fbpx
Foto: archief / Stefan Verkerk

NS gaat (eindelijk) reizigers wijzen op snelste trein

11 mei 2021 9:41

De reisinformatie wordt vanaf eind 2021 nauwkeuriger. Dat belooft de Nederlandse Spoorwegen. Nu komt het geregeld voor dat het voor reizigers onvoldoende duidelijk is welke trein ze moeten nemen. Dat gaat veranderen. Daarnaast komt de automatische omroep beschikbaar in meerdere talen.

Verwarring over eindbestemming

In Eindhoven zorgt het geregeld voor verwarring: twee intercity’s staan gereed, de ene gaat naar Dordrecht, de andere naar Den Haag. Toch doen reizigers naar Dordrecht er allerminst verstandig aan om de rechtstreekse trein te nemen. Die rijdt namelijk via Utrecht, Schiphol, Leiden naar Den Haag, Rotterdam en Dordrecht. De rit duurt maar liefst 2 uur en 35 minuten. Met de andere trein duurt de treinreis slechts 1 uur en 18 minuten (inclusief overstap).

Juiste informatie

Het is niet de enige plek waarbij de treinaanwijzers de afgelopen jaren voor verwarring zorgen. NS verdedigde zich op Twitter eerder dat de treinaanwijzers de correcte informatie geven, en dat er in combinatie met personeel en de reisplanner geen probleem is. Toch bleek intern het bedrijf wel te beseffen dat de huidige situatie niet ideaal is. Met de update van InfoPlus komt hier een oplossing voor.

Twintig jaar oud

Het probleem speelt sinds NS is overgestapt op de digitale treinaanwijzers. Bij de ouderwetse treinaanwijzers (CTA’s) speelde het probleem namelijk niet. Toen werden reizigers er wél op geattendeerd dat een andere trein sneller in een bepaald station kwam. Ook kwam het voor dat een andere bestemming groot op het bord werd weergeven als de trein via een trage route naar de eindbestemming ging.

Foto: Nico Spilt, van de webste nicolspilt.com

Het huidige systeem achter InfoPlus is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. “Vanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd”, zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. “Ons streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat.”

Betere reisinformatie bij uitval

Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. “Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden”, aldus NS.

De aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken “om ongewenste toeristische routes” te voorkomen. Dat probleem wordt steeds actueler, omdat er meer treinen komen via lange routes. Zo krijgt Rotterdam in december een directe trein met Arnhem, maar die trein rijdt niet via de snelle route, maar via Den Haag en Schiphol.

Minder arbeidsplaatsen

Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: “Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP. Foto: archief, tijdens een eerdere proef.

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
3 jaren geleden

Een beetje bot misschien, maar leren de mensen tegenwoordig geen topografie meer. Je kunt dus wel al duidelijk nagaan als de trein via Brussel in de rondde gaat dat die veel langer over doet dan de rechtstreekse met een overstap. Daarbij reist bijna iedereen met een smartphone op zak, waar de benodigde reisinfo ook op staat en anders zoek je de service post/zuil even op voor reisinfo. – Verder vraag ik me af wat het nut is van dit soort bijna cirkeltreinen, die van Eindhoven – Schiphol – Den Haag dan naar Dordrecht rijdt. Zulke treinen zou je beter naar een andere – meer logische – eindbestemming kunnen laten rijden.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Sprak laatst iemand in Arnhem. Die dacht dat de Beneluxtrein nog steeds vanaf Roosendaal vertrok. Toen die begreep dat de huidige Beneluxtrein via Breda reed naar Antwerpen en behoorlijke tijdswinst oplevert was die persoon direct enthousiaster.

Zijn cirkel treinen qua dienstregeling.vooral NS handig? Je leest dat NS de “cirkeltrein” Arnhem – Dordrecht wil laten rijden als de Airport Sprinters tussen Amsterdam C – Schiphol en IC Direct via Amsterdam Zuid gaan rijden?

Treinreizigers zullen in beginfase van (2024?) wat moeite hebben. Maar daarna zullen ze het gewend zijn en begrijpen dat je tussen Arnhem – Rotterdam alsnog beter een overstap kan maken bij Utrecht Centraal.

Staatslijn K
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Het grootste voordeel wat ik me kan bedenken aan cirkeltreinen is dat je meer directe verbindingen hebt. Vanuit Leiden-Schiedam en Dordrecht kun je naar Bijlmer, vanuit Leiden direct naar Nijmegen en Eindhoven en dat alles ook terug. Desondanks moet er wel kritisch worden gekeken hoe dit logisch aan de reizigers kan worden overgebracht.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Staatslijn K

Het gaat voornamelijk om het besparen van keercapaciteit. Er is bij Schiphol bijvoorbeeld geen ruimte om treinen uit Utrecht én uit Leiden te laten keren, dus knopen ze ze maar aan elkaar. Dat dat voor sommige reizigers een voordeel oplevert is dan echt bijvangst.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Staatslijn K

Quote:

Het gaat voornamelijk om het besparen van keercapaciteit. Er is bij Schiphol bijvoorbeeld geen ruimte om treinen uit Utrecht én uit Leiden te laten keren, dus knopen ze ze maar aan elkaar. Dat dat voor sommige reizigers een voordeel oplevert is dan echt bijvangst.

Dat idee heb ik ook. Straks zijn er werkzaamheden aan station Amsterdam Centraal. En willen ze de Airport Sprinters tussen Amsterdam C – Schiphol inzetten. Hoeveel van die Airport Sprinters bij opstelterrein Hoofddorp gaat keren is me niet bekend. Het schijnt dat het een frequentie van 8 keer p/u worden tussen Amsterdam C – Schiphol. Sprinter Amsterdam – Den Haag bestaat al.

Lijk me dan logisch dat de huidige IC van/naar Schiphol met als eindbestemming/vertrekpunt (6 keer p/u) dan niet allemaal ook nog kunnen keren bij opstelterrein Hoofddorp. Heb over IC Venlo/Enschede/Amersfoort Schothorst/Nijmegen – Schiphol.

In plaats daarvan komt dan de IC Arnhem – Dordrecht. Geen idee hoe NS die huidige IC Venlo/Enschede/Amersfoort Schothorst/Nijmegen – Schiphol (6 keer p/u) gaan inpassen. IC Venlo – Schiphol kunnen ze inkorten tot Utrecht C. Mits er voldoende plaats is om Utrecht C te kunnen keren. De huidige IC Nijmegen – Schiphol wordt al geïntegreerd in de toekomstige IC Arnhem – Dordrecht.

En de huidige IC Direct zal straks via Amsterdam Zuid gaan rijden. En zal ook ergens moeten keren. Alleen van de IC Direct Breda – Amsterdam C is het blijkbaar concreet dat het omgebogen wordt via Amsterdam Zuid en verlengd wordt naar Groningen/Leeuwarden. Over de IC Direct Rotterdam – Amsterdam en IC Direct Brussel – Amsterdam is me niets bekend waar het straks gaat keren. Waarschijnlijk niet op Amsterdam Zuid.

Dit is nog slechts hypothetisch. Het wordt een grote logistieke puzzel voor NS. De dienstregeling zal straks fors veranderen als de Airport Sprinters gaan rijden tussen Amsterdam C – Schiphol, de IC Direct via Amsterdam Zuid en de IC Arnhem – Dordrecht gaat rijden. Het zone rijden tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer – Schiphol/Amsterdam C – Noord Holland en Weesp – Schiphol – HSL/Schiphollijn gaat flink veranderen.

Lijk me prima dat NS de treinreizigers nu al laten wennen aan hun nieuwe werkwijze.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De schermen boven de perrons geven niet altijd een volledig overzicht van de tussenstations. Soms zijn er letterlijk maar twee tussenstations tegelijk zichtbaar (zie bijvoorbeeldcomment image ). Als je de route wilt weten moet je stil blijven staan en wachten tot de hele lijst van tussenstations voorbijgescrold is.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nee, twee jaar geleden nog meegemaakt dat iemand bij NS aan het loket een reiziger die naar Hoorn moest aanraadde om via Leeuwarden te reizen omdat dat het snelste naar West-Friesland was.

