Foto: archief / Stefan Verkerk
De reisinformatie wordt vanaf eind 2021 nauwkeuriger. Dat belooft de Nederlandse Spoorwegen. Nu komt het geregeld voor dat het voor reizigers onvoldoende duidelijk is welke trein ze moeten nemen. Dat gaat veranderen. Daarnaast komt de automatische omroep beschikbaar in meerdere talen.
In Eindhoven zorgt het geregeld voor verwarring: twee intercityâs staan gereed, de ene gaat naar Dordrecht, de andere naar Den Haag. Toch doen reizigers naar Dordrecht er allerminst verstandig aan om de rechtstreekse trein te nemen. Die rijdt namelijk via Utrecht, Schiphol, Leiden naar Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. De rit duurt maar liefst 2 uur en 35 minuten. Met de andere trein duurt de treinreis slechts 1 uur en 18 minuten (inclusief overstap).
Het is niet de enige plek waarbij de treinaanwijzers de afgelopen jaren voor verwarring zorgen. NS verdedigde zich op Twitter eerder dat de treinaanwijzers de correcte informatie geven, en dat er in combinatie met personeel en de reisplanner geen probleem is. Toch bleek intern het bedrijf wel te beseffen dat de huidige situatie niet ideaal is. Met de update van InfoPlus komt hier een oplossing voor.
Het probleem speelt sinds NS is overgestapt op de digitale treinaanwijzers. Bij de ouderwetse treinaanwijzers (CTAâs) speelde het probleem namelijk niet. Toen werden reizigers er wĂ©l op geattendeerd dat een andere trein sneller in een bepaald station kwam. Ook kwam het voor dat een andere bestemming groot op het bord werd weergeven als de trein via een trage route naar de eindbestemming ging.
Het huidige systeem achter InfoPlus is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. âVanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerdâ, zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. âOns streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat.â
Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. âStel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronbordenâ, aldus NS.
De aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken âom ongewenste toeristische routesâ te voorkomen. Dat probleem wordt steeds actueler, omdat er meer treinen komen via lange routes. Zo krijgt Rotterdam in december een directe trein met Arnhem, maar die trein rijdt niet via de snelle route, maar via Den Haag en Schiphol.
Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: âDit heeft flinke impact op de betrokken collegaâs. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collegaâs in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS.â
(c) Treinreiziger.nl / ANP. Foto: archief, tijdens een eerdere proef.
This post was last modified on 11 mei 2021 12:39
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tĂłch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…
Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…