NS: Actiekaartjes voortaan e-tickets

NS stopt met het aanbieden van goedkope fysieke treinkaartjes. Voordelige treinkaartjes blijven bestaan, maar alleen in de vorm van e-tickets. Dat maakte NS tegenover Treinreiziger.nl bekend. Al meer dan honderd reizigers hebben bij Treinreiziger.nl hun onvrede geuit over dat besluit. Reizigersvereniging Rover roept reizigers op om klachten bij hen in te dienen.

Distributie relatief duur

“We zijn al een aantal jaar bezig met de overgang van de bekende campagnes naar online. Na meerdere pilots in de afgelopen jaren, maken we de definitieve overstap van fysieke tickets naar e-tickets. Vanaf nu zullen alle acties, inclusief de acties via retailers, dan ook op e-tickets plaatsvinden”, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. Het spoorbedrijf kiest daarvoor, omdat de distributie van fysieke kaartjes relatief duur is en de marges op de treinkaartjes klein zijn. “Daarbij is het zowel voor NS als de retailer een logistieke uitdaging om de kaartjes bij de reiziger te krijgen. E-tickets lossen dat op. Zo kunnen wij de prijs van het ticket zo laag mogelijk houden.”

Klachtenregen

Toch is de keuze opvallend. Een deel van de incidentele treinreizigers zweert bij het fysieke wegwerpkaartje. E-tickets vinden zij veel omslachtiger. Je kunt immers niet naar het station en gewoon inchecken, maar je moet vooraf het ticket verzilveren, de reisdatum kiezen en de persoonsgegevens opgeven. Eenmaal verzilverd, is wijzigen niet meer mogelijk. Gisteren werd bekend dat Kruidvat vanaf volgende week e-tickets verkoopt. Dat leverde bij Treinreiziger.nl binnen 24 uur meer dan honderd klachten op. Directeur Freek Bos van Rover begrijpt dat wel. “Fysieke treinkaartjes werken drempelverlagend, daarmee kun je reizigers verleiden voor het openbaar vervoer.” Hij roept reizigers op een klacht in te dienen bij Rover. “Dat maakt het voor ons makkelijker om het aanhangig te maken bij NS.”

Spitsbeperking

Met de fysieke treinkaartjes mochten treinreizigers hun reis (bij NS) tijdens de spits afmaken, mits de reis in de daluren begonnen was. Dat is met e-tickets niet zo. “Waar je met een wegwerpkaartje om 15:55 uur nog kon inchecken voor de treinreis Rotterdam – Groningen, moet je nu al om 13:00 uur op pad. Als je dat te vroeg vindt, moet je wachten tot na 18:30 uur of de reis tussentijds minimaal twee en een half uur onderbreken”, legt redacteur Hildebrand van Kuijeren namens Treinreiziger.nl uit. NS bevestigt dit, maar wijst erop dat de treinen in de spits erg druk zijn. “We willen aan onze reizigers zoveel mogelijk een zitplek kunnen bieden”, zegt de NS-woordvoerder. Dat wordt moeilijker als er veel mensen met een goedkoop ticket in de spits reizen.

Eerdere pilot

De goedkope treinkaartjes via retailers als Kruidvat, Albert Heijn en Primera zijn enorm populair. Verkoopcijfers deelt NS tegenwoordig niet meer, maar in 2012 ging het al om 2,5 miljoen tickets. “Dat is daarna alleen maar toegenomen”, denkt Van Kuijeren. De populairste tickets waren tot nu toe vrijwel altijd fysieke treinkaartjes. De enige keer dat daar bij een grote dagkaartactie vanaf werd geweken, was tijdens de Kruidvat-aanbieding in de zomer van 2017. “Daar was toen veel kritiek op“, vertelt Van Kuijeren. Na een evaluatie keerde de e-ticket bij de grote dagkaart acties niet meer terug. “De minder positieve reacties vielen in verhouding tot het aantal verkochte tickets nog wel mee, maar het was voor ons wel een teken dat we niet te snel moesten gaan”, blikt Koster terug.

Gewenning

Nu is NS naar eigen zeggen wel zover dat het fysieke goedkope treinkaartje opgeheven kan worden. “Sinds 2017 zijn er diverse andere campagnes overgezet naar e-tickets, waarbij het aanschaf- en verzilverproces, het product en het systeem stap voor stap zijn geoptimaliseerd”, aldus de NS-woordvoerder. Zo hoeven reizigers sinds kort niet meer hun geboortedatum op te geven. Ook is het uitprinten van e-tickets niet meer verplicht. Het tonen op de smartphone, laptop of tablet voldoet. Mits het e-ticket voldoende leesbaar is. Koster denkt dat een deel van de reizigers het fysieke actiekaartje nu mist, maar dat het een kwestie van gewenning is. “Het komt door de overstap naar e-tickets bovendien niet meer voor dat ze in de ene vestiging zijn uitverkocht, terwijl de andere vestiging ze nog wel heeft.” Overigens blijven de fysieke treinkaartjes op het station gewoon beschikbaar. Die zijn altijd een euro duurder dan het voltarief.


Wat vind je van het NS-besluit?

NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.

This post was last modified on 23 maart 2019 11:09

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

3 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug