fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS: 70% van de reizigers weer in de trein

01 okt 2021 18:30

Het aantal treinreizigers blijft beetje bij beetje toenemen. Nu het thuiswerkadvies is aangepast, ziet NS 70 procent weer terug van de reizigers die in 2019 in dezelfde periode de trein namen.

912.000 reizigers

Afgelopen zaterdag en zondag zat het aantal reizigers zelfs rond de 85 procent, het hoogste weekendpercentage sinds half maart 2020. Het percentage in het weekend is altijd hoger. September is traditioneel de drukste maand van het jaar op het spoor. Door het einde van de vakantie beginnen veel mensen weer met werken en reizen studenten weer naar school. Daardoor zijn er veel scholieren en studenten in de trein te vinden. 

Afgelopen dinsdag kon NS ruim 912.000 reizigers verwelkomen, het hoogste aantal op een dag sinds de coronacrisis begon. Sinds afgelopen maandag is de snelweg A12 dicht tussen Utrecht en Woerden. “Vanwege de ongewone reizigersaantallen door corona is het lastig aan te geven of er effect te zien is in de trein. Maandag en dinsdag zaten er tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag zo’n 10 procent meer reizigers in de trein dan de week ervoor” zegt NS in een verklaring.

Nieuwe dienstregeling

Het spoorbedrijf benadrukt verder dat er vanaf december meer treinen gaan rijden. Op woensdagen wordt de nieuwe dienstregeling al uitgetest. Zie hier meer informatie over de dienstregeling 2022.

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
20 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Eric
2 jaren geleden

70% maar ??? en het is nu alweer zo druk…..

Kleine treintjes..nou ja we kennen het verhaal.

treingraag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Inderdaad, ook in de spits op vrijdag nb korte treinen.

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

De mondkapjes zullen nog wel tot eind 2021 of misschien in de loop vaan 2022 verdwijnen in de voertuigen. dan zullen er wel weer meer reizigers koen, zeker nu ook meer internationale treinen gaan terugkeren die al 1,5 jaar mondjesmaat reden. Denk dan aan Eurostar en Thalys , zonder de seizoentreinen Zon of Ski-Thalys. Nu alles langzamerhand uit de Corona slaapstand gaat zal dit geleidelijk ook meer tot toename van meer reizigers toenemen. Misschien komt er nog een tussen oplossing voor de mondkapjes in OV-voertuigen: Straks nog alleen verplicht op drukke uren tijdens spits of evenementenvervoer en daar buiten vrijwillig dragen van zo’n ding! De tijd zal het leren!

bert sitters
2 jaren geleden

Het zal weer gaan groeien. We komen boven 2019 en daarna snel meer. Er zal nieuwe infrastructuur nodig zijn om de stroom op te vangen.
Regeren is vooruit zien. Zorg dat in het regeerakkoord een aantal grote projecten komen om de Randstad snel met belangrijke centra buiten de Randstad en het buitenland per rail te verbinden: Hannover, Berlijn, Bremen, Hamburg, Kopenhagen…..
Naar Düsseldorf en Keulen rijden de treinen nu veel te langzaam. Pas voorbij Keulen gaat de ICE op volle snelheid naar Frankfurt.
Er zijn dringend veel woningen nodig. Waar gaan we die neer zetten? Bedrijven willen groeien.
Ontwikkeling rail in combinatie met ruimtelijke ordening: wonen en werken bij stations.
Dreamteam fiets en trein verder uitbouwen. Nog veel meer stallingplaatsen bij de stations. Voorbeeld fietsplaatsen in S-Tog Kopenhagen ook in Nederland. Snelfietsroutes vanaf belangrijke stations.
Hoeveel is Nederland bereid uit te geven om minder afhankelijk te worden van de auto en het vliegtuig?

Eric
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Met dit kabinet?
Reken eerder op bezuinigingen, helaas

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Er is nog geen nieuw kabinet. Moet druk komen: geen ouwe wijn in ouwe zakken.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

De politiek heeft al eerder laten weten dat de spoorsector snel weer zelf zijn eigen broek moet gaan ophouden zonder subsidie. Bezuinigingen zullen onvermijdelijk zijn als de forensen zoals nu niet terugkomen.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

@Brabo
In de verkiezingsprogramma’s van de vier partijen die nu om tafel zitten staan aardige dingen.

Het meest vaag is de VVD:
▶ Uitbreiding van lightrailnetwerken die grote steden met elkaar verbinden, zoals de succesvolle
RandstadRail. Hierdoor zijn steden en economische centra beter bereikbaar en bestrijden we
files. Hiervoor kan het groeifonds van de overheid worden ingezet.
▶ Goede verbindingen tussen stad en regio. Verschillende opties, zoals de Lelylijn en het
doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp worden bekeken. Daarin
Verkiezingsprogramma 2021 -2025 – Wonen en Vervoer 87
worden ook internationale treinverbindingen meegenomen.
▶ Meer aandacht voor regionale spoorverbindingen. We houden vast aan de gemaakte afspraken
om regionale spoorlijnen af te splitsen, zodat ook andere vervoerders mogelijkheden krijgen
het treinvervoer te verzorgen, met een hogere frequentie, tegen lagere kosten en met een
hogere kwaliteit en klanttevredenheid.

Het CDA:
Voor de ontsluiting van nieuwe regio’s om te wonen en werken is onze ambitie
een binnenlandse hogesnelheidsverbinding naar het Noorden (Lelylijn met
eindstations Groningen en Leeuwarden) en het Oosten (via Hengelo en kiezen
daarin een optimaal tracé) met een goede aansluiting naar de rest van Europa.
In het nieuwe spoornet worden Breda, Utrecht, Zwolle, Groningen, Leeuwarden,
Hengelo en Arnhem naast Amsterdam, Schiphol en Rotterdam knooppunten op
een dergelijk nieuw binnenlands hogesnelheidsnetwerk. Wonen in die omgeving
en een aantal dagen per week in de randstad werken wordt zo heel normaal.
In het Noorden en Oosten is het onze ambitie om samen met de provincies te
komen tot uitbreiding van het reguliere spoornetwerk en steunen wij het initiatief
om samen tot een haalbare Nedersaksenlijn te komen.
Het reguliere spoornetwerk kan intensiever worden gebruikt, ook door maatregelen
voor stiller en veiliger spoor. We maken afspraken die uiteindelijk moeten leiden
tot het doortrekken van de Duitse en Belgische hogesnelheidslijnen naar Hengelo,
Eindhoven/Venlo, Maastricht en Groningen.

D66:
We investeren in een snellere OV-verbinding naar Noord- en Zuid-Nederland en onze Oosterburen.
We stimuleren ook de grote innovaties die worden verwacht met schoner, zelfrijdend vervoer.
Wij bieden reizigers meer vervoers- en overstapmogelijkheden, bijvoorbeeld via de fiets,
elektrische scooters of (deel)auto’s. Dit vraagt om grote investeringen, maar die zijn
noodzakelijk, ook voor een schonere lucht.
Het openbaar vervoer is een duurzame manier om van A naar B te komen. D66 is voor uitbreiding
van het spoor. In heel Nederland – van Groningen tot Maastricht – gaan treinen, trams en
(elektrische) bussen vaker rijden.
We reserveren binnen het Mobiliteitsfonds meer geld voor infrastructuur, vooral voor openbaar
vervoer. De focus op de auto binnen het huidige fonds houdt een echte keuze voor OV, en
daarmee schone verstedelijking, tegen.
We investeren in goede OV-verbindingen naar nieuw
te bouwen woonwijken, een snelle trein naar Duitsland en snellere verbindingen naar Noord-,
Oost- en Zuid-Nederland, zoals de Nedersaksenlijn.
We investeren in het spoor om treinen vaker te laten rijden. Met betere veiligheidssystemen
(ERTMS) en bovenleidingen met hogere spanning (3 kV) kunnen treinen korter achter elkaar
aan rijden.
Knelpunten op het spoor worden opgelost door een extra
spoor aan te leggen.
D66 wil de OV-reis Amsterdam-Groningen en Utrecht-Breda sneller maken. Daarom zal D66
zich inzetten voor het bouwen van de Lelylijn en het bouwen van een spoorlijn Breda-Utrecht,
om zo de reistijd tussen de Randstad en zowel het Noorden als Noord-Brabant drastisch te
verkleinen.
We stellen tot doel dat reizen met het openbaar vervoer voor afstanden tot minstens 700
kilometer goedkoper moeten zijn dan met de auto en het vliegtuig.

ChristenUnie
Capaciteitsuitbreiding spoor. De rek is eruit op het spoorwegnet. Op veel plaatsen zijn extra, langere en
bredere perrons, extra keersporen, extra opstelterreinen en ongelijkvloerse kruisingen noodzakelijk. Om te
zorgen dat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd, wordt
500 kilometer spoor voor 2040 verdubbeld. Ofwel van 1 naar 2 sporen, waaronder de Sallandlijn ZwolleWierden, IJssellijn Deventer-Olst en brug Ravenstein, Leiden-Woerden en Leeuwarden-Feanwâlden, ofwel
van 2 naar 4 sporen, waaronder Utrecht-Driebergen, Delft-Schiedam, Breda-Tilburg, Almere Poort-Almere
Oostvaarders, Haarlem-Amsterdam en Arnhem-Nijmegen.
• Innovatie op het spoor. De invoering van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS en de verhoging van de
bovenleidingspanning naar 3 kilovolt worden versneld om hogere frequenties en kortere reistijden mogelijk te
maken en om klaar te zijn voor een uitbreidend Europees spoornetwerk. Op ten minste 5 trajecten wordt voor
2030 automatisch rijden ingevoerd.
• Kortere reistijden. Het landelijk gebied biedt de ruimte die de Randstad zoekt. Goede verbindingen en
kortere reistijden tussen de Randstad en Noord-, Oost- en Zuid-Nederland zijn dan ook van nationaal
belang. Het spoor wordt waar mogelijk stapsgewijs geschikt gemaakt voor hogere snelheden. Ook wordt
geïnvesteerd in nieuwe spoorlijnen, zoals de trajecten Breda-Utrecht-Almere, Lelystad-HeerenveenGroningen (Lelylijn), Uden-Boxtel, Groningen-Zernike, Emmen-Veendam (Nedersaksenlijn). De
spoorknooppunten Zwolle en Eindhoven worden verbeterd zodat treinen niet onnodig op elkaar hoeven
wachten. Er komt een directe treindienst tussen Barneveld en Apeldoorn.
• Directe verbindingen. Bij een hoge vervoersvraag worden directe verbindingen de norm. De sneltrein keert
terug om middelgrote steden beter te ontsluiten en reistijden met intercity’s korter te maken.
• Sneller reizen over de grens. De verbindingen Groningen-Bremen-Hamburg, Eindhoven-Düsseldorf,
Heerlen-Aken en Roosendaal-Antwerpen worden versneld. De Intercity Amsterdam-Brussel wordt versneld
door Breda over te slaan, en gaat twee keer zo vaak rijden. Daarnaast komt er een intercitytraject
Antwerpen-Breda-Eindhoven-Düsseldorf. Ook wordt Nederland weer aangesloten op het Europese
nachttreinennetwerk, zowel in oostelijke als zuidelijke richting.

Houd de partijen aan hun fraaie beloften.

Otto
2 jaren geleden

70% van de reizigers, maar niet 70% van de reizigers. Het korteafstandsvervoer herstelt zich goed, het langeafstandsvervoet niet. Veel intercity’s zijn nog steeds bedroevend slecht bezet.

Eric
2 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

ik heb dinsdag van Deventer naar Roosendaal gereisd, haringen in een ton. De week daarvoor Limburg, ook erg vol

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Daarom is nog meer reizigers trekken echt niet wenselijk en zouden de werknemers die kunnen thuiswerken ook proberen om zoveel mogelijk thuis te werken, mits de mentale gezondheid dit aankan. Pretreisjes in de spits moeten zoveel mogelijk vermeden worden.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Eric

Daarom is nog meer reizigers trekken echt niet wenselijk en zouden de werknemers die kunnen thuiswerken ook proberen om zoveel mogelijk thuis te werken, mits de mentale gezondheid dit aankan. Pretreisjes in de spits moeten zoveel mogelijk vermeden worden.

Frans Eekhout
2 jaren geleden

Als 70 % van de reizigers terug zijn wordt het tijd dat er weer goedkope DAGKAARTEN verkrijgbaar zijn en niet van die lullige dagretours waar je alleen van A naar B kan reizen en uit slechts 20 plaatsen kan kiezen. Met die “good old” Kruidvat kaarten kon je tenminste nog vrij kris kras door het land reizen, m i t s men dan ook voor zorgt dat de spitsbeperking door de weeks afgeschaft wordt, nu moet je verdomde goed na denken hoe je vooral doordeweeks kan reizen en in het weekend heb je altijd te maken met werkzaamheden en dat geouwehoer over drukke treinen is vooral nu relatief en niet overal het geval. Ik ben het gezeik van die reisbeperkingen spuugzat en ontneemt mij het reisplezier. Pas als een mens niet met dat soort zaken rekening hoeft te houden zullen er weer méér de trein nemen, maar ja we leven nu eenmaal in een kikkerlandje waar je op OV gebied heden geen touw meer aan vast kan knopen en al die vermeende nieuwbouw is gewoon kloten want daar bakt men ook niets van zie de Maaslijn enzovoorts. Luchtkastelen bouwen, daar is men bij het spoor wel goed in gebleken en zal met een kabinet, die toch meer auto freaks zijn, niet anders worden…

