fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

NMBS gaat 250 treinstellen aanpassen na problemen met hitte

08 aug 2018 18:06

De Belgische Spoorwegen (NMBS) gaat de komende weken 250 Desiro-treinstellen met spoed aanpassen. Tijdens de hitte van de afgelopen weken is bij drie treinstellen een dakkoffer opengebarsten. Alle treinen van hetzelfde type krijgen de komende periode extra ventilatie bij de dakkoffer.

“Onder invloed van de extreme hitte zijn de voorbije weken in bepaalde omstandigheden defecten ontstaan in een bepaald type condensator in één van de dakkoffers van de Desiro-treinen. Dat defect leidde in drie gevallen tot gasophoping waardoor een dakkoffer is opengebarsten. Als zoiets gebeurt, valt de trein stil”, legt de NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman uit.

In totaal heeft de NMBS 305 treinstellen van het type Desiro, maar omdat 55 treinstellen een ander type condensator hebben, hoeven die niet te worden aangepast. De overige 250 treinstellen zullen de komende periode niet allemaal direct van het spoor gehaald worden, maar het is de bedoeling dat er dagelijks in de eerste fase zo’n 15 treinstellen worden aangepast. “En later willen we dat aantal nog verhogen, zodat alle treinen voor het einde van de vakantie zijn aangepast”, vertelt Temmerman.

Het aanpassen van de treinen gebeurt in samenwerking met fabrikant Siemens. In de periode voordat de treinen aangepast zijn, gelden er preventieve maatregelen die de veiligheid moeten garanderen. Temmerman: “Deze preventieve maatregelen houden in dat treinstellen die niet in beweging zijn – en dus nauwelijks ventilatie hebben – slechts voor korte tijd onder spanning mogen staan.”

Door de beperkingen in de materieelinzet moet de NMBS een groter aantal oude treinstellen inzetten. Het Belgische persbureau Belga meldt op basis van een bericht van de socialistische vakbond CGSP Cheminots dat de incidenten plaatsvonden op het rangeerstation van Vorst op 10 juli. “De dakkoffer van een Desiro vloog er tegen een Benelux-voertuig, met ernstige schade tot gevolg, maar ook tegen een M6-stel”, zegt regionaal secretaris Philippe Dubois tegenover het persbureau. De vakbond vroeg een onderzoek aan bij het comité voor veiligheid en bescherming op het werk.

0 0 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
5 jaren geleden

Citaat:

“Onder invloed van de extreme hitte zijn de voorbije weken in bepaalde omstandigheden defecten ontstaan in een bepaald type van condensator in een van de dakkoffers van de Desiro-treinen. Dat defect leidde in drie gevallen tot gasophoping waardoor een dakkoffer is opengebarsten. Als zoiets gebeurt, valt de trein stil” legt de NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman uit.

Het is natuurlijk een extreem warme zomer. Maar zijn deze relatief nieuwe treinen alleen maar berekend op ‘gewone’ zomers? Zie o.a. ook ICE 3. Overigens ook een product van Siemens. En de NMBS Desiro hadden net als de ICE 3 International aanvankelijk ook kinderziektes. Nu duiken bij zeer warm weer deze problemen weer eens op.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Gasophoping in een dakkoffer bij extreem weer. Tja, wanneer men de ventilatie verbetert komt er natuurlijk weer regen in, of stuifsneeuw, of blaadjes. Treinen bouwen is niet eenvoudig. Uw opmerking heeft me wel aan het denken gezet. Er gaat op dit gebied wel heel veel mis in spoorwegland. Komt het door de grote hoeveelheid veranderingen? Is het de commercie? Ik denk wel eens dat de problemen die wij met de HSL en Fyra hadden eigenlijk overal in meer of mindere mate spelen.
Ik ben benieuwd naar uw mening.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Zal de digitalisering in de nieuwe treinen soms nog te complex zijn? Bij de Velaro D en Eurostar 320 waren vele maanden problemen met de software. En dat terwijl de andere Velaro naar mijn weten zonder problemen geleverd zijn. Althans heb er niets over gelezen. Ligt het dan aan Siemens? Of het ligt het aan de vervoerder die bepaalde specificaties vraagt aan Siemens?

Siemens reeks 18 locomotieven hadden ook kinderziektes. Een locomotief die werd ontwikkeld op basis van de betrouwbare Taurus. En de Taurus is weer afgeleid van de al oude Eurosprinter. Uiteindelijk werden de kinderziektes opgelost.

En nu de NMBS Desiro. De problemen van Siemens met hun treinen speelde in een bepaalde periode af. Je hoort nu geen klachten van DB over de ICE 4. Die heeft dan ook een zeer lange en intensieve testperiode ondergaan.

Over Alstom, Hitachi Europe treinen hoor je geen/weinig problemen. Bombardier heeft regelmatig problemen met ERTMS. Zoals Tim al aangeeft zijn het merkwaardig genoeg de Duitse treinleveranciers die problemen met hun treinen hebben.

Tim
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Alle producten van Duitse spoorwegfabriekanten worden tegenwoordig jaren te laat geleverd met eindeloze technische kinderziekten c.q. defecten.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Tim

Het zal wel een moderne industrieprobleempje zijn. Te veel managementtypes die overal hun beste beentje voorzetten en verstandig ontwerp van eerder kapot maken met hun inzichten.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar
dries molenaar
5 jaren geleden

Goh, en wat waren ze bij NMBS boos over de V250 die wat kinderziektes had aan enkele treinstellen.
Deze Desiro hadden ze toen der tijd ook willen teruggeven aan Siemens want er was wat mee en nu hebben ze slechts in alle 250 stuks een probleempje.

