fbpx

NS: AnsaldoBreda moet Fyra V250 ophalen uit Nederland

16 sep 2013 8:35

NS wil dat AnsaldoBreda – de fabrikant van de Fyra – zo snel mogelijk 16 V250´s komt ophalen uit Nederland. Volgens NS staan de treinen – die nu staan op het Amsterdamse opstelterrein Watergraafsmeer – in de weg. Een woordvoerder van NS zei maandag dat er vrijdag een brief met die eis aan AnsaldoBreda de deur uit is gegaan. AnsaldoBreda heeft nog niet op de eis gereageerd.

NS zegt dat de Fyra´s in de weg staan en dat het terrein nodig is voor andere treinen. De spoorwegen zegden eind augustus het contract voor de Fyra V250 op in verband met technische problemen. "We hebben toen gezegd: deze treinen komen niet meer bij NS in commerciële dienst. Wat ons betreft brengt AnsaldoBreda ze terug naar de fabriek in Pistoia. Hoe eerder ze weg zijn, hoe liever.´´ Het gaat om de 9 treinen die NS al had afgenomen en nog 7 andere treinen die formeel nog niet aan NS waren overgedragen. 

Volgens het vervoerbedrijf is het weghalen van de V250´s een onderdeel van de juridische afhandeling na het opzeggen van het contract. Een ander deel is dat AnsaldoBreda 200 miljoen euro moet terugstorten die NS had betaald voor de snelle treinen. Bij de claim horen ook nog andere kosten die de Italianen volgens NS moeten terugbetalen.

Maandagmiddag houdt AnsaldoBreda een persconferentie. Naar verwachting presenteert het bedrijf dan een verbeterde versie van de geplaagde Fyra. NS heeft al laten weten dat het niet zit te wachten op een aangepaste trein. "De NS is door AnsaldoBreda niet geïnformeerd. We hebben negen treinen staan die hersteld hadden moeten worden en waar geen deugdelijk herstelplan voor is aangeboden. Dat was voor NS veel relevanter geweest dan een opgepoetste trein in Italië´´, aldus een eerdere verklaring van de NS.

Op dit moment rijdt NS ééns per week met één Fyra V250 treinstel ´s nachts tussen Watergraafsmeer en Maarssen. Met die ritten wil NS roestvorming voorkomen.

(c) ANP