fbpx

Nog steeds extra overstap bij treindienst Hamm (D) – Venlo

12 aug 2010 14:47

Op 13 december zou de rechtstreekse treindienst Venlo – Mönchengladbach – Düsseldorf – Hamm overgaan van DB Regio naar Eurobahn. Echter door problemen met de toelating van de nieuwe Eurobahn treinen, moeten reizigers sindsdien overstappen.

In 2007 werd bekend dat Eurobahn de aanbesteding voor de treindienst Venlo – Hamm (RE 13) en Düsseldorf – Hamm had gewonnen (RE 3). Per december 2009 zou Eurobahn de treindienst van DB regio overnemen en nieuwe treinen van het type FLIRT inzetten.

EBA
Toen de treinen door Stadler aan Eurobahn geleverd werden, bleek dat de Duitse inspectie (EBA) de treinen nog niet had toegelaten. Ook de Nederlandse inspectie (IVW) bleek nog niet op orde. Daardoor bleven noodgedwongen oude treinen rijden. Als gevolg van deze problemen werden er tussen Mönchengladbach en Venlo pendeltreinen ingezet, in plaats van doorgaande treinen.

Toestemming
In 2010 kregen de treinen in Duitsland alsnog toestemming. Sinds maart 2010 heeft Eurobahn alle benodigde nieuwe treinen in gebruik kunnen nemen. Maar de Nederlandse toestemming was toen nog steeds niet op orde. Daardoor bleven pendeltreinen tussen Venlo en Kaldenkirchen nodig. 

Verandering
Sinds 22 juli heeft IVW de vierdelige FLIRT treinen ook toegelaten in Nederland. De treinen mogen in Nederland voorlopig niet harder dan 65 kilometer per uur. Maar omdat de treinen slechts een korte afstand afleggen in Nederland, zorgt dit nauwelijks voor hinder. 
De vijfdelige FLIRT treinen zijn echter nog steeds niet in Nederland toegelaten. Daarom blijft extra overstappen nog steeds noodzakelijk. Per 25 juli hoeft dit echter niet meer in Kladenkirchen, maar weer in Mönchengladbach. 

Verwachting
Wanneer de vijfdelige treinstellen in Nederland worden toegelaten, is niet duidelijk. Als dat eenmaal het geval is, kunnen de treinen vanuit Venlo naar Hamm rijden volgens de oorspronkelijke dienstregeling.

Foto: Eurobahn treinstel ET7.01 (copyrights Erwin Beltman)