Treinreizigers op spoor 18 in Utrecht zien vanaf vandaag op de perronborden hoe lang en druk de trein is. De Nederlandse Spoorwegen hopen dat reizigers zich door die informatie beter gaan spreiden, waardoor treinen stipter kunnen vertrekken en reizigers sneller een zitplaats kunnen vinden.
De treinaanwijzers tonen op het proefperron niet alleen de lengte van de trein, maar ook hoeveel minuten het nog duurt totdat de trein gaat vertrekken. Die informatie wordt afgewisseld met de vertrektijd. Vanaf 10 seconden voor vertrek wordt er zelfs per seconde afgeteld. Als de vertrektijd wordt bereikt tonen de borden “niet meer instappen”.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Met die informatie hoopt NS dat reizigers beter gaan spreiden. “Los van het feit dat treinen soms te druk kunnen zijn, hebben we ook best wel vaak last van een scheve verdeling”, legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. Daarmee doelt hij op treinen die bijvoorbeeld vooraan uitpuilen, terwijl er elders wel zitplaatsen zijn. “Sommige reizigers kiezen daar bewust voor, maar een groot aantal reizigers zijn zich daar ook minder bewust van.”
Als concreet voorbeeld dat de spreiding soms erg slecht kan zijn, noemt Kroeze de intercity van 17:24 uur van Utrecht naar Venlo. “Tijdens een meting hebben we gezien dat de bezetting in het derde rijtuig 29% betrof, terwijl het achtste rijtuig juist een bezetting had van 158%.” Volgens Kroeze komen op het proefperron vooral in de avondspits treinen met een scheve verdeling voor.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Als het beter spreiden lukt, levert dat twee voordelen op: het instapproces verloopt soepeler waardoor de trein sneller kan vertrekken én meer reizigers vinden een zitplaats. Dat de proef start op spoor 18 in Utrecht is geen toeval. “Daar vertrekken de treinen richting Eindhoven. Op dat traject rijden geen vier maar zes intercity’s per uur. Daarom is daar op tijd rijden nog belangrijker”, legt Kroeze uit.
De proef duurt acht weken. Mogelijk wordt de proef daarna uitgebreid naar andere stations. In dat geval moet de techniek nog wel verder aangepast worden. “We zijn nu kleinschalig begonnen om eerst de effecten te kunnen zien. Als we dit op grote schaal willen uitrollen zijn er meer veranderingen in de systemen nodig”, aldus Kroeze.
This post was last modified on 26 april 2019 17:46
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…