Het was gewoon een stok om de hond te slaan en de Hollanders te frustreren. Ondertussen konden ze die schamele miljoentjes redden ook al kostte het de samenleving veel meer.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Mr. Molenaar hou toch eens op met die alternatieve feiten. Die Fyra was een enorme flop. In mei 2004 kreeg Ansaldobreda de order om die HST te leveren. Pas ergens in 2008 werd de eerste Fyra getest in Tsjechië. De rest is geschiedenis. Anno 2018 rijdt het nog niet in Italië. Zelfs Hitachi Italy krijgt die kneus niet aan de praat.

Bent u nog niet overtuigd dan moet u eens gaan praten met DSB (Deense Staatsspoorwegen):

http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJQ6AfE2xb9kYAnhM0AopQ;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg–/RV=2/RE=1533838239/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.treinenweb.nl%2fnews%2f1628/RK=2/RS=1TgFRDRF1ux2eaBqVbULjPKJeko-

In tegenstelling tot NS en NMBS zijn de Deense Staatspoorwegen doorgegaan met de IC 4. Met alle problemen tot op heden:
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrP4k_5E2xb2xoABQ00AopQ;_ylu=X3oDMTByMnE1MzMwBGNvbG8DaXIyBHBvcwMzBHZ0aWQDBHNlYwNzcg–/RV=2/RE=1533838458/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.railwaygazette.com%2fnews%2ftraction-rolling-stock%2fsingle-view%2fview%2fdanish-fleet-renewal-goes-ahead.html/RK=2/RS=tvOdbttDXtvYOxvXsjOGpzIHRmY-

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  hanzeboog2012

Volgens deskundingen was de V250 gewoon OK. Hitachi zit echt niet in de dagelijkse bedrijfvoering bij AnsaldoBreda. Laat staan dat Euro 250 miljoen aan treinen zullen afschrijven waar gewoon goed mee te rijden zal blijken te zijn.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Hm,
De heer van As, ooit directievoorzitter bij NedTrain schreef over de fabriek in Pistoia; “Ik kan me niet voorstellen dat uit deze fabriek veilige en kwalitatief goede treinen komen”. (Dat was in april 2006)

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Ach Simon en van As, er worden al jaren treinen gemaakt. Is er in Italië ooit een ongeluk door het materieel geweest?
Van As is van de oude jongens-krentenbrood en is instrumenteel geweest in het kapot-zaniken van de V250. In collusion met het rijdend personeel wat zogenaamd ook weet wat goed is maar eigenlijk voor gespecialiseerd is in arbeidsvoorwaarden om minder te hoeven doen.

hanzeboog2012
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Fake news

lezer
5 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

“Volgens deskundingen was de V250 gewoon OK.”

Je bent hier niet erg concreet. De NMBS (die hebben door twee bureaus onderzoek laten doen) en Hanzeboog (verwijst naar het IC4-debacle in Denemarken) zijn meer concreet.

Tim
5 jaren geleden

Misschien kunnen ze dan gelijk ook alle graffiti verwijderen zodat de reizigers weer naar buiten kunnen kijken.

Van Stoffelen
5 jaren geleden

Die V250 was gewoon dom, Dries, kom op. Dat weet je zelf ook wel.

Een ICE of een TGV kost 30 miljoen. Dan heb je echt geen hersens in je hoofd als je denkt bijna dezelfde eigenschappen en kwaliteit te kunnen verwachten van een Italiaanse opgevoerde tram waar je maar 17 miljoen voor wilt betalen.

Los van het Hollanders-Frustreren, dat ben ik met je eens. Hebben de Hollanders het ook zelf naar gemaakt, trouwens.

Opa Jansen
5 jaren geleden
Antwoord aan  Van Stoffelen

Een ICE of TGV is veel te duur voor een verbinding als Amsterdam-Brussel. Die krijg je nooit rendabel en al helemaal niet bij de huidige tarieven waarbij de helft van de reizigers studenten zijn die vrijwel niets betalen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Opa Jansen

Inderdaad. En al die mensen die een Kruidvat dagkaart hebben of malverseren met meermanskaarten. Waarbij NS ook nog hoera moet roepen.

dries molenaar
5 jaren geleden
Antwoord aan  Van Stoffelen

V250 is een begrensde ETR-500 met aluminium chassis, kreukelzone en carrosserie naar wens van de klant. Ontworpen door Pinafarina. Zulke trams zou de hele wereld wel hebben.

F.F.W. Beijerling
5 jaren geleden

Ik word soms — en zeker nu — onpasselijk van de negatieve dispositie van het merendeel van de reageerders op dit podium.

Simon
5 jaren geleden
Antwoord aan  F.F.W. Beijerling

Dat is erg jammer. Ik denk dat het merendeel van de reageerders erg betrokken is. Het lijkt echter de laatste jaren dat iedere verandering gepaard gaat met ‘kinderziektes’, en dat frustreert.
Als treinreiziger kun je in zo’n geval weinig.

Claude
5 jaren geleden

wist niet dat men zoveel bezwaar tegen kruidvat dagkaart reizigers heeft
Ik pak voortaan wel een busdagkaartje,hoef ik dit geneuzel niet meer aan te horen