NS-app toont of er parkeerplekken zijn op 19 stations
30 apr 2021 15:18
Treinreizigers kunnen vanaf vrijdag in de NS-app zien of er vrije parkeerplekken zijn op de P+R-locaties op stations. Momenteel is de functie beschikbaar voor negentien stations, begin 2022 moeten dat er ruim zestig zijn.
Locaties
De NS-app en website tonen het aantal beschikbare parkeerplekken op de P+R-locaties bij de volgende stations: Alkmaar, Assen, Bilthoven, Boxtel, Breda, Driebergen-Zeist, Duivendrecht, Eindhoven, Enschede, ‘s-Hertogenbosch Parallelweg en Magistratenlaan, Middelburg, Oisterwijk, Roosendaal Spoorstraat en Stationsstraat, Rotterdam Centraal, Weert, Zaandam en Zwolle.
Tot en met begin 2022 voegt NS daar nog 43 stations aan toe. Uiteindelijk zal van alle P+R-locaties met slagboom bij stations het aantal beschikbare parkeerplaatsen te zien zijn. NS werkt hiervoor nauw samen met Q-Park en Skidata.
48.500 P+R parkeerplekken
Dagelijks komt gemiddeld ongeveer 6 procent van de treinreizigers met de auto naar het station en wil daar ook parkeren. Bij stations in kleinere steden of gelegen bij dorpen ligt dit percentage hoger en komt ongeveer 20 procent met eigen auto. Hiervoor zijn bij alle stations zo’n 48.500 P+R-parkeerplekken beschikbaar.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Dit is een goed Idee van DE NS.
Goed idee van NS. “DE NS” betekent taalkundig de Nederlandse spoorwegen in zijn algemeen en dat omvat dus ook Arriva, DB Cargo Nederland, etc.
Is dat zo? En dan ook met hoofdletters? Ik heb die uitleg nog niet eerder gehoord.
De naam van het bedrijf is NS. Dan heb je het dus over NS maar niet over De NS net zo min als dat je praat over De Shell of De Unilever. De Spoorwegen kan wel naar dan het je het niet over het bedrijf maar over spoorwegen in hun algemeenheid.
Ik snap je punt, maar in de praktijk wordt het niet zo toegepast. Kijk ook maar in nieuwsberichten van NOS, ANP en kranten. Natuurlijk zijn die ook niet foutloos, maar die schrijven, maar het geeft wel aan dat het redelijk ingeburgerd is. https://www.google.com/search?q=%22de+NS%22&client=ms-android-samsung-gs-rev1&prmd=imvn&source=lnms&tbm=nws&sa=X&ved=2ahUKEwjSgujw5q3wAhUGDuwKHXD_DCQQ_AUoBHoECAIQBA&biw=412&bih=674&dpr=2.63
@Otto
Er zijn wel meer bedrijfsnamen die vaak met een lidwoord worden gebruikt, bijvoorbeeld de HEMA, de Albert Heijn, de Aldi, de Macro, de Efteling, de Keukenhof, het GVB, de HTM, de RET, de Veluwsche Stoomtreinmaatschappij.
Bovendien, als ‘de NS’ zou staan voor de Nederlandse spoorwegen (met een kleine letter s) dan zou het nog steeds niet slaan op Arriva, DB Cargo Nederland, etc.. Dat zijn immers geen spoorwegen, maar spoorwegmaatschappijen. De Nederlanse spoorwegen zijn de Oude lijn, de Kippenlijn, de Hanzelijn, Staatslijn A t/m I enzovoort.
Waarom zou je nu nog met de trein gaan als je al een auto hebt? Files zijn er amper meer en in de trein zit je met onbekenden dicht op elkaar met alle besmettingsgevaar die je oploopt. En bovendien moet je nog steeds zo adembenemend stuk katoen over je muil hebben.
Als er dan toch een app is, speciaal voor treinreizigers, dan is het ook handig om te weten of er nog een laadpaal vrij is om je auto op te laden.
Hopelijk komt dat er nog bij in die app.
Helemaal gelijk. Nu het OV de hoek is waar de klappen vallen en thuiswerken en internet de vervoersvraag danig doet verminderen en naast de besmettingsrisico (te drukke treinen en geen aandacht voor echte mondkapjes [FFP2/KN95] ) ook het horkerige gedrag (wo NS) van diverse vervoerders letterlijk de keuze reizigers de trein uitjagen. Ik denk dat dit jarenlang gaat duren voordat dit hersteld is en verder denk ik dat de schone zelfrijdende auto/busjes de boel verder gaat nekken.
Dat zelfrijdend vervoer gaat er voorlopig niet komen op de openbare weg. Hooguit op eigen baan, zelfrijdende metro’s zijn er al 20 jaar.
Zelfrijdende metro’s zijn er zelfs al meer dan 50 jaar. De eerste was de Victoria line in Londen, geopend in 1968.
In Zweden zijn er al zelf rijdende kleine busjes op de openbare weg. Een klein detail, de controlerende centrale zit in Frankrijk. Het is al met zo veel ontwikkelingen; het zal nog 10 jaren duren voordat het gemeengoed wordt.
Met name noodzakelijke reizigers die geen auto hebben zullen overblijven, denk aan studenten, weekendreizigers, etc. Vooral werkenden zullen op grote schaal niet meer terugkomen vooral ook omdat de trein voor hen extreem duur is en de prijs dus geen overweging is om wel weer met het OV te gaan.
Omdat de auto relatief gezien duur is. Zeker op de langere afstand. Voor €31,- per maand kom je met een auto niet zover, maag mag je bij NS wel een maand lang elk weekend reizen. Hetzelfde ook met het dal vrij abonnement.
Alsof de trein in Nederland niet peperduur is.
Als je een afweging moet maken: koop ik een auto of een ov-abonnement, dan is het ov, zeker in de daluren, vaak relatief goedkoop. Maar dat is niet de afweging die mensen doorgaans maken. De afweging is vaak: neem ik de auto die ik al heb, of ga ik met de trein? In dat geval betaal je toch al wegenbelasting, verzekering voor je auto, apk etc en heb je de auto al aangeschaft. En in dat geval is het openbaar vervoer vaak relatief duur. In de weekenden kan dat mee vallen, als je veel reist. Maar laten we eerlijk zijn, van deur tot deur is het ov vaak ook veel langzamer. Tenzij je in hartje stad moet zijn.
Mensen hebben geen idee van wat een auto kost. Ook vergeten ze graag bijzondere kosten.
Het is moeilijk concurreren tegen alleen de brandstof en parkeerkosten. Vaak komt de auto uit het gezinsbudget of van de zaak en dan kan pa of ma makkelijk wat ritten maken zonder de portemonnee te moeten trekken. Giraal levend lijkt het helemaal niets te kosten.
Toch even een paar kanttekeningen bij de auto
– Bagagevervoer is een sterk punt van de auto. Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen per OV te vervoeren.
– Vaak rijden meerdere gezinsleden samen in één auto. De extra kosten van een auto per extra passagier zijn verwaarloosbaar.
– Voor veel mensen buiten de steden is de auto een noodzaak. We zijn niet meer ingesteld op een leven zonder auto. Breng bijvoorbeeld je grof vuil per OV maar eens naar een verzamelpunt. Reistijden, als er OV is, zijn voor veel relaties een veelvoud van de reistijd per auto. De auto staat daarom voor de deur omdat het een noodzaak is. Het OV moet dan concurreren tegen de meerkosten van een extra rit van de auto.
@Rudy
Voor veel zaken zijn altijd wel alternatieven te vinden.
Zo kan je bij een aantal supermarkten je wekelijkse boodschappen thuis laten bezorgen. Dit kan zelfs gratis als je bepaalde producten besteld of bij een minimum bedrag.
Verder heeft de NS buiten de spitsuren nog best leuke acties zoals een groepsticket of een railrunner.
Voor overige zaken is ook altijd wel een oplossing te vinden. Grof vuil wordt bij ons eens in zoveel tijd opgehaald en een fiets of een taxi is voor mij in sommige gevallen een goed alternatief.
Het enige is waar je naar moet kijken zijn de kosten. Is dit per jaar hoger dan dat je betaald voor een auto of niet. In sommige zaken zal je misschien meer betalen en in sommige geval minder maar het zou me niks verbazen dat als je op de kosten let een leven zonder auto nog best zou kunnen.
