fbpx

NMBS versterkt haar treinen met bijkomende rijtuigen

10 apr 2009 12:51

Elk jaar stijgt het aantal reizigers van NMBS met ongeveer 5%. Om aan elke klant een optimaal comfort te kunnen bieden, investeert de spoorwegmaatschappij intensief in nieuw rollend materieel en in de modernisering van haar huidige vloot. Gedurende de laatste 5 jaar ging dit om een bedrag van meer dan 500 miljoen euro per jaar. In 2009 brengt NMBS alvast bijkomende rijtuigen in circulatie. Zo wil ze haar treinen versterken.

In de loop van dit jaar zullen nieuwe M6-dubbeldekkers in dienst genomen worden om de capaciteit op verschillende verbindingen te verhogen. Volgens de planning treden 90
M6-rijtuigen in dienst in 2009. Dit zorgt in totaal voor 12000 bijkomende zitplaatsen.

Systeem
De te versterken treinen worden geselecteerd op basis van een systeem dat de bezetting van de treinen nauw opvolgt. Dit systeem gaat na bij welke treinen er sprake is van een structurele overbezetting. Vervolgens wordt hiervoor een oplossing gezocht. Zo werden bepaalde treinen al versterkt, bijvoorbeeld: de IC G – treinen (Oostende 17u05 – Antwerpen-Centraal 19u39) en de P-trein die om 7u03 uit Essen vertrekt en om 9u28 in Schaarbeek toekomt.

Verstrerkt
Vanaf 20 april worden ook versterkingen uitgevoerd tijdens de spits op bepaalde treinen van de volgende verbindingen: IR d Geraardsbergen-Aat, IR I Louvain-la-Neuve – Brussel – Binche, De Panne/Kortrijk – Gent – Brussel en Aat – Geraardsbergen.

Tijdens de toeristische periode van 2009 zullen 8 M6-rijtuigen ingezet worden tussen Antwerpen en Oostende. Bovendien verhoogt NMBS vanaf midden juni tot en met september op een structurele manier het aantal zitplaatsen tussen Quiévrain, Brussel en Luik.
Ook zullen tijdens de spits ’s ochtends bepaalde L-treinen (omnibus) tussen Gent en Eeklo en vice versa versterkt worden om meer zitplaatsen te kunnen aanbieden.

Extra rijtuigen
Vanaf september worden daarnaast nog eens 15 bijkomende dubbeldeksrijtuigen op het net ingezet, wat ongeveer 2000 extra zitplaatsen betekent. Deze rijtuigen worden ingelegd om de huidige treinen te versterken.

Ook zullen 30 M6-rijtuigen tegen eind dit jaar – begin 2010 in circulatie gebracht worden om op uiteenlopende verbindingen het aantal zitplaatsen tijdens de spits te verhogen. Enkele van die M6-rijtuigen zullen de treinen versterken die nu al in M6 rijden, om zo het aanbod te versterken. Deze verschillende extra rijtuigen zorgen voor een bijkomend aanbod van ongeveer 4500 zitplaatsen per dag.

Maximaal 1500 klanten
Ter informatie, een M6-stel biedt in haar maximale samenstelling tijden de piek een zitplaats aan bijna 1500 klanten. Een moderne enkeldekstrein biedt aan slechts de helft van dat aantal reizigers een zitplaats. De M6-rijtuigen zijn bovendien uitgerust met airconditioning en bieden aan de klanten een hoog comfortniveau. Dit treintype wordt dan ook bijzonder geapprecieerd door de reizigers.

Studenten
Bovendien worden in 2009 ook treinen versterkt die vooral door studenten gebruikt worden, zoals dat al gebeurde (sinds 9 januari) op vrijdag- en zondagavond voor de trein tussen De Panne en Gent Sint-Pieters op lijn 73. Daarnaast worden drukbezette treinen nog intenser opgevolgd: aan elke trein met maximale bezetting zal een “peter” toegewezen worden. Dit “peterschapsysteem” zal ook toegepast worden voor de opvolging van de stiptheid.

Via deze uiteenlopende maatregelen wil NMBS haar capaciteit vergroten om bijgevolg ook de kwaliteit van haar service te verbeteren. De introductie van de nieuwe dubbeldeksrijtuigen en de hierboven vermeldde genomen maatregelen om het aanbod te versterken, moeten bijdragen tot een toename van het aantal zitplaatsen. Zo wil NMBS het comfort van haar reizigers verbeteren.