fbpx

NS-app toont of er parkeerplekken zijn op 19 stations

Treinreizigers kunnen vanaf vrijdag in de NS-app zien of er vrije parkeerplekken zijn op de P+R-locaties op stations. Momenteel is de functie beschikbaar voor negentien stations, begin 2022 moeten dat er ruim zestig zijn.

Locaties

De NS-app en website tonen het aantal beschikbare parkeerplekken op de P+R-locaties bij de volgende stations: Alkmaar, Assen, Bilthoven, Boxtel, Breda, Driebergen-Zeist, Duivendrecht, Eindhoven, Enschede, ‘s-Hertogenbosch Parallelweg en Magistratenlaan, Middelburg, Oisterwijk, Roosendaal Spoorstraat en Stationsstraat, Rotterdam Centraal, Weert, Zaandam en Zwolle. 

Tot en met begin 2022 voegt NS daar nog 43 stations aan toe. Uiteindelijk zal van alle P+R-locaties met slagboom bij stations het aantal beschikbare parkeerplaatsen te zien zijn. NS werkt hiervoor nauw samen met Q-Park en Skidata.

48.500 P+R parkeerplekken

Dagelijks komt gemiddeld ongeveer 6 procent van de treinreizigers met de auto naar het station en wil daar ook parkeren. Bij stations in kleinere steden of gelegen bij dorpen ligt dit percentage hoger en komt ongeveer 20 procent met eigen auto. Hiervoor zijn bij alle stations zo’n 48.500 P+R-parkeerplekken beschikbaar.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
30 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Martijn Pragt
3 jaren geleden

Dit is een goed Idee van DE NS.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Martijn Pragt

Goed idee van NS. “DE NS” betekent taalkundig de Nederlandse spoorwegen in zijn algemeen en dat omvat dus ook Arriva, DB Cargo Nederland, etc.

Otto
3 jaren geleden

De naam van het bedrijf is NS. Dan heb je het dus over NS maar niet over De NS net zo min als dat je praat over De Shell of De Unilever. De Spoorwegen kan wel naar dan het je het niet over het bedrijf maar over spoorwegen in hun algemeenheid.

Johan
3 jaren geleden

@Otto
Er zijn wel meer bedrijfsnamen die vaak met een lidwoord worden gebruikt, bijvoorbeeld de HEMA, de Albert Heijn, de Aldi, de Macro, de Efteling, de Keukenhof, het GVB, de HTM, de RET, de Veluwsche Stoomtreinmaatschappij.
Bovendien, als ‘de NS’ zou staan voor de Nederlandse spoorwegen (met een kleine letter s) dan zou het nog steeds niet slaan op Arriva, DB Cargo Nederland, etc.. Dat zijn immers geen spoorwegen, maar spoorwegmaatschappijen. De Nederlanse spoorwegen zijn de Oude lijn, de Kippenlijn, de Hanzelijn, Staatslijn A t/m I enzovoort.

Stokbosveen
3 jaren geleden

Waarom zou je nu nog met de trein gaan als je al een auto hebt? Files zijn er amper meer en in de trein zit je met onbekenden dicht op elkaar met alle besmettingsgevaar die je oploopt. En bovendien moet je nog steeds zo adembenemend stuk katoen over je muil hebben.

Als er dan toch een app is, speciaal voor treinreizigers, dan is het ook handig om te weten of er nog een laadpaal vrij is om je auto op te laden.
Hopelijk komt dat er nog bij in die app.

Baardstaart
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Helemaal gelijk. Nu het OV de hoek is waar de klappen vallen en thuiswerken en internet de vervoersvraag danig doet verminderen en naast de besmettingsrisico (te drukke treinen en geen aandacht voor echte mondkapjes [FFP2/KN95] ) ook het horkerige gedrag (wo NS) van diverse vervoerders letterlijk de keuze reizigers de trein uitjagen. Ik denk dat dit jarenlang gaat duren voordat dit hersteld is en verder denk ik dat de schone zelfrijdende auto/busjes de boel verder gaat nekken.