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Dagkaarten van €15-€20 zonder spitsbeperking? Dat gaat gewoon niet meer gebeuren. De komende halfjaar moet je de treinen echt niet weer op het bezettingsniveau van 2019 willen krijgen zonder CoronaToegangsBewijs. Pas anders gewoon het Holland Travek Ticket als je per se een dagkaart wil (https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/holland-travel-ticket).

Wouter
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

De actie waar je maar 20 eindbestemmingen kon kiezen was voor mij ook geen interessante actie maar ik zie het verschil niet tussen een dagkaart of een dagretour. Als ik een dagje met de trein weg ga dan reis ik in 90% van de gevallen toch op een vast traject. Dus een dagretour is in dit geval meer dan voldoende. Wel zou ik een voorstander zijn als de NS een upgrade zou aanbieden om van een dagretour een dagkaart te maken net zoals ze dat doen voor de 1e klas. Mensen kunnen in zo’n geval hun reis naar eigen wens kunnen maken.

De reisbeperkingen die we hebben tijdens de spitsuren zullen niet meer weg. Dit is wel zo eerlijk voor de forenzen. Deze mensen moeten voor hun werk reizen en betalen vaak de volle mep. Dan hoef ik als incidentele reiziger niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Mijn reisplezier wordt hier niet door ontnomen als ik pas na 09.00 uur pas mijn heenweg mag reizen en pas na 18.30 uur terug mag. Er blijven nog genoeg mogelijkheden over en ben vaak ook op tijd weer thuis.

bert sitters
2 jaren geleden

Voor veel potentiele reizigers die nu nog in de auto kruipen zijn die goedkope aanbiedingen van kriskras-kaarten door het hele land niet relevant.
Zij willen snelheid, comfort, regelmaat en betrouwbaarheid.
Ik betaal zonder problemen de toeslag van Amsterdam naar Rotterdam voor de IC-Direct. Als het maar snel gaat.
Voor 43 Euro heb je al een dagkaart buiten de spits voor het hele land en ook nog geldig in ander OV. Voor 63 Euro mag je ook in de spits. Kun je gemakkelijk 1000 km mee doen. Alleen al bij de pomp ben je dan snel 140 Euro kwijt. Daar komen alle andere variabele en vaste lasten voor de auto nog bij
De oplopende prijzen aan de pomp maken de trein wel meer interessant.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Wie gaat er nou twaalf uur per dag in een trein of auto zitten voor tripjes door Nederland? Dat is echt niet iets wat normale reizigers doen.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik reageerde op: “Met die “good old” Kruidvat kaarten kon je tenminste nog vrij kris kras door het land reizen……..”

Frank
2 jaren geleden

De laatste weken veel met de trein gereisd en een wisselend beeld gezien. Op zondag een trein Utr – Den Haag die vrij leeg was maar een kwartier later een propvolle IC van Utr naar Rdam. Ik neem graag wat marge, dan kan je een trein laten gaan als hij erg druk is.
Ik hoop wel dat de controle in de trein weer terugkomt. In de eerste klas – ik reis door corona met een Dalvrij 1e – zitten veel wonderlijke mensen die graag een muziekje draaien of een peuk opsteken en waar je niet graag uiting geeft aan je wens tot fatsoen. Die groep heeft de 1e klas echt ontdekt de laatste 1,5 jaar. Soms schichtig kijkend of er geen controle aankomt maar steeds vaker comfortabel. Even de gsm opladen enzo.

bert sitters
2 jaren geleden

@afgelopen zaterdag en zondag zaten diverse treinen bomvol. Zelfs in alle vroegte op zondagmorgen.
werkzaamheden vinden nu plaats in het weekend.
Stelling om uit te dagen: het wordt tijd om deze werkzaamheden in het weekend te herzien?