NS en SBB onderzoeken nachttrein Amsterdam – Zürich

De Nederlandse Spoorwegen (NS) onderzoeken samen met de Zwitserse Spoorwegen (SBB) of er een nachttrein Zürich – Amsterdam gestart kan worden. Dat bevestigt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl.

Optie op lig- en slaaprijtuigen

De Zwitsers zijn van voornemens om een aantal lig- en slaaprijtuigen te huren voor de periode december 2021 tot en met december 2024, met de mogelijkheid om nog een jaar te verlengen. Via een aanbesteding is het Duitse RDC Asset geselecteerd om de rijtuigen te mogen verhuren.

Op een Duits treinenforum wordt gespeculeerd dat de lig- en slaaprijtuigen mogelijk straks ingezet gaan worden op de verbinding Amsterdam – Zürich. “Ik kan inderdaad bevestigen dat we samen met SBB de verbinding Zürich-Amsterdam onderzoeken” reageert NS woordvoerder Hessel Koster. Hij vervolgt: “SBB heeft een optie genomen op materieel hiervoor, zij bereiden zich voor op versterken van hun nachttreinennetwerk”.

Milieuvriendelijk

Of de in eind 2016 afgeschafte nachttrein daadwerkelijk terug keert is nog niet zeker. Koster: “Dat onderzoek loopt, je moet dan denken aan alle mogelijke logistieke aspecten – dienstregeling, materieel en personeel – en uiteraard ook wat het financieel betekent.” Het is ook niet uitgesloten dat de Zwitsers de lig- en slaaprijtuigen op andere trajecten willen gaan inzetten.

De SBB vertelt tegenover Treinreiziger.nl dat er in 2019 – voor de uitbraak van de Coronacrisis – het aantal nachttreinreizigers van en naar Zwitserland met ruim een kwart is toegenomen. De spoorwegmaatschappij wijst erop dat de trein veel schoner is dan de auto of het vliegtuig. “Volgens onze eigen schattingen leveren de nachttreinen die momenteel vanuit Zwitserland rijden een klimaatbesparing van ongeveer 50.000 ton CO2 per jaar. Dit komt overeen met het de gemiddelde jaaruitstoot van 30.000 auto’s” vertelt SBB woordvoerder Raffael Hirt.

Subsidies

Dat de SBB er over nadenkt om nieuwe nachttreinen te introduceren, is geen geheim. Wel nieuw is dat de Spoorwegmaatschappij daarvoor nu ook daadwerkelijk een optie heeft genomen op de huur van lig- en slaaprijtuigen. Waar die ingezet zullen gaan worden wil de Zwitserse spoorwegen nog niet zeggen. Hirt: “In het najaar van 2020 willen we informeren over de concrete, stapsgewijze uitbreidingsplannen voor nachttreinen”.

Wel wil de woordvoerder nog kwijt dat een nachttrein zonder subsidies niet levensvatbaar is. De Zwitserse overheid is echter van voornemens de internationale trein te bevorderen, inclusief nachttreinen. Rond de herfst komt daar meer duidelijkheid over. “Gezien de zeer lange doorlooptijden voor de introductie van nieuwe nachttreinen heeft SBB toch beslist om nu in actie te komen en passend rollend materieel veilig te stellen voor de ingebruikname van nieuwe nachtdiensten” vertelt de woordvoerder.

In Nederland start in december met behulp van subsidie de nachttrein Amsterdam – Innsbruck / Wenen. Tot onvrede van particuliere spoorwegmaatschappijen, die vinden door de subsidies geen gelijke kansen te hebben. “Dergelijke subsidies zijn contraproductief doordat ze verhinderen dat nieuwe innovatieve private spoorwegmaatschappijen tot dezelfde markt kunnen toetreden. Daardoor zal het nachttreinaanbod ook in de toekomst beperkt en duur blijven” stelde de vereniging van particuliere spoorwegmaatschappijen (ALLRAIL) vorig jaar.

Comeback van de nachttrein

Nadat lange tijd de ene na de andere nachttrein verdween, is er nu weer een opmars gaande. De ÖBB introduceerde begin dit jaar de nachttrein Brussel – Wenen / Innsbruck. Vanaf december wordt dus ook Amsterdam weer aangesloten. De Oostenrijkers willen in de toekomst meer nachttreinen starten. Zo staat Wenen – Parijs op de agenda van de ÖBB, die zou mogelijk in 2024 van start gaan.

En de Oostenrijkers zijn niet de enige die aan de weg timmeren. RegioJet ging deze zomer succesvol van start met een verbinding tussen Praag en Kroatië. De bedoeling is dat er in 2021 een nieuwe nachttrein tussen Praag en Polen, tot aan de grens van Oekraïne komt. Vanuit Zweden wordt gewerkt aan een nachttrein Mälmo – Brussel.

Ondanks alle positieve berichten, zijn er ook tegenslagen. Zo is de Thello nachttrein Parijs – Venetië vanwege het coronavirus nog steeds opgeheven. Ook zal de Alpen Express van de Treinreiswinkel komende winter voor het eerst niet wekelijks rijden. Net als bij Thello is het coronavirus hiervan de oorzaak. De geluiden rond de nieuwe particuliere nachttrein ALPEN-SYLT (Sylt – Salzbur) zijn eveneens somber. Volgens veel hobbyisten rijdt deze nachttrein veelal leeg rond. Ondanks deze tegenslagen, lijkt het er toch op dat de nachttrein bezig is met een bescheiden comeback.

This post was last modified on 27 september 2021 16:58

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug