fbpx
Foto: (c) Ariën Claij

NS hoopt zitplaatskans en stiptheid te verbeteren met proef

23 apr 2019 11:19

Treinreizigers op spoor 18 in Utrecht zien vanaf vandaag op de perronborden hoe lang en druk de trein is. De Nederlandse Spoorwegen hopen dat reizigers zich door die informatie beter gaan spreiden, waardoor treinen stipter kunnen vertrekken en reizigers sneller een zitplaats kunnen vinden.

Instapinformatie

De treinaanwijzers tonen op het proefperron niet alleen de lengte van de trein, maar ook hoeveel minuten het nog duurt totdat de trein gaat vertrekken. Die informatie wordt afgewisseld met de vertrektijd. Vanaf 10 seconden voor vertrek wordt er zelfs per seconde afgeteld. Als de vertrektijd wordt bereikt tonen de borden “niet meer instappen”.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

Drukte niet goed verdeeld

Met die informatie hoopt NS dat reizigers beter gaan spreiden. “Los van het feit dat treinen soms te druk kunnen zijn, hebben we ook best wel vaak last van een scheve verdeling”, legt NS-woordvoerder Erik Kroeze uit. Daarmee doelt hij op treinen die bijvoorbeeld vooraan uitpuilen, terwijl er elders wel zitplaatsen zijn. “Sommige reizigers kiezen daar bewust voor, maar een groot aantal reizigers zijn zich daar ook minder bewust van.”

Intercity van 17:24

Als concreet voorbeeld dat de spreiding soms erg slecht kan zijn, noemt Kroeze de intercity van 17:24 uur van Utrecht naar Venlo. “Tijdens een meting hebben we gezien dat de bezetting in het derde rijtuig 29% betrof, terwijl het achtste rijtuig juist een bezetting had van 158%.” Volgens Kroeze komen op het proefperron vooral in de avondspits treinen met een scheve verdeling voor.

Artikel gaat onder de afbeelding verder.

Proef Utrecht spoor 18

Als het beter spreiden lukt, levert dat twee voordelen op: het instapproces verloopt soepeler waardoor de trein sneller kan vertrekken én meer reizigers vinden een zitplaats. Dat de proef start op spoor 18 in Utrecht is geen toeval. “Daar vertrekken de treinen richting Eindhoven. Op dat traject rijden geen vier maar zes intercity’s per uur. Daarom is daar op tijd rijden nog belangrijker”, legt Kroeze uit.

Verdere uitrol

De proef duurt acht weken. Mogelijk wordt de proef daarna uitgebreid naar andere stations. In dat geval moet de techniek nog wel verder aangepast worden. “We zijn nu kleinschalig begonnen om eerst de effecten te kunnen zien. Als we dit op grote schaal willen uitrollen zijn er meer veranderingen in de systemen nodig”, aldus Kroeze.

0 0 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wouter G.
5 jaren geleden

Als de timer ook op alle CTA’s op de stationshallen en peronnen komt, als op de app, kan dat ook wat geduld brengen. Men hoeft niet meer de verstaptijd te hoofdrekenen, het is prettig voor mensen met discalculatie en bij aansluitingen kan het rennende reizigers kalmeren. Hopelijk gaan de CTA’s in de stationshallen eerder op wit om deursluitrenners te ontmoedigen.

Paul
5 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Dit is al zo in de app? Misschien begrijp ik je wens niet.

Wouter G.
5 jaren geleden
Antwoord aan  Paul

Ik bedoel het aftellen in minuten.