Allan Kleiweg
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De ‘norm’ is wat de meeste mensen doen, vinden of zijn. Maar een fatsoenlijke samenleving houdt uitdrukkelijk rekening met hen die afwijken van de meest gangbare norm. Er zijn iets meer vrouwen dan mannen, maar de laatstgenoemden hebben gelijke kansen. De meeste mensen doen aan paarvorming, maar een derde van alle mensen is alleenstaand. De meeste Nederlandse huishoudens hebben een automobiel tot hun beschikking, maar een minderheid kiest daar niet voor. Zeer veel mensen delen hun belevenissen op de sociale media, maar sommigen, vooral ouderen, zien daar het nut niet van in. Zelf beschik ik over een zaktelefoon, maar geen smartphone. Niet iedereen gebruikt appen. Van degenen die tot de meerderheid mag verwacht worden, dat ze de minderheden met respect bejegenen.

Treinliefhebber
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@baardstaart, AK-docent?? Topografie is met de moderne apps steeds onbelangrijker geworden.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Treinliefhebber

Volgens die redenering kun je elk schoolvak wel afschaffen.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

Het is niet specifiek aan NS te wijten. Sommige treinreizigers zijn onbekend met de werkwijze van NS. En begrijpen niet altijd hoe het werkt. Zoiets als NS app waar de stations staat aangegeven waar een trein stopt zal niet altijd gebruikt worden.

Frequente treinreizigers zoals forenzen zullen geen probleem met het lezen van de informatie via NS app. Het zijn vooral bepaalde reizigers die amper de trein nemen die het niet snappen. Hoe vaak moet worden aangegeven dat er toeslag betaald moet worden op de HSL Schiphol – Rotterdam met IC Direct? Ondanks herhaalde oproepen op stations en in trein.

In de toekomst zal de ICNG Groningen/Breda gaan rijden. Toch zal je zien dat de treinreizigers in beginfase bij Zwolle zullen overstappen op de IC Zwolle – Roosendaal. Ze zijn al jaren gewend dat het zo gaat. Op NS App staat ook aangegeven dat je de IC naar Rotterdam kan nemen in combinatie met IC (Direct) naar Breda.

En als in de toekomstige ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda toeslag betaald moet worden op de HSL wordt het voor reizigers buiten Randstad nog lastiger te begrijpen. Ben benieuwd hoe NS dat gaat oplossen qua communicatie. Of via een andere maatregel.

Hanzeboog2012
3 jaren geleden

Je hebt op NS App de optie om de snelste route aan te laten geven.

Arjan
3 jaren geleden

Cirkeltreinen zijn vaak wel handig. Als voorbeeld uit het verleden: Je had een stoptrein van Leiden via Woerden naar Utrecht en een stoptrein van Leiden via Schiphol en Hilversum naar Utrecht. Deze laatste trein was handig voor bijvoorbeeld reizigers die van Leiden naar Amsterdam RAI wilde, maar ook voor reizigers die van Amsterdam RAI naar Hilversum Noord wilden, en vanuit Weesp naar Utrecht. Het is niet dat je alleen naar het begin en eindpunt van een trein kijkt, maar ook naar de reizigers die er onderweg in en uit willen.

Overigens valt Nederland nog reuze mee met cirkeltreinen, in Duitsland rijden diverse ICE’s en IC’s met grote omwegen, terwijl er ook een korte route mogelijk is. Weet niet meer of die nog bestaat, maar er was een ICE van Berlijn via Keulen en Stuttgart naar Munchen, terwijl er ook 1 was die via Leipzig en Nurnberg naar Munchen ging.

Haagse Harry
3 jaren geleden

Juist!

Remco
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan

Ik snap dat ze dat met RS, RB, en RE’s doen, maar dat zouden ze niet met snelverkeer zouden doen. Ik vind zelf dat Frankrijk het perfecte netwerk heeft. Daar moet je letterlijk de informatie op het reisinformatiebord opvolgen. Als je bijvoorbeeld naar Valance moet, dan moet dat erop staan. Er kan wel via staan, maar dan staat dat apart aangeven. En als dat niet zo is, stopt de trein daar gewoon niet. Een perfect en duidelijk systeem.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Remco

De reisinformatieborden in Frankrijk en ook België geven alle tussenliggende bestemmingen aan. Simpel en overzichtelijk. Het systeem van NS met informatieborden is veel complexer.

Daarentegen is de NS App wel prima. Tussenliggende stations staan gewoon aangegeven met tijden erbij. Dat lijkt dus weer op de reisinformatieborden van SNCF en NMBS.

hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan

Arjan:

DB en andere treinvervoerders moeten uitgaan van het spoorinfrastructuur van DB Netz (Duitse ProRail). Het is dan aan de (spoor) vervoerders om duidelijk over te brengen waar de trein tussen begin – en eindpunt stopt. En hoe er overgestapt kan worden.

DB-AG heeft in de Berlijn trein standaard folders van waar de Berlijn trein stopt. En ook hoe er overgestapt kan worden op de stations waar de Berlijn trein stopt. Simpel en effectief. Werkt nog beter dan de app van DB – AG zelf.

Koen
3 jaren geleden

Op sommige plekken wordt dit al wel goed aangegeven toch? Op station Den Bosch staat er bij de Sprinter naar Woerden altijd al het bijschrift ‘IC Schiphol is eerder in Utrecht Centraal’.

Wel gek dat het zolang geduurd heeft om dit consistent op alle plekken door te gaan voeren..

Tonny
3 jaren geleden

Nu nog weer aangeven dat een trein niet verder rijdt door buitendienststellingen. Het is idioot om treinen naar Geldermalsen te zien in Maastricht. Of Schiphol. Voorlopig zal het wel een zoek het maar zelf uit verhaal blijven…

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tonny

Dat zal voorlopig niet gebeuren. Tot een paar jaar terug had je dat gedoe met vervangende treinnummers die dan in de reisinformatie kwamen als bijvoorbeeld

10:18 IC Schiphol rijdt niet
10:18 IC Schiphol extra trein

Daarmee raakten de digitale schermen dan zo snel vol, dat de nuttige informatie niet meer zichtbaar was. Als workaround geven ze nu niet meer de afwijkingen aan ten opzichte van de jaardienstregeling, maar ten opzichte van de dienstregeling voor die dag, dus inclusief werkzaamheden. Er is dus nu in de achterliggende database al helemaal geen koppeling meer mogelijk tussen de trein die vandaag van Maastricht naar Geldermalsen rijdt en de trein die normaal van Maastricht naar Schiphol zou rijden in hetzelfde tijdpad. Het systeem ‘weet’ niet eens welke treinen afwijken van de dienstregeling zonder werkzaamheden.

Louis Bohte
3 jaren geleden

Ik heb een keer een Amerikaan in de trein in Polen verontwaardigd horen reageren, dat de trein naar Berlijn via Frankfurt zou rijden, niet beseffend dat Frankfurt Oder was bedoeld en niet Franffurt Main.

Wouter Garritsen
3 jaren geleden

Welke informatie wordt in welke talen omgeroepen? Hopelijk ook dat een bepaalde trein binnenkomt of in enkele minuten vertrekt.

Pieter
3 jaren geleden

De teneur van het artikel lijkt dat het vroeger heel veel beter was. Verder wordt door de laatste alinea een soort verband geschetst met de verdere kostenreductie.

Het artikel komt mij over als negatieve stemmingsmakerij over NS Reisinformatie. Die CTA’s deden het vaak niet en destijds was de reisinformatie nog decentraal georganiseerd met alle gevolgen van dien voor foute reisinformatie.

De Prestatie-indicator “Informatie bij ontregeling in de treinen en op het station” (vroeger IBO Station) is al jarenlang hoog en steeds licht stijgend. Voorbeeld: 79.9% in 2015, en 84.5% in 2019 (Bron https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-1-evaluatierapport-midterm-review-vervoerconcessie-ns ).

Dit was in de CTA en Pre-InfoPlus tijd echt niet zo. Het is nu nog wel lager in geval van vertraagde of verstoorde situatie.
Maar ook op vlak van verstoringsinformatie zijn afgelopen 20 jaar enorme verbeteringen doorgevoerd.

Verder is de afgelopen 20 jaar ook de problematiek dat informatie over de verschillende kanalen anders kon zijn sterk aangepakt. Dit schepte in het verleden ook veel onduidelijkheid.