Brabo
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat zelfrijdend vervoer gaat er voorlopig niet komen op de openbare weg. Hooguit op eigen baan, zelfrijdende metro’s zijn er al 20 jaar.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Zelfrijdende metro’s zijn er zelfs al meer dan 50 jaar. De eerste was de Victoria line in Londen, geopend in 1968.

Rudy
3 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

In Zweden zijn er al zelf rijdende kleine busjes op de openbare weg. Een klein detail, de controlerende centrale zit in Frankrijk. Het is al met zo veel ontwikkelingen; het zal nog 10 jaren duren voordat het gemeengoed wordt.

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Met name noodzakelijke reizigers die geen auto hebben zullen overblijven, denk aan studenten, weekendreizigers, etc. Vooral werkenden zullen op grote schaal niet meer terugkomen vooral ook omdat de trein voor hen extreem duur is en de prijs dus geen overweging is om wel weer met het OV te gaan.

Goedkoper
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Omdat de auto relatief gezien duur is. Zeker op de langere afstand. Voor €31,- per maand kom je met een auto niet zover, maag mag je bij NS wel een maand lang elk weekend reizen. Hetzelfde ook met het dal vrij abonnement.

Tim H
3 jaren geleden
Antwoord aan  Goedkoper

Alsof de trein in Nederland niet peperduur is.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Mensen hebben geen idee van wat een auto kost. Ook vergeten ze graag bijzondere kosten.
Het is moeilijk concurreren tegen alleen de brandstof en parkeerkosten. Vaak komt de auto uit het gezinsbudget of van de zaak en dan kan pa of ma makkelijk wat ritten maken zonder de portemonnee te moeten trekken. Giraal levend lijkt het helemaal niets te kosten.

Rudy
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

Toch even een paar kanttekeningen bij de auto
– Bagagevervoer is een sterk punt van de auto. Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen per OV te vervoeren.
– Vaak rijden meerdere gezinsleden samen in één auto. De extra kosten van een auto per extra passagier zijn verwaarloosbaar.
– Voor veel mensen buiten de steden is de auto een noodzaak. We zijn niet meer ingesteld op een leven zonder auto. Breng bijvoorbeeld je grof vuil per OV maar eens naar een verzamelpunt. Reistijden, als er OV is, zijn voor veel relaties een veelvoud van de reistijd per auto. De auto staat daarom voor de deur omdat het een noodzaak is. Het OV moet dan concurreren tegen de meerkosten van een extra rit van de auto.

Wouter
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

@Rudy
Voor veel zaken zijn altijd wel alternatieven te vinden.
Zo kan je bij een aantal supermarkten je wekelijkse boodschappen thuis laten bezorgen. Dit kan zelfs gratis als je bepaalde producten besteld of bij een minimum bedrag.
Verder heeft de NS buiten de spitsuren nog best leuke acties zoals een groepsticket of een railrunner.
Voor overige zaken is ook altijd wel een oplossing te vinden. Grof vuil wordt bij ons eens in zoveel tijd opgehaald en een fiets of een taxi is voor mij in sommige gevallen een goed alternatief.

Het enige is waar je naar moet kijken zijn de kosten. Is dit per jaar hoger dan dat je betaald voor een auto of niet. In sommige zaken zal je misschien meer betalen en in sommige geval minder maar het zou me niks verbazen dat als je op de kosten let een leven zonder auto nog best zou kunnen.

Rudy
3 jaren geleden
Antwoord aan  Tim H

@Wouter Ik ben opgegroeid in een autoloos gezin in een buitenwijk van Amsterdam. In mijn jeugd was dat geen probleem. Het vervoersprobleem werd opgelost door de leverancier. Op een gegeven moment werd het wel een probleem. Veel werd niet meer bezorgd en als het bezorgd werd dan was het tegen extreem hoge prijzen. Veel winkels zijn niet meer bereikbaar met het OV. Kijk om je heen. De kleine middenstander op loop afstand om de hoek is verdwenen. Nu zijn er giga weidewinkels op een per OV volslagen onbereikbare plaats met een giga parkeerplaats. Onze maatschappij gaat er vanuit dat autobezit de norm is.

