fbpx
Afbeelding: NS

NS: 60.000 wegwerpbekers bespaard in 3 maanden

21 dec 2018 13:47

Warme drankjes op het station worden niet altijd meer in kartonnen wegwerpbekertjes geschonken. Sinds oktober lieten reizigers 60.000 keer koffie, thee of chocolademelk schenken in een zelf meegebrachte beker.

30 miljoen warme dranken

Dat lijkt heel veel, maar het is amper een procent van alle warme dranken die op het station worden verkocht. Reizigers drinken jaarlijks meer dan 30 miljoen warme dranken op een station. NS is blij met de eerste resultaten, maar wil uiteindelijk het liefst alle wegwerpbekers besparen. “Laten we die 60.000 veranderen in 30 miljoen”, reageert Carola Wijdoogen, directeur duurzaam ondernemen bij NS. Dat is vooral een droom, want een concreet plan om de wegwerpbeker op het station uit te roeien is er niet. “Of we het ooit echt gaan halen: ik hoop het, maar ik weet het niet”, erkent NS-woordvoerder Anne van der Wel.

Bekendheid helpt

Toch ziet NS wel kansen om in 2019 het aandeel zelf meegebrachte bekers te verhogen. “De Kiosk geeft al langer 25 cent korting als reizigers hun eigen beker meenemen. Sinds oktober doen er veel meer formules mee en is er meer aandacht voor. We zien dat dit helpt. Daardoor is het aantal zelf meegebrachte bekers bij bijvoorbeeld Kiosk verdubbeld”, legt Van der Wel uit. Het spoorbedrijf wil daarom ook het komende jaar aandacht blijven geven aan deze optie.

Afvalslinger

NS wil het aantal wegwerpbekers verminderen, omdat het voor veel afval zorgt. Van de 30 miljoen bekertjes kan een ‘afvalslinger’ worden gemaakt die even lang is als de afstand van Utrecht tot voorbij Moskou, aldus de NS. NS wil die de hoeveelheid afval op stations en in treinen wil verminderen. “Het is niet heel veel moeite om je eigen beker mee te nemen, maar je moet er wel even aan denken”, zegt Van der Wel. NS ziet dat vooral vaste klanten van bijvoorbeeld de Kiosk overstappen op de zelf meegebrachte mok.

0 0 stemmen
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
5 jaren geleden

Nu AH to Go nog.

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bij AH to go in Groningen krijg je al 25 cent korting met een eigen beker.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

En de mok/beker moet na de heenreis in de baas zijn tijd afgewassen worden?

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ik heb geen idee hoe mensen dat doen, maar ik kan me zo voorstellen dat ze op hun werk uit dezelfde mok drinken. Ik kan me ook voorstellen dat het ‘de baas’ geen bal kan schelen als iemand even een mok wil afspoelen onder werktijd.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Die 25 cent winst kost de werkgever Euro 2,50

johan II
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dries wat ben je toch grappig. Misschien kunnen de buschauffeurs tijdens de plaspauze de mokken van de reizigers afspoelen.
Verdienen ze bij vier kopjes 10 euro terug van hun werkgever.

Maar sowieso is het toch symboolgedrag om geweten te sussen. Wel leuk toch, het hipsterdom (altijd op kosten van de baas, he Dries). Onderzoeken geven aan dat er helaas geen milieuwinst zit in eigen mok, tov disposables (afwassen is de boosdoener).

Oplossing is lijkt me alleen te vinden in rigoreuze metamorfose van kunststofindustrie, en daarmee de recyle-industrie. Neem er helaas geen enkel teken van waar.

Is taak die zelfs buiten de scoop van Van Boxtel of Carola Wijdoogen valt. Misschien Dries iets voor jou om je over te buigen?

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Grappig dat jij hier een punt maakt om iets waarvan de werkelijke kosten zo goed als nihil zijn, terwijl je in onder andere berichten zonder redelijke onderbouwing pleit voor investeringen van miljarden voor onzinprojecten, zoals het goederenvervoer.