@Wouter Ik ben opgegroeid in een autoloos gezin in een buitenwijk van Amsterdam. In mijn jeugd was dat geen probleem. Het vervoersprobleem werd opgelost door de leverancier. Op een gegeven moment werd het wel een probleem. Veel werd niet meer bezorgd en als het bezorgd werd dan was het tegen extreem hoge prijzen. Veel winkels zijn niet meer bereikbaar met het OV. Kijk om je heen. De kleine middenstander op loop afstand om de hoek is verdwenen. Nu zijn er giga weidewinkels op een per OV volslagen onbereikbare plaats met een giga parkeerplaats. Onze maatschappij gaat er vanuit dat autobezit de norm is.
Ja, er zijn alternatieven. De alternatieven zijn duur en omslachtig. Grof vuil kan afgehaald worden tegen 50 euro op één specifieke dag in de maand na telefonische afspraak. Als je het zelf brengt kan het dagelijks zonder afspraak voor een paar euro. Ja, boodschappen kunnen thuis bezorgd worden, maar je moet dan wel uren thuis aanwezig zijn om ze in ontvangst te nemen.
Leven zonder auto is buiten de verstedelijkte gebieden praktisch onmogelijk.
Kijken naar de kosten. Als je de verloren tijd meerekent, dan is de auto veel goedkoper dan je denkt. Leven zonder auto kost hoofdzakelijk tijd.
wat een wensen voor iemand die niet met de trein zegt te reizen
Horkerige gedrag NS
Je bent niet goed geinformeerd !
Prorail weigerde diensten te verstrekken.
En hoe vaak lopen conducteurs, machinstenen buschauffeurs te staken? Dat loopt ook de spuigaten uit vergeleken met het bedrijfsleven.
Aan het woord “horkerige” te zien, was dit bedoeld als een reactie op Baardstaart (mei 1, 2021 om 11:01 am). Echter, uit niets blijkt dat Baardstaart met “het horkerige gedrag (wo NS) van diverse vervoerders” zou doelen op de recente stakingen bij Prorail.
Geef eens jaartallen wanneer die mensen staakten.
Staken doe je trouwens niet voor de aardigheid, het is waardeloos om dat te moeten doen.maar het is helaas soms nodig.
Peter( Gepens. rijksambtenaar die ook gestaakt heeft.)
Personeel van ProRail heeft niet vaak gestaakt, in 2005 in elk geval, en ik meen in 2006. Toch is het treinverkeer wel vaker ontregeld geweest door stakingen, zo zijn er bij NS meerdere stakingen geweest en bij de regionale vervoerders ook. En de aannemers. Die laatste zorgen overigens voor de minste directe hinder bij reizigers. Wanneer stakingen nodig zijn, kun je behoorlijk van mening over verschillen. Ik denk dat er sectoren zijn waarbij het veel slechter gesteld is.
Dat treinen niet -kunnen- rijden kan diverse oorzaken hebben. Stakingen zijn daarin de uitzondering.
Het komt veel vaker voor door uitloop van werkzaamheden, defect geraakte treinen en overige calamiteiten. En dan heb je al snel veel vertraging omdat alternatieven beperkt zijn.
Met een auto is dat heel anders, doorgaans kan je als autobestuurder makkelijker een andere route kiezen en je bent niet zo heel veel langer onderweg.
En inderdaad, ga je met het gezin een dagje naar het strand dan is het ov best duur en je kan maar heel beperkt aan bagage meezeulen. En hoeveel badplaatsen zijn rechtstreeks per NS-trein bereikbaar? Logisch dat men voor de auto kiest.
Voor de doorzetters, je kan ook verhuizen met uitsluitend gebruik te maken van het ov. Of dat een aanrader is? Heb zo mijn twijfels.
https://www.youtube.com/watch?v=lgvUeY0N9eY
Het is niet toegestaan omdat het hinder oplevert. Maar iedereen weet dat StukTV nog meer baldadigheid heeft uitgehaald.
De manier waarop ze die huisraad in de trein vervoeren is wel degelijk toegestaan. De huisraad is geen vervoermiddel, is met de hand verrijdbaar, en geldt daarom als Handbagage. In beginsel mag je daarmee de trein in. NS kan wel besluiten dat Handbagage die hinder veroorzaakt of groter is dan 85cm (in hoogte, breedte of diepte) niet mee mag. Dat betekent dat het is toegestaan, tenzij NS (in praktijk de conducteur van dienst) in het specifieke geval anders beslist. In het filmpje lijken ze de aanwijzingen van de conducteurs gewoon op te volgen.
Zie: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1596114177614/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf
In Weert is altijd plaats. Daar heb je geen app voor nodig.