Ja, er zijn alternatieven. De alternatieven zijn duur en omslachtig. Grof vuil kan afgehaald worden tegen 50 euro op één specifieke dag in de maand na telefonische afspraak. Als je het zelf brengt kan het dagelijks zonder afspraak voor een paar euro. Ja, boodschappen kunnen thuis bezorgd worden, maar je moet dan wel uren thuis aanwezig zijn om ze in ontvangst te nemen.

Leven zonder auto is buiten de verstedelijkte gebieden praktisch onmogelijk.

Kijken naar de kosten. Als je de verloren tijd meerekent, dan is de auto veel goedkoper dan je denkt. Leven zonder auto kost hoofdzakelijk tijd.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

wat een wensen voor iemand die niet met de trein zegt te reizen

Anoniem
3 jaren geleden

Horkerige gedrag NS
Je bent niet goed geinformeerd !
Prorail weigerde diensten te verstrekken.

Maurice
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

En hoe vaak lopen conducteurs, machinstenen buschauffeurs te staken? Dat loopt ook de spuigaten uit vergeleken met het bedrijfsleven.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Aan het woord “horkerige” te zien, was dit bedoeld als een reactie op Baardstaart (mei 1, 2021 om 11:01 am). Echter, uit niets blijkt dat Baardstaart met “het horkerige gedrag (wo NS) van diverse vervoerders” zou doelen op de recente stakingen bij Prorail.

Peter Haaswijk
3 jaren geleden

Geef eens jaartallen wanneer die mensen staakten.
Staken doe je trouwens niet voor de aardigheid, het is waardeloos om dat te moeten doen.maar het is helaas soms nodig.
Peter( Gepens. rijksambtenaar die ook gestaakt heeft.)

Stokbosveen
3 jaren geleden

Dat treinen niet -kunnen- rijden kan diverse oorzaken hebben. Stakingen zijn daarin de uitzondering.
Het komt veel vaker voor door uitloop van werkzaamheden, defect geraakte treinen en overige calamiteiten. En dan heb je al snel veel vertraging omdat alternatieven beperkt zijn.
Met een auto is dat heel anders, doorgaans kan je als autobestuurder makkelijker een andere route kiezen en je bent niet zo heel veel langer onderweg.
En inderdaad, ga je met het gezin een dagje naar het strand dan is het ov best duur en je kan maar heel beperkt aan bagage meezeulen. En hoeveel badplaatsen zijn rechtstreeks per NS-trein bereikbaar? Logisch dat men voor de auto kiest.

Stokbosveen
3 jaren geleden

Voor de doorzetters, je kan ook verhuizen met uitsluitend gebruik te maken van het ov. Of dat een aanrader is? Heb zo mijn twijfels.
https://www.youtube.com/watch?v=lgvUeY0N9eY

Ariën
3 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Het is niet toegestaan omdat het hinder oplevert. Maar iedereen weet dat StukTV nog meer baldadigheid heeft uitgehaald.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

De manier waarop ze die huisraad in de trein vervoeren is wel degelijk toegestaan. De huisraad is geen vervoermiddel, is met de hand verrijdbaar, en geldt daarom als Handbagage. In beginsel mag je daarmee de trein in. NS kan wel besluiten dat Handbagage die hinder veroorzaakt of groter is dan 85cm (in hoogte, breedte of diepte) niet mee mag. Dat betekent dat het is toegestaan, tenzij NS (in praktijk de conducteur van dienst) in het specifieke geval anders beslist. In het filmpje lijken ze de aanwijzingen van de conducteurs gewoon op te volgen.

Zie: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1596114177614/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf

RedRulezz
3 jaren geleden

In Weert is altijd plaats. Daar heb je geen app voor nodig.