Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag begonnen EK voetbal in Duitsland. Dat laat de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn weten op vragen van Treinreiziger.nl. De Duitse spoorvervoerder heeft de komende maand op de speeldagen de capaciteit van de ICE- en IC-treinen uitgebreid met in totaal 10.000 zitplaatsen.

Zowel in Duitsland als vanuit de omliggende landen komen veel fans met de trein naar het stadion. Ook vanuit Nederland dus. Volgens NS Internationaal-woordvoerster Anita Middelkoop zijn vooral de ICE- en IC-treinen vanuit Nederland naar Berlijn en Frankfurt ’erg populair rond de speeldata’. “Sommigen treinen zitten echt vol. We weten natuurlijk niet waarom iemand een kaartje koopt dus het wil niet zeggen dat de mensen allemaal het EK gaan bezoeken maar we zien wel duidelijk een piek rond de speeldata en speelsteden.’’

Cijfers

Cijfers over het aantal verkochte kaartjes geeft de NS niet. Deutsche Bahn meldt wel aantallen. Er zijn meer dan 100.000 DB Euro 24-fantickets verkocht waarmee je in Duitsland vanaf 29 euro naar elke speelstad reist en meer dan 25.00 Fan BahnCards waarmee je 25 procent korting krijgt op elke trein voor drie maanden en een gratis verlenging van een jaar als Duitsland kampioen wordt. Meer dan 4.000 Europese voetbalfans hebben de Interrailpass Euro 24 aangeschaft. Veel regionale en lokale lijnen zijn overigens gratis op speeldagen voor bezitters van een kaartje voor de wedstrijd.

Dat dit EK het grootste toernooi wordt qua treinverkeer past geheel in de trend van het groeiende (internationale) treinverkeer. Deutsche Bahn vervoert momenteel al 100.000 voetbalfans in Bundesliga-weekends. Vorig jaar reisden zeven miljoen mensen per trein naar de Oktoberfesten in München. Wat nu anders is, is dat de voetbalfans naar tien stadions verspreid door het hele land reizen en het gehele Duitse treinnetwerk gebruiken van meer dan 24.000 treinen per dag.

(c) Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer

Reserveringsplicht

Hoewel sommige verbindingen inmiddels uitverkocht zijn, is er plek voor alle fans, verzekert een woordvoerder van de Deutsche Bahn. “De vloot van 410 ICE-treinen is nog nooit zo groot geweest.’’ Om overvolle treinen te voorkomen is er dit jaar een reserveringsplicht voor de internationale ICE- en IC-treinen van juni tot september. Vorig jaar gold die plicht twee maanden lang, en alleen voor de ICE. Middelkoop van de NS: “We zien het aantal internationale reizigers de laatste jaren echt flink groeien en dat is met name in de zomermaanden.’’

Heeft het nog zin om in deze drukke periode een kaartje te kopen voor een trein naar Duitsland? “Het heeft altijd zin om te kijken’’, zegt Middelkoop. “We rijden regelmatig naar Duitsland. Kijk goed wanneer je wilt gaan en met welke trein je kunt.’’ Naar alle speelsteden zijn elke dag vrijwel elk uur reisopties met de ICE en IC.

Maximaal mogelijke

Een blik op de internationale reisplanner leert dat er voor elke groepswedstrijd van het Nederlands elftal nog kaartjes te koop zijn voor de meeste ICE- en IC-treinen naar de speelsteden Hamburg, Leipzig en Berlijn. Alleen dan nog dat kaartje voor de wedstrijd …

Inzetten van extra treinen is voor de NS niet aan de orde geweest. Middelkoop: “Wat we nu hebben rijden is al het maximale dat mogelijk is.’’ Dat veel voetbalsupporters voor de trein kiezen, bleek ook zaterdag toen NS de eerste ICE 3neo ontving. Met name Engelse fans waren toen onderweg met de ICE naar Duitsland.

Langere treinen naar Wenen

Ook in andere Europese landen pakken de spoorwegen uit met dit EK. Voor de groepswedstrijden van Oostenrijk verdubbelen de Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB de ICE-treinen vanuit Wenen (2200 extra zitplaatsen).

Op vrijdag 14 juni is de ICE 28 om 9.14 uur van Wenen naar Dortmund verlengd. Op dinsdag 18 juni is de ICE 29 van Dortmund naar Wenen verlengd. Op 20 juni verlengt de ÖBB de ICE 92 van Wenen naar Berlijn (vertrek 10.13 uur) en op 23 juni gebeurt hetzelfde met de ICE 93 van Berlijn naar Wenen (vertrek 10.04 uur).

Voor de wedstrijd tegen Nederland in Berlijn gaat de ÖBB de ICE 92 verlengen op 24 juni en de ICE 93 op 25 juni. De Oostenrijkers zijn optimistisch over hun kansen op het EK want voor de finale op 14 juli is al een uitbreiding gepland van in totaal 700 zitplaatsen voor de ICE 92 op 13 juli en de ICE 93 van 15 juli.

Sloveense supporterstreinen

Het enige land dat, vooralsnog, met een speciale supporterstrein naar Duitsland afreist is Slovenië. De Sloveense Spoorwegen laten op 20 juni, voor de wedstrijd tegen Servië, een extra trein rijden van hoofdstad Ljubljana naar München. De trein stopt ook in Kranj, Lesce/Bled en Jesenice en rijdt dan zonder stops door. Trein 13421 vertrekt al om 4.12 uur in de morgen en komt 11.30 uur aan in München. Na de wedstrijd vertrekt de trein weer om 21.55 uur uit München om dan om 4.10 uur aan te komen in Ljubljana. Er zijn, slechts, 288 zitplaatsen in de trein, waarvoor de kaartjes alleen in Slovenië te koop zijn.

(c) Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

This post was last modified on 16 juni 2024 15:13

Share

Recent Posts

Koninklijk rijtuig overgedragen aan Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum is een bijzonder museumstuk rijker: vandaag werd het koninklijk rijtuig overgedragen aan het…

2 dagen terug

OVpay: vanaf nu mogelijk om met leeftijdskorting te reizen

Al een derde van de incidentele reizigers reist met OVpay, reizen met je betaalpas. Sinds…

3 dagen terug

Belgische reizigersorganisatie waarschuwt voor gevolgen snelle IC Brussel: ‘NMBS offert binnenlandse reiziger op’

Vanaf december is het mogelijk om 45 minuten sneller tussen Amsterdam en Brussel te treinen…

4 dagen terug

Reis goedkoper met de NS PrijsTijd Deal: tot wel 60% korting

Zonder abonnement tóch goedkoper reizen met NS. Dat kan met de NS PrijsTijd Deal. Wie…

4 dagen terug

Interrail geeft 20% korting op tickets geldig vanaf 1 september

Tot en met 18 juli krijg je 20% korting op alle Interrailtickets die geldig zijn…

4 dagen terug

Toeslag Intercity Direct met snelheid van streekbus moet weg, vindt Rover

Reizigersvereniging Rover noemt de nieuwe problemen op de hogesnelheidslijn "de zoveelste tegenslag" voor de reiziger.…

5 dagen terug