NS gaat besparen op energie

De Nederlandse Spoorwegen verwachten op energie te kunnen besparen door stilstaande treinen minder energie te laten gebruiken. Dat meldt de Telegraaf zondag. Volgens de krant heeft het spoorbedrijf jarenlang honderdduizenden euro’s teveel aan elektriciteit uitgegeven door eenvoudige bespaarmogelijkheden links te laten liggen. 

Als een trein afgerangeerd wordt, moeten machinisten voortaan de pantograaf van de bovenleiding halen. Dat gebeurde in het verleden vaak niet. Alleen al deze maatregel bespaart jaarlijks al genoeg energie om 8 miljoen kilometer te rijden met een trein van gemiddelde lengte. In totaal rijdt het spoorbedrijf jaarlijks 124 miljoen kilometer per jaar.

De besparing is te vergelijken met het bestrijden van ’sluipverbruik’ bij huishoudelijke apparaten. In de standby stand verbruiken televisies en andere apparatuur soms aardig wat elektriciteit, zonder dat mensen dit in de gaten hebben.

Toch is het op het spoor minder eenvoudig dan het klinkt, legt NS woordvoerder Ton Boon aan de Telegraaf uit. Alleen de stroomgeleider op het dak van de trein naar beneden halen is niet genoeg. Het vraagt een nauwere samenwerking tussen machinisten, monteurs en schoonmakers. "Iedereen moet wel z’n werk kunnen doen. En de verwarming moet op tijd worden aangezet, anders zitten mensen tijdens de eerste rit in de kou.”

Het project is onderdeel van een groot duurzaamheidsplan waarmee NS in een periode van vijf jaar het energieverbruik met een zesde wil terugdringen. In vergelijking met 2005 moet het in 2020 per reizigerskilometer zelfs om een halvering gaan. Met deze maatregel wordt een groot deel van het doel al in twee jaar gehaald.

Andere maatregelen zijn energiezuiniger rijden. Daar zijn ook al het afgelopen decenium stappen ingezet, zoals de trein langer uit laten rollen en het terugwinnen van remenergie. Ook zullen de nieuwe treinen zuiniger rijden dan de oude treinen, waarvan NS momenteel afscheid van neemt.

Al een groot deel van de treinen rijdt dit jaar op groene stroom en in 2017 zullen alle treinen op groene stroom rijden. Volgens NS en energieleverancier Eneco staan de molens in Nederland ’en omringende landen’, maar dit begrip wordt nogal ruim opgevat. Ook diep in Zweden staan ’NS-molens’. NS wijkt zo ver uit omdat Nederlandse groene stroom relatief duur is. Voor groene stroom wordt een opslag betaald per 1000 kilowattuur. Die bedraagt in Nederland 2,50 euro, en over de grens vaak maar één euro, aldus de Telegraaf.

Op het gebied van duurzaamheid heeft NS meer doelstellingen. Zo wil NS in 2020 ook 75% van het afval op stations hergebruiken.

This post was last modified on 23 december 2016 14:29

Share

Recent Posts

Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov

De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…

2 uur terug

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

4 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

4 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

5 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

5 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

5 dagen terug