Frans Eekhout
5 jaren geleden

VERDELING…
Elke poging om tot een betere spreiding en verdeling van de reizigers in de treinen te komen moet met beide handen worden aangenomen. De tijds-vertrekindicatie, nieuw woord, en extra informatie over treinlengte en niet instappen mededeling ondersteun ik van harte. Veel mensen kunnen om persoonlijke of mobiliteitsredenen of willen niet een eindje doorlopen om verderop te gaan zitten en klagen dan over een te drukke trein. Ik hou bij binnenkomst van een trein vaak het aantal bakken, wagons in de gaten en kijk dan naar het stopbord op of vlakbij het perron en maak dan mijn keuze, zo voorkom ik in een te drukke wagon te moeten zitten. 4 Wagons, bordje 4, 8 bakken, bordje 8 enz. Ik hoop dat de proef zal slagen komt dit de doelmatigheid, treinbezetting en reiscomfort én veiligheid alleen maar ten goede en met name op drukke momenten zoals spits of tijdens speciale evenementen.

De Leeuw
5 jaren geleden

Systeem werkt bij de IC(E) in Duitsland prima. Dus waarom zou het in Nederland niet kunnen.

Tonny Schonewille
5 jaren geleden

Gaaf! Dit zijn goede stappen. Hopelijk dwingt het conducteurs om ook echt netjes punctueel te worden en is het enorme vroege fluiten zo af en toe ook voorbij. Eenduidigheid is goed voor iedereen. Ben wel benieuwd hoe fluittijd en vertrektijd zich gaan verhouden. Hopelijk wordt de fluittijd en aangegeven tijd hetzelfde, dat is het meest begrijpelijk voor mensen.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Precies, dat was ook mijn eerste gedachte.

Edwin de Warm
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny Schonewille

Wat een hoop mensen niet weten of begrijpen is dat vertrektijd de tijd is dat de trein gaat rijden.De conducteur fluit dus eerder dan de vertrektijd.

Jurgen
5 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Warm

Helaas vaak genoeg meegemaakt dat er te vroeg werd gefloten en de trein ook te vroeg vertrok (niet veel, 1 minuut, maar te vroeg)

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Warm

Bij NS moeten ze maar eens leren dat je in de reizigersinformatie natuurlijk de tijden moet weergeven die voor reizigers relevant zijn: Tot hoe laat kun je instappen op je vertrekstation en vanaf hoe laat kun je uitstappen op je aankomststation. De rest zijn interne bedrijfsprocedures waar de reiziger geen fluit mee te maken heeft.

Rian van der Borgt
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Zo is dat. Dat zijn de enige tijden die voor de reiziger van belang zijn. Voor de reiziger is een trein immers vertrokken als hij niet meer kan instappen. Of die trein dan al rijdt of niet, dat doet er niet toe.
Iets soortgelijks geldt voor de aankomst.

Martijn Kösters
5 jaren geleden

Slaan hier toch de plank mis. Wie gaat die instapteller gebruiken? Ik zie de trein toch stoppen en deuren openen?

Lengte weergeven is prima, maar niet aangeven hoe druk de diverse wagons zijn maakt dat ik weinig bewuster een keuze voor een deur kan maken.

Ari
5 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Kösters

Het gaat er niet om dat alle reizigers hun gedrag moeten veranderen, als je een klein deel bereikt komt het doel al in zicht. De aftelling zal vooral bedoeld zijn voor degenen die het perron op lopen wanneer de trein er al staat. Op sommige stations staan treinen wel even stil en dan komen er soms mensen snel aangerend omdat ze bang zijn de trein te missen. Hij staat er immers al, dan kan ‘ie elk moment vertrekken.

Ik loop zelf op m’n ‘thuisstation’ graag zo ver mogelijk door naar voren omdat het daar rustig is. Echter, als de vertrektijd nadert stap ik toch alvast iets eerder in voordat ik precies in het midden van een bak sta en het fluitsignaal gaat.

Persoonlijk zou ik graag een iets langere aftelling zien (net zoals bij de veerboten), bijvoorbeeld van 30 seconden.

johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ari

Het maakt niet uit waar buiten de trein je staat als het fluitsignaal gaat. Ook als je toevallig net voor een deur staat mag je niet meer instappen zodra je het fluitsignaal hoort.

Martijn Kösters
5 jaren geleden
Antwoord aan  johan

Maar hoe verbetert dat mijn zitplaatskans?

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  johan

@Martijn Kösters

Met een aftelklok kun je zien of je nog tijd hebt om door te lopen naar een rustig deel van de trein en zorgen dat je instapt voordat de teller op 0 staat. Het huidige fluitsignaal kun je niet zien aankomen, dus als je wilt voorkomen dat je niet meer mee mag, kun je maar het beste zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde deur in gaan, en omdat de meeste reizigers dat doen wordt het druk in de trein ter hoogte van de perronopgangen en is de zitplaatskans lager dan nodig.

Arjan
5 jaren geleden

Die aflopende tijd komt aardig overeen met het station Hilversum-idee met de afteller. Daar gaat 30 seconden voordat het vertreksein gaat branden een klok aftellen, zodat de conducteur de deuren dicht kan gooien en de trein redelijk snel kan vertrekken, zodat er minder oponthoud is voor de spoorwegovergang na het station.

En druktemeter heeft vooral zin bij mensen die een zitplaats willen en liever niet te lang willen blijven staan. En niet voor typisch zoals ik: iemand die de wagon kiest die het dichtste bij de uitgang van het aankomststation komt.

Inkie Bonfrère
5 jaren geleden

Heel veel reizigers blijven schaapachtig vlakbij trap/lift staan waarmee ze op het perron zijn gekomen. Bordjes die aangeven dat je een stuk kan/moet doorlopen is geen overbodige luxe. Doe net als bij internationale treinen ook letters voor perronvakken (&schaf meteen die ieniemienie a/b delen af want zijn én niet leesbaar én onlogisch. Ogen worden niet beter vanwege vergrijzing en smartfoon koekeloeren)

Hanzeboog2012
5 jaren geleden

Goed initiatief. Als de proef een succes wordt zal het bij zeer drukke stations een hulpmiddel zijn om de doorstroming te verbeteren. Station Schiphol is bijvoorbeeld zo’n station. Ze hebben daar al servicemedewerkers die ervoor zorgen dat treinreizigers sneller en meer verspreid instappen op spoor 1 en 2 richting Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid.

Bert Sitters
5 jaren geleden

In Utrecht kruist aan de zuidkant van de sporen een traverse over de sporen zonder een aansluiting op de sporen. Maak daar vanaf deze traverse trappen, roltrappen en liften naar de sporen en je hebt kans dat meer reizigers vooraan gaan instappen.

DDietzen
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zelfde verhaal in Eindhoven. Een toegang tot de ‘Silly Walks-tunnel’ (parallel aan de Dommel) aan de oostzijde zou voor bijv. TU/e-studenten en -medewerkers aardig wat looptijd schelen, en dus voor veel betere spreiding op de perrons zorgen. Nu loopt alles en iedereen via de passage aan de westzijde, dus is het aan de oostzijde van het perron bijna altijd uitgestorven.

Maar dan krijg je geheid protest van de (horeca)winkels in de bestaande stationshal (Utrecht) of passage (Eindhoven) die dan natuurlijk een deel van hun (potentiële) klandizie kwijt zouden raken. Toch nog een lastige afweging dus.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Over een ontsluiting via de Rabo-brug bij Utrecht Centraal is een lange juridische procedure gevoerd, ik meen tot de Raad van State aan toe. Ruwe samenvatting is dat het niet mag omdat ooit aan de winkeliers van Hoog Catarijne is beloofd de reizigers die te voet van het station naar het centrum gaan geen alternatieve route te geven dan door Hoog Catarijne.

Anoniem
5 jaren geleden

Op zich een goed plan, maar ben toch sceptisch. Het eerste is dat als de trein laat binnenkomt dat dan een groep mensen die er al stond dan niet snel genoeg in kan stappen voordat de timer gaat lopen. Lijkt me erg vervelend dat als je de dam al even staat te wachten en je moet die specifieke trein hebben omdat je naar een bestemming moet die enkel die trein aandoet dat je dan nog een halfuur langer moet wachten.