Ik wil best geloven dat het altijd nog beter kan, en duidelijker kan, maar vind de toon van dit artikel wel heel negatief gesteld.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Pieter

Die laatste alinea is juist bijna letterlijk overgenomen uit het persbericht van NS zelf: https://nieuws.ns.nl/nieuw-it-systeem-moet-reisinformatie-verbeteren/

Pieter
3 jaren geleden

Johan, Hilderbrand: bedankt voor de toelichting en de link naar het bronartikel van NS. Ik had het artikel van NS zelf niet gelezen en begrijp nu beter de knipoog naar het CTA tijdperk en 20 jaar geleden. Ik zou in deze geholpen zijn als de link naar het NS persbericht ook in de inleiding had gestaan.

Ook ik het NS artikel is maar weinig aandacht dat de ReisInformatie en informatie over verstoringen al behoorlijk goed is (maar altijd beter kan). Zeker Zeker als ik dit vergelijk met mijn ervaringen uit het buitenland.

Arjan Krabbenbos
3 jaren geleden

Gelukkig kun je nu ook beter de reis voorbereiden thuis via de landelijke OV-Reisinformatie van 9292. Als ik zie hoe ik kan reizen van Maassluis naar Woerden kan dat op twee manieren! Namelijk via Leiden Centraal en Alphen aan den Rijn of van Rotterdam Alexander per trein via Gouda. Ook de trip Maassluis-Bussum Zuid kun je op twee manieren maken, namelijk via Leiden C> en Schiphol A.-Weesp en via Gouda en Utrecht Centraal. Naar Meppel kan je via de Hanzelijn en over de Veluwelijn reizen dus weer twee mogelijkheden! Bovendien staat bij deze bron van reisinformatie ook eventuele werken aan het spoor op ( Soms deel per bus), verstoringen, looproutes en het aantal keren overstapen onderweg! Maar ook of je korting hebt of niet, welke staat beschreven onderaan de pagina! Dit is dus vanuit de luie stoel makkelijker geworden dan per oude spoorboekjes, di alleen stations, tijden en informatie rondom de (grote) stations weer
gaven. Vroeger zelf deels met veer en busverbindingen er bij> Nadeel van de papieren dienstregeling is dat verstoringen en werken aan het spoor niet actueel weergeven kan worden! Soms stond dat er wel bij voor een bepaalde periode, nu met internet is dat veel sneller te actualiseren en aan te passen! Nostalgie met de klappertjesborden boven stationshal , perrons alsmede de oude rolfilms op de perrons zijn nu allen in het museum terecht gekomen! Nieuwe technieken met de huidige perronborden en stationsschermen kunnen tegenwoordig sneller aangepast worden dan met deze eerder genoemde oude technieken! Alles verandert en is vaak ook maar tijdelijk, net als on eigen leven!

Tonny
3 jaren geleden

Nadeel van dat het met digitale technologie makkelijk aan te passen is, is dat ze dat ook doen en vervolgens niet meer fatsoenlijk informatie lang vooraf geven. Een vroege vlucht op Schiphol halen of thuis komen na een concert is hoogst onzeker: je koopt je ticket meestal ver voordat NS met informatie komt over wijzigingen.

vissers
3 jaren geleden

Voorbeeldje van afgelopen weekend-en ik ben dus meen ik wel een ervaren treinreiziger die heel goed tope kent-en dat ook nog van hel veel landen.
Vanwege alweer werken is toen de SPR Utr-Baarn doorgekoppeld naar AMS, wat dus ook als bestemming stond. Hoe moet iemand weten die naar Soest moet en wel weet dat dat de Baarnse trein is dat het voor U helemaal speciaal vandaag deze trein is?
Dus Hanzeboog: het treft bij afwijkingen juist wel de ervaren reiziger, die elke keer weer opnieuw precies moet kijken of het niet net weer anders is.

Haagse Harry
3 jaren geleden

‘Even de reisplanner raadplegen’ vind ik n beetje kort door de bocht. Dit gaat er simplistisch vanuit dat iedereen maar een smartphone heeft. Dit soort informatie behoort aangegeven (zoals dat vroeger ook gebeurde) op de informatieborden op het perron.