Een deel van de dubbeldekkers van NS zal er over twee jaar een stuk moderner uitzien. Het gaat om de eerste generatie van de zogenoemde VIRM-dubbeldekkers, die sinds het begin van de jaren ´90 over het Nederlandse spoor rijdt. Het project gaat volgens een woordvoerder ´enkele honderden miljoenen´ kosten.
De verbouwde treinen krijgen op de bovenverdieping een inrichting die uitnodigt om te werken en lezen met tweezitsbankjes, terwijl de benedenverdieping met loungebanken en bankjes tegenover elkaar juist informeel is. Dat is vergelijkbaar met andere dubbeldekkers die van DDAR naar DDZ zijn verbouwd.
De vernieuwde treinen blijven internet behouden en schermen voor reisinformatie. Op de benedenverdiepingen wordt kunst geplaatst. NS verwacht ook dat de treinen 20 procent zuiniger worden door het gebruik van LED-verlichting, zuinigere klimaatinstallaties en een betere stroomlijning.
De dubbeldekkers worden onder handen genomen door NedTrain in Haarlem. NS en NedTrain kondigden al in 2011 aan dat de eerste generatie VIRM-dubbeldekkers gerenoveerd zou gaan worden. Op dat moment was de werkplaats echter nog druk met de renovatie van de DDAR-dubbeldekkers.
Begin 2016 moeten de eerste verbouwde treinen gaan rijden. In 2020 moeten alle rijtuigen van de eerste generatie VIRM-dubbeldekkers aangepakt zijn. Volgens NS zijn dat er 418.
(c) ANP
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…