Dries Molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Let maar op Annemiek. De wereld zal moeten veranderen en railtransport wordt het nieuwe vliegen en er komt ontzettende behoefte aan. Uw bijgeschoolde expertise wordt straks goud waard.

Edwin de Hond
5 jaren geleden

geef alle ns abonnementhouders een thermosbeker met de bijhorende korting en moet je zien hoeveel afval dat scheelt. Overigs heeft NS dit probleem zelf veroorzaakt door alle restauraties te sluiten

Annemiek
5 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

Veel stationsrestauraties zijn gesloten omdat ze totaal niet aan de behoeften van de hedendaagse reizigers voldeden en derhalve niet meer rendabel te krijgen waren. Reizigers van tegenwoordig hebben helemaal geen zin en tijd om koffie te drinken in een muffe restauratie, maar willen het zo snel mogelijk voor onderweg. Dat NS het probleem veroorzaakt heeft, is onzin. Het heeft te maken met veranderende behoeften van de reizigers en het feit dat koffie nou eenmaal ergens in moet worden geschonken.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Edwin de Hond

De abonnementhouders zijn de grote koffieslurpers? Ik verwacht eerder dat vaste reizigers (met baan etc) juist weinig consumeren.

Ari
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat zal afhangen van de reiziger in kwestie. Er zijn mensen die kiezen voor gemak en daarvoor willen betalen. Een kop koffie die je rustig kunt drinken terwijl je in de trein zit kost minder tijd en kan als lekkerder worden ervaren dan wat je thuis kunt neerzetten in de ochtend. Hoeveel geld je daarvoor overhebt is persoonlijk, maar gezien de rijen die te vinden zijn in bijvoorbeeld de Starbucks weet NS dat punt goed te vinden.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ari

Jaja, voor Euro 4-5 van de Starbucks. Dat is voornamelijk voor imago en niet voor de super koffie (die ze niet hebben). Genoeg collega’s eten uit de bureaula, dit is vanwege de kosten en om zogenaamd geen pauze te hebben en dus een half uur eerder naar huis te gaan (en de anderen er lekker voor op te laten draaien).

johan II
5 jaren geleden

Schrik van die koffiebekertjesketen tot voorbij Moskou.
Spreekt ook mbt NS tot de verbeelding (waar is die trein van NL naar Moskou gebleven? vervangen door koffiebekertjes ;).

Valt me wel op dat dit soort genadeloze beeldvorming bij NS alleen gebruikt wordt als ze zelf geen blaam treft. Niets menselijks is ons vreemd.

Wou bijv dat ze de lengte van al die stilgevallen HSL’s eens bij elkaar optelden, hoever zou die rij inmiddels zijn (tot Enschede, Hannover?, kan iemand dat uitrekenen tijdens de kerstverveling?), spreekt heus ook wel tot de verbeelding van de pers; Als ze dat (ook) deden, genadeloos naar zichzelf zijn, zouden ze veel geloofwaardiger overkomen en betrouwbaarder zijn. En zou er nog eens innovatie uit die club kunnen komen!

De 30 miljoen koffiebekertjes komen ruim 2800 km ver als je ze allemaal netjes achter elkaar legt (180ml, hoogte 94mm). Dat is inderdaad 400 km verder dan Amsterdam – Moskou.

In elkaar geschoven komen ze 180 km ver. Amsterdam – Roermond.

Het geeft wel aan dat de kunststofindustrie volstrekt geen verantwoordelijkheid neemt voor de produkten zie ze de wereld inslingert (180 km produkten wordt 2800 km afval).

En dat de marketing afdeling van NS (valt ook duurzaamheid onder;) gewoon goed in beeldvorming is.

Joop
5 jaren geleden

Hoe zit het met het hergebruiken van een kartonnen bekertje van bijv. de Kiosk? Sommige Kiosken doen daar niet moeilijk over en schenken een kopje koffie in met €0,25 korting, andere Kiosken doen daar wel moeilijk over en rekenen alsnog de volle mep af (terwijl je dus geen nieuwe kartonnen beker krijgt). Hoe zit dat precies?