fbpx
Foto: Maurits90 via Wikipedia

NS gaf per ongeluk stationsgrond weg

29 dec 2018 14:34

De NS heeft in 2014 in totaal vijf percelen verkocht, die eigenlijk helemaal niet verkocht hadden mogen worden. NS verkocht de grond, samen met een reeks andere percelen, voor de symbolische prijs van een euro. Het spoorbedrijf heeft de grond nu weer teruggekocht voor ruim 61.000 euro. 

Administratief foutje

Dat meldt het Algemeen Dagblad zaterdag. Een woordvoerder bevestigt de fout. Zo werd de stationsgrond rond NS-station Soest per abuis verkocht. Ook het busstation van Hoogeveen, pal voor de deur van het NS-station daar, bleek per ongeluk weggegeven aan een vastgoedhandelaar. NS-woordvoerder Iris Reshef: “Dit kwam door een administratieve fout.” Het ging ook nog om stukken grond in Den Haag, Rijssen en Voorthuizen.

48 miljoen euro

Reshef benadrukt dat NS in totaal 1900 percelen van de hand deed. De uitglijder was onderdeel van twee grote vastgoeddeals van NS, die eerder al door het Algemeen Dagblad werden onthuld. Bij die deals wisten twee zakenmannen in totaal 48 miljoen euro te verdienen met de aan- en verkoop van spoorgrond.

Eerdere grondblunder

De percelen werden eerst aangeboden aan ProRail, maar die besloot na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de gronden niet te kopen. NS verkocht de grond vervolgens voor een symbolisch bedrag aan twee slimme zakenmannen, die daarnaast miljoenen euro’s ontvingen om de grond te kunnen onderhouden. Later kwam ProRail erachter de grond toch nodig te hebben. De spoorbeheerder heeft vervolgens 33 miljoen euro neergeteld om de percelen alsnog te kopen. ProRail benadrukt de grond nooit voor een symbolische prijs aangeboden te hebben gekregen, maar alleen voor een marktconform aankoopbedrag. En zonder geld om de grond te kunnen onderhouden.

Voorkennis?

Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad blijkt dat de twee omstreden gronddeals binnen NS al langer vragen oproepen. Zo waren er vermoedens dat één van de betrokken vastgoedondernemers voorkennis had toen hij een bod op de gronden deed. “NS heeft mede na vragen uit de markt onderzoek gedaan naar de wijze waarop de vastgoedportefeuilles verkocht zijn, en hoe het proces verlopen is”, vertelt Reshef aan het AD. NS stelt dat daarbij geen onregelmatigheden zijn aangetroffen, maar wil geen inzage geven in het onderzoek.

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stille Willem
5 jaren geleden

Nee dat heet onder de pet houden, ook wel in de doofpot stoppen.
Waar rook is, is vuur. De AD redacteur gaat wel verder met zijn onderzoek.

dries molenaar
5 jaren geleden

Het werd niet weggegeven maar het zat onbedoeld in het pakket stukjes-grond. Het is stemmingmakerij door journalisten die zelf geen artikel kunnen schrijven zonder een fout in elke alinea te maken. Kijk zelf eens een paar pagina’s AD na. De website van AD is helemaal om te huilen vanwege het povere taalgebruik en het story/dail-mail-niveau van de stukjes. Nog een geluk dat niemand nog Duits kan lezen want anders tikte men bij AD ook Bild nog over.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Het gaat inderdaad om vijf percelen die deel uitmaakte van een groot pakket percelen. Ik heb n.a.v. het AD stukje nog even contact met NS opgenomen of ze nog commentaar hadden. Dat hadden ze niet, dan behalve: “Misschien nog goed om toe te voegen dat het gaat om vijf percelen uit een levering van ongeveer 1900 percelen.” Dat is hier dan ook toegevoegd. Die grote reeks percelen zijn verkocht voor 1 euro, met een bedrag voor het onderhoud. Dat heeft toch wel iets weg van weggeven. En het is dan wel zuur als je vervolgens 61.000 euro moet betalen om het terug te krijgen. Natuurlijk hebben we het hier wel over kruimels (of kleiner dan dat) in een NS begroting, maar opmerkelijk is het wel.

F.F.W. Beijerling
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“om te huilen vanwege het povere taalgebruik” …
En dat zegt meneer D. Molenaar …!

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  F.F.W. Beijerling

Ik krijg altijd complimenten voor mijn tekstbijdragen. Zelfs van geharde schrijvers met 30-50 jaar ervaring.

Ad Vijge
5 jaren geleden

Het was natuurlijk dom dat er een paar stukjes te veel waren verkocht, maar hoewel ik het niet dagelijks in m’n portemonnaie heb zijn het natuurlijk peanuts.
Er zijn wel duurdere foutjes gemaakt.

Maar de meeste verontwaardiging hoort richting de Overheid te gaan en niet naar NS vindt ik.
Op aangeven van de eigenaar ( Lees: toenmalig minister Dijsselbloem) moest NS zich meer op haar kerntaken concentreren en dus werd als gevolg de “overtollige”grond verkocht,
( oké met een bruidschat, want vroeger was men niet zo nauwkeurig met afval, je weet maar nooit wat je aantreft en dus koop je dat maar af.)

Maar dat de meest logische koper op advies van dezelfde overheid het niet koopt/ mag kopen en daar dus nu spijt van heeft en flink mag dokken is nog stuitender!

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ad Vijge

Die overheid had NS nooit al dat vastgoed moeten geven. Stations zijn een essentieel onderdeel van de spoorweginfrastructuur waar vervoerders van onverschillig welke kleur tegen dezelfde condities gebruik van zouden moeten kunnen maken. Die taak had dus van meet af aan bij Prorail moeten liggen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

De stations zijn ook jarenlang de winstmotor geweest van NS. Inderdaad had dat gewoon bij een Rijksdienst moeten blijven. Ook prorail is geprivatiseerd en zou geen verhandelbaar bezit moeten hebben. Uiteindelijk wordt de gemeenschap door wat wat bedrijfskundigen gewoon op het hoofd gepoept.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Noch ProRail noch NS is geprivatiseerd. Afhankelijk van welke definite van privaat versus staatsbedrijf je aanhoudt zijn het ofwel nooit staatsbedrijven geweest, danwel zijn het juist nog steeds staatsbedrijven.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Johan, kijk het nog even na.

Johan
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

@Dries Molenaar

NS is een NV waarvan de staat de enige aandeelhouder is en dat is onveranderd het geval sinds de oprichting van NS in 1938. Zolang de staat geen aandelen NS verkoopt is volgens geen enkele gangbare definitie sprake van een privatisering.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Inderdaad, dan is het nooit een staatsbedrijf geweest. De staatsspoorwegen van vroeger zijn volledig op gegaan in de NS.

Houdt infrastructuur bij overheid
5 jaren geleden

Welk rechts kabinet heeft ook alweer voor privatisering en opsplitsing van NS in NS en Prorail gezorgd met alle ellende van dien? !! :):)

dries molenaar
5 jaren geleden

Is dat niet uit de paarse tijd> Met VVD-erts natuurlijk op justitie en VnW. Daar hebben ze verstand van.

Gast
5 jaren geleden

De zoveelste blunder, het zal NS en Prorail worstwezen. Ze verhogen gewoon onze treinreis en wij hebben het maar te pikken terwijl het hogere management ongetwijfeld weer hogere bonussen blijft ontvangen.

Anoniem
5 jaren geleden
Antwoord aan  Gast

Verhoging van treinreis PRIJS dus.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het is klein bier op hun jaarbegrotingen. Prorail heeft nu al 5-8 besparing aan kapitaalslasten binnen en NS is er al 5-8 jaar vanaf en heeft flink bespaard. Boekhoudkundig. Uw kaartje blijft even goedkoop in vergelijk met het buitenland waar ook minder goed gepresteerd wordt.