fbpx

Noord-Zuidlijn niet verder vertraagd

28 mrt 2011 16:25

(Novum) – Een jaar nadat de eerste boor de grond inging liggen de werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn op schema. De eerste tunnels van de door budgetoverschrijdingen en vertragingen geplaagde nieuwe metrolijn in Amsterdam zijn geboord, en het projectbureau is druk bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe tunnel, laat een woordvoerder weten.

Het boren van de metrolijn heeft geen vertraging opgelopen sinds de boor dinsdag exact een jaar geleden vanuit een diepe bouwput bij het Damrak de aarde indook. Nadat de boor het toekomstige station Rokin 720 meter verderop had bereikt, werd een parallelle, tweede tunnel geboord. Die werd in oktober afgerond.

Vrees verzakkingen
Vooraf werd onder meer gevreesd voor verzakkingen tijdens het boren, zoals die er ook waren bij werkzaamheden aan het metrostation onder de Vijzelgracht. Vooral over verzakkingen van warenhuis de Bijenkorf werd gespeculeerd, maar dat bleek ongegrond.

Afbouwen stations
Het projectbureau Noord/Zuidlijn is nu volop bezig met de voorbereiding van een tunnel vanaf het Europaplein bij de RAI naar station Ceintuurbaan. Het boren daarvan moet in mei beginnen. "Maar ondertussen zijn we ook druk bezig met het afbouwen van de stations", zegt de woordvoerder van het projectbureau. Zo werd vorige week het laatste deel van de vloer van station Rokin gestort.

Inrichten tunnels
Met het boren van de tunnels is de klus nog lang niet geklaard. Na het boren kan de inrichting van de tunnels pas echt beginnen. "Kijk maar naar de Gotthard-basistunnel in Zwitserland. Vorige week werden de boorwerkzaamheden afgerond, maar het duurt tot 2017 voordat er treinen in de tunnel kunnen rijden." De bedoeling is dat er vanaf dat jaar ook wordt gereden op de Noord/Zuidlijn, maar de kans dat dat ook echt lukt werd eind november op zestig procent geschat.

Over Noord/Zuidlijn
Volgens de eerste plannen zou de Noord/Zuidlijn een kleine anderhalf miljard gaan kosten. De bouw had in 2011 klaar moeten zijn. De totale kosten van de Noord/Zuidlijn worden nu berekend op 3,1 miljard euro. De vertragings- en geldproblemen rondom de aanleg van de lijn hebben al meerdere wethouders forse hoofdpijn opgeleverd. Wethouder Tjeerd Herrema trad in 2009 af vanwege de problemen rond het dossier. Hij wilde aanvankelijk een boek schrijven over zijn ervaringen rond dit dossier, maar deed dat niet omdat onderzoeksresultaten van een enquêtecommissie de pijnpunten al voldoende in kaart bracht. De laatste financiële tegenvaller werd eind 2010 gemeld.

Foto: Metro GVB bij Amsterdam Amstel