Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat de Nederlandse Spoorwegen het Hoofdrailnet ook na 2015 als enige reizigersvervoerder mogen blijven berijden. Dat meldt De Telegraaf na een rondgang van de krant langs de verschillende partijen.
De VVD, PvdA, ChristenUnie en SP zien niets in een openbare aanbesteding, waarmee bijvoorbeeld ook het Franse SNCF zich kan inschrijven voor de concessie. Het CDA ziet wel heil in het openbaar aanbesteden. Zij verwachten dat er meer gereden kan worden voor minder geld, en vindt het bijzonder dat de VVD geen openbare aanbesteding wil.
Als er een openbare aanbesteding komt, is de positie van de NS onzeker. Dan kan namelijk bijvoorbeeld het Franse nationale spoorbedrijf SNCF zich inschrijven en het heft in handen nemen. De PvdA wil dit pertinent niet, maar geeft wel aan dat de NS streng aangestuurd moet worden om het spoorwegnet goed te houden.
Men kan zich afvragen of het handig is nu al zo duidelijk aan te geven dat de NS de concessie voor het Hoofdrailnet toch wel krijgt, er moet namelijk nog onderhandeld worden over de concessie. De Spoorwegen hebben hiermee een sterkere positie aan de onderhandelingstafel.
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij…
Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…
Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…
Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…
Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…
Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…