NS-dienstregeling weer normaal vanaf vrijdag 25 januari

De Nederlandse Spoorwegen hanteren vrijdag weer het normale spoorboekje, waarin alle 5200 gebruikelijke treinen rijden. De afgelopen vijf dagen reed NS continu met een aangepaste dienstregeling. Vorige week werd er op drie dagen volgens een aangepaste dienstregeling gereden. 

Vrijdag moeten reizigers nog wel rekening houden met vollere treinen dan normaal. "Om alle treinen op de juiste plek te krijgen, dat vraagt nog even tijd" zegt het bedrijf. De materieelplanning is in de war geraakt door de aanpassingen van de afgelopen dagen.

Uitval
Totaal zijn er gedurende de aangepaste dienstregeling bijna 8.000 treinen geschrapt. Veel reizigers in de Randstad kregen te maken met de helft minder treinen. Buiten de Randstad, zondag en in de avonduren vielen er minder treinen uit, daardoor blijft de gemiddelde uitval steken op zo´n twintig procent.

Begrip
Op de dagen met sneeuw en strenge vorst konden de meeste reizigers nog wel begrip opbrengen voor de aangepaste dienstregeling. De afgelopen dagen nam het begrip echter steeds verder af. Rover klaagde bovendien over de volle treinen en Voor Beter OV maakte zich kwaad over het gebrek aan compensatie.

Aangepast
Er werd besloten tot het maken van een plan voor een aangepaste dienstregeling, nadat de laatste winters dramatisch waren verlopen op het spoor. Het treinverkeer verliep elk jaar dagen chaotisch en het treinverkeer rondom de grote steden kwam meermaals stil te liggen. Met de aangepaste dienstregeling wilden de spoorbedrijven voorkomen dat het treinverkeer weer vastliep.

Aanvankelijk succesvol
Dat leek aanvankelijk ook goed te werken. Tijdens deze aanpassingen leek het er alle dagen op dat er een minder chaotische situatie ontstond dan de voorbije jaren. Op zondag 20 januari liep het toch mis. Het treinverkeer rond Schiphol en Amsterdam kwam toen door een combinatie van storingen en bijsturingsproblemen enkele uren stil te liggen. Na 21 januari waren er nauwelijks problemen meer, maar toch hield NS vast aan de aangepaste dienstregeling, omdat het lokaal aan de grond wel eens streng zou kunnen vriezen. 

Hogesnelheidstreinen
Omdat de winterdienstregeling wordt opgeheven, moeten reizigers vanaf vrijdag weer een toeslag gaan betalen voor de Fyra Amsterdam – Breda. De Fyra Amsterdam – Brussel rijdt door de defecten die aan het licht kwamen bij de sneeuwproblemen tot nader order niet. Thalys en Eurostar reden de afgelopen dagen soms minder hard vanwege de sneeuw. Die beperkingen zijn voorbij. Ook heffen ze geen treinen meer op. Bij winterweer raken hogesnelheidstreinen sneller defect.

Onderste twee foto´s: (c) Broos Baander

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

4 dagen terug