Het tweede is dat ik bijvoorbeeld zelf iemand ben die bewust kies voor waar ik instap. Zo stap ik op Amstel altijd voorin op, omdat ik dan dichtbij de trappen uit kan stappen waarmee ik de kans verhoog op het halen van mijn aansluitende bus kan halen. Daarnaast stap ik ook altijd daarin omdat daar veel meer zitplaats is dan achter. Als het andersom zou zijn zou ik zelfs mijn reisroute aanpassen en in Ede-Wageningen al op de bus stappen in plaats van op Arnhem Centraal. Ik kies dus op basis van de trappen en drukte.

Bert Sitters
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Beste mevrouw of mijnheer met de schuilnaam “anoniem”, U plant blijkbaar goed, maar dat geldt helaas niet voor lang niet alle vaste treinreizigers in de spits, anders kwamen zij er wel achter dan rijtuig 3 een bezettingsgraad heeft van 29% en rijtuig 8 maar liefst 178%. Er zal dus een beetje gestuurd moeten worden. Jammer voor de horeca en de winkels in de hal en de passage (voor een belangrijk deel van NS) dat zij een deel van de overigens gehaaste sptsreiziger mislopen, maar NS is toch primair om reizigers zo goed mogelijk te vervoeren.
Als die andere toegangen ook echt gaan lopen, dan kan NS daar toch ook een Kiosk neerzetten.

Ricardo
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

De timer wordt door de conducteur geactiveerd, en die zal dat echt niet doen op het moment dat men nog bezig is met instappen. Ook als het automatisch gedaan wordt, zal er rekening gehouden worden met vertragingen, en genoeg tijd gepland worden om het in- en uitstappen veilig te laten verlopen.

Daarnaast is het niet zo dat als de timer op 0 staat, de deuren automatisch sluiten, dat moet nog steeds de conducteur doen, en die is er dus verantwoordelijk voor dat dat veilig gebeurd. De timer is meer voor mensen die willen weten of ze met een sprintje hun trein nog kunnen halen, of dat ze eigenlijk al niet meer in mogen stappen.

just
5 jaren geleden

Het zou mooi zijn als er ook per letter een drukte indicatie aangegeven zou worden (op basis van historie) Spoor 18/19 op utrecht cs is in die zin bijzonder dat alleen het achterste gedeelte bij de roltrappen/trappen staat. Het is best een stuk lopen naar voren. Ik doe het elke dag, maar het kost best extra tijd. Het zou voor een stuk populairder worden als ze toch een trap naar de rabobrug maken:)

GWS
5 jaren geleden

L.S.
Een goed intiatief, maar
Het kost een aanzienlijke inspanning van NS/Prorail.
M.i. zou de reiziger al gediend zijn met goede informatie waar/hoeveel bakken de trein stopt.
b.v. wie een intecity van Utr naar GVC wil nemen kan de pendel van drie bakken of een 8+ I.C. uit het oosten treffen;
waar de voorzijde van die trein stopt is een loterij.

Eric
5 jaren geleden

Laat ze de rookplekken op het perron afschaffen. Wie wil er nu in de rook wachten op een trein.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Straks komen ze nog op het idee om de rookplekken naar de peronopgangen te verplaatsen, om het merendeel van de reizigers naar de rookvrije uiteinden van de perrons te jagen.

De Leeuw
5 jaren geleden

Op Station Den Haag HS wil NS juist de uitgang naar de fiets- en voetgangerstunnel afsluiten. Dan kan je nog maar aan een kant het perron op- en af. Met als gevolg dat iedereen rond die trap blijft staan cq. in de trein in die bak wil gaan zitten die het dichtst bij de uitgang stopt.
Als NS passagiers meer wil spreiden, dan moet NS er ook voor zorgen dat je een Perron aan tenminste twee verschillende kanten kan betreden en verlaten.
En het “moeilijk kunnen bouwen van poortjes” mag nooit een reden zijn.