HSL.

De 70 gehuurde Traxx locomotieven zijn ook niet goedkoop voor de NS. En NS wil toch graag blijven rijden op de HSL. Ondanks de vele ellende tot nu toe. Al wordt het geleidelijk minder.

Uit bepaalde bronnen viel op te maken dat bepaalde testpersoneel de ICNG niet mochten testen vanwege corona. En die (Alstom) medewerkers werken in verschillende landen. En de ICNG wordt in Katowice in mekaar gezet. Maar toelevering vindt plaats vanuit o.a. Charleroi (levering van ERTMS), Salzgitter, Alstom vestiging in Frankrijk. Dat is lastig als de grenzen gesloten zijn. Vermoed dat dit de grootste vertraging veroorzaakt.

Rogier de Wit
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Dank voor de verhelderende reacties, ben toch eigenlijk ook wel blij dat ICNG er hoe dan ook aankomt 🙂

dries molenaar
4 jaren geleden

Daar gaan alle mooie plannen voor nieuwe treinen en verbeterde verbindingen. We zullen maar hopen de trein naar Berlijn toch snel door de Talgo’s gedaan zal gaan worden.

hanzeboog2012
4 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Die oude Duitse (UIC) rijtuigen moeten ook een keer vervangen worden. Maar door de instroom van de ICE 4 zullen steeds meer rijtuigen vrijkomen. Waaronder ook Eurocity rijtuigen.

Dus ze zullen bij DB geen gebrek hebben aan locomotieven en rijtuigen. En de verbinding Berlijn – Bad Bentheim/Amsterdam heeft niet de hoogste prioriteit. De ICE is de paradepaardje.

Gok op een aantal jaren vertraging voordat de Talgo trein werkelijk tussen Berlijn – Amsterdam gaat rijden.

treingraag
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Heerlijke dat oude mat, laat maar blijven. Prettige zomer allemaal voor zover mogelijk.

hanzeboog2012
4 jaren geleden

Quote:

Volgens Groenewegen is het onvermijdelijk dat het spoorbedrijf moet inkrimpen. Het uitgangspunt is echter dat zonder gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop te laten gebeuren.

Moet je uit herleiden dat vooral de oudste NS medewerkers eruit gaan? En dat daarna geen nieuwe medewerkers worden aangenomen? NS zal zeker treinmachinisten, conducteurs, servicemedewerkers nodig zijn. Dat is een open deur. Daar kunnen ze niet heel veel aan veranderen.

Verwacht dat als gevolg van de coronavirus bepaalde andere ontwikkelingen komen. Op afstand werken werd voor de coronavirus niet enorm gestimuleerd. Thuiswerken zal een nieuwe fenomeen blijven want files zijn ook slecht voor het milieu. En de OV is minder belast door al die thuiswerkers.

Gebruik van fietsen zal nog meer gestimuleerd worden. In Italië is het gebruik van elektrische fietsen in korte tijd gigantisch toegenomen. Op afstanden van 20 km kan een elektrische fiets het opnemen tegen OV van deur tot deur. En je kunt iedereen zoveel mogelijk vermijden. Een belangrijk aspect in deze tijd.

Op korte termijn zullen de meesten met de auto willen. Maar zien hoe de stemming is als ze in gigantische files terecht komen. Tenzij ze er in berusten.

Het is gissen hoe de ontwikkelingen zullen gaan. Maar de NS zal forse verliezen lijden. Zelfs als ze vanaf 1 juni gaan opstarten.

hanzeboog2012
4 jaren geleden

Opmerkelijk dat NS verwacht dat ze vanaf 2025 weer op het oude niveau is. Hoe kunnen ze dat weten? Hebben ze een glazen bol? Je kunt al amper 1 maand vooruitkijken.

Vanaf 2025 komt er ook een nieuwe concessie:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/04/07/rapport-kiezen-voor-een-goed-spoor-scenario-s-voor-ordening-en-sturing-op-het-spoor-na-2024

Op bladzijde 18 is het volgende te lezen:

Onderzoeksopdracht

In haar reactie op het Fyra-rapport heeft het kabinet de aanbeveling van de commissie over de analyse van scenario’s overgenomen en vertaald in een onderzoeksopdracht.

Werk vier hoofdscenario’s uit voor de ordening op het spoor na afloop van de huidige vervoerconcessie voor het HRN in 2024. Varieer daarbij met de mate van marktwerking en met de omvang van het HRN:

1. Onderhandse gunning van het vervoer over het gehele spoornetwerk aan NS.
2. Onderhandse gunning van het vervoer op een HRN aan NS en openbare aanbesteding van de gedecentraliseerde treindiensten waarbij gevarieerd wordt in de omvang van het HRN.
3. Openbare aanbesteding van het vervoer op een HRN en van de gedecentraliseerde treindiensten aan (private) vervoersmaatschappijen waarbij
gevarieerd wordt in de omvang van het HRN.
4. Openbare aanbesteding van het vervoer op het gehele spoornetwerk dat in
meerdere kavels (verdeeld in producten, corridors of gebieden) is opgedeeld aan
(private) vervoersmaatschappijen.

Betrek bij de uitwerking opties voor de afsplitsing van HSL-Zuid, het beheer van de
stations en de positionering van NS en ProRail. Op basis van de uitgewerkte scenario’s moeten conclusies kunnen worden getrokken over de meest effectieve borging van het publieke belang van goed en betaalbaar spoorvervoer en de mate
van marktwerking die daarmee consistent is.

Als het goed is zou de nieuwe concessie dit jaar bekend worden. Heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven nog niet over gehad. Als ze daar al de tijd voor heeft i.v.m. de ontwikkelingen vanwege corona.

Wie weet zal de noodlijdende NS een aantal Sprinterverbindingen moeten afstaan aan andere geïntegreerde vervoerders. Waardoor NS kan besparen. Want NS heeft al een aantal onrendabele spoortrajecten afgestoten aan andere vervoerders.

Dus waarom niet een onrendabele Sprinterverbindingen in Noord Nederland en Oost Nederland op het hoofdrailnet afstoten aan andere vervoerders? Zoals Zwolle – Groningen/Leeuwarden, Apeldoorn – Enschede, Zutphen – Wijchen e.a.

Op de HSL kan de Thalys en Eurostar de HSL vanaf 2025 gaan exploiteren. Nu betalen ze vergoedingen aan NS. Laat NS binnenlandse Intercity’s over de HSL rijden. Met uitzondering van ICNG België die deels voor binnenlands gebruik is.

Weet niet wat het effect van de vierde Spoorwegpakket is van de Europese Unie. Door dit spoorwegpakket wil de EU het spoor meer gaan liberaliseren. Maar of dat goed uitkomt in deze onzekere tijden…

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

NS kan niet tot 2025 kijken maar u doet zelf wel een poging met veel aannames.

Rudy
4 jaren geleden

Ik denk dat de gevolgen van de Corona crisis niet goed ingeschat worden.

1. Het wordt steeds duidelijker dat ventilatie essentieel is in de verspreiding van het virus. Dat betekent dat straks al het materieel van een ander ventilatiesysteem voorzien wordt: geen recycling van lucht, warmteterugwinning en ventilatie van vloer naar plafond. Bestellingen moeten gewijzigd worden, oud materieel wordt vervroegd afgevoerd en er komt een groot ombouw programma.

2. Er is een duidelijk verband tussen Corona en luchtvervuiling. We kunnen nu twee vliegen in één klap slaan: Corona bestrijding en Vergroening. Er is gewoonweg meer ruimte in de steden nodig en die ruimte wordt weggehaald bij het verkeer. Als gevolg hiervan zal het individuele verkeer in dicht bevolkte centra (De Randstad) verder beperkt worden. Dit kan wel eens heel goed uitpakken voor het OV.

3. Het aantal reizen zal afnemen omdat tele-werken en tele-consultatie het nieuwe normaal worden. Ook lange afstand reizen zullen qua volume afnemen.

4. De luchtvaart als grote vervuiler krijgt de Zwarte Piet toegespeeld. Dit betekent een grote reductie in zakenverkeer, vakantie charters en korte afstandsverkeer. Vooral bij het korte afstand luchtverkeer kan het spoor een significante rol gaan spelen.

5. Mensen willen zich veilig voelen. Dat betekent een stimulus voor individueel verkeer in de vorm van auto, fiets en elektrische fiets en een afkeer van massa transport. Vooral het “haringen-in-een-ton” OV tijdens de spits zal niet meer geaccepteerd worden.

Het is dus een volledig tegenstrijdig beeld waarin het OV stand moet houden. Flexibel reageren is belangrijk net zo als het vroegtijdig herkennen van trends. Er liggen kansen en er zijn valkuilen. Maar niemand heeft een kristallen bol.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

1. Nieuw treinmaterieel kunnen ze flexibeler aanpassen met een andere ventilatiesysteem. Maar waarschijnlijk zal NS en andere FMN vervoerders met o.a. RIVM gaan kijken of dat noodzakelijk is. Of ze andere maatregelen kunnen nemen.

2. Op korte termijn zullen de meeste Nederlanders de auto nemen i.v.m. veiligheid. Maar om een deel van de automobilisten met de OV te laten gaan zal heel veel nieuwe OV infrastructuur nodig zijn. Zoals het doortrekken van Noord – Zuidlijn naar Schiphol/Hoofddorp. Zie dat niet snel gebeuren.

3. Dat is de positieve ontwikkeling van deze tijd. Eerder werd op afstand werken niet aangemoedigd. Het lijkt erop dat thuiswerken gewoon wordt voor meer Nederlanders.

4. In Frankrijk heeft de Franse Minister van Financiën al het idee voorgedragen om de meeste binnenlandse vliegverbindingen te vervangen door de TGV. Als dat al het niet het geval is in Frankrijk.

En ook in Nederland lees en hoor je die geluiden steeds meer. Op 29 maart zou Thalys al één slag Schiphol – Brussel overnemen van KLM. Maar daar is dit jaar nog niet van gekomen als gevolg van de coronavirus.

Het is een win – win situatie voor KLM, Schiphol en Thalys. Dus wie weet.

5. Het OV systeem was ingericht op maken van winst(maximalisatie) en vervoeren van veel reizigers.

De coronavirus schopt het hele systeem in de war. Vergelijkbaar met een computervirus die een computer compleet kan ontwrichten. Dus grote kans dat vele partijen betrokken bij de OV gaan nadenken hoe ze dat anders gaan aanpakken.

Rudy
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

@hanzeboog2012 Ze zeggen wel eens dat generaals proberen de vorige oorlog te winnen. Niets minder is waar voor vervoersdeskundigen. Doortrekken van Noord – Zuidlijn naar Schiphol/Hoofddorp is volslagen overbodig geworden voor een Schiphol dat moet down-scalen. Vervoersstromen wijzigen en Schiphol gaat een bescheidener rol spelen. Het verbeteren van het OV naar Schiphol past niet meer in dit plaatje.

Ron Swart
4 jaren geleden

COVID-19 is een acroniem en betekent Certificate for Vaccination Identity en deze nh-variant bestaat uit 96% SARS en 4